Iveco Stralis

Scania R520 (new)

Scania G450 XT

Scania R410 (new)

GINAF X2222

Tatra T815

DAF CF

Scania eigenbouw

Scania R650

Scania R650

Scania R650

Scania R650

Steyr 25S36

Steyr 25S36

Steyr 25S36

Steyr 25S36

Steyr 25S36

Steyr 25S36

Steyr 25S36

Steyr 25S36

Gräf & Stift bus

VDL CF Electric

Iveco S-Way

Iveco S-Way

VW e-Crafter

MAN TGX 3rd generation

MAN TGX 3rd generation

MAN TGX 3rd generation

MAN TGX 3rd generation

MAN TGX 3rd generation

MAN TGX 3rd generation

MAN TGX 3rd generation

Wegtransporteurs zijn wachttijden Rotterdamse haven zat

TLN wil dat er een einde komt aan de lange wachttijden voor het containerwegvervoer in de Rotterdamse haven. Al té lang zijn vertragingen bij terminals en depots de normaalste zaak van de wereld, waardoor vrachtwagenchauffeurs urenlang stilstaan. Daar moet snel verandering in komen. Het gaat op verschillende punten volledig mis, vertelt Jeroen de Rijcke, secretaris van de TLN-deelmarkt Alliantie zeecontainervervoer. ‘Bij de terminals van APMT MVII en RWG werken ze met tijdsloten, maar die zitten overdag vol. Bij de ECT-terminal zijn de afhandeltijden buitenproportioneel lang. Daarnaast zijn er veel systeemverstoringen of vertragingen, waarbij iedereen de schuld bij een ander neerlegt. Maar uiteindelijk betaalt de vervoerder daar de prijs voor, want hun chauffeurs en wagens staan door al die problemen soms wel uren stil. Die gemaakte kosten zijn voor de transportondernemer, want de terminal betaalt geen wachturen uit’. Geen beterschap In overleg met de terminals en de haven zijn de vertragingen meermaals aangekaart, maar zonder enig effect. ‘We hebben keer op keer aangegeven dat dit onwerkbare situaties voor chauffeurs, planners en ondernemers oplevert. Vervolgens wordt er beterschap beloofd, maar verandert er weer niets’, aldus De Rijcke. ‘Er is weinig incentive voor de terminals om dit probleem aan te pakken, want niet het wegvervoer, maar de rederijen zijn hun klant. Als er een vrachtwagenchauffeur urenlang stil staat voelen zij dat dus niet in hun portemonnee, maar de transportondernemers wel. En die zijn er klaar mee om steeds de rekening te betalen.’ Het tij keren TLN doet daarom de dringende oproep aan alle partijen binnen de logistieke keten om verantwoordelijkheid te nemen. Iedereen is namelijk gebaat bij een efficiënte logistieke keten, aldus de Rijcke. ‘Als we op dezelfde voet verder gaan dreigt de Rotterdamse haven steeds minder aantrekkelijk te worden als mainport, met volumedalingen tot gevolg. En dat gaat iedereen aan. Maar om het tij te keren, moet er snel iets veranderen.’

Scania R540 (vrachtwagen)

Scania R540 (vrachtwagen)

Soons folder

Soons folder

Soons folder

Soons folder

Mercedes-Benz Arocs

Mercedes-Benz Arocs

Mercedes-Benz Arocs

Mercedes-Benz Arocs

Mercedes-Benz eEconic

Mercedes-Benz Arocs

Mercedes-Benz Arocs

Mercedes-Benz Arocs

Mercedes-Benz Arocs

Mercedes-Benz Arocs

Zorgwekkende werk- en leefomstandigheden truckers

Bij een controle in Geleen troffen de Inspectie SZW en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) acht vrachtwagenchauffeurs aan die onder belabberde omstandigheden leven op een parkeerplaats. De chauffeurs werken voor een Litouwse onderneming en hebben aangegeven op en af twee maanden in hun cabine in Nederland te verblijven. Inspecteurs stellen nader onderzoek in naar vermoedelijke onderbetaling en overtreding van de rij- en rusttijden. De gezamenlijke inspectie is onderdeel van een internationale actie waarbij in grensstreken in Nederland en België is gecontroleerd op basis van meldingen over misstanden. De chauffeurs in Geleen verklaarden dat zij, nadat zij klaar zijn met werken, wonen in hun cabine op de parkeerplaats. Er zijn geen voorzieningen zoals elektriciteit, douches of wc’s op deze parkeerplaats, waardoor de chauffeurs hun behoefte in de struiken doen en zich wassen met water dat zij zelf meenemen. Zij krijgen 65 euro per dag betaald, ongeacht de uren die zij werken. Vermoedelijk krijgen de werknemers geen vakantiegeld of onkostenvergoeding. Na een periode van zo’n 6 tot 8 weken worden ze afgelost door een collega die de vrachtwagen overneemt. De werknemers verklaarden voornamelijk te laden en lossen in Nederland, België en Duitsland. Veel opdrachten komen van een meubelgigant. De Inspectie SZW doet momenteel nader onderzoek naar vermoedelijke overtredingen van de Wet Minimumloon en vakantiegeld. Bij overtredingen kan de werkgever en boete tegemoet zien en kan een nabetaling aan werknemers volgen. De ILT onderzoekt de gegevens van de tachografen om vast te stellen wat de rij- en rusttijden zijn. Ook wordt nagegaan of er daadwerkelijk overtredingen zijn betreffende het doorbrengen van de normale wekelijkse rust in de vrachtwagencabine. De onderzoeken kunnen enige tijd in beslag nemen. De gemeente Geleen is op de hoogte gesteld van de slechte leefomstandigheden op de parkeerplaats.

Thermo King van Trane Technologies lanceert koeloplossingen ter ondersteuning van distributie COVID-19-vaccin

Thermo King, onderdeel van mondiale klimaatinnovator Trane Technologies (NYSE: TT), heeft zijn portfolio uitgebreid met tijdelijke opslagoplossingen die voldoen aan de unieke eisen van internationale farmaceutische bedrijven die werken aan COVID-19-vaccins. Thermo King is de mondiale leider op het gebied van intelligente koelketenoplossingen met end-to-end temperatuurbewaking. Farmaceutische bedrijven die zich bevinden in de laatste fase van klinische studies, zullen koelsystemen nodig hebben die de temperatuur (tot wel -70 graden Celsius) van hun producten streng kunnen bewaken. Dankzij de oplossingen van Thermo King kunnen deze bedrijven en hun distributeurs de werkzaamheid van hun producten garanderen gedurende de gehele koelketen: van het transport door de lucht, over zee, per trein en over de weg tot de opslag onderweg en de uiteindelijke bezorging bij de klant. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie raakt bijna 20 procent van temperatuurgevoelige gezondheidsproducten beschadigd tijdens het transport, en bereikt 25 procent van de vaccins hun bestemming in niet-optimale staat door problemen in de koelketen. “Gezien de urgente, mondiale behoefte aan een COVID-19-vaccin, kan de wereld zich geen onderbrekingen in de koelketen veroorloven", zegt Dave Regnery, president en chief operating officer van Trane Technologies. “Onze nieuwe koeloplossingen kunnen temperaturen behouden van -70 graden Celsius gedurende een lange periode. Ze kunnen helpen bij het terugdringen van de kwaliteitsvermindering van een vaccinatie, en heel belangrijk, kunnen voorkomen dat er gebieden komen met een gebrek aan vaccins.” Thermo King en zijn wereldwijde partners kunnen tijdelijke opslagoplossingen bieden die een vastgestelde temperatuur tot -70 graden Celsius hebben, en voor end-to-end temperatuurbewaking, veiligheid en een volgsysteem zorgen dankzij ultramoderne telematica. Extra opslagoplossingen bevatten onder meer gekoelde trailers, containers en draagbare koelkisten die eenvoudig kunnen worden aangepast en worden overgeplaatst naar andere locaties als er veranderingen in de vraag komen. Naast het lanceren van koeloplossingen heeft Thermo King klanten ook geholpen met manieren om droogijs zo optimaal mogelijk te gebruiken, dat vaak wordt gebruikt bij transport en opslag van vaccins, maar ook zijn beperkingen heeft. Een container met droogijs voor het bevroren houden van een product, moet mogelijk opnieuw met ijs worden bedekt als het lange tijd onderweg is of wordt blootgesteld aan heel warm weer. Thermo King biedt oplossingen die de duur van droogijs substantieel kan verlengen, of de noodzaak ervan zelfs volledig kan opheffen. “Wij hebben met farmaceuten en transporteurs, beleidsmakers, toezichthouders en andere industriële partners gesproken over manieren om de koelketen te versterken”, zegt Regnery. “Wij weten dat wij de risico's kunnen verlagen. We hebben veel ervaring met koelketens, werken actief aan nieuwe oplossingen en pakken de problemen en potentiële uitdagingen aan van de massale distributie van een temperatuurgevoelig vaccin.”

Ford Ranger

Toyota Tacoma

Mercedes-Benz L319

Mercedes-Benz L319

Mercedes-Benz L319

Mercedes-Benz O319

Mercedes-Benz L319

Mercedes-Benz L319

Mercedes-Benz L319

Mercedes-Benz L319

Mercedes-Benz L319

Mercedes-Benz O319

Mercedes-Benz O319

Mercedes-Benz L319

Mercedes-Benz L408 (vrachtwagen)

Mercedes-Benz O319

Mercedes-Benz L319

Ziegler Z6

Ziegler Z6

Ziegler Z6

MAN TGX 2nd gen

MAN TGX 2nd gen

MAN TGX 2nd gen

MAN TGX 2nd gen

MAN TGX 2nd gen

MAN TGX 2nd gen

Spijkstaal onbekend/overig

Spijkstaal onbekend/overig

Ram ProMaster

Peterbilt onbekend/overig

Peterbilt onbekend/overig

Volvo FM 5th gen

Volvo FM 5th gen

Volvo FH 5th gen

Volvo FM 5th gen

Tatra T815

Fuso BA (vrachtwagen)

Fuso BA (vrachtwagen)

Fuso BA (vrachtwagen)

MAN KAT

Mercedes-Benz G-klasse

Unimog onbekend/overig

Eerste paal ESA Trucks Heerenveen geslagen

Op het Internationale Bedrijventerrein Friesland is de nieuwbouw van ESA Trucks Heerenveen van start gegaan. Aan de Uranus wordt een compleet nieuw garagebedrijf voor bedrijfswagens gebouwd naar de laatste inzichten op het gebied van duurzaamheid en veiligheid. Vestigingsleider Jurjen Ypma gaf met het onthullen van het bouwbord het symbolische startsein voor de nieuwbouw. Op een terrein van 12000 vierkante meter verreist moderne werkplaats die aan alle toekomstige eisen van duurzaamheid voldoet. Zo wordt het pand voorzien van zonnepanelen en is een gasaansluiting niet nodig door toepassing van moderne, duurzame technieken. De werkplaats met vijf poorten wordt volledig voorbereid op de reparatie en het onderhoud van waterstof- en elektrische voertuigen. De focus van ESA Trucks ligt op de verduurzaming van het wegtransport in de nabije toekomst. Verder richt ESA Trucks Heerenveen zich op de reparatie en het onderhoud van trucks en getrokken materieel. Daarnaast zal ESA Trucks zich richten op het onderhoud van lichte bedrijfswagens, APK, tachograafkeuring, schadeherstel en hydrauliekservice. Een belangrijke activiteit voor de nabije toekomst is verder het plegen van onderhoud en reparaties aan elektrische- en waterstofvoertuigen. Heerenveen is de tweede plaats van Friesland maar op logistiek gebied is het met stip de nummer 1 in de provincie. De gunstige ligging in het noorden en de korte, en filevrije afstand tot de randstad heeft van Heerenveen een populaire vestigingsplaats gemaakt. ESA Trucks koos voor deze locatie om haar klanten in de regio nog beter van dienst te kunnen zijn. De nieuwe vestiging gaat van start met 15 medewerkers waaronder vestigingsleider Jurjen Ypma. In de toekomst verwacht ESA Trucks door te groeien tot circa 20 vaste medewerkers in de vestiging Heerenveen. De nieuwbouw is in volle gang en naar verwachting zal ESA Trucks in mei 2021 operationeel zijn. Bij de onthulling was de voltallige directie van ESA aanwezig met: Klaas Elema, Wim van Nispen en Jans Enting. Verder waren namens ESA aanwezig Jaap de Wit en de nieuwe vestigingsmanager, Jurjen Ypma. Over ESA Trucks: ESA Trucks is verantwoordelijk voor de verkoop van DAF Trucks in de provincies Groningen en Friesland. Daarnaast is ESA Trucks dealer van Ginaf, Tatra, Fassi autolaadkranen en Fiat Bedrijfswagens. ESA Trucks heeft in Nederland vestigingen in Groningen, Veendam, Marum en Drachten. Verder is ESA Trucks gevestigd in Denemarken en Polen.

Iveco S-Way

Iveco S-Way

Iveco S-Way

Mobiliteitsalliantie verwelkomt investeringen kabinet

Het kabinet neemt belangrijke stappen om ons mobiliteitssysteem te versterken met de aangekondigde extra investeringen in onder meer aanleg en onderhoud van infrastructuur en verkeersveiligheid. Ook het Groeifonds en het naar voren halen van investeringen zijn belangrijke stappen om de verdienkracht van Nederland te versterken en impact van de crisis te verkleinen. Voor de Mobiliteitsalliantie staat voorop dat de investeringen bijdragen aan de transitie naar een flexibeler vervoerssysteem waarbij de gebruiker centraal staat. Afgelopen weken zijn diverse plannen gepresenteerd om de economische crisis te lijf te gaan, waarbij investeren in mobiliteit een van de speerpunten is. Naast het Groeifonds, wordt komende jaren onder meer 1,29 miljard euro aan onderhoud en beheer van infrastructuur naar voren gehaald. De alliantiepartijen stellen vast dat het kabinet met alle investeringsplannen goede eerste stappen zet om Nederland uit de crisis te investeren en tegelijkertijd bouwt aan het verdienvermogen van ons land. Investeer in mobiliteitssysteem Nederland staat voor een gigantische woningbouwopgave. Tot 2030 komen er een miljoen woningen bij en tot 2040 1,6 miljoen inwoners. Om Nederland nu en in de toekomst bereikbaar te houden pleit de Mobiliteitsalliantie voor een mobiliteitssysteem waarbij de flexibiliteit, bewegingsvrijheid en keuzevrijheid van de reiziger en goederenvervoerder voorop staan. Dit moet het uitgangspunt zijn voor alle investeringen. Het kabinet moet daarom bij het naar voren halen van projecten, naast OV ook kijken naar de aanpak van knelpunten op de weg, fiets en water. Immers, het gaat om het totale mobiliteitssysteem inclusief het veilig stellen van onze positie als logistieke toegangspoort van Europa. Ook het aan elkaar knopen van deze vervoermiddelen via fysieke mobiliteitshubs verdient de aandacht. Verkeersveiligheid Mede door de coronacrisis zijn steeds meer mensen gaan fietsen, pakken de scooter of motor. Door deze snel gestegen vraag naar individuele mobiliteit, neemt het belang van investeringen in (veilige) fietsinfrastructuur nog meer toe. Het kabinet haalt 100 miljoen euro naar voren om geplande maatregelen eerder uit te kunnen voeren. Een stap vooruit stelt de Mobiliteitsalliantie, maar daarmee zijn wij er nog lang niet. De maatschappelijke kosten van verkeersongevallen worden geschat op 17 miljard euro per jaar. Om ons doel van 0 verkeersdoden in 2050 te halen, moet structureel meer geld vrij worden gemaakt. Aanpak stikstofcrisis Alle (extra) investeringen zijn vooralsnog weinig waard als geen structurele oplossing wordt gevonden voor de stikstofcrisis. Nog steeds liggen veel bouwprojecten stil. De Mobiliteitsalliantie dringt er daarom op aan om zo snel mogelijk extra stikstofruimte vrij maken, zodat projecten door kunnen blijven gaan

Toyota HiLux

Teleroute bevestigt duidelijk herstel van vrachtaanbiedingen na coronaschok

De activiteit die op de Teleroute-vrachtbeurs, onderdeel van de Alpega Group, is geregistreerd kent sinds enkele weken een opwaartse trend na de sterke toename van de vraag naar hun oplossing tijdens de coronacrisis, wat de veerkracht en het anticyclische karakter van deze Europese toonaangevende vrachtbeurs aantoont. Na de schok die het coronavirus in eerste instantie veroorzaakte op de Europese markt, bevestigt de vrachtbeurs Teleroute, die samen met 123Cargo en Wtransnet een van de grootste Europese samenwerkingsnetwerken voor vervoer vormt, een opmerkelijke opleving van het aantal vrachtaanbiedingen in de afgelopen weken, waardoor de activiteit weer op het niveau van voor corona en in de laatste weken van juli zelfs nog hoger is en dit zonder enig teken van de gebruikelijke seizoensdip. Het zwaarste moment voor de transportsector ten gevolge van de crisis vond plaats in april, toen door de volledige stopzetting van de industriële activiteit in heel Europa het vrachtvolume dramatisch daalde. Hierna volgde een tweede periode van supply chain-verstoring, waarin expediteurs en transporteurs, die op zoek waren naar nieuwe routes voor nieuwe volumes, zich tot Teleroute wendden om de vraag te beheren en het aantal nieuwe gebruikers op Teleroute met 1200 toenam. Fabrice Douteaud, COO van Teleroute, zei over deze trend: “We zijn erg trots op de veerkracht die de transport- en expeditiebedrijven hebben laten zien door hun belangrijke werk in deze zeer moeilijke tijden voort te zetten. We hebben tijdens deze crisis een uitzonderlijke vraag naar onze vrachtbeurs gemerkt en dit bewijst onze waarde voor de markt: het mogelijk maken van samenwerking tussen transportprofessionals.” Frankrijk, de drijvende kracht achter het herstel van het vrachtaanbod in Europa Na de maand april met volumes die onder het gemiddelde lagen, zien we midden in de zomer een zeer opmerkelijk herstel van het vrachtaanbod op Teleroute, met een verdubbeling voor Frankrijk als land van herkomst. Hierdoor is de activiteit in juli ruimschoots over het maandelijkse gemiddelde aantal geposte vrachtaanbiedingen heen gegaan, met name op de binnenlandse markt (90% van de volumes) en gelijkmatigverspreid in de export naar België, Duitsland en Spanje. Als we daarnaast kijken naar de import, zijn de cijfers nog beter. In de afgelopen twee maanden hebben we volumes waargenomen die ver boven het gebruikelijke liggen en die het herstel laten zien van de belangrijkste landen die goederen naar Frankrijk versturen: Italië, dat met 37% van de vrachtaanbiedingen vooroploopt, Duitsland (29%), België (23%) en Spanje (7%). Italië verdubbelt vervoersactiviteit in juli dankzij export Uit de gegevens op basis van de vrachtaanbiedingen die op Teleroute zijn gepost vanuit Italië, een van de landen die het meest door de pandemie is getroffen, blijkt een verrassend herstel in juli verdubbeld dankzij het heropstarten van de transacties met Frankrijk, dat goed is voor 57% van de Italiaanse export. Duitsland met 18% en Spanje met 15% volgen in de top 3. Wat de inkomende vrachten betreft, heeft Italië in juli het aantal importaanbiedingen verdubbeld ten opzichte van de voorgaande maanden, waardoor de activiteit boven het gemiddelde in 2019 uitkomt en slechts iets lager is dan in de maanden met de hoogste activiteit op de vrachtbeurs. Het terug op gang komen van de goederenstroom wordt aangevoerd door Frankrijk (40% van de vrachtaanbiedingen) en Duitsland (15%), de landen die de meeste vrachten naar de Italiaanse markt aanbieden. Enorme groei van de Duitse binnenlandse transportmarkt Als we kijken naar Duitsland, een andere belangrijke motor van de Europese economie, zagen we in juli een sterke heropleving van de activiteit, dewelke 25% boven het maandgemiddelde in 2019 lag, met een groei van de binnenlandse markt, die in juni al voelbaar was en die goed was voor 50% van de vrachtaanbiedingen met Duitsland als herkomst en/of bestemming. De overige vrachtaanbiedingen zijn verdeeld in 28% import, voornamelijk uit Italië en Frankrijk, en 22% export (de resterende 22%) met als belangrijkste bestemmingen Frankrijk en Nederland. Cijfers die, in overeenstemming met de op Teleroute geregistreerde aanbiedingen, de Europese transportmarkt die Teleroute bedient in vrijwel de gehele regio op het normale niveau brengen en die, als dit aanhoudt, in de rest van het jaar boven 2019 zullen uitkomen.

VW Transporter T4

VW Transporter T4

VW Transporter T4

VW Transporter T4

VW Transporter T4

VW Transporter T4

VW Transporter T4

VW Transporter T4

Peugeot 3008 (vrachtwagen)

Peugeot 3008 (vrachtwagen)

Peugeot 3008 (vrachtwagen)

Peugeot Expert

Peugeot 5008 (vrachtwagen)

Peugeot 3008 (vrachtwagen)

Toyota Landcruiser

Iveco Trakker

Iveco Trakker

Iveco Trakker

Thornycroft Nubian Major

Iveco Eurocargo

Iveco Eurocargo

Iveco Eurocargo

Iveco Powerstar

Iveco Powerstar

Iveco Powerstar

TLN: vraagtekens bij investeringen infrastructuur kabinet

Het kabinet kiest deze Prinsjesdag voor een begroting die in het teken staat van het stimuleren van de economie. Met een derde steunpakket, een Nationaal Groeifonds, belastingverlaging en het naar voren halen van onderhoud in de infrastructuur gaat het kabinet de economische crisis te lijf. Maar dat is niet genoeg om Nederland de crisis uit te helpen, concludeert Transport en Logistiek Nederland (TLN) De begroting voor de aanleg en onderhoud van weginfrastructuur stelt TLN teleur. Het grootste deel van het budget dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat naar voren haalt is bestemd voor het spoor. TLN ziet liever dat er ook meer budget wordt vrijgemaakt om achterstallig onderhoud van bruggen en viaducten aan te pakken. Transportondernemers krijgen namelijk steeds vaker te maken met wegafsluitingen vanwege achterstallig onderhoud. Daarnaast hamert TLN op extra investeringen in een aantal belangrijke transportroutes zoals A1, A12, A15, A58 en A67. Die zijn nodig om de positie van Nederland als toegangspoort van Europa veilig te stellen en bij te dragen aan het duurzaam verdienvermogen van Nederland als handelsland. Los van het benodigde extra budget voor infrastructuur, moet het kabinet het stikstofprobleem snel oplossen. Het is met deze begroting onduidelijk of de aangekondigde maatregelen op tijd de vereiste stikstofruimte opleveren. Die ruimte is hard nodig om te kunnen investeren in de bouw en weginfrastructuur. Als er te weinig stikstofruimte vrijkomt, staat economisch herstel in de weg.

DAF CF Euro 6

GMC Sierra

Terberg KingLifter

Scania 25L (vrachtwagen)

Scania 25P (vrachtwagen)

Scania 25P (vrachtwagen)

Scania 25L (vrachtwagen)

Scania 25L (vrachtwagen)

Scania P360

Mercedes-Benz eCitaro

Renault D-serie

Renault D-serie

Renault D-serie

Mercedes-Benz Intouro

Mercedes-Benz Intouro

Mercedes-Benz Intouro

VW Iltis Typ 183

VW Iltis Typ 183

Mercedes-Benz Citaro

Mercedes-Benz Citaro

Mercedes-Benz Citaro

Scania G410

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Vauxhall Vivaro

Vauxhall Vivaro

Isuzu D-Max

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Citroën Jumper

Citroën Jumper

Citroën Jumper

MAN eTGE

Mercedes-Benz eActros

Iveco S-Way

Iveco S-Way

Mercedes-Benz buschassis

Mercedes-Benz buschassis

Mercedes-Benz buschassis

Renault ZOE

Mercedes-Benz Arocs

Mercedes-Benz Arocs

Mercedes-Benz Arocs

Total Nederland en PitPoint.LNG starten realisatie multi-energy station langs de A1 bij Deventer

Total Nederland en PitPoint.LNG zijn gestart met de werkzaamheden voor een nieuw multi-energy station voor trucks op het nieuwe A1 bedrijvenpark Deventer. Naast de reguliere brandstoffen zal het station als eerste worden voorzien van de schonere brandstof LNG. Een concrete stap die bijdraagt aan Total's doelstelling om te groeien in koolstofarme oplossingen die hun klanten helpen hun CO2-uitstoot te verminderen. Gunstige ligging Het multi-energy station voor trucks verwacht in december 2020 operationeel te zijn en wordt gebouwd op het splinternieuwe A1 bedrijvenpark in Deventer, dat vanaf de A1 via afslag 24 binnen 500 meter te bereiken is. Het station heeft daarmee een gunstige ligging voor wegtransport binnen Nederland én grensoverschrijdend transport richting Duitsland. Faciliteiten Het station wordt 24/7 toegankelijk. Specifiek voor LNG komen er twee LNG-pompen met daarbij drie opstelplaatsen voor trucks. Ook worden de nieuwste innovaties meegenomen: éxtra koud LNG speciaal voor Volvo-trucks en een digitale dispenserdisplay met LNG-tankinstructies in 11 verschillende talen, zodat ook chauffeurs uit andere landen de juiste instructies kunnen opvolgen. Tot slot wordt het nieuwe TOTAL multi-energy station naast een beveiligde truckparking geplaatst, waar douches en wifi ter beschikking worden gesteld. Dit maakt het station een full service tussenstop. Total's CO2-arme oplossingen Het toekomstig nieuwe LNG-station van PitPoint.LNG wordt het eerste LNG-station in Nederland op een TOTAL locatie. Het draagt bij aan de realisatie van een multi-energy station van Total, waar naast LNG, diesel en AdBlue®, ook de toekomstige mogelijkheid voor waterstof in het design is meegenomen. "Dit project is een verwezenlijking van onze doelstelling om te groeien in CO2-arme oplossingen. Het vergroenen van transport is hard nodig. Wij zien LNG als dé transitiebrandstof voor zwaar transport die nu al ingezet kan worden om CO2-uitstoot te verminderen. Met onze TOTAL Card kan daarom reeds op 4 LNG-locaties in Nederland getankt worden. En we zijn er trots op dat we - in samenwerking met PitPoint.LNG – binnenkort ook zelf deze schonere brandstof voor de transportbranche kunnen aanbieden. Zo kunnen we gezamenlijk werken aan een schonere toekomst!" - Marja Versleijen, Directeur Mobility & New Energies bij Total Nederland. Steeds meer transporteurs stappen over op LNG Steeds meer Nederlandse transportbedrijven stappen over van diesel- naar LNG-trucks. Met een schonere verbanding en verminderde C02-uitstoot is LNG in vergelijking met diesel op dit moment het beste alternatief voor zwaar transport. Naast de milieuvoordelen, ondervinden op Duitsland georiënteerde transportbedrijven ook de financiële voordelen van rijden op LNG. Trucks rijdend op LNG hoeven in Duitsland tot en met 31 december 2023 namelijk geen maut (tol) te betalen. Dit scheelt als snel 18,7 cent per kilometer. Het nieuwe LNG-station van TOTAL en PitPoint.LNG speelt in op deze ontwikkeling. Met één tankbeurt langs de A1 in Deventer kan elke plaats in Duitsland worden bereikt.

Iveco Daily

Iveco Daily

Iveco Daily

Volvo FH 5th gen

Volvo FM 5th gen

Volvo Meerdere

Volvo FMX 3rd gen

Start verkoop van nieuwe Volvo Trucks-range

Vandaag start de verkoop van de nieuwe range van Volvo Trucks in Nederland. De vier nieuwe modellen – de Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM en Volvo FMX – zijn ontwikkeld om chauffeurs in staat te stellen hun taken nog effectiever, veiliger en duurzamer uit te voeren. Alle modellen hebben een nieuwe, flexibele gebruikersinterface met een digitaal instrumentendisplay dat de chauffeur in elke situatie relevante informatie geeft. Bovendien hebben de Volvo FM en FMX nieuwe cabines voor meer ruimte en een beter direct zicht. Bekwame chauffeurs die veilig en verantwoord omgaan met hun voertuig, vracht en verschillende verkeerssituaties, zijn van onschatbare waarde voor elk transportbedrijf. Maar er is zware concurrentie om de beste mensen aan te trekken. Met dit in gedachten heeft Volvo Trucks geïnvesteerd in de ontwikkeling van de chauffeursomgeving en chauffeursinterface om een ​​werkplek te creëren die zo veilig, functioneel en comfortabel mogelijk is. “Met onze nieuwe trucks komen we tegemoet aan de behoeften van zowel chauffeurs als transportbedrijven. Door bekende Volvo-kenmerken zoals ergonomie, comfort en veiligheid verder te ontwikkelen en deze te combineren met nieuwe innovatieve technologie en design, hebben we de chauffeursomgeving nog aantrekkelijker en productiever gemaakt ”, licht Roeland Ruygt, verkoopdirecteur Volvo Trucks Nederland toe. Makkelijker om kostbare fouten te vermijden Een nieuw 12-inch volledig digitaal instrumentendisplay geeft de chauffeur snel toegang tot cruciale informatie en helpt daarmee kostbare fouten voorkomen. Zo worden rijtijden altijd weergegeven, waardoor het rijden gemakkelijker kan worden gepland en het risico op overtreding van de regelgeving wordt beperkt. Verkeersbordherkenning is een andere praktische functionaliteit die de bestuurder waarschuwt voor snelheidsbeperkingen, inhaalverboden en wegtypes. Met vier selecteerbare weergaven kan voor vertrek eenvoudig de inhoud en het uiterlijk van het hoofdinstrumentdisplay worden aangepast. De Load-weergave biedt controle over het laadgewicht, het bruto voertuiggewicht en de asdruk per as. Voor vrachtwagens met een navigatiesysteem is de navigatieweergave met gemakkelijk te volgen kaarten de juiste keuze. Degenen die willen dat hun instrumentendisplay een klassieke Volvo-look heeft, kunnen de Home-weergave kiezen, terwijl degenen die liever alleen essentiële informatie zien, de Focus-weergave kunnen instellen. Het instrumentendisplay kan worden aangevuld met een gemakkelijk te bedienen 9-inch secundair touchscreen voor het beheren van communicatie, infotainment en transportinformatie. Voorbeelden van functies: Mediaspeler voor audio-ervaringen via radio, Bluetooth of USB. Communicatie met de mogelijkheid om twee mobiele telefoons te verbinden. Opdrachten voor ondersteuning van rijtijd, chauffeurscoaching, tachograafuitlezing op afstand en navigatie Voertuig inclusief parkeerklimaat, aslastindicator, bandenspanningscontrole en het aanpassen van de instellingen van Volvo Dynamic Steering. Andere functies zijn onder meer Mijn Apps voor onder andere Android Auto, dat apps van Android-telefoons weergeeft en Chauffeursgids een handboek met rijtips en informatie op maat voor iedere afzonderlijke truck. Het systeem is voorbereid op toekomstige updates en compatibel met andere apps dan die van Volvo Trucks, bijvoorbeeld van carrosseriebouwers of boordcomputerleveranciers. Maximaal acht camera's kunnen eenvoudig worden aangesloten op het secundaire display en tot vier cameraweergaven kunnen tegelijkertijd op het scherm worden weergegeven. De informatie op beide displays kan in meer dan 30 talen worden ingesteld. Het systeem kan meerdere persoonlijke instellingen tegelijk opslaan en wordt gekoppeld aan de persoonlijke tachograafkaart. Dit is handig als dezelfde truck door veel verschillende chauffeurs moet worden gebruikt, misschien uit verschillende landen. Beter overzicht en minder stress De functies uit het instrumentendisplay zijn eenvoudig te bedienen via nieuwe, intuïtief geplaatste bedieningsknoppen op het stuurwiel en middels sneltoetsen op het dashboard. Ook bestaat ook de mogelijkheid om via spraakbediening de functies aan te sturen. Het secundaire display werkt ook via touchscreen bediening. Vrachtwagens met meer dan één aandrijfas krijgen een nieuw tractieregelingspaneel om de chauffeur te helpen snel en gemakkelijk om te gaan met potentieel risicovolle verkeerssituaties, zowel tijdens het rijden op de weg als off road. De chauffeur hoeft alleen maar aan een knop te draaien om de differentieelvergrendelingen te activeren. De verhoogde tractie wordt weergegeven op het digitale instrumentendisplay. “Het hele instrumentendisplay is ontworpen om een ​​goed overzicht te bieden, waardoor de chauffeur informatie intuïtief en efficiënt kan beheren met minder stress. Het dashboard heeft een functioneel, robuust ontwerp van duurzaam materiaal met stevige bekerhouders, royale opbergvakken en verschillende USB-oplaadpoorten ”, zegt Roeland Ruygt. De Volvo I-Shift bedieningshendel heeft een nieuw ontwerp dat praktischer en ergonomischer is en zorgt voor meer bewegingsvrijheid in de cabine. De schakelprogramma's zijn ook ontwikkeld en omvatten nu Economy, Standard en Performance. Meer ruimte en beter zicht De Volvo FM en Volvo FMX hebben nieuwe cabines met tot wel een kubieke meter meer ruimte dan voorheen. Dit zorgt voor een ruimtelijker gevoel, meer werkruimte en een duidelijk verbeterd direct zicht door onder meer een verlaagde deurlijn. Door een lage, brede instap met twee treden met verbeterde antislip-eigenschappen en verlichting blijft het in- en uitstappen op routes met frequente stops eenvoudig. In het bouwsegment is het bijvoorbeeld niet ongebruikelijk dat een chauffeur tot wel 50 keer per dag in en uit de cabine klimt. Net als bij de Volvo FH en Volvo FH16 beschikt de chauffeur nu over een verstelbaar stuur met kantelbare stuurkolom waarmee de chauffeurspositie in hogere mate individueel kan worden aangepast. Het onderste bed in de slaapcabine is hoger geplaatst dan voorheen, biedt meer comfort en beschikt over extra opbergruimte eronder. De dagcabine heeft ook een nieuw opbergvak tegen de achterwand van 60 liter met LED-verlichting. Nieuwe, verbeterde cabine-isolatie helpt koude, hitte en geluidsoverlast buiten te sluiten. Een sensorgestuurde klimaatunit met koolstoffilter zorgt voor een goede luchtkwaliteit, ook onder uitdagende omstandigheden.

INEOS Grenadier

INEOS Grenadier

INEOS Grenadier

INEOS Grenadier

Isuzu D-Max

Isuzu D-Max

Isuzu D-Max

Isuzu D-Max

Mitsubishi L200

Mitsubishi L200

“Een tweede ronde van de NOW-regeling is voor Scania niet nodig”

Nu de corona-situatie inmiddels alweer een half jaar het openbare leven beheerst, maken Managing Directors Janko van der Baan, van Scania Nederland B.V., en Johan Uhlin, van Scania Production Zwolle B.V., de balans op. Beide bestuurders, verantwoordelijk voor in totaal zo’n 4.000 medewerkers, melden dat Scania in haar 130-jarig bestaan niet eerder een dergelijke crisis heeft meegemaakt. De impact is nog steeds voelbaar en niemand heeft enig idee hoe lang deze situatie zal duren. Toch overheersen de positieve gevoelens. Met name de veerkracht van de medewerkers oogst bewondering. Ook over de ondersteuning door de overheid is men zeer te spreken. Scania heeft ten tijde van de eerste NOW-regeling voor in totaal € 7 miljoen ondersteuning gekregen; zowel voor de fabrieken te Zwolle en Meppel als voor de gehele Nederlandse dealerorganisatie. Daarmee is tijdens de maanden april en mei de ergste nood opgevangen. Een tweede ronde is echter niet aangevraagd. Janko van der Baan: “Een tweede ronde van de NOW-regeling is voor Scania niet nodig. Wij kunnen zonder deze ondersteuning op eigen benen staan.” Eind maart jl. besloot Scania’s CEO Henrik Henriksson wereldwijd alle fabrieken te sluiten vanwege het gebrek aan onderdelen en de veiligheid van de eigen medewerkers. Vier weken lang lag Scania Production Zwolle stil en rolde er geen enkel chassis van de band. Johan Uhlin: “Het was destijds een bizarre periode. Onze productie liep op volle toeren en de vraag was groot toen wij op 20 maart gecontroleerd de assemblagelijn stil hebben gezet. Op dat ogenblik heerste grote onzekerheid over het verloop van de pandemie en de impact op het bedrijf. De veiligheid van onze mensen staat voorop. In deze periode hebben wij economisch de grootste klap op kunnen vangen dankzij de NOW-regeling.” Na vier weken werd heel voorzichtig de productielijn weer opgestart met een bescheiden 40 chassis per dag. Vier weken later draaide men al meer dan het dubbele en inmiddels zit men weer op het oude productieniveau. Goed nieuws voor alle klanten die op hun nieuwe Scania zaten te wachten. Janko van der Baan: “Toen de fabriek de band stilzette hadden wij een goed gevuld orderboek. Toen moesten wij klanten gaan informeren dat de levering van hun truck was uitgesteld. Dat was een lastige periode omdat niemand wist hoe lang het zou gaan duren. Gelukkig kon er snel weer geleverd worden. Inmiddels is onze volledige achterstand ingelopen, maar dat heeft een veelvoud langer geduurd dan de vier weken dat we stil hebben gelegen.” De Scania werkplaatsen zijn de volledige periode opengebleven om de klanten van het nodige onderhoud te kunnen voorzien. Janko van der Baan: “We hebben in de werkplaatsen veel aandacht besteed aan veiligheid en nieuwe routines. Chauffeurs en andere bezoekers mogen bijvoorbeeld niet meer in de werkplaats zelf komen of in de monteursruimtes. Zeker in die eerste periode, toen heel Nederland moest thuis werken, zijn de monteurs altijd op hun post gebleven om de klanten te helpen. Ik heb daar niets anders dan diep respect voor. We zien nu dat het steeds meer moeite kost om de bestaande veiligheidsroutines vast te houden. Gelukkig hebben we sinds begin maart een corona-team ingesteld dat de situatie goed in de gaten houdt en ingrijpt waar en wanneer het nodig is.” Dat de Scania dealers hun handen uit de mouwen hebben gestoken bleek ook wel uit de registraties. In de maanden april en mei was Scania in Nederland zelfs even marktleider; uniek in de geschiedenis van Scania Nederland. Janko van der Baan: “Ondanks de fabriekssluiting en het teruglopen van de business hebben we gelukkig in die periode veel klanten nog kunnen helpen. Nu zien we weer een voorzichtig herstel, waarbij er wel grote verschillen zijn per segment. Waar het ene segment aan het plussen is, blijft het andere sterk achter.” Op 1 juni maakte Scania bekend om wereldwijd het personeelsbestand met 5.000 banen in te krimpen. Hiervan zullen er 1.000 op het Zweedse hoofdkantoor verdwijnen. Johan Uhlin: “Ondanks de voorzichtige positieve ontwikkelingen verwacht Scania voor een langere periode wereldwijd toch een daling van het totale volume. En bij een lager volume hoort een kleiner personeelsbestand. Hierover zal later in het jaar meer bekend worden. Gezien de huidige ontwikkelingen verwacht ik dat de impact voor de Nederlandse organisatie beperkt zal zijn.” Janko van der Baan valt hem bij: “Zoals het er nu uitziet zullen wij met natuurlijk verloop een heel eind kunnen komen.” Ook hij verwacht geen omvangrijke ingrijpende maatregelen. “In Zweden zijn ook alle collega’s na een periode van vier maanden tijdelijke werkloosheid weer full-time aan het werk gegaan. Net als in Nederland is ook daar besloten om verder geen gebruik te maken van steun door de overheid. Als je op eigen benen kan staan, moet je dat ook doen en de ondersteuningsmaatregelen van de overheid overlaten aan bedrijven die het echt nodig hebben.” Een duidelijk signaal van de positieve ontwikkelingen in Nederland komt van Scania Production Meppel waar inmiddels gestart is met de geplande nieuwbouw. De lakfabriek, waar alle kunststof componenten aan een Scania worden gespoten, werkt voor alle Europese assemblagefabrieken. Tegenover de huidige fabriek wordt een compleet nieuwe productiehal gebouwd met daarin twee volautomatische grondlakstraten met acht spuitrobots. De nieuwe hal zou in 2021 operationeel moeten zijn. Daarnaast is er ook nog de Defensie order voor 2.037 nieuwe XT Scania’s. Vorig jaar zijn, volgens planning, ca. 70 voertuigen geleverd voor de rijschool en dit jaar is de uitlevering van de voertuigen voor de krijgsonderdelen gestart. Johan Uhlin: “Dit jaar worden nog zo’n 200 trucks gebouwd in 6x6 en 8x8 configuratie en daar gaan we de komende jaren mee door.” Ondanks al deze positieve berichten kunnen beide bestuurders er niet omheen dat Scania wereldwijd toch flinke achterstand heeft opgelopen. Schrale troost is dat de concurrenten in hetzelfde schuitje zitten. Janko van der Baan: “Wij hebben het geluk dat wij in de markt het meest moderne en het meest zuinige product hebben. In 2018 hebben wij de introductie van onze nieuwe generatie trucks afgerond. Deze hebben in de markt een prima reputatie terwijl de concurrentie in deze lastige tijd met productintroducties bezig is. Ik ben blij dat wij dat traject achter de rug hebben.” Ook verwacht hij dat de hele mind-set rond het coronavirus een push zal geven aan de verduurzaming van het wagenpark. “Dit momentum moeten we grijpen om de neuzen van alle stakeholders in de branche dezelfde richting op te krijgen. Het gaat nu niet alleen om de transporteur en de truckleverancier. Het gaat ook om de opdrachtgever van de transporteur, maar ook de brandstofleverancier, de carrosseriebouwer en de bandenleverancier. En laten we de overheden niet vergeten; zowel lokaal, nationaal als Europees. We zijn allemaal betrokken bij de vergroening van de hele logistieke keten. Of het nu om de Super Ecocombi gaat of het Europese plan voor het Fleet Renewal Programma, waarbij versneld het oude wagenpark wordt vervangen door moderne en schone Euro 6 voertuigen, dit moment moeten we niet voorbij laten gaan. Wij zijn bereid op dit punt onze verantwoordelijkheid te nemen.” Afsluitend kijken Janko van der Baan en Johan Uhlin nog even terug naar de halfjaarcijfers die deze zomer werden gepresenteerd. Zoals te verwachten vertoonden deze een flinke financiële dreun voor zowel de omzet als de winst. Johan Uhlin: “Onze CEO Henrik Henriksson heeft de cijfers toegelicht en de Managing Directors van alle Scaniabedrijven ter wereld toegesproken. In 1934 heeft Scania voor het laatst rode cijfers over een heel jaar geschreven. Hij vroeg of wij bij de lichting managers wilden horen die voor de tweede keer in de geschiedenis van Scania een jaar met rode cijfers zouden laten noteren.” Beide heren zijn eensluidend in hun reactie: “Dat laten we niet gebeuren.”

Mercedes-Benz Atego MP4

Mercedes-Benz Atego MP4

Mercedes-Benz Atego MP4

Mercedes-Benz Atego MP4

Mercedes-Benz Atego MP4

Mercedes-Benz Atego MP4

Mercedes-Benz Atego MP4

Mercedes-Benz Atego MP4

DAF introduceert CF Electric met groter bereik

DAF Trucks zet de volgende stap op het gebied van elektrische aandrijving door de actieradius van de DAF CF Electric met VDL e-power-technologie te verdubbelen naar meer dan 200 kilometer. Toepassing van een nieuwe generatie batterijen betekent bovendien een gewichtsbesparing van 700 kilo, die geheel ten goede komt aan het laadvermogen. DAF loopt voorop in de ontwikkeling en verkoop van volledig elektrische trucks. De eerste exemplaren van de CF Electric werden al in 2018 operationeel ingezet in een veldtest bij Nederlandse en Duitse klanten, waarna de tweede generatie – onder andere voorzien van nieuwe software en een nieuw dashboard – vorig jaar in de verkoop ging. Trekker en bakwagen De DAF CF Electric is bij uitstek geschikt voor emissie-loze en fluisterstille toepassingen in stedelijke gebieden, waaronder algemene distributie en het bevoorraden van supermarkten, maar bijvoorbeeld ook afvalinzameling. DAF levert de CF Electric daarom als 4x2 trekker (GCW: 37 ton) en als 6x2 bakwagen met gestuurde naloop-as voor maximale wendbaarheid (GVW: 28 ton). Bewezen betrouwbare techniek De nieuwste generatie van de CF Electric met VDL e-power-technologie bouwt voort op de bewezen betrouwbaarheid en het grote gebruiksgemak van de eerdere generaties. Nieuw is een lithium-ion batterijpakket van de laatste generatie met een capaciteit van 350 kWh (315 kWh effectief). Naast krachtiger is het accupakket ook aanzienlijk lichter: 700 kilo maar liefst. Dat komt geheel ten goede aan het laadvermogen. De batterij is geconditioneerd, waardoor de temperatuur, ongeacht het weer, altijd tussen de 25 en 45 graden Celsius blijft met belangrijke voordelen voor de levensduur en de constante prestaties van de batterij. 500 elektrische kilometers per dag Door de grotere capaciteit van het batterijpakket – waarvan de afmetingen overigens ongeveer gelijk bleven – krijgt de CF Electric een actieradius van meer dan 200 kilometer, een verdubbeling ten opzichte van de eerdere generaties. Het volledig opladen van de batterij zal doorgaans op de thuisbasis plaatsvinden en duurt 75 minuten, uitgaande van een oplaadstation met een vermogen van 250 kilowatt. Door tijdens het laden en lossen of tijdens de chauffeurspauze de batterijen bij te laden, wordt het mogelijk met de DAF CF Electric per dag tot zo’n 500 volledig elektrische kilometers af te leggen. Dat biedt belangrijke voordelen op het gebied van de inzetbaarheid en de efficiency van de truck. Specifiek advies bij de aanschaf en inzet De inzet van elektrische voertuigen vraagt om een specifieke benadering bij klanten. Daarom ondersteunt DAF hen met geavanceerde routesimulatiemodellen om tot de meest efficiënte voertuigplanning te komen, waarbij ook aandacht wordt besteed aan slimme scenario’s voor het opladen van de batterij. Bovendien adviseert DAF – in samenwerking met geselecteerde leveranciers, zoals VDL – vervoerders ook over de meest optimale laadinfrastructuur. Verkoop start in september De verkoop van de CF Electric met grotere actieradius start in september, waarna de levering begin 2021 van start gaat. ‘Belangrijke stap vooruit’ “Met de nieuwe CF Electric met vergrote actieradius breiden we onze toonaangevende positie op het gebied van elektrisch wegtransport verder uit”, aldus Ron Borsboom, Executive Director DAF Productontwikkeling: “Deze truck is ontwikkeld om een antwoord te geven op de toenemende vraag om in steden de luchtkwaliteit te verbeteren en daarnaast CO2-emissies te reduceren. Met 500 volledig elektrische kilometers per dag kunnen veel transporteurs écht uit de voeten.” DAF CF Electric | FT trekker — Technische specificaties Chassis: 4x2 Wielbasis: 380 centimeter Gewicht trekker: 9.000 kg Elektromotor: 210 kW Koppel: 2.000 Nm Batterijcapaciteit: 350 kWh (315 effectief) Actieradius volledig opgeladen voertuig: tot 220 km Snelladen batterijen: 75 minuten (bij 250 kW) DAF CF Electric | FAN bakwagen — Technische specificaties Chassis: 6x2, gestuurde naloopas Wielbasis: 380/420/460/480 centimeter Gewicht trekker 10.200 kg Elektromotor: 210 kW Koppel: 2.000 Nm Batterijcapaciteit: 350 kWh (315 effectief) Actieradius volledig opgeladen voertuig: tot 220 km Snelladen batterijen: 75 minuten (bij 250 kW)

Hyundai Xcient

Hyundai Xcient

Hyundai Xcient

Hyundai Xcient

Hyundai Xcient

Hyundai Xcient

Western Star onbekend/overig

Western Star onbekend/overig

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

Volvo FL 3rd gen

Steunpakket biedt duidelijkheid, maar niet genoeg hulp

TLN is blij met de verlenging van de NOW-regeling, maar concludeert dat ook het derde steunpakket voor noodlijdende transportbedrijven te weinig hulp biedt. Transporteurs kunnen namelijk nog steeds geen aanspraak maken op de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). ‘Door het steunpakket met negen maanden te verlengen ontstaat er meer duidelijkheid’, reageert TLN-voorzitter Elisabeth Post. ‘In deze onzekere tijd is dat belangrijk. Ondernemers weten beter waar ze aan toe zijn en welke steun ze kunnen verwachten. Maar voor noodlijdende transportbedrijven is het gehele pakket niet genoeg.’ Geen subsidie voor vaste lasten Zo kunnen transportbedrijven nog steeds geen aanspraak maken op de Tegemoetkoming Vaste Lasten, omdat zij niet de goede SBI-code hebben. ‘Het is teleurstellend dat het kabinet blijft vasthouden aan een onrechtvaardige regeling’, onderstreept Post. ‘Transporteurs die getroffen sectoren bevoorraden kampen nog steeds met verliezen. Want als er een bepaalde bedrijfstak stil staat, staan de vrachtwagens dat ook. Toch kan een transportbedrijf met veel omzetverlies geen beroep doen op de TVL, terwijl ondernemers in een getroffen sector er wél voor in aanmerking komen. Dat valt niet te rijmen.’ TLN heeft dit punt keer op keer aan de orde gesteld bij het kabinet en de centrale werkgeversorganisaties, maar kreeg hiervoor geen gehoor. Post is daarover zeer teleurgesteld. Loonkosten en belastinguitstel Wél positief is de verlenging van de NOW-regeling met negen maanden. Elisabeth Post: ‘Daarmee kunnen getroffen bedrijven in ieder geval aanspraak blijven maken op een subsidie op de loonkosten. Daarnaast is het verlengde belastinguitstel tot 1 januari een kleine opsteker. Hopelijk zorgt dat op korte termijn voor wat ademruimte en voorkomt het acute liquiditeitsproblemen bij bedrijven.’

MARK LAAN NIEUWE NAVIGATOR FIREMEN DAKARTEAM

Zowel Mark Laan als zijn bijdrage in de bouw van de hospitality truck zijn niet over het hoofd te zien. Zijn toetreding tot het Firemen Dakarteam heeft er mede voor gezorgd dat het team de volgende stap in zijn ontwikkeling kon maken. Zijn inzet, enthousiasme, plannen en ideeën omtrent het team en het materiaal werken enorm aanstekelijk. Dat het (foutloos) navigeren door de Saoedische woestenij geen sinecure is realiseert Mark zich maar al te goed. Wij kennen hem echter als iemand die geen uitdaging uit de weg gaat; dat is ons al sinds dag één duidelijk. Mark Laan, Mark is directeur/eigenaar van Caravancentrum Venhuizen. Daarnaast werkt hij bij de vrijwillige brandweer van Hem/Venhuizen, Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, met als functie manschap en voertuigbediener. “Ik heb niet direct ja gezegd, maar eerst alles goed overwogen. Na overleg, met onder andere mijn familie, was mijn antwoord dan ook volmondig: ja.” aldus Mark. “Mijn verleden in autosport, de technische kennis, mijn vastberadenheid en 110% inzetmentaliteit, zijn eigenschappen waarvan ik kan zeggen, dat ze me helpen een goede prestatie neer te gaan zetten voor het team.” Volgens Mark is er dan ook geen ik in een team: “Samen met Jan en Richard gaan we de aankomende Dakar’s voor een topprestatie zorgen in de Iveco racetruck. Daarnaast vergeet ik zeker niet onze monteurs, het zijn ontzettend fijne collega’s en verdienen net zoveel credits voor de successen van afgelopen jaren”, aldus de kersverse navigator. Door de aanschaf van de IVECO, in combinatie met de jaarlijks groeiende technische- en teamontwikkeling, weet het Firemen Dakarteam zeker dat het top 10 doel realistisch is. “In eerste instantie willen we tijdens enkele specials vriend en vijand verrassen door scherpe top 10 klasseringen neer te zetten. Op termijn is het natuurlijk de bedoeling om in het eindklassement binnen de top 10 te eindigen”, aldus Richard de Groot. Het Firemen Dakarteam heeft ondertussen de eerste tests en technische sessies achter de rug. Richard de Groot: “Man, man, man … wat een beest van een machine. Het is ongelofelijk hoe Team De Rooy aan de ene kant een ogenschijnlijk “eenvoudige” constructie maar tegelijkertijd technisch zeer hoogstaande machine heeft neergezet. Echt vakwerk.” … gevolgd door een hele brede glimlach. Daarnaast blijft op gebied van marketing en bekendheid het Firemen Dakarteam-merk zich ook verder ontwikkelen. “We tikken ondertussen bijna de 60.000 volgers aan op Facebook. Daarmee liggen we op koers om binnenkort de grootste Nederlandse Dakar truck Facebook community te worden. We zijn een volwaardig merk met bereik, betrokkenheid, volgers; alles dr op en dr aan. Voor onze partners hebben we meer dan eens een miljoenen bereik gerealiseerd. En dat wordt alleen maar beter, groter en internationaler. Ook komend jaar willen we op ieder vlak vriend en vijand verbazen.” Het grote aftellen naar de Dakar van 2021 is begonnen. En de klok tikt standaard sneller dan gewenst. Ondanks dat staan we vol vertrouwen te trappelen om in Djedda weer voet aan wal te zetten.

MAN TGS 3rd generation

Granalu oplegger (vrachtwagen)

Granalu oplegger (vrachtwagen)

Scania meerdere

Scania meerdere

Scania R520 (new)

Kivits-Drunen BV neemt Bell Logistics NV (Zellik – België) over van de Bell Food Group

Per 31 Augustus 2020 heeft Kivits-Drunen BV de Belgische vennootschap Bell Logistics NV overgenomen via een activa passiva transactie van de Zwitserse Bell Food Group. Kivits en Bell hebben reeds jaren een succesvolle logistieke samenwerking in de Benelux. Als één van leidende Europese providers van vlees en convenience producten behoorde Bell Logistics NV niet meer tot de core-business voor de Bell Food Group. Vanwege het grote belang van een hoogwaardige logistiek voor Bell is na een zorgvuldige selectie een uitbreiding van een samenwerking met Kivits als voorkeur gekomen. Als uitvloeisel hiervan zijn beide directies een overname van de logistieke business inclusief het vastgoed overeengekomen. Alle medewerkers van Bell gaan over naar Kivits. Ook zal de dienstverlening aan alle externe klanten worden gecontinueerd. Kivits en Bell zijn tot een langdurige overeenkomst gekomen voor wat betreft het uitbesteden van de logistieke dienstverlening in de Benelux voor de Bell Food Group aan Kivits. Per 31 Augustus zal de business verdergaan onder de naam Kivits Logistics BV in Zellik, België “Bell is een fantastische onderneming met mooie externe klanten en een goed team mensen, waar wij al jaren fijn mee samenwerken. Dit in combinatie met onze sterke ontwikkeling in België én de strategische ligging aan de ring van Brussel van het logistieke centrum van Bell maakt dat wij erg blij zijn met de samenwerking met Bell en de overname van Bell Logistics. Wij zien hier veel potentie in.” Aldus Rob van Opzeeland CEO van Kivits Wij zijn als bedrijf erg blij om in Kivits Drunen een partner gevonden te hebben, aan wie wij onze logistieke dienstverlening de komende jaren kunnen toevertrouwen. Het feit dat beide bedrijven gestoeld zijn op eenzelfde kernwaarden zoals kwaliteit, duurzaamheid en persoonlijke samenwerking, maakt dat wij ook met een gerust hart onze trouwe medewerkers aan hen kunnen overdragen. - Tom Meert, directeur Bell Logistics / Bell Benelux Bell Food Group De Bell Food Group is een van de leidende Europese producenten in zijn productgroepen en de nummer 1 in Zwitserland. Zijn roots gaan terug tot 1869, wanneer Samuel Bell zijn eerste slagerij opende in het hart van het Zwitserse Basel. Bell Benelux staat als dochteronderneming van Bell Food Group in voor de verdeling van de Bell Food Group producten in de Benelux regio. Kivits-Drunen BV Is een derde generatie familiebedrijf dat dit jaar haar 75 jaar bestaan viert. Kivits heeft meerdere locaties in Nederland en heeft nu ook in België een vestiging. Kivits heeft ongeveer 450 medewerkers, ruim 100 eigen trucks en 80.000m2 gekoelde warehouses in beheer op diversen locaties. De core-business van Kivits is het waarde toevoegen aan de wereldwijde logistieke keten van voedingsproducten, met als sterke specialisatie “gekoelde voedingsproducten”. De Kivits groep is eigenaar of heeft belangen in logistieke bedrijven die actief zijn in warehousing, transport, in-,om- en verpak maar ook in logistieke procesengineering, freight forwarding en custom-clearance.

Beulas Glory

Beulas Glory

Beulas Glory

Beulas Glory

Rust en veiligheid voor de chauffeurs met Safety Deal

Wanneer chauffeurs de moed en het vertrouwen hebben om elkaar wel te kunnen aanspreken op veiligheidskwesties, wanneer ze de planning kunnen aanspreken en wanneer ze zich voldoende gehoord en serieus genomen voelen, dan leidt dat tot een nog betere bedrijfsvoering, met lagere brandstofverbruikscijfers, minder incidenten als gevolg van onveiligheid, minder verzuim, minder onderhoud aan transportmiddelen, minder schade, minder verloop, lagere kosten en natuurlijk tot tevreden klanten. Daarvoor zijn afspraken in de keten nodig én vertrouwen in elkaar. Dit was de motivatie van de initiatiefnemers van de Safety Deal in 2017. Volgens chauffeur Hans Weijers van Tielbeke is het zeker zo, dat de Safety Deal werkt. “Ik kwam met een trailer bij een losadres in België, waar je eigenlijk niet met een trailer kon komen. Maar dat was bij de planningen van Tielbeke en de klant niet bekend. Ik reed achteruit naar het adres en stak een overweg over. Echter terwijl ik dat deed, gingen de bellen rinkelen en daarna gingen de spoorbomen al dicht. Terwijl dat gebeurde, trok ik de combinatie naar voren, om een botsing te vermijden. Dit lukte. Uiteraard heb ik dit verhaal gemeld, en ter plekke foto’s gemaakt, met als gevolg dat er sindsdien alleen kortere bakwagens naar dit adres komen en ik, die met een trailer rijd, andere losadressen meekrijg.” Weijers doet het werk bij Tielbeke nu zeven jaar en toont zich tevreden. “De Safety Deal wil zeggen dat je wordt gehoord als er wat is. In dit specifieke geval werkte dat goed. De planningen van Tielbeke en Kruidvat hebben de rit gewijzigd. Leidinggevenden gaan veel bewuster om met de werkvloer en luisteren beter naar het personeel. Dat heeft positieve gevolgen voor de hele logistiek.” Chauffeur Dave Honders van Peter Appel Transport beaamt de opmerkingen van zijn collega. “We proberen allemaal zo productief mogelijk te zijn, maar dat kan alleen als alle betrokkenen, dus ook de uitvoerende chauffeurs, een goed gevoel hebben. Dat betekent dat ze serieus genomen worden en dat ze zich niet opgejaagd voelen. Dat lukt in de meeste gevallen, maar niet altijd.” Honders zegt dat er voldoende situaties zijn waarbij er druk of stress kan ontstaan. “De drukte om het distributiecentrum. Files op weg naar de klant, al is dat op dit moment een stuk minder. Drukte op de werkvloer bij het laden van onze trailers.” Hij legt uit dat wanneer er schade ontstaat, bijvoorbeeld aan de lading, of aan een pallet of verpakking, dit keurig wordt teruggekoppeld naar de leiding en er dan echt gekeken wordt wat er de volgende keer beter kan. “Klanten willen niet dat ze beschadigde lading aangereikt krijgen. Maar wij willen dat evenmin en de verlader en vervoerder al helemaal niet. Dus wordt er gekeken naar het type pallets en de ruimte tussen de pallets in de laadruimte. Er wordt gekeken naar de wijze van laden en lossen. Zo proberen alle betrokkenen tot een oplossing te komen en als chauffeur speel je daar zeker ook een rol bij. Dat gebeurt lang niet overal nog, maar zo zou het eigenlijk wel moeten”, aldus Honders. “We zien bijvoorbeeld hier bij Kruidvat dat lijsten en informatie, de indeling van het distributiecentrum, de stellingen en plekken waar je als chauffeur wel of niet mag komen, allemaal keurig op orde is. Ook nu tijdens de nadagen van de pandemie, zijn maatregelen voor iedereen duidelijk.” “Zo open en eerlijk mogelijk communiceren is wat de partners van de Safety Deal hun chauffeurs aanraden, in de wetenschap dat de klant, bijvoorbeeld Kruidvat, dat ook zo wil. Het mag bovendien niet zo zijn dat wanneer de chauffeur de poort uitrijdt bij het distributiecentrum, alle knoppen weer ‘om’ staan en er geen sprake meer is van een Safety Deal. Juist wel: we streven ernaar om ervoor te zorgen dat de chauffeur met wat we noemen ‘rust tussen de oren’ de weg op gaat. Alleen dan komt hij tot een veilige rit, in het belang van alle betrokkenen in de keten”, aldus René Nobels van Bricklog. Het initiatief van de Safety Deal laat dus zien dat korte lijnen met de werkvloer de beste garantie zijn om transport veiliger en efficiënter te maken. Deze blijk van ‘Vertrouwen op Veiligheid’ is een initiatief van drogisterijketen Kruidvat met vier grote vervoerders Peter Appel Transport, Tielbeke Transport, St van den Brink, Cornelissen Transport en verzekeraar TVM.

MAN TGX 1st gen

MAN TGX 1st gen

MAN TGX 1st gen

Volvo FH 4th gen

Volvo FH 4th gen

Volvo FH 4th gen

Mercedes-Benz Econic

Mercedes-Benz Econic

Volvo FH I-Save nu nog efficiënter met een brandstofbesparing tot 10%

De Volvo FH I-Save wordt nu uitgebracht in een nog zuinigere uitvoering die de brandstofkosten tot 10% kan verlagen. Dit betekent een aanzienlijke verbetering van 3% ten opzichte van de huidige generatie. “Brandstofverbruik verlagen en daardoor CO2 -uitstoot verminderen, is cruciaal voor alle transportbedrijven, vooral in het internationaal transport. Met de nieuwe Volvo FH met I-Save geven we transportbedrijven nog meer mogelijkheden om hun bedrijfskosten en impact op het milieu te verminderen”, zegt Jessica Sandström, Senior Vice President Product Management bij Volvo Trucks. De nieuwe Volvo FH I-Save maakt deel uit van de nieuwe Europese productreeks die Volvo Trucks dit voorjaar introduceerde. I-Save bestaat uit veel brandstofbesparende oplossingen, waarvan de Volvo D13TC-motor de belangrijkste is. De 13-liter motor met Turbo Compound-technologie, die begin 2019 werd geïntroduceerd, is de zuinigste motor van Volvo tot nu toe. De eerste generatie van de Volvo FH I-Save werd in 2019 geïntroduceerd. Volvo Trucks liet toen zien dat de brandstofkosten voor diesel en AdBlue tot 7% konden worden verlaagd in vergelijking met een truck zonder I-Save en met de conventionele 13-liter motor van Volvo. Dit cijfer werd bevestigd door onafhankelijke tests en tal van klantervaringen. “De combinatie van een laag brandstofverbruik, laag geluidsniveau en goede rijprestaties zorgt bij veel transportbedrijven voor een zeer positieve ervaring. Veel transportbedrijven zien de Volvo FH I-Save als een hulpmiddel om hun brandstofkosten drastisch te verlagen en tegelijkertijd hun ecologische voetafdruk te verkleinen”, zegt Jessica Sandström. Met de nieuwe generatie Volvo FH I-Save hebben de productontwikkelaars van Volvo Trucks het brandstofverbruik nog verder teruggebracht. Softwareupdates op basis van een analyse van gebruikersgegevens hebben de balans tussen brandstofverbruik en rijeigenschappen nog verder verfijnd en geoptimaliseerd. Dit heeft geleid tot een verdere reductie van het brandstofverbruik wanneer de Eco-modus is ingeschakeld. Naast de upgrade van I-Save heeft de nieuwe Volvo FH een aerodynamischer ontwerp met een lagere luchtweerstand. Ook zijn er nieuwe achterassen beschikbaar met nog snellere eindreducties zodat er op kruissnelheid met extreem lage toerentallen gereden kan worden. Voor een nog grotere besparing heeft I-See nu een nieuwe functie waarmee de truck kan detecteren wanneer het efficiënt is om het toerental een beetje te laten oplopen, om vervolgens uit te rollen, zelfs op wegen die er op het oog vlak uitzien. “Dit resultaat betekent dat transportbedrijven die voor de nieuwe Volvo FH I-Save kiezen, het brandstofverbruik tot 10% kunnen verminderen in vergelijking met een standaard Volvo FH die is uitgerust met onze 13-liter Euro 6 Step D-motor*. In de praktijk zijn de besparingen in veel gevallen nog groter, omdat de meeste klanten die de nieuwe Volvo FH I-Save aanschaffen, overstappen van oudere trucks met een hoger brandstofverbruik”, aldus Jessica Sandström. Laag brandstofverbruik bij uitstekende rijeigenschappen De nieuwe Volvo FH I-Save betekent niet alleen een grote stap voorwaarts qua brandstofbesparing. Het 300 Nm grotere koppel binnen een breed toerengebied resulteert in soepele rijeigenschappen en levert het vermogen dat nodig is om een hoge en constante gemiddelde snelheid te behouden bij een laag toerental, zelfs op een zware, uitdagende route. “We maken het gemakkelijker en comfortabeler om zuinig te rijden, zelfs op heuvelachtige wegen. De eersteklas chauffeursomgeving van de nieuwe Volvo FH helpt chauffeurs ook om tijdens hun hele dienst optimaal te presteren”, besluit Jessica.

Iveco Eurocargo

Iveco Eurocargo

Iveco Eurocargo

Van Eck werkt mee aan Europees Aeroflex project

Wanneer het op innovatie aankomt, dan is Van Eck het bedrijf dat een reputatie hoog te houden heeft. In het Aeroflex-project, waarbij met steun van de Europees Commissie in samenwerking met andere partijen onderzoek wordt gedaan naar efficiënter en milieuvriendelijker goederenvervoer, speelt Van Eck een belangrijke rol. Daarvoor wordt aan twee prototypes gewerkt. Eén van de twee prototypes in dit project staat in opbouw bij Van Eck. En dat is maar een deel van het verhaal. “Het uitgangspunt van het Aeroflex-project is om met grotere en zwaardere, maar ook meer veelzijdige combinaties te gaan werken om tot een efficiënter wegvervoer in Europa te komen. Met dit project wordt ook nadrukkelijk gekeken naar de intermodale mogelijkheden van de ontwikkelde voertuigen”, aldus Ben Kraaijenhagen, die het Aeroflex-project leidt en die een lange staat van dienst heeft in het ontwikkelen van trucks, trailers en logistieke systemen. Intermodaal De trailer die bij Van Eck wordt ontwikkeld, is een sterk verbeterde versie van een trailer die werd ontwikkeld voor een eerder project. “Daardoor is deze trailer belangrijk veelzijdiger geworden. In de eerste plaats is de trailer nu ook geschikt voor vervoer op de trein”, zegt Ton Bertens, ingenieur bij Van Eck die zich met het Aeroflex-dossier bezighoudt. “Verder is er achteraan onder het chassis een koppeling aangebracht, waarmee een dolly kan worden gekoppeld, die op zijn beurt weer koppelt met een tweede trailer. Op die manier ontstaat een A-Double, Twin Trailer of Super Eco Combi, van twee trailers. Daarmee sluiten we precies aan bij de doelen van Aeroflex èn bij ontwikkelingen die elders in het Europese wegvervoer spelen.” De trailer is verder uitgerust met zogeheten ‘Cargo Cams’ waarmee de planner de nog te benutten laadruimte optimaal kan inschatten. “We hebben speciale software ontwikkeld waardoor de planner de inzet van de trailer hiermee optimaal kan uitvoeren”, zegt Bertens. Hij legt verder uit dat er meer aerodynamische hulpmiddelen zijn aangebracht aan de zijkant en achterkant, om het brandstofverbruik van de trekker verder omlaag te krijgen. “Deze aerodynamische hulpmiddelen gaan we ook intermodaal testen”, zegt Bertens. Testen op het spoor Nu de trailer geschikt is gemaakt voor vervoer per spoor, wordt bekeken wanneer begonnen kan worden met een proefrit waarbij de trailer in Luxemburg op de trein wordt gezet en er bij de Spaans-Franse grens weer vanaf wordt gehaald. De veelzijdigheid van de Aeroflex trailer blijkt uit het feit dat deze ook deel kan uitmaken van een Super Eco Combi of Twin Trailer combinatie. Logistiek denken “We hebben er als projectcommissie steeds voor gepleit om Van Eck bij dit project betrokken te houden”, zegt Ben Kraaijenhagen. “Dit bedrijf denkt mee vanuit logistieke systemen. Dat zie je ook aan hun productportfolio. Ze zijn als geen ander bekend met eisen van deelsectoren in het wegvervoer en kunnen daarom praktisch en praktijkgericht inspelen op de vragen waar we met dit project aan werken”, aldus Ben Kraaijenhagen.

Scania G410

Scania G410

Scania G410

Scania G410

Mercedes-Benz Vito

Toyota Tacoma

Toyota Tacoma

Toyota Tacoma

Truckfan Nieuwsposter


Foto's
933
Video's
0
Topics
0
Reacties
247
Stemmen
23
Volgers
1

Over mij

Leeftijd: 50jr
Laatst online: 2u geleden

Geen bot! Maar wel verantwoordelijk voor het posten van nieuwsberichten en persfoto's op truckfan.

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering