Nieuwste topics

Goodyear presenteert offroadproducten en -oplossingen tijdens BAUMA

Goodyear pakt dit jaar op de BAUMA-beurs in München uit met zijn topproducten en -oplossingen voor wagenparken in de bouwsector. Naast het onlangs aangekondigde Goodyear OMNITRAC-bandengamma voor gemengd gebruik, dat zijn debuut beleeft op deze beurs, richt de bandenproducent ook de schijnwerpers op zijn Goodyear Proactive Solutions TPMS Heavy Duty, zijn EMTrack-bandenmanagementsysteem en de TL­­-4A-terreinband.

Goodyear is te vinden op stand 224 in hal A6 op BAUMA 2019, dat in de Messe München wordt georganiseerd van 8 tot 14 april 2019.

“Goodyear biedt een breed gamma aan banden en bandengerelateerde oplossingen voor alle voertuigen in de bouwsector. Het toenemende gebruik van dataconnectiviteit op voertuigen biedt talrijke mogelijkheden om oplossingen voor bandenbeheer te integreren, om op die manier bandengerelateerde problemen tot een minimum te beperken en de downtime en de kosten te verminderen. Het Goodyear Proactive Solutions TPMS Heavy Duty en het EMTrack-bandenmanagementsysteem evolueren voortdurend, en gebruiken de nieuwste technologie om niet alleen live feedback te geven, maar dragen ook bij aan een optimale werking van de voertuigen. De total cost of ownership wordt hierdoor beperkt”, aldus Octavian Velcan - Managing Director OTR voor EMEA - bij Goodyear.
Alex Miedema

Doll Fahrzeugbau at Bauma

DOLL Fahrzeugbau GmbH will be presenting a selection of products from its latest heavy-duty portfolio at Bauma 2019: a trade fair trio made up of a panther low-bed, a VARIO semi low-loader and a VARIO trailer. Other focal points at the trade fair will include the DOLL tronic remote control system (which now features the new EEP system for track adjustment) and the DOLL connect trailer management system.
The DOLL panther range is coming full circle at Bauma. It was at the trade fair here in Munich that these semi-trailers with independent wheel suspension – approved as a split axle with a 12-ton axle load – made their debut in 2010. The concept has undergone continuous development since its premiere and there are now around 3000 axles on the market. Currently, customers can choose from versions with up to five axles, with a variety of goosenecks and loading platforms facilitating adaptation to a wide range of applications.

DOLL will be showcasing a panther T3E-0S3FZ25 model at Bauma 2019. The abbreviated name of the model comes from Tiefbett (low-bed in English), 3 axles, Einzelradaufhängung (independent wheel suspension or panther double transverse axle), Schwanenhals (gooseneck) with Zentralaufnahme (central mount) and 25-ton fifth-wheel load. With a payload of up to 46,550 kg, the payload-optimised vehicle is suitable in particular for transporting a wide variety of construction machinery equipment: the vehicle width of 2750 mm across low-bed and chassis ensures that the centre of roll of standard crawler chassis does not stray from the frame. The detachable gooseneck with ramps that retract into the low-bed is a useful addition. A wide excavator trough that is open at the rear provides further flexibility. The minor height difference of just 490 mm between low-bed and rear running gear offers additional benefits when transporting screening plants with low conveyor belts.

Added convenience is provided by the DOLL tronic control concept which is supplied as standard equipment with panther vehicles. The concept enables all the trailer functions to be controlled via separate keypads at the rear and on the gooseneck or using wireless operation. Feedback on the wireless remote control display enables drivers to monitor many aspects of the vehicle and its operation from up front. Loading and unloading can be completed more quickly and drivers do not have to get in and out of the vehicle as often. The computer-assisted control concept, which is based on CAN bus, also supports permanent monitoring of all positions. Ride heights can even be adjusted during travel. The raising and lowering equipment has a total stroke of 315 mm (–110/+205 mm). There is also an integrated “spirit level function” for consistent ride height on terrain that slopes away steeply to the side (ride heights can be set separately on either side).

Data for the DOLL panther T3E-0S3FZ25
Overall length: 16,120 mm
Length of semi-trailer platform: 4160 mm
Semi-trailer platform slant: 780 mm x 15 degrees
Length of rear running gear: 4160 mm
Length of low-bed platform: 7800 mm
Low-bed and chassis width: 2750 mm
Coupling height (+/–40 mm): 1240 mm
Total weight, techn.: 61,000 kg
Dead weight (+/–2%): 14,550 kg
Payload, techn.: 46,550 kg
Chassis:
DOLL panther technology with split and spring-loaded axles with BPW brake and ECO hub system. Axis load 12 t, with ABS and ASA (automatic slack adjuster); all axles positively steered hydraulically with max. 55° steering lock on the final axle; tyres 245/70 R 17.5

The second show vehicle at Munich, a telescopic semi low-loader with positive hydraulic steering from the VARIO S4H-GR3S18 series, is also equipped with DOLL tronic. Its other features include a gooseneck with exterior main frame and lowered loading areas to reduce the overall height when loading various items of construction machinery including wheel loaders, excavators or graders. Double ramps designed to withstand high wheel loads are attached to the semi low-loader. Hydraulic lateral adjustment enables the ramps to be adjusted to different lane widths. Furthermore, an integrated mechanical lock in the ramp cylinder means that the ramps do not have to be secured using additional means. Rubber floor coverings on the ramp and at the rear increase safety still further.

DOLL's unique position-independent electronic track adjustment (EEP) is a very useful feature: the truck-trailer combination does not necessarily have to be fully straightened up again after loading and unloading. Instead, the electronics module determines the correct setting automatically by comparing the ramp angle of the traction unit and trailer with the steering angle of the chassis axles. The EEP system is available in combination with DOLL tronic with new purchase orders placed at Bauma.

The trade fair vehicle is also equipped with the DOLL connect trailer management system which is based on the DOLL tronic sensor system. DOLL connect captures all available vehicle data – from axle loads to tyre pressures and even the central lubrication system – and supports various communication interfaces. At Bauma DOLL will be demonstrating a variety of possible applications for the system, which is still under construction.

The VARIO semi low-loader on show at the trade fair benefits from corrosion protection in the form of the very high-quality zinc-rich primer with enamel finish which is a standard feature. Alternatively, DOLL can offer zinc spraying or, as in the case of the panther mentioned above, a KTL primer followed by powder coating.

Data for the DOLL VARIO S4H-GR3S18
Overall length: 12,960 mm
Length of semi-trailer platform: 3,960 mm
Low-bed length: 9000 mm
Telescoping length: 3700 mm
Low-bed width: 2550 mm (extensions in outer frame 2 x 225 mm)
Coupling height (+/–40 mm): 1240 mm
Total weight, techn.: (80 km/h): 58,000 kg
Dead weight (+/–2%): 17,150 kg
Payload, techn.: (80 km/h): 40,850 kg
Chassis:
BPW steering axles with pneumatic suspension (180 mm stroke), 1st axle rigid, 2nd–4th axle positively steered hydraulically with ABS, ASA and ECO plus hub system, tyres 245/70 R 17.5

A VARIO N4S-0195 4-axle trailer completes the Munich trade fair trio. “We have been building trailers for around 70 years and can quite justifiably speak in terms of sophisticated products backed by in-house expertise,” stresses Rolf Gerhardt, head of production management at DOLL Fahrzeugbau GmbH. DOLL is currently offering self-steering trailers with three, four or five axles. When these are combined with 2-axle or 3-axle dollies, load lengths of up to 80 metres and payloads of up to 85 tons are possible. Other defining features include three heights with three different sets of tyres.

The 4-axle vehicle on show at the trade fair features special load-securing equipment for concrete blocks. The equipment includes spindle-adjustable stakes and inclined braces. The trailer can also be used to transport other types of long material as well as rotor blades in particular. “We are noticing a general rethink in the wind energy sector,” explains Mr Gerhardt. “There is increasing evidence of a move away from semitrailers towards trailers. The reason for this is quite simply that rotor blades are getting longer and longer. We have already seen blades measuring 75 metres in length, and this trend is set to continue.”

Additional equipment for the show vehicle includes aluminium covers to the left and right over the troughs across the entire vehicle length. The covers can be locked with latches on the outer frame, with the hinges being located on the main frame. Finally, the VARIO N4S-0195 show vehicle also features a particularly high-quality KTL primer and powder coating.

Data for the DOLL VARIO N4S-0195
Overall length incl. drawbar: 7590 mm
Platform length: 6275 mm
Vehicle width: 2550 mm
Total weight, techn.: (80 km/h): 40,000 kg
Dead weight (+/–2%): 8,200 kg
Payload, techn.: (80 km/h): 31,800 kg
Superstructure: DOLL special bolster up to 48 t load
Chassis:
4 BPW axles with pneumatic suspension, 2 with ABS, all with ASA, 1st and 2nd axles on bogie with slewing ring, 3rd and 4th axles rigid; tyres 285/70 R 19.5.
Alex Miedema

Rijhulpsystemen in Opel Combo: ongeëvenaard in zijn segment

N de nieuwe Opel Combo gaan families en professionals veiliger en comfortabeler dan ooit op weg. De Combo biedt twintig rijassistentiesystemen, meer dan elke andere MPV of bedrijfswagen in zijn klasse. De Opel Combo Tour personenauto (AUTOBEST Best Buy Car of Europe 2019) en de Opel Combo bedrijfswagen (International Van of the Year 2019) bieden daardoor het hoogste niveau van veiligheid en comfort in hun klasse.

De nieuwe Opel Combo is vanaf het begin ontwikkeld als een personenauto – dus niet als een bedrijfswagen waaraan later elementen van een personenauto worden toegevoegd. Beroepsmatige gebruikers van de Combo bedrijfswagen kunnen dan ook over dezelfde uitrusting, assistentiesystemen en hetzelfde comfort profiteren als gezinnen in de Combo Tour personenauto.

Talrijke rijassistentiesystemen – van Adaptieve Cruise Control, Forward Collision Alert met voetgangersdetectie en Lane Keep Assist tot vermoeidheidsassistent, verkeersbordherkenning en Hill Start Assist – verhogen de veiligheid voor zowel professionals als gezinnen.

Een baanbrekende veiligheidsoptie voor de Combo gesloten bestelwagen is de Surround View camera. Een camera boven de achterdeuren biedt een nadrukkelijk beter zicht naar achteren, wat achteruit rijden en parkeren veiliger en eenvoudiger maakt. De beelden van de camera worden getoond op een 5-inch kleurenscherm in het dashboard. Een tweede camera, geplaatst in de buitenspiegel aan passagierszijde, verkleint de dode hoek aan de rechterzijde. Als voetgangers of fietsers zich in deze dode hoek bevinden als de auto naar rechts afslaat, verschijnen de beelden van deze camera op het scherm – een belangrijke bijdrage aan de veiligheid van alle weggebruikers.

Met de Combo biedt Opel voor het eerst de veiligheid van een overbeladingsindicator. Dit systeem meet het gewicht van de belading en activeert een witte LED als 80 procent van het toegestane gewicht bereikt is. Overschrijdt het gewicht het toegestane maximum, dan verschijnt een oranje waarschuwingslicht met een uitroepteken.

Het met sensors werkende Flank Guard-systeem beschermt de dorpels en flanken van de Combo tegen deuken en krassen tijdens het manoeuvreren – een belangrijke hulp in hectische situaties.

Bovenop de toegenomen veiligheid zorgen de innovatieve technologieën in de Opel Combo ook voor meer comfort. Combo-rijders beschikken over onder meer de nieuwste generatie infotainmentsystemen met ondersteuning van Apple CarPlay, Android Auto (zodra door Google gelanceerd in Nederland) en een 8,0-inch kleuren-touchscreen.

De innovatie gaat verder onder de motorkap, met een uitgebreid gamma van levendige, WLTP-gecertificeerde benzine- en dieselmotoren. De turbomotoren zijn gekoppeld aan efficiënte, handgeschakelde vijf- en zesversnellingsbakken. Eveneens uniek in het segment is de optioneel verkrijgbare en zeer efficiënte achttrapsautomaat.

De Opel Combo, die gebaseerd is op het toonaangevende EMP2-platform van Groupe PSA, is verkrijgbaar in de standaardlengte van 4,40 meter en als XL met een lengte van 4,75 meter. De veiligheids- en comfortverhogende assistentiesystemen zijn in dit marktsegment ongeëvenaard. Als aanvulling hierop is er keuze uit een groot aantal op maat gemaakte accessoires die extra veiligheid, functionaliteit en stijl toevoegen.

Scania R450XT met Draco aanhangwagen voor Trebbe



Originele beschrijving

Afgelopen dinsdag, 19 februari 2019, heeft Trebbe Materieel uit Enschede deze Scania R450 XT met HMF8520-OK6 autolaadkraan en een 3-assige, tot bijna 10 meter uitschuifbare, aanhanger van Draco in geruik genomen. Pier van Solkema was de eerste die de combinatie op de foto kreeg, direct nadat de aanhangwagen bij de fabrikant in Sneek was gehaald.

Auto DAGO uitgeroepen tot Volkswagen Bedrijfswagens Dealer van het Jaar

Bij de jaarlijkse ‘Dealer van het Jaar verkiezing’ van Volkswagen Bedrijfswagens is Auto DAGO in Doetinchem uitgeroepen tot beste Volkswagen Bedrijfswagens Dealer van Nederland. Het bedrijf behaalde op alle criteria zeer hoge scores. Daarmee laat Auto DAGO zien dat het zijn veeleisende klantenkring bedient met bedrijfswagens van topklasse en met service van het hoogste niveau – op alle fronten.

De importeur van Volkswagen Bedrijfswagens beoordeelt alle Nederlandse dealers elke maand op criteria die voor klanten van groot belang zijn. Verkoopprestaties en klantentevredenheid voor zowel sales als service zijn belangrijke criteria waarop wordt gemeten. Verder spelen de marktbewerking voor zowel sales als service, de uitstekende samenwerking tussen de afdelingen sales en service en de professionaliteit van marketing- en PR-inspanningen een belangrijke rol.

DAGO de beste
Auto DAGO B.V. in Doetinchem mag zich op basis van topprestaties in 2018 de beste Volkswagen Bedrijfswagens dealer van 2019 noemen. Robert-Jan van den Berg, directeur van Volkswagen Bedrijfswagens Nederland bij de uitreiking van de Dealer van het Jaar award: “DAGO heeft het afgelopen jaar vrijwel onafgebroken op kop gelegen op belangrijke punten als verkoop en klanttevredenheid. Ook op andere criteria scoorde het bedrijf zeer hoog. Zo geven klanten aan dat ze het bedrijf sterk waarderen op het gebied van maatwerkmogelijkheden. Volkswagen Bedrijfswagens heeft een uitgebreid gamma en volop mogelijkheden om een bedrijfswagen aan specifieke klantwensen aan te passen. De medewerkers van DAGO denken mee met elke klant. Maatwerk is samen met een perfecte dienstverlening in het vervolgtraject de basis voor optimale klanttevredenheid. DAGO ontvangt deze prijs in het jaar dat het bedrijf zijn 50-jarige jubileum viert. Dubbel goud dus. DAGO mag daar trots op zijn, vooral omdat de klant de vruchten plukt van deze prijs.”

Meer prijswinnende dealers
Naast DAGO vielen nog drie dealers van Volkswagen Bedrijfswagens in de prijzen: Zijm in Arnhem werd vanwege uitstekende verkoopprestaties uitgeroepen tot Sales Dealer van het Jaar, Pon Dealer in Amersfoort kreeg de Service Dealer van het Jaar award en Auto Muntstad in De Meern had de eer om de Maatwerk Dealer van het Jaar award in ontvangst te nemen. Deze prijs werd dit jaar voor de tweede keer uitgereikt.
Alex Miedema

Vorex Logistics kiest voor Verizon Connect Asset Tracking om near-realtime de locatie van 74 trailers te volgen

Asset-trackingsoftware zorgt ervoor dat internationale logistieke dienstverlener altijd weet waar zijn assets zich bevinden
Utrecht, 18 februari 2019 – Vorex Logistics selecteerde Verizon Connect om de locaties en prestaties van zijn 74 trailers te volgen, die van de Benelux en Duitsland naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland rijden.

Asset-trackingoplossing
Verizon Connect breidde onlangs zijn fleetmanagementsysteem REVEAL uit met een oplossing waarmee klanten niet alleen voertuigen, maar ook assets kunnen beheren. Met het gps-volgsysteem voor assets maken bedrijven de near-realtime locaties en de prestaties van waardevolle assets, zoals trailers en containers, inzichtelijk. Dankzij deze uitbreiding op REVEAL zetten bedrijven hun assets zo optimaal mogelijk in. Daarnaast helpt REVEAL het risico op diefstal en andere vormen van ongeoorloofd gebruik te verminderen.

Near-realtime locaties
Vorex Logistics is een logistieke dienstverlener die voor ruim 450 bedrijven het transport over de weg binnen geheel Europa, en zee- en luchtvracht wereldwijd organiseert. Doordat de trailers in geheel Europa van locatie naar locatie bewegen, is het lastig om altijd te weten waar elke asset zich bevindt. Dit maakt het een uitdaging om te zien welke trailers beschikbaar zijn en welke het dichtst bij de locatie van de opdracht zijn. Om klanten near-realtime updates te bieden over de locatie van ladingen, zocht Vorex Logistics naar een geschikte softwareleverancier die genoeg updates en inzicht kan geven om zijn klanten tevreden te stellen. Verizon Connect voldoet aan alle eisen.

Michel de Lange, mede-eigenaar van Vorex Logistics: “Een van onze partners zette Verizon Connect Asset Tracking al in voor het volgen van zijn trailers en raadde ons de tool aan. Na een aantal vruchtbare gesprekken besloten we om ervoor te gaan en we zijn erg tevreden over hoe Verizon Connect de installatie heeft aangepakt.”

Assets beschermen
De ingebouwde geofencing stelt de internationale dienstverlener in staat om te zien of een trailer buiten een aangewezen gebied komt. De Lange: “Als er iets ongewoons gebeurt, zien we dit meteen en kunnen we het gelijk melden. Door de geofence-alerts te combineren met het near-realtime volgsysteem, kunnen we onze assets beschermen. Zo weten we gelijk wanneer een trailer abrupt stopt of gestolen lijkt te zijn.”

Jan Willem Doornbos, Senior Marketing Manager Central Europe bij Verizon Connect: “Vorex Logistics is een goed voorbeeld van hoe de asset-trackingsoftware van Verizon Connect kan helpen om het meeste uit een organisatie te halen. We zijn verheugd om samen te werken met Vorex Logistics en het bedrijf inzichten te bieden in de locaties van trailers, de klanten van relevante updates te voorzien over waar hun goederen zich bevinden, en om klanttevredenheid naar een hoger niveau te tillen.”

###

Over Vorex Logistics
Vorex Logistics is een internationale logistieke dienstverlener in een uiteenlopend aantal sectoren. Het bedrijf verzorgt dagelijks transporten over de weg binnen geheel Europa, en zee- en luchtvracht wereldwijd. Daarnaast biedt Vorex Logistics aanvullende diensten, zoals opslag, track-en-trace, het regelen van (douane-)exportdocumentatie en transportverzekeringen. Dankzij zijn Europese partnernetwerk kunnen klanten rekenen op efficiënte logistieke oplossingen en lokale begeleiding in het land van bestemming.

Over Verizon Connect
Verizon Connect is de gids in een wereld waarin alles met elkaar verbonden is. Wij werken aan de automatisering, optimalisatie en revolutie van de manier waarop mensen, voertuigen en andere apparaten zich door de wereld bewegen. Onze toonaangevende oplossingen zetten innovatie, automatisering en connected data voor onze klanten aan het werk, zodat zij zelf slimmer, efficiënter en meer compliant kunnen opereren. Verizon Connect heeft meer dan 3.500 betrokken werknemers in vijftien landen, die zich inzetten om ’s werelds meest toonaangevende mobiele-technologieplatform te ontwikkelen.
Alex Miedema

Keep on trucking: driving tips from IAM RoadSmart

Driving in front of, or even behind, a large lorry can be daunting. But there’s no need to panic as Richard Gladman, IAM RoadSmart’s head of riding and driving standards, is here to help with seven top driving behaviour tips to keep you at ease on the road.

When you’re driving along the motorway, you’ll notice many lorries with foreign number plates. Bear in mind that the driver will be sitting on the left hand side rather than the right, so you may be difficult to see and the driver may be acclimatising his lane position in the UK. Take extra care when passing and allow more space if you can
We’ve all heard the saying “if you can see their mirrors, then they can see you.” But an HGV can have up to five mirrors, and the driver is only limited to looking at one at a time so they may not see you. Hold back and you will eventually be visible in their mirrors
Identify when there is a likelihood of the HGV changing lanes. Is there a slip road coming up which will be joining traffic and may force a lane change? Or if there is an HGV in lane two, are they likely to change back into lane one? Be accommodating by hanging back and allowing them to pull into the lane they are looking to move into
At one point in time, we’ve all experienced heavy spray from an HGV in front of us. You can control this by extending the distance between yourself and the lorry. The Highway Code suggests at least four seconds in the rain but if needed, make it more. Not only will it prevent your wipers working overtime, it will also improve your vision beyond the HGV
An articulated lorry will track sideways in a right-hand bend on the motorway and on a roundabout, so avoid being beside it. A good rule of thumb is to be safely in front of or safely behind, but never beside an HGV when entering a roundabout
If you see a queue of traffic in front of you and have an HGV behind you, introduce your brake lights early to pre-warn the driver behind and slow down gradually. This will let the HGV driver extend their braking distance and stop in plenty of time. On a motorway or dual carriageway, hazard lights can be used to show drivers behind you of any issues further in front (Highway Code rule 116)
Despite being legally limited to 60mph, an HGV can only physically go a maximum of 56mph on the motorway. So if you do see a HGV on the right hand lane, give them a helping hand by slowing down and letting them into the left lane. Allow them to pass more easily if you can
Richard said: “As any HGV driver will tell you, they sometimes need a bit of extra space to move down the road. Visibility can be restricted, and no amount of mirrors will allow all of the blind spots to be monitored all of the time. By applying some simple rules and sharing the road space, we can make life easier for all of us. On a roundabout they will need more than one lane so let them have it; a few seconds delay will be worth it if you prevent a crash. Walk that mile in the other man’s shoes and understand what we may need.”
Alex Miedema

'Onbegrijpelijk dat graafmachines de weg op mogen'



Originele beschrijving

Een 88-jarige inwoonster van Drachten kwam op 1 juni 2017 om het leven toen ze op het zebrapad in Gauke Boelensstraat, vlakbij de afslag met de Reidin.....
Alex Miedema