Truckfan Nieuwsposter


Foto's
1872
Video's
0
Topics
0
Reacties
349
Stemmen
44
Volgers
1

Over mij

Leeftijd: 51jr
Laatst online: 1u geleden

Geen bot! Maar wel verantwoordelijk voor het posten van nieuwsberichten en persfoto's op truckfan.

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering

Advertentie


15 Jan 2021

Internationaal succes voor Rondaan met RAF bulkkipper

Het jaar is nog maar net begonnen en er worden nu al de prachtigste voertuigen door carrosseriebouwer Rondaan uit Berlikum afgeleverd. Zo schreef ik eerder al over de nieuwe trucks voor Sandstra en Hoogland. Dat Rondaan niet alleen lokaal levert bewijst deze prachtige veevoeraanhangwagen die afgelopen woensdag naar Duitsland is vertrokken. Nadat er in 2019 al een DAF en MAN motorwagen met Rondaan bulkkipper aan Agragrhandel Weser Ems af waren geleverd, nam dit bedrijf deze week een RAF (Rondaan Aanhangwagen Fabriek) bulkkipper in gebruik. De aanhangwagen is voorzien van onder meer een verplaatsbare tussenwand, achterklep, vijzel en Rondaan bulksluis. Waarom

0 reacties


Het zit zo…

Wat voor motor zit er in een Kamaz? En is de Iveco van Macik een oude De Rooy? U leest het hier!

0 reacties


Nieuwe Tekno modellen week 2 2021

Vanaf vandaag zijn er weer een paar hele mooie nieuwe modellen te koop bij Tekno. Via tekno.nl zijn deze te bestellen. P.O. Nielsen. Kees Boot. Semtrade. Hans Kirn. Simey Refrigeration. Blatter. Daarnaast zijn er ook enkele modellen aangekondigd die er aan zitten te komen en nu al gereserveerd kunnen worden: P.A. v.d. Windt. Gilbert Geoff. Tom Redant. Deze blogpost is mede mogelijk gemaakt door Tekno.

0 reacties


Martin van den Brink snelste door rustig te blijven

Kamaz kampioen, maar meerdere teams hebben zichzelf overwonnen.

0 reacties

14 Jan 2021

Unimogs spotten met Maurits Freijsen

Maurits Freijsen stuurde me een aantal Unimogfoto’s: “De witte Unimog heb ik 8 januari 2021 gefotografeerd bij de Pleisterplaats in Moordrecht (langs de A20). De groene een dag later naast de Maeslantkering bij de Nieuwe Waterweg.”

0 reacties


Truckfan Top 10 om 10 over 10: Citroen U23

Op truckfan.nl staat een uitgebreide en dagelijks groeiende verzameling truckfoto’s. Een overzicht uit deze collectie beelden staat in De Top 10 om 10 over 10! De foto’s staan in willekeurige volgorde. Deze week zetten we de Citroën U23 in het zonnetje. Met foto’s van: Sem Beekers, Alex Miedema, Jan de Wit, Henk de Groot en Ilperavo. Citroën U23. Citroën U23. Citroën U23. Citroën U23. Citroën U23. Citroën U23. Citroën U23. Citroën U23. Citroën U23. Citroën U23.

0 reacties


Verdouw Bouwproducten ontvangt certificaat ‘Duurzaam op de weg’ van Profile

Profile Tyrecenter Truck Europe certificeert Verdouw Bouwproducten uit Gouda met het ‘Duurzaam op de weg’ certificaat. De zelfstandige groothandel in bouwmaterialen heeft het certificaat gekregen voor zijn duurzame bandenbeleid. Dat resulteert in minder brandstofverbruik, CO2-uitstoot en kosten.

Verdouw Bouwproducten in Gouda is een van de grootste leveranciers van bouwmaterialen in Nederland (sinds 1909) en gespecialiseerd in onder meer hout, plaat- en isolatiematerialen, deuren, daken en gevels en materialen op maat. Vanuit de magazijnlocaties in Gouderak en Apeldoorn wordt logistiek op maat geleverd. Verdouw is niet alleen een voorloper in duurzaamheid, ook met leveranciers en klanten wordt een duurzame relatie opgebouwd. Transportplanner Alex van der Slikke van Verdouw over het duurzaamheidscertificaat: “Wij vinden het belangrijk om ons wagenpark op een duurzame manier te onderhouden. Niet alleen om het milieu te sparen, ook om kosten te reduceren. Met dit certificaat laten we onze toegevoegde waarde zien van duurzame banden.”

Service dichtbij
Verdouw heeft voor het onderhoud van zijn wagenpark Profile Nooteboom Gouda als centraal aanspreekpunt. Van der Slikke ontving het certificaat van bedrijfswagen-adviseur Jarno Oskam van Profile Nooteboom Gouda: “Het certificatieprogramma is afgestemd op groene bedrijven die zich inzetten voor een duurzame wereld. Wij zijn trots dat wij Verdouw adviseren en helpen met duurzaam bandenmanagement.”

Controles en onderhoud
Het wagenpark van Verdouw bestaat uit 14 voertuigen in eigen beheer, waaronder trekkers met opleggers en bakwagens uitgerust met meeneemheftruck. Deze worden drie keer per jaar op locatie digitaal gecontroleerd met de mobiele service units van Profile. De profieldiepte en de bandenspanning van de voertuigen worden gecontroleerd en de monteurs doen een visuele controle. Deze fleetcheck gegevens worden verwerkt in Tymacon, het digitale bandenmanagementsysteem om optimale prestaties te genereren. Tussentijds wordt het materieel regelmatig gecheckt op balancering, op onregelmatigheden in het bandenprofiel en is de laatste stap gezet met het preventief uitlijnen van de voertuigen. Van der Slikke: “Al 10 jaar werken we samen met Profile vanwege de betrouwbaarheid en de goede service.”

CO2-reductie en besparing
Dankzij de periodieke controles in combinatie met 100% uitlijnen van alle voertuigen, bespaar je op banden en brandstof. Verdouw bespaart 3,8% (21.392 euro) op brandstofverbruik en 22,5% (6.480 euro) op bandenslijtage met het wagenpark. Dit resulteert in een totale CO2-reductie van 54.601 kilogram per jaar en betekent een kostenbesparing van ruim 28.000 euro met het hele wagenpark.

Directeur René van Maasakkers van Profile Tyrecenter Truck gaat ervan uit dat nog meer fleetowners het voorbeeld van Verdouw gaan volgen: “Wij zijn de partner voor duurzame inzetbaarheid van wagenparken, waarbij we focussen op maximale verlaging van de CO2-uitstoot en kostenbesparing. Bedrijven kunnen met ons duurzaamheidscertificaat een belangrijke rol vervullen bij de verduurzaming van de sector. Wij leveren hier graag een bijdrage aan.”

0 reacties


Gekkenwerk in 11e etappe

(Ka)mazzelaars aan de kop, Van Groningen op de kop en De Baar als MacGyver.

0 reacties

13 Jan 2021

Lekker dikke Scania R650 aan de bak bij Sandstra

Op zaterdag 2 januari jongstleden heeft de Berlikumer vestiging van Rinsma deze hele dikke R650B6x2HNB containerauto met VDL haak-afzetsysteem afgeleverd. De auto is voor Sandstra in Bolsward aan het werk. Veel veilige en winstgevende kilometers met deze pracht machine toegewenst!

0 reacties


MAN steunt truckvervangingsprogramma Duitse overheid

Andreas Tostmann, MAN Truck & Bus CEO, verwelkomt het door de Duitse regering aangekondigde vernieuwingsinitiatief voor truckvloten.

“De Duitse overheid bereikt verschillende positieve effecten in één keer door de invoering van het truckvervangingsprogramma. Ten eerste is zowel het klimaat als het milieu gebaat bij de vervanging van oude vrachtwagens door de actuele, nieuwe modellen, waarmee de CO2-uitstoot - maar vooral ook de uitstoot van fijnstof en NOx - aanzienlijk wordt verminderd. Een moderne Euro VI-vrachtwagen stoot bijvoorbeeld ongeveer 80 procent minder NOx uit dan Euro V-modellen. Ten tweede profiteren alle weggebruikers van het hogere veiligheidsniveau van moderne trucks. De afgelopen jaren zijn er veel nieuwe assistentiesystemen geïntroduceerd - waaronder het noodstopsysteem en de afslagassistent - die levens kunnen redden. Ten derde heeft de economie er baat bij: fabrikanten en leveranciers van bedrijfsvoertuigen kampen met een sterke daling van de vraag als gevolg van de Corona-crisis. Elke vorm van marktstimulering kan hierbij helpen”, aldus Tostmann.

Forse subsidies
Het Duitse Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft aangekondigd dat de Duitse overheid de aanschaf van nieuwe trucks met maximaal 15.000 euro zal subsidiëren als deze voldoen aan de eisen van de huidige Euro VI-emissienorm en tegelijkertijd een oude vrachtwagen met Euro III-, IV- of V-emissienormen wordt gesloopt. Daarnaast wordt een subsidie van maximaal 5.000 euro toegekend voor de aanschaf van intelligente opleggertechnologie. Hieronder vallen bijvoorbeeld systemen voor bandenspanningsmeting of de digitale aansturing van opleggers en aanhangwagens, maar ook aerodynamische opbouwdelen.

Met de recente introductie van de nieuwe truckgeneratie beschikt MAN over een bijzonder modern productportfolio voor bijna alle toepassingen. Zo is de nieuwe TGX met zijn hightech motoren niet alleen bijzonder schoon, maar ook zeer zuinig. In vergelijking met zijn toch al zuinige voorganger is het verbruik – en daarmee de CO2-uitstoot – met 8,2 procent gedaald, zoals TÜV Süd in haar testen heeft bewezen. Dit is één van de redenen waarom een internationale jury van deskundigen onlangs de prestigieuze International Truck of the Year 2021 (ITOY) award heeft toegekend aan dit model van MAN.

0 reacties


APK dieselvoertuigen uitgebreid met controle roetfilter

Op 1 juli 2022 wordt de APK voor dieselpersonenauto’s en bestelbussen uitgebreid met een controle op de aanwezigheid van een goed werkend roetfilter. Dat meldt staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. Hiervoor worden keuringsstations uitgerust met een deeltjesteller (fijnstofmeter). Deze controle moet toezien dat het verbod op het verwijderen van roetfilters voor alle Euro V en Euro VI dieselauto's en dieselbestelwagens wordt nageleefd en ervoor zorgen dat niet goed werkende filters vervangen of gerepareerd worden. RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is blij met de invoering omdat hiermee effectief toezicht wordt gehouden op de milieuregels. “Een schoon rijdend wagenpark is cruciaal voor de gezondheid van mens en omgeving.”

Dieselpersonenauto’s moeten vanaf 2011 een door de fabrikant gemonteerde roetfilter hebben om aan de Europese emissie-eisen te voldoen. Voor dieselbestelauto’s geldt dit vanaf 2012. In Nederland rijden naar nu schatting 100.000 tot 125.000 APK-plichtige dieselauto’s en bestelwagens rond die niet door de keuring komen omdat het roetfilter defect is of verwijderd. Hierdoor stoten ze meer fijnstof uit dan wettelijk is toegestaan. Het verwijderen of onklaar maken van een roetfilter op dieselauto's is al sinds 2017 een strafbaar feit maar was moeilijk te controleren. Met invoering van een zogenaamde deeltjesteller (of fijnstofmeter) in de APK per 1 juli 2022 worden Euro V en Euro VI dieselpersonenauto’s en bestelwagens gecontroleerd of de uitstoot van fijnstof nog voldoet aan de wettelijke eisen. Voldoet een auto niet meer, dan moet de filter vervangen of gerepareerd worden.

Belangrijke stap naar gezonde mobiliteit
RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck: “Auto- en bedrijfswagenfabrikanten zetten alles op alles om ervoor te zorgen dat nieuwe voertuigen steeds schoner, zuiniger en veiliger worden. Het is daarom vanzelfsprekend dat op het moment dat het voertuig de showroom verlaat, de nieuwe eigenaar de verplichting heeft om ervoor te zorgen dat het voertuig in de praktijk ook altijd aan de milieueisen blijft voldoen. Dankzij invoering van de fijnstofmeter worden zo’n 825.000 personenauto’s en 622.000 bedrijfswagens in de toekomstige APK onderworpen aan een fijnstofmeting aan de uitlaat. “Meten is weten” stelt Van Eijck “En op die manier zorgen wij ervoor dat naast nieuwe auto’s, ook het rijdend wagenpark zo schoon mogelijk blijft. Hiermee zetten wij een belangrijke stap naar een gezond mobiliteitssysteem.”

Tweede Kamer
De laatste stap die nu genomen moet worden is akkoord van de Tweede Kamer op het voorstel. RAI Vereniging roept de Tweede Kamer op om nog voor het verkiezingsreces in te stemmen en daarmee ruim baan te geven voor invoering in 2022.

0 reacties


Douane: in 2020 ruim 115.000 kilo cocaïne met bestemming Nederland onderschept

Douane- en opsporingsinstanties in binnen- en buitenland hebben in 2020 ruim 115.000 kilo cocaïne bestemd voor Nederlandse havens onderschept en in beslag genomen. Nederlandse douaniers namen hiervan in de zeehavens en op de luchthaven Schiphol ruim 48.000 kilo cocaïne in beslag, een toename van 24 procent ten opzichte van vorig jaar. 67.000 kilo cocaïne werd onderschept door internationale partnerorganisaties waarmee de Douane nauw samenwerkt. Daarnaast werden duizenden postpakketten en brieven met drugs onderschept, waarvan bijna 3.000 met uit Nederland afkomstige synthetische drugs.

“Deze cijfers tonen dat de Douane een substantiële bijdrage levert aan de bestrijding van de georganiseerde drugscriminaliteit”, zegt Nanette van Schelven, directeur generaal van de Douane. “Tegelijkertijd moeten we elke dag weer kritisch kijken of we genoeg doen en of we het op de slimste manier doen.”


Grotere pakkans door internationale samenwerking
De toename van de hoeveelheid onderschepte kilo’s cocaïne met bestemming Nederland is onder meer het gevolg van intensivering van de samenwerking met controle- en opsporingspartners. Deze organisaties in Zuid-Amerika ontmantelen smokkelnetwerken in een vroeg stadium, zo dicht mogelijk bij de productie- en distributiebasis, en maken daarbij gebruik van informatie van de Douane. De samenwerking zorgt voor meer informatie en kennis en betere inzichten in de smokkelmethoden waarmee de handhavingsaanpak wordt aangescherpt.


Met onder meer de Douane van België, Brazilië en de Verenigde Staten werd veel waardevolle gegevens uitgewisseld. Ruim 10.000 kilo cocaïne met een andere bestemming dan Nederland kon dankzij informatie van de Nederlandse Douane onderschept worden in Brazilië en Antwerpen. In opdracht van met ministerie van JenV zet de Douane in op verdere internationale samenwerking om een bijdrage te leveren aan de aanpak van georganiseerde drugscriminaliteit.


Slim, gericht en innovatief
De Douane controleerde het afgelopen jaar meer dan ervoor, maar ook slimmer. Naast de inzet van speurhonden en innovatieve scan- en detectietechnologieën zoals geurdetectiecontainers, wordt gebruik gemaakt van slimme software en algoritmes in het scanproces van containers. Op basis van hoogwaardige informatie worden gerichte risicoanalyses gemaakt en toezicht en controle uitgevoerd waarmee meer drugs wordt opgespoord.


Meer aandacht uitgaande synthetische drugs
De Douane wil zelf ook voorkomen dat het buitenland wordt opgezadeld met (synthetische) drugs die in Nederland wordt geproduceerd. De inbeslagname van duizenden brieven en pakketten met synthetische drugs is het gevolg van intensievere controle van uitgaande postzendingen. Ook in de poststroom werkt de Douane nauw samen met haar nationale en internationale partners. Van Schelven: “Wij willen eenzelfde rol vervullen als onze internationale partners als het gaat om in Nederland gefabriceerde pillen. We onderscheppen de drugs het liefst bij de bron.”


Verdere versterking van handhaving Douane
Naast intensivering van de inzet van innovatieve technieken en het verder versterken van de informatie-uitwisseling nationaal en internationaal, investeert de Douane in de samenwerking met publieke partners (gemeenten, OM, FIOD, HARC en politie) en met het bedrijfsleven om samen drempels op te werpen tegen de smokkel van verdovende middelen. De publiek-private samenwerking is essentieel bij het verder versterken van de aanpak van ondermijnende criminaliteit.

0 reacties

11 Jan 2021

Leeuwarden Recycling is het jaar begonnen met een nieuwe Volvo FM

Op zaterdag 2 januari jongstleden hebben Antoinette van der Meulen van Leeuwarden Recycling en chauffeur Edwin Dijkstra deze Volvo FM met VDL portaalarmopbouw in ontvangst genomen. De truck is op en top Liwwadders, de LVS vestiging in de Friese hoofdstad heeft de auto afgeleverd, en er staat een pracht van een Oldehove op de zijkant! Veel veilige en winstgevende kilometers toegewenst!

0 reacties

09 Jan 2021

08 Jan 2021

07 Jan 2021

Truckfan Top 10 om 10 over 10: Leemans

Op truckfan.nl staat een uitgebreide en dagelijks groeiende verzameling truckfoto’s. Een overzicht uit deze collectie beelden staat in De Top 10 om 10 over 10! De foto’s staan in willekeurige volgorde. Met deze week de Met deze week foto’s van: René Henkes, Coen Ensing, Arjan Dijkers, Pierius van Solkema, Jeroen1976, Marcel Filart en Alex Miedema. Samenstelling: Martijn Manrho. MAN TGX 1st gen. Iveco Stralis. Renault T-serie. Scania G320. Scania R-serie. MAN TGX 1st gen. Renault T-serie. vrachtwagen Scania. Volvo FH 4th gen. DAF 2100.

0 reacties

06 Jan 2021

05 Jan 2021

04 Jan 2021

nieuwe veerverbinding Duinkerken - Rosslare geopend

Met de afvaart van de Optima Seaways uit Rosslare Europort naar Duinkerken werd afgelopen zaterdag officieel de nieuwe DFDS-veerlijn voor vrachtwagens geopend tussen Frankrijk en Ierland. Via deze route kunnen exporteurs en vervoerders hun transporten binnen de EU en met vermijding van de douaneformaliteiten uitvoeren die vanaf 01-01-2021 gelden voor transporten via de Britse route over land.

Op 2 januari om 14.00 uur verliet de ro-ro-veerboot Optima Seaways de Ierse haven Rosslare richting Duinkerken met meer dan 120 vrachtwagens, onbegeleide aanhangers en chauffeurs aan boord. Deze afvaart was de officiële start van de nieuwe DFDS-route tussen Duinkerken in Frankrijk en Rosslare in Ierland. De route biedt exporteurs en transportondernemingen een rechtstreeks en papierloos vrachtwagentransport tussen Ierland en andere EU-landen, geringere kosten, kortere wachttijden evenals de mogelijkheid om de douaneformaliteiten te vermijden die nu gelden voor transporten via de Britse route over land.

“Duinkerken vormt bijvoorbeeld voor de Ierse industrie niet alleen een belangrijk alternatief voor het transport via de Britse route over land, maar is ook een belangrijke strategische locatie, met eenvoudige toegang tot de regio rond Parijs, tot de nabij gelegen Frans-Belgische grens en het daarachter gelegen Nederland en Duitsland”, aldus Aidan Coffey, Route Director.

“Wij zijn bijzonder verheugd over het grote interesse dat we van klanten aan beide zijden van de route hebben ervaren. De eerste afvaarten zijn al volgeboekt. Onze dank aan Rosslare Europort en de haven van Duinkerke is groot voor hun geweldige samenwerking en ondersteuning die ons zeer geholpen heeft om in zeer korte tijd te kunnen starten met de dienstregeling".

De eerste aankomst vond plaats in Duinkerken op zondag 3 januari, om 15.00 uur.

0 reacties

03 Jan 2021

01 Jan 2021

Geïllustreerde lijst van Nederlandse bedrijfswagenkentekens (zwaar)

Tijd om de Nederlandse kentekens eens wat beter te bekijken, aan de hand van (zo veel mogelijk) eigen foto’s en informatie van wikipedia. In deze aflevering de zware bedrijfswagens. Sidecode 1 Sidecode 1 was het eerste type kentekencombinatie dat werd uitgegeven. Kentekens bestonden uit twee letters, gevolgd door een streepje, twee cijfers, een streepje en weer twee cijfers (XX-99-99). Deze nummerborden waren donkerblauw met witte tekst. Opmerkelijk aan het eerste systeem is dat aan de tweede letter in het kenteken kon worden opgemaakt om wat voor type voertuig het ging. Dit was een B voor bedrijfswagens van meer dan 220

0 reacties