Foto van: Alex Miedema

Traton Group AG

München (Duitsland)

Foto's
388
Video's
0
Topics
4

Over Traton Group AG

Een bedrijf uit München (Duitsland).

Dit bedrijf is 388 keer op de foto gezet door de leden van TruckFan

Dit profiel beheren?

03 Jul 2022

25 Mei 2022

28 Apr 2022

05 Apr 2022

17 Mrt 2022

16 Mrt 2022

05 Mrt 2022

03 Mrt 2022

22 Feb 2022

08 Feb 2022

07 Feb 2022

09 Dec 2021

12 Nov 2021

13 Okt 2021

10 Sep 2021

16 Jul 2021

26 Jun 2021

06 Mei 2021

23 Apr 2021

17 Apr 2021

07 Apr 2021

03 Mrt 2021

18 Feb 2021

Janko van der Baan: “Subsidie op elektrische trucks hard nodig voor snelle opschaling”

Scania heeft de doelstelling dat in 2030 minimaal de helft van alle nieuwe voertuigen die geleverd worden is uitgerust met een (hybride)elektrische aandrijving. Gezien deze ambitieuze doelstelling werd uitgezien naar de ondertekening van de Uitvoeringsagenda Zero Emissie Stadslogistiek (ZES). Dit convenant regelt de richtlijnen voor de zero-emissie stadsdistributie; inclusief de nodige incentives om transportondernemers te ondersteunen bij de investering in nieuwe elektrische voertuigen. Nu blijkt dat deze ondersteuning alleen bestelbussen betreft, is men bij Scania Nederland op z’n zachtst gezegd teleurgesteld. Managing Director Janko van der Baan: “Het is nú het moment om de elektrificering van stadsdistributie een vliegende start te geven. De trucks zijn er, we zijn in gesprek met enthousiaste klanten die willen investeren en hadden er helemaal op gerekend dat ook de subsidieregeling zou worden aangekondigd. Jammer.”


In het klimaatakkoord is 94 miljoen Euro subsidie voorzien voor de aanschaf van zware elektrische trucks en stadsdistributie is bij uitstek waar de inzet van elektrische voertuigen de meeste voordelen bieden. Scania biedt zowel een batterij-elektrische truck als een (plug-in)hybride voertuig voor distributie. Janko van der Baan: “Met name uit het retailsegment is er veel belangstelling voor onze elektrische trucks. Daarom werd ook met belangstelling uitgezien naar de ondertekening van het ZES convenant waarin een algemene stimuleringsregeling werd verwacht. Vanuit Scania vinden we het teleurstellend dat deze voor trucks niet in de huidige regeling is opgenomen. Dit gaat ons niet helpen om de noodzakelijke snelle opschaling te realiseren.” Van der Baan refereert hierbij aan de doelstelling van het Ministerie van I&W om in Nederland in 2025 minimaal 5.000 elektrische trucks op de weg te hebben.”


De algemene verwachting is dat het subsidieloket voor elektrische truck nu pas in 2022 open gaat. Van der Baan: “Die 94 miljoen Euro die in het klimaatakkoord is afgesproken blijft gewoon staan, dus die komt dan een jaar later voor de transportondernemers beschikbaar. We missen nu alleen het momentum in de branche terwijl juist nu alle neuzen in dezelfde richting staan en we concrete stappen kunnen zetten.”


Tijdens de presentatie van de Uitvoeringsagenda ZES werd voor subsidiemogelijkheden voor elektrische trucks met name verwezen naar de DKTI-3 regeling. Deze biedt hierin ook mogelijkheden, maar is wel een stuk beperkter. Van der Baan: “Wij delen de mening van de RAI dat de DKTI-3 regeling hiervoor een stuk minder interessant is. Deze ‘learning by doing’ regeling is om nieuwe technologieën en concepten uit te proberen en omvat slechts 11 miljoen Euro. De batterij-elektrische truck is echter al een bewezen fabrieksoplossing. Dat hoeven we niet meer te leren, dat moeten we gewoon doen! Samen met energieleverancier Engie leveren we een complete oplossing waarmee de transportondernemer direct mee van start kan. Bovendien gaat de DKTI-3 regeling niet voldoende zijn om de vliegende start te creëren die nodig is om over slechts vier jaar al 5.000 elektrische voertuigen op de weg te hebben.”


Desondanks pakt Scania voortvarend de handschoen op om haar aandeel te leveren in de elektrische doelstellingen die op tafel liggen. “Onze productie is hard aan het opschalen om het volume elektrische trucks en (plug-in) hybrides uit te breiden. Ook zullen wij regelmatig nieuwe elektrische producten aan ons programma toevoegen.”


Nu vindt de productie van de elektrische voertuigen alleen nog plaats in de Zweedse Scania-fabriek in Södertälje, maar zal op termijn ook worden uitgebreid naar de andere Scania-fabrieken. Een tijdspad hiervoor is echter nog niet bekend. In Södertälje is men onlangs ook gestart met de bouw van een batterijfabriek waar Scania, samen met partner Northvolt, de nieuwste generatie batterijen gaat bouwen.

0 reacties

17 Feb 2021

16 Feb 2021

21 Mrt 2019

MAN werkt aan toekomst met innoverende startups

MAN Truck & Bus transformeert zich van bouwer van bedrijfsvoertuigen naar aanbieder van intelligent en duurzaam transport. Door nauw samen te werken met innoverende startups maakt MAN zich op voor de toekomst.

MAN Truck & Bus slaat een nieuwe weg in door innovatieve concepten te zoeken en ondersteunen. Tijdens de EIC Corporate Day op 19 maart jl. in het MAN Forum in München hebben 18 startups hun ideeën op het gebied van elektromobiliteit, connected transport en intelligente logistiek gepitcht. MAN zocht zowel naar innovaties om in bestaande producten, services en processen te integreren, als naar ideeën om door te ontwikkelen in nieuwe businessmodellen.

“Succesvolle samenwerking met startups”
Christoph Herr, Senior Vice President Strategy & Product Management van MAN Truck & Bus, is ervan overtuigd dat een nauwe samenwerking met startups grote mogelijkheden biedt. “Flexibele en creatieve startups kunnen grote invloed hebben op de innovatiekracht van grote bedrijven als MAN. Dit zien we bijvoorbeeld al in ons CitE-project, en met succes. Uitbreiding van de samenwerking met innoverende startups is daarom een logische stap.”

Van transmissie tot analyse van motorgeluiden
Op het startup pitch-event liet bijvoorbeeld Mazaro uit België een baanbrekende transmissie voor elektrisch aangedreven trucks zien, toonde Insplorion uit Zweden een innovatief managementsysteem voor batterijen, en presenteerde het Nederlandse bedrijf OneWatt een systeem dat motorgeluiden analyseert en problemen opspoort voordat er schade ontstaat.

Ondersteuning van innovators en ondernemers
De EIC Corporate Day is een initiatief van de Executive Agency for Small and Medium-sized Enterprises (EASME). Dit instituut werd opgericht door de Europese Commissie, met als doel innovators, ondernemers, kleine bedrijven en wetenschappers te ondersteunen bij het realiseren van hun ideeën op het gebied van SME support & innovation, milieu, klimaatbescherming en energie.

0 reacties

26 Sep 2018

Meer dan een vingeroefening: de MAN CitE



Originele beschrijving

Een wereldprimeur van Traton in Hannover is de MAN CitE, een elektrisch aangedreven stadstruck boordevol nieuwe ideeën en creatieve oplossingen. De 15-tonner (die in slechts 18 maanden tijd werd ontwikkeld) werd ontworpen als compromisloze oplossing voor distributie in binnenstedelijke gebieden. Hij heeft een actieradius van 100 kilometer, wat MAN meer dan voldoende vind voor de dagelijkse transportbehoefte in de stad. Voor het merk is de CitE meer dan enkel een vingeroefening, het is MAN’s antwoord op de vereisten voor goederenvervoer in de stad. Bijhet design van deze truck moest ik zelf onmiddelijk terugdenken aan de Volvo ECT, een concepttruck van

0 reacties

« Alle bedrijven