MAN gaat zelf accupakketten produceren in Neurenberg

MAN Truck & Bus gaat in Neurenberg vanaf begin 2025 op grote schaal zelf hoogvoltaccu’s voor elektrische vrachtwagens en bussen produceren. Daartoe investeert de onderneming de komende vijf jaar zo'n 100 miljoen euro in de fabriek, die zich tot nu toe vooral toelegde op de bouw van verbrandingsmotoren. De productiecapaciteit wordt uitgebreid tot meer dan 100.000 batterijen per jaar.

In eerste instantie worden de accupakketten, die samen met de motoren het hart vormen van elektrische bedrijfswagens, in Neurenberg gedurende ongeveer tweeënhalf jaar in een kleine serieproductie met de hand vervaardigd. De start van de grootschalige ombouw van de fabriek staat gepland voor medio 2023, eind 2024 moet de vernieuwde productiefaciliteit klaar zijn. MAN legt hiermee de basis voor de grootschalige industrialisatie van elektrische aandrijfsystemen voor trucks en bussen. De fabrikant krijgt daarbij steun van de Beierse deelstaatregering, die een bijdrage van ongeveer 30 miljoen euro aan onderzoek en financiering voor de periode 2023 tot 2027 heeft toegezegd.

man-emobility-batterypack-nuremberg-01
“We beginnen nu met de industrialisatie van elektromobiliteit en gaan door op weg naar klimaatneutrale mobiliteit voor bedrijfswagens,” verklaart Alexander Vlaskamp, ​​​​CEO van MAN Truck & Bus. “Dit besluit maakt deel uit van de transformatie van MAN tot leverancier van duurzame transportoplossingen.”

De accupakketten van MAN bestaan uit batterijcellen, die op hun beurt zijn gegroepeerd in modules en samengevoegd in afzonderlijke lagen om een accupakket te vormen. Deze bouwtechniek vereist een hoog kennisniveau en strikte veiligheidsnormen. Afhankelijk van de actieradius heeft een zware e-truck tot zes van deze accupacks nodig. De elektrische trucks van MAN zullen in eerste instantie een actieradius hebben van 600 tot 800 kilometer. Bij de volgende generatie batterijtechnologie - die naar verwachting rond 2026 op de markt komt – denkt MAN een actieradius tot 1.000 kilometer te kunnen bereiken. Dit maakt de e-truck dan geschikt voor transport over lange afstanden.

Rond 2025 zal de total cost of ownership voor een e-truck en een dieselmotor op een vergelijkbaar niveau liggen. MAN verwacht dat de vraag van klanten naar elektrische trucks uiterlijk tegen die tijd aanzienlijk is toegenomen – ervan uitgaande dat de juiste laadinfrastructuur dan aanwezig is. In München start MAN begin 2024 met de productie van zware e-trucks. De truck- en busfabrikant heeft in 2019 al een kleine serie op de weg gezet. Ook heeft MAN al enige tijd volledig elektrische stadsbussen en bestelwagens in het programma.

Bijlages

(klik om te vergroten)

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
DEELNEMERS
0
WEERGAVES
42

GESPOT IN DIT TOPIC