MAN gaat zelf accupakketten produceren in Neurenberg

MAN Truck & Bus gaat in Neurenberg vanaf begin 2025 op grote schaal zelf hoogvoltaccu’s voor elektrische vrachtwagens en bussen produceren. Daartoe investeert de onderneming de komende vijf jaar zo'n 100 miljoen euro in de fabriek, die zich tot nu toe vooral toelegde op de bouw van verbrandingsmotoren. De productiecapaciteit wordt uitgebreid tot meer dan 100.000 batterijen per jaar.

In eerste instantie worden de accupakketten, die samen met de motoren het hart vormen van elektrische bedrijfswagens, in Neurenberg gedurende ongeveer tweeënhalf jaar in een kleine serieproductie met de hand vervaardigd. De start van de grootschalige ombouw van de fabriek staat gepland voor medio 2023, eind 2024 moet de vernieuwde productiefaciliteit klaar zijn. MAN legt hiermee de basis voor de grootschalige industrialisatie van elektrische aandrijfsystemen voor trucks en bussen. De fabrikant krijgt daarbij steun van de Beierse deelstaatregering, die een bijdrage van ongeveer 30 miljoen euro aan onderzoek en financiering voor de periode 2023 tot 2027 heeft toegezegd.

man-emobility-batterypack-nuremberg-01
“We beginnen nu met de industrialisatie van elektromobiliteit en gaan door op weg naar klimaatneutrale mobiliteit voor bedrijfswagens,” verklaart Alexander Vlaskamp, ​​​​CEO van MAN Truck & Bus. “Dit besluit maakt deel uit van de transformatie van MAN tot leverancier van duurzame transportoplossingen.”

De accupakketten van MAN bestaan uit batterijcellen, die op hun beurt zijn gegroepeerd in modules en samengevoegd in afzonderlijke lagen om een accupakket te vormen. Deze bouwtechniek vereist een hoog kennisniveau en strikte veiligheidsnormen. Afhankelijk van de actieradius heeft een zware e-truck tot zes van deze accupacks nodig. De elektrische trucks van MAN zullen in eerste instantie een actieradius hebben van 600 tot 800 kilometer. Bij de volgende generatie batterijtechnologie - die naar verwachting rond 2026 op de markt komt – denkt MAN een actieradius tot 1.000 kilometer te kunnen bereiken. Dit maakt de e-truck dan geschikt voor transport over lange afstanden.

Rond 2025 zal de total cost of ownership voor een e-truck en een dieselmotor op een vergelijkbaar niveau liggen. MAN verwacht dat de vraag van klanten naar elektrische trucks uiterlijk tegen die tijd aanzienlijk is toegenomen – ervan uitgaande dat de juiste laadinfrastructuur dan aanwezig is. In München start MAN begin 2024 met de productie van zware e-trucks. De truck- en busfabrikant heeft in 2019 al een kleine serie op de weg gezet. Ook heeft MAN al enige tijd volledig elektrische stadsbussen en bestelwagens in het programma.

0 reacties


Janko van der Baan: “Subsidie op elektrische trucks hard nodig voor snelle opschaling”

Scania heeft de doelstelling dat in 2030 minimaal de helft van alle nieuwe voertuigen die geleverd worden is uitgerust met een (hybride)elektrische aandrijving. Gezien deze ambitieuze doelstelling werd uitgezien naar de ondertekening van de Uitvoeringsagenda Zero Emissie Stadslogistiek (ZES). Dit convenant regelt de richtlijnen voor de zero-emissie stadsdistributie; inclusief de nodige incentives om transportondernemers te ondersteunen bij de investering in nieuwe elektrische voertuigen. Nu blijkt dat deze ondersteuning alleen bestelbussen betreft, is men bij Scania Nederland op z’n zachtst gezegd teleurgesteld. Managing Director Janko van der Baan: “Het is nú het moment om de elektrificering van stadsdistributie een vliegende start te geven. De trucks zijn er, we zijn in gesprek met enthousiaste klanten die willen investeren en hadden er helemaal op gerekend dat ook de subsidieregeling zou worden aangekondigd. Jammer.”


In het klimaatakkoord is 94 miljoen Euro subsidie voorzien voor de aanschaf van zware elektrische trucks en stadsdistributie is bij uitstek waar de inzet van elektrische voertuigen de meeste voordelen bieden. Scania biedt zowel een batterij-elektrische truck als een (plug-in)hybride voertuig voor distributie. Janko van der Baan: “Met name uit het retailsegment is er veel belangstelling voor onze elektrische trucks. Daarom werd ook met belangstelling uitgezien naar de ondertekening van het ZES convenant waarin een algemene stimuleringsregeling werd verwacht. Vanuit Scania vinden we het teleurstellend dat deze voor trucks niet in de huidige regeling is opgenomen. Dit gaat ons niet helpen om de noodzakelijke snelle opschaling te realiseren.” Van der Baan refereert hierbij aan de doelstelling van het Ministerie van I&W om in Nederland in 2025 minimaal 5.000 elektrische trucks op de weg te hebben.”


De algemene verwachting is dat het subsidieloket voor elektrische truck nu pas in 2022 open gaat. Van der Baan: “Die 94 miljoen Euro die in het klimaatakkoord is afgesproken blijft gewoon staan, dus die komt dan een jaar later voor de transportondernemers beschikbaar. We missen nu alleen het momentum in de branche terwijl juist nu alle neuzen in dezelfde richting staan en we concrete stappen kunnen zetten.”


Tijdens de presentatie van de Uitvoeringsagenda ZES werd voor subsidiemogelijkheden voor elektrische trucks met name verwezen naar de DKTI-3 regeling. Deze biedt hierin ook mogelijkheden, maar is wel een stuk beperkter. Van der Baan: “Wij delen de mening van de RAI dat de DKTI-3 regeling hiervoor een stuk minder interessant is. Deze ‘learning by doing’ regeling is om nieuwe technologieën en concepten uit te proberen en omvat slechts 11 miljoen Euro. De batterij-elektrische truck is echter al een bewezen fabrieksoplossing. Dat hoeven we niet meer te leren, dat moeten we gewoon doen! Samen met energieleverancier Engie leveren we een complete oplossing waarmee de transportondernemer direct mee van start kan. Bovendien gaat de DKTI-3 regeling niet voldoende zijn om de vliegende start te creëren die nodig is om over slechts vier jaar al 5.000 elektrische voertuigen op de weg te hebben.”


Desondanks pakt Scania voortvarend de handschoen op om haar aandeel te leveren in de elektrische doelstellingen die op tafel liggen. “Onze productie is hard aan het opschalen om het volume elektrische trucks en (plug-in) hybrides uit te breiden. Ook zullen wij regelmatig nieuwe elektrische producten aan ons programma toevoegen.”


Nu vindt de productie van de elektrische voertuigen alleen nog plaats in de Zweedse Scania-fabriek in Södertälje, maar zal op termijn ook worden uitgebreid naar de andere Scania-fabrieken. Een tijdspad hiervoor is echter nog niet bekend. In Södertälje is men onlangs ook gestart met de bouw van een batterijfabriek waar Scania, samen met partner Northvolt, de nieuwste generatie batterijen gaat bouwen.

0 reacties


MAN werkt aan toekomst met innoverende startups

MAN Truck & Bus transformeert zich van bouwer van bedrijfsvoertuigen naar aanbieder van intelligent en duurzaam transport. Door nauw samen te werken met innoverende startups maakt MAN zich op voor de toekomst.

MAN Truck & Bus slaat een nieuwe weg in door innovatieve concepten te zoeken en ondersteunen. Tijdens de EIC Corporate Day op 19 maart jl. in het MAN Forum in München hebben 18 startups hun ideeën op het gebied van elektromobiliteit, connected transport en intelligente logistiek gepitcht. MAN zocht zowel naar innovaties om in bestaande producten, services en processen te integreren, als naar ideeën om door te ontwikkelen in nieuwe businessmodellen.

“Succesvolle samenwerking met startups”
Christoph Herr, Senior Vice President Strategy & Product Management van MAN Truck & Bus, is ervan overtuigd dat een nauwe samenwerking met startups grote mogelijkheden biedt. “Flexibele en creatieve startups kunnen grote invloed hebben op de innovatiekracht van grote bedrijven als MAN. Dit zien we bijvoorbeeld al in ons CitE-project, en met succes. Uitbreiding van de samenwerking met innoverende startups is daarom een logische stap.”

Van transmissie tot analyse van motorgeluiden
Op het startup pitch-event liet bijvoorbeeld Mazaro uit België een baanbrekende transmissie voor elektrisch aangedreven trucks zien, toonde Insplorion uit Zweden een innovatief managementsysteem voor batterijen, en presenteerde het Nederlandse bedrijf OneWatt een systeem dat motorgeluiden analyseert en problemen opspoort voordat er schade ontstaat.

Ondersteuning van innovators en ondernemers
De EIC Corporate Day is een initiatief van de Executive Agency for Small and Medium-sized Enterprises (EASME). Dit instituut werd opgericht door de Europese Commissie, met als doel innovators, ondernemers, kleine bedrijven en wetenschappers te ondersteunen bij het realiseren van hun ideeën op het gebied van SME support & innovation, milieu, klimaatbescherming en energie.

0 reacties


Meer dan een vingeroefening: de MAN CitE



Originele beschrijving

Een wereldprimeur van Traton in Hannover is de MAN CitE, een elektrisch aangedreven stadstruck boordevol nieuwe ideeën en creatieve oplossingen. De 15-tonner (die in slechts 18 maanden tijd werd ontwikkeld) werd ontworpen als compromisloze oplossing voor distributie in binnenstedelijke gebieden. Hij heeft een actieradius van 100 kilometer, wat MAN meer dan voldoende vind voor de dagelijkse transportbehoefte in de stad. Voor het merk is de CitE meer dan enkel een vingeroefening, het is MAN’s antwoord op de vereisten voor goederenvervoer in de stad. Bijhet design van deze truck moest ik zelf onmiddelijk terugdenken aan de Volvo ECT, een concepttruck van

0 reacties

Traton Group AG

München (Duitsland)

Foto's
466
Video's
0
Topics
4

Over Traton Group AG

Een bedrijf uit München (Duitsland).

Dit bedrijf is 466 keer op de foto gezet door de leden van TruckFan

Dit profiel beheren?

« Alle bedrijven