Live updates

DAF XF105

DAF XF Euro 6

DAF XF105

DAF XF Euro 6

Scania R500

Scania R450

Volvo FH 4th gen

DAF XF105

DAF 95XF

Iveco Daily

Scania T112

Volvo FH 4th gen

Scania R450

Iveco Daily

DAF 95XF

Scania R450

Scania R450

Scania R500

Scania T112

Scania 144

DAF XF105

Scania 144

Geen

DAF XF Euro 6

Geen

Geen

Volvo FH

DAF XF Euro 6

DAF XF Euro 6

DAF XF Euro 6

DAF XF

DAF XF Euro 6

Geen

Geen

DAF XF Euro 6

DAF XF Euro 6

Geen

Geen

DAF CF Euro 6

Volvo F89

DAF 95

DAF XF serie

DAF XF105

Terberg FM2850

Renault T-serie

DAF 2100

DAF YBZ 3300

Volvo F12

Volvo FH 3rd gen

DAF XF Euro 6

DAF CF85

DAF YBZ 3300

Volvo F16

Volvo FL10

Volvo F16

Scania R450

Volvo FH 4th gen

Volvo FM 3rd gen

Scania R380

Volvo FM 4th gen

Terberg FM2000

Volvo FM 4th gen

Scania S580

Volvo FH 4th gen

DAF CF Euro 6

DAF XF105

DAF XF105

DAF CF Euro 6

DAF XF Euro 6

DAF XF Euro 6

DAF XF Euro 6

DAF XF95

DAF CF85

DAF XF Euro 6

DAF XF105

DAF XF Euro 6

DAF CF85

DAF XF Euro 6

DAF CF Euro 6

Scania S520

Scania S450

Scania G450

Scania G450

Scania S450

DAF XF Euro 6

DAF CF

Scania R500

Scania R500

Volvo FH

Geen

Geen

MAN TGS

Geen

Geen

Geen

Geen

Geen

DAF XF Euro 6

DAF XF

DAF XF Euro 6

DAF CF Euro 6

DAF XF Euro 6

Geen

Geen

Geen

Geen

Volvo FH

Geen

DAF XF Euro 6

Geen

DAF XF Euro 6

Geen

DAF XF Euro 6

Geen

Geen

DAF XF Euro 6

DAF CF

MAN TGM 3rd gen

MAN TGM 3rd gen

MAN TGM 3rd gen

MAN TGM 3rd gen

Iveco S-Way

Iveco S-Way

Scania G410

Volvo FH 4th gen

Iveco S-Way

Scania R580

Scania G450

Scania S-serie

Scania S500

Scania S500

TLN, evofenedex en Topsector Logistiek slaan handen ineen voor CO2-reductie

Leden van ondernemersverenigingen evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN) kunnen tot de zomer kosteloos advies en inzicht krijgen in hun CO2 prestaties. Daarvoor wordt BigMile, een online meetinstrument dat ontwikkeld is door de Topsector Logistiek, aan hen beschikbaar gesteld. Ook wordt aanvullend advies over het verbeteren van de CO2 prestaties aangeboden. Op vrijdag 14 februari tekenden TLN en evofenedex een overeenkomst waarin deze afspraken zijn bevestigd met Connekt namens de Topsector Logistiek. Voor alle bedrijven wordt het binnenkort onvermijdelijk: het vaststellen van de CO2-uitstoot van de logistieke activiteiten en het verminderen van deze emissies. Dat volgt uit de afspraken in het Klimaatakkoord waar evofenedex en TLN zich beide aan hebben gecommitteerd. “Hoewel de transformatie naar een CO2-neutrale logistiek voor handels- en productiebedrijven een uitdagende is, gaan zij die zeker niet uit de weg. Met de BigMile-tool stellen wij hen op een laagdrempelige en eenvoudige manier in staat om hun CO2-uitstoot te inventariseren en uiteindelijk ook te adviseren op welke manier zij deze uitstoot kunnen reduceren”, aldus Machiel van der Kuijl, algemeen directeur evofenedex. Door een bijdrage vanuit de Topsector Logistiek worden beide organisaties in staat gesteld honderd leden een kosteloze kennismaking aan te bieden met het geautomatiseerd meten van CO2 via BigMile. Deze kennismaking bestaat onder andere uit een training in het gebruik, een helpdesk voor vragen en uitleg over de resultaten, advies en onbeperkt gebruik in de periode van 1 januari tot 1 juli 2020. Het betreft een eenmalig introductieaanbod. Bij diverse handels- en productiebedrijven en logistiek dienstverleners is een toenemend animo om duurzamer aan de slag te gaan. Inmiddels hebben de eerste 60 bedrijven zich aangemeld om te beginnen met het in kaart brengen van hun CO2 prestaties. Arthur Linssen, managing director Connekt: “Samen met evofenedex, TLN en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werken we aan de ambitie om in 2025 een concurrerend, emissievrij en veilig logistiek systeem te hebben in Nederland. Hiervoor zetten we nu een belangrijke stap. Een goed inzicht in je CO2-uitstoot laat bedrijven zien waar concrete verbetermogelijkheden liggen die winst opleveren.” Jan Boeve, directeur TLN: “Met BigMile ligt een minimale footprint en een maximale winst voor alle transporteurs binnen handbereik. Immers, meten is weten, en het brengt kansrijke oplossingen om te verdienen en te verduurzamen binnen handbereik. En dan ook nog eens met de mogelijkheid om de resultaten periodiek opnieuw te bekijken en te vergelijken.”

VDL Bus & Coach werkt samen met onlinemarktplaats TRADUS

TRADUS, de wereldwijde onlinemarktplaats voor gebruikte bedrijfswagens en zware machines, heeft er per direct een nieuwe samenwerkingspartner bij: VDL Bus & Coach, een van de grootste busfabrikanten in Europa. Met onmiddellijke ingang zal VDL Bus & Coach, gevestigd in Eindhoven (Nederland), haar gebruikte bussen aanbieden via de data-driven onlinemarktplaats TRADUS. Op de bedrijfswagenbeurs moet ongeveer tien procent van de voorraad gebruikte voertuigen worden verwerkt. VDL Bus & Coach maakt deel uit van de VDL Groep en bestaat uit verschillende busfabrikanten die wereldwijd actief zijn. De portefeuille omvat lijnbussen (Citea), touringcars (Futura) en midi- en minibussen. Er worden ook elektrische bussen ontwikkeld. Naast de productie omvat de bedrijfsactiviteit de aan- en verkoop van gebruikte bussen. De belangrijkste afzetgebieden zijn Frankrijk, de Benelux, Duitsland en Italië. Tot nu toe was VDL Bus & Coach voor de verkoop van gebruikte bussen afhankelijk van de eigen website, de eigen verkoopkantoren van VDL en officiële merkdealers. TRADUS is nu toegevoegd als vierde belangrijke pijler. Via een interface tussen het VDL-verkoopplatform en TRADUS kunnen vanuit het interne systeem met één klik moeiteloos advertenties op de onlinebeurs worden geplaatst. Ferdinand Brouwers, Director Sales Eastern Europe & Used Vehicles en Managing Director VDL Bus Center GmbH, zegt hierover: „Integrator Vehisell maakt het voor ons mogelijk om zonder moeite onze advertenties op TRADUS in te stellen en deze tot in het kleinste detail correct weer te geven. Omdat TRADUS deel uitmaakt van de OLX Group en internationaal actief is, profiteren we van een groot internationaal bereik in heel Europa en zelfs buiten Europa. We verwachten bijzondere voordelen van de data-driven aanpak van de onlinebeurs. Met name de prijsindex TRADUS Market Value (TMV) zal ons belangrijke inzichten verschaffen in markten en hun prijsstructuur. En dit zelfs op lokaal marktniveau. Dat is uniek.” TRADUS heeft ruim 400.000 gebruikers in meer dan 40 landen en is de belangrijkste beurs op het gebied van bedrijfsvoertuigen voor transport, landbouw en bouw. Kopers waarderen vooral de prijsindex (TMV) op basis van intelligente gegevensanalyse, die informatie geeft over de vraag of de prijs van een voertuig of machine relatief goedkoop, gemiddeld of hoog is. TRADUS is de enige bedrijfswagenbeurs die een dergelijke dienst aanbiedt en zo transparantie en vertrouwen biedt in de handel met apparatuur die tonnen weegt. Joost Goedhart, Sales Lead Europe bij TRADUS, is blij met de nieuw verworven partner: „Met momenteel meer dan 1.600 vermelde gebruikte bussen en touringcars speelt deze categorie een belangrijke rol voor TRADUS. De vraag naar bussen en touringcars is vooral groot in landen zoals Italië, Roemenië en Frankrijk. Als internationaal verkoopplatform bieden wij verkopers van gebruikte bedrijfsvoertuigen toegang tot alle belangrijke markten.”

MAN eTGE

Bemo Models overgenomen door Tekno

Al ruim 22 jaar is Bemo Models dé leverancier bij uitstek van onderdelen voor uw 1:50 zelfbouwmodellen. Met veel passie en overgave hebben Harry en Dorie Schrooijen zich ingezet om het bedrijf Bemo Models te maken tot wat het nu is. Ze gaan nu genieten van hun welverdiende pensioen en willen hierbij hun relaties bedanken voor het vertrouwen van de afgelopen jaren. De overname zien ze als een prachtige stap voorwaarts. We zijn met recht trots en opgetogen dat Bemo Models onder de vleugels van Tekno komt en zien ernaar uit verder aan de weg timmeren om de zelfbouwer te voorzien van de juiste onderdelen, kits en aanverwante zaken. De verhuizing naar de Lier en inrichting van het hele assortiment, zal naar verwachting 2 weken in beslag nemen. Dit betekent concreet dat uw bestellingen gedaan na 19 februari, verstuurd zullen worden gedurende de week van 9 maart. Harry en Dorie zullen ons op de achtergrond helpen om de overgang zo vloeiend mogelijk te laten verlopen. Er zal voor u niets veranderen, de service en kwaliteit zal zijn zoals u het gewend bent van Tekno en Bemo Models. Mocht u nog vragen hebben, hieronder kunt u al een aantal antwoorden vinden. Staat uw vraag er niet tussen, schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Wij van Tekno kijken ernaar uit u van dienst te zijn! Met vriendelijke groet, Het Tekno team Blijft de naam Bemo Models gehandhaafd? Ja, vooralsnog blijven wij de naam Bemo Models hanteren. Kunt u blijven bestellen via https://www.bemomodels.com/nl? Ja, u kunt uw bestelling blijven ingeven via de genoemde website en uw bestaande account. Wat gebeurt er met uw lopende bestellingen? Achter de schermen wordt hard gewerkt om de overname zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen. Bestellingen na 19-02-2020 zullen worden afgehandeld door Tekno. Vanaf maandag 9 maart zullen wij weer pakketten versturen. Wat betekent de overname voor u als klant? U kunt rekenen op onze service en kwaliteit!

Kögel oplegger

MAN TGE

MAN eTGE

IRU report uncovers barriers to road safety investment

IRU has released a comprehensive report on road safety investment by mobility and logistics operating companies. The findings highlight that while the commercial road transport industry recognises it has a key role to play in improving road safety, significant financial, regulatory and societal barriers exist. With more than 3,500 people dying on the world’s roads every day according to United Nations figures, it has never been more important to address issues around road safety. Commercial vehicles are involved in less than 3% of road accidents, of which 85% are caused by human error (25% due to the professional driver, 75% due to the other road user). Commercial operators and their professional drivers are nevertheless visible role models on our roads, and take their responsibility on safety seriously. IRU’s new report assessed safety related investment decisions by companies running buses, coaches and trucks. It looked at the safety culture inside the company, why and how they invest in vehicle, human and operational measures, and what blocks investment. The findings are based on a detailed survey of 949 mobility and logistics operators across 26 countries in Western Europe, Eastern Europe and the Commonwealth of Independent States region. Key findings in the report include: · Logistics and mobility operators are already investing heavily in road safety and 80% will continue to strongly invest in the future · Operators see a clear commercial benefit in investing in road safety practices, but are driven first and foremost by a strong sense of social responsibility · Investment currently favours vehicle technology (41%), with 31% directed towards human elements and 28% to operational safety measures · Financial resources and cost-benefit ratios are the biggest barriers to continued investment in road safety · Operators overwhelmingly want more international standards, with 90% prioritising increased driver safety standards · Operators take their responsibility in mobility and supply chains seriously, with 74% regularly measuring the safety performance of subcontractors Umberto de Pretto, Secretary General at IRU, commented: “The single biggest factor affecting road safety today is people. We need to push further investment in the human elements of road safety – from certification schemes and better driver monitoring through to general awareness campaigns to drive a stronger safety culture.” The report’s findings point to action in four areas – for the industry, regulators and other road safety stakeholders: 1. Create a stronger safety culture – the private and public sector must work together to build a stronger culture of road safety, sharing best practice and learning from one another. 2. Target business incentives – governments need to better target incentives so that the wider mobility/supply chain and societal benefits of improved safety are taken into account in operators’ cost-benefit analysis of purchase decisions, making it more viable for them to invest in safety. 3. Make certification mandatory – training must be more broadly enforced, with a focus on cultural as well as technical factors, with clear reporting requirements and, where feasible, mandatory certification schemes. 4. Harmonise international standards – at an international level, authorities need to introduce smarter and more harmonised standards, to enable lower innovation investment costs and more streamlined measurement and reporting in the long term. Umberto de Pretto concluded: “As we bring key industry players together to tackle the business challenges of road safety at IRU’s Logistics and Innovation Forum, we need to look carefully at what is driving safety investment. “Commercial road transport operators are involved in a small percentage of all accidents, yet have a very strong sense of social responsibility and, with the right changes to boost investment, they can also help others advance and make our roads safer for all”.

Iveco S-Way

Terberg FM2000

Iveco Daily

Scania P410

Scania R650

Subaru Impreza

DAF XF Euro 6

DAF 600

Scania P320

GINAF X4241-S

Iveco Stralis

Scania P320

Fiat Ducato

DAF CF Euro 6

DAF CF Euro 6

Volvo FM 2nd gen

Geen

Geen

DAF XF Euro 6

Geen

Geen

Geen

DAF XF Euro 6

Geen

DAF XF

DAF XF Euro 6

DAF XF Euro 6

DAF XF Euro 6

Geen

Iveco Stralis

Volvo FH

Geen

Geen

Geen

Geen

Geen

Geen

Geen

Geen

DAF XF

Scania S520

Scania S520

DAF XF105

DAF XF105

Volvo FH 4th gen

Geen

Geen

Geen

Geen

Geen

DAF XF

DAF XF Euro 6

DAF XF Euro 6

DAF XF Euro 6

Geen

Iveco Stralis

Geen

Geen

DAF XF

Geen

Geen

Geen

Geen

DAF XF

Geen

Geen

Geen

Scania 81

Scania 81

Scania 81

Scania 81

Volvo FH16

Volvo FH16

Volvo FH16

Volvo FH16

Litouws transportbedrijf beboet voor mogelijke onderbetaling

Een Litouws transportbedrijf heeft van de Inspectie SZW een boete gekregen van € 89.000,-. Het bedrijf heeft niet voldaan aan de vordering van de Inspectie SZW om gegevens over betaalde loon en gewerkte uren van de werknemers te verstrekken. Hierdoor konden de inspecteurs niet nagaan of vijftien vrachtwagenchauffeurs die vooral in Nederland werkten wel voldoende loon kregen. Het transportbedrijf is van mening dat het Litouwse arbeidsrecht van toepassing is op de chauffeurs. Schijnconstructies komen binnen de internationale transportwereld regelmatig voor. Doel van de bedrijven is dan bijvoorbeeld om minder loonkosten te betalen door loonheffing en SV-premies te ontduiken. De Inspectie SZW zet zich in, eventueel in samenspraak met ILT, om deze constructies te ontrafelen, wat in verhouding vaak veel tijd kost. Inspectie in Litouwen Zo startte de Inspectie SZW in december 2016 een onderzoek bij een transportonderneming in Nijmegen. Daar troffen de inspecteurs veel Litouwse chauffeurs aan. Enige maanden later werd samen met de ILT een tweede controle gehouden bij het bedrijf aangezien de eigenaar geen gevorderde inlichtingen over de chauffeurs had verstrekt. De inspecteurs besloten daarna om contact op te nemen met de Litouwse inspectiedienst. Samen met de Litouwse inspectie werd in augustus 2017 een inspectie uitgevoerd in Litouwen. Zowel de transportonderneming in Nijmegen als die in Litouwen bleek dezelfde Nederlandse eigenaar als grootaandeelhouder te hebben. De constructie die de inspecteurs zien is dat de 15 werknemers een arbeidsovereenkomst hadden getekend met de Litouwse transportonderneming. Vervolgens kwamen de werknemers naar Nederland om als vrachtwagenchauffeur te werken. Uit verklaringen en onderzoek van de Inspectie SZW blijkt dat de chauffeurs de opdrachten van een Nijmegens transportbedrijf kregen. De ritopdrachten werden dagelijks verstrekt aan de chauffeurs en ook de aansturing vond plaats door het Nijmegens bedrijf. De chauffeurs vertrokken met de vrachtwagens vanuit Nijmegen en keerden in de meeste gevallen ’s avonds weer terug naar Nijmegen. Ze overnachtten dan ook op de parkeerplaats bij de transportonderneming in Nijmegen. Verder blijkt uit onderzoek dat ze meer dan de helft van de ritten voornamelijk in Nederland reden en de rest van de ritten voornamelijk in België. Werkland Nederland De vraag is dan welk arbeidsrecht van toepassing is. De Inspectie SZW vindt dat het Nederlands arbeidsrecht hier gevolgd moet worden en niet het Litouws arbeidsrecht. Omdat Nederland gezien kan worden als het gewoonlijk werkland, is de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (Wml) van toepassing. Om na te gaan of het bedrijf de betreffende chauffeurs die werken vanuit Nijmegen niet heeft onderbetaald, heeft de Inspectie aan het Litouws bedrijf bescheiden gevraagd waar onder meer het uitbetaalde loon en vakantiebijslag, en de gewerkte uren uit zouden blijken. Het bedrijf heeft echter deze gegevens niet willen delen met de Inspectie. Voor de Inspectie is het dan niet mogelijk om vast te stellen of de chauffeurs het juiste loon hebben gekregen en of sprake is van onderbetaling. Dat is een overtreding van artikel 18b, tweede lid, van de Wml. Hiervoor heeft het Litouwse transportonderneming nu een boete gekregen van € 89.000,-. Tegen deze boete kan het bedrijf nog in bezwaar en beroep.