Truckfan Nieuwsposter


Foto's
3060
Video's
0
Topics
0
Reacties
503
Stemmen
63
Volgers
1

Over mij

Leeftijd: 51jr
Laatst online: 16u geleden

Geen bot! Maar wel verantwoordelijk voor het posten van nieuwsberichten en persfoto's op truckfan.

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering

Advertentie


23 Jul 2021

KSZ Transport krijgt Profile-certificaat ‘Duurzaam op de weg’

Profile Tyrecenter Truck Europe certificeert KSZ Transport uit Moerdijk met het ‘Duurzaam op de weg’ certificaat. Het transportbedrijf, dat gespecialiseerd is in winkeldistributie, toont met het certificaat aan te voldoen aan de hoge eisen voor duurzaam bandenbeleid. Dit zorgt voor minder brandstofverbruik, de CO2-uitstoot wordt tot een minimum beperkt en de kostprijs blijft laag.

Het transportbedrijf werkt sinds de oprichting in 2012 samen met Profile. Operationeel manager Jesse de Ligt van KSZ Transport richt zich op het gehele logistieke proces: “Wij nemen onze verantwoordelijkheid om ons wagenpark op een duurzame manier goed op orde te houden. Het duurzaamheidscertificaat is voor ons het bewijs dat we op de goede weg zijn en geeft ons extra motivatie om hier mee verder te gaan.”

Service in de regio
KSZ Transport heeft voor het onderhoud van zijn wagenpark Profile DBS in Moerdijk en Lopik als aanspreekpunt. De DBS Groep heeft dertien vestigingen en is 33 jaar actief in de bandenservice en het auto-onderhoud. De Ligt ontving het certificaat van Salesmanager Jos Stolk van Profile Moerdijk: “Het duurzame bandenmanagement zorgt ervoor dat KSZ Transport duurzaam blijft rijden. We zijn verheugd dat KSZ Transport ook de meerwaarde ziet en daar dragen we graag aan bij.”

Opvolging
De vloot van KSZ Transport bestaat uit 65 voertuigen en telt 45 trekkende eenheden en 20 opleggers. Vier keer per jaar vindt een digitale fleetcheck plaats door de Profile-monteurs. De banden worden preventief gecontroleerd, waarbij een spanningscontrole wordt uitgevoerd. Elk voertuig wordt minimaal één keer per jaar uitgelijnd. De banden worden gebalanceerd om extra belasting en slijtage te voorkomen. Alle voertuigen worden geregistreerd in Tymacon. Dit digitale bandenmanagementsysteem van Profile geeft inzicht in de slijtage per bandpositie. De spanning- en profieldiepte van de banden worden hierin vastgelegd voor het genereren van optimale prestaties van de vloot. Door de consistente aanpak van periodieke controles en preventief onderhoud gaat KSZ Transport duurzaam op weg en wordt het risico op stilstand beperkt. De Ligt: “Wij zijn 24/7 onderweg. Zonder banden is er geen beweging en Profile ondersteunt ons hier enorm in.”

Tweede leven
Voor de trekas- en trailerbanden gebruikt KSZ Transport vernieuwingsbanden van Bandag. Deze worden door DBS Retread in eigen beheer gefabriceerd. Stolk: “Zo zijn we niet afhankelijk van het merk karkas en kunnen we de kwaliteit zelf beoordelen.” Met vernieuwde banden krijgt de bandkarkas een tweede leven en zijn er minder grondstoffen nodig. Ook worden deze banden geherprofileerd voor meer grip en een verbeterde tractie. Daardoor gaan ze een kwart langer mee en is het minder belastend voor het milieu dan nieuwe banden. De controles en het onderhoud van de vloot als onderdeel van het duurzaam bandenmanagement zorgen voor reductie van de CO2-uitstoot, minder slijtage en brandstofverbruik. “We hebben winst op alle vlakken. We staan minder onnodig stil, omdat onze banden altijd in orde zijn. Ons brandstofverbruik is enorm gedaald en de kosten voor het bandenonderhoud zijn een stuk lager”, besluit De Ligt.

70 certificaten
Het ‘Duurzaam op de weg’ certificaat helpt bedrijven om de CO2-uitstoot van hun wagenpark in kaart te brengen en te verminderen. De gecertificeerde bedrijven maken gebruik van een breed gamma aan diensten om transportkosten en CO2-uitstoot te verlagen. Door het duurzame beleid wordt al snel een behoorlijke besparing gerealiseerd en de impact op het milieu beperkt. In totaal zijn sinds 2018 zeventig certificaten uitgereikt. Bedrijven als SUEZ, Boon Food Group, Mebin, Verdouw Bouwproducten en een groot aantal transportbedrijven zijn gecertificeerd met ‘Duurzaam op de weg’.

0 reacties


Nieuwe Tekno modellen week 29 2021

Vanaf vandaag zijn er weer een paar hele mooie nieuwe modellen te koop bij Tekno. Via tekno.nl zijn deze te bestellen. Prezzi Volvo. Prezzi Scania. Tom Hobbs. Daarnaast zijn er ook enkele modellen aangekondigd die er aan zitten te komen en nu al gereserveerd kunnen worden: Sinding. Hacquin. E. van den Berg. Senn AG. Deze blogpost is mede mogelijk gemaakt door Tekno.

0 reacties

22 Jul 2021

Mooie drukte bij Team De Rooy

Met alle mooie drukte die we zien kunnen we gerust stellen dat de zon weer volop schijnt in Son.

0 reacties

21 Jul 2021

Mercedes-Benz Wensink Leeuwarden is verhuisd naar de Icarusweg

Op 5 juli 2021 is Wensink Leeuwarden verhuisd vanaf de Lorenzkade naar de Icarusweg. Waar andere truckdealers de afgelopen jare juist vanaf de Hemrik naar industrieterrein West zijn verhuisd, kiest Wensink voor de weg de andere kant op. Maar ik snap dat wel, de Lorenzkade was soms toch wat krap, op de Icarusweg hebben zowel de trucks, busjes als de personenwagens lekker de ruimte. Bovendien is de andere vestiging van Wensink, waar Ford, Citroën en KIA worden verkocht, nu direct naast de deur. Het pand en terrein op de Icarusweg zal menigeen bekend voor komen: vroeger was hier het Dieselmotorenbedrijf

0 reacties


De nieuwe DAF XG eindelijk camouflage-Loos gespot

Nu het doek van de DAF XG (en de XG+ en nieuwe XF) af is getrokken gaat ook bij de al rijdende prototypes één voor één het camouflagekleed uit. Ik was al een paar keer naar Sint Annaparochie gereden, maar er zat telkens nog een wrap om. Tot afgelopen weekend! De witte kleuren waarmee Simon Loos voor Smeding rijdt mogen dan niet het meest spectaculair zijn, maar de auto is zo toch een stuk beter te zien. En het raam in de bijrijdersdeur heeft nu nut! Voor wie deze auto nog met camouflage wil zien, dat kan in deze blogpost.

0 reacties


Twee nieuwe Volvo FM500 trekkers voor Dam Beton

Marco Meester stuurde me een aantal foto’s van de twee vrijwel identieke Volvo FM500 trekkers die Dam Beton uit Akkrum vandaag in gebruik heeft genomen. Veel veilige en winstgevende kilometers toegewenst met dit mooie duo!

0 reacties

20 Jul 2021

Thermo King lanceert V-1000 voertuigaangedreven units

Thermo King®, toonaangevend in oplossingen voor transporttemperatuurregeling en een merk van Trane Technologies, kondigde vandaag de V-1000 aan, een nieuwe voertuigaangedreven unit met een of meerdere temperaturen, ontworpen voor grotere vrachtwagens tussen 3,5 en 25 ton. De nieuwe V-1000 is bijna 25%* krachtiger en levert een 33%* krachtigere luchtstroom en een 67%* hogere stand-bycapaciteit dan vergelijkbare dieselmotoren, waardoor chauffeurs van grote vrachtwagens van de voordelen van geavanceerde voertuigaandrijftechnologie kunnen profiteren: kostenbeheersing, lage kosten, laag gewicht en compact formaat.


De V-1000 maakt gebruik van een compressor die exclusief is ontwikkeld voor Thermo King en die, wanneer hij wordt aangedreven door de vrachtwagenmotor, prestaties levert die voorheen onbereikbaar waren voor units van dit type. Dit heeft een positieve invloed op de totale bedrijfskosten als het gaat om brandstofverbruik, onderhoudskosten en productiviteit, waardoor de V-1000 een concurrerende investering is in vergelijking met een dieselmotor met vergelijkbare prestaties.


"Traditioneel hebben bedrijven die grotere bakwagens gebruiken gekeken naar zelfaangedreven dieselmotoren. Deze traditie staat op het punt te veranderen", zegt Eneko Fernandez, productleider Vrachtwagen bij Thermo King. "We hebben de V-1000 ontworpen om uitzonderlijke prestaties te leveren, rechtstreeks te concurreren, en soms zelfs beter te presteren dan de zelfaangedreven units. De hoge koelcapaciteit en krachtige luchtstroom van de V-1000 beschermen de lading van onze klanten onder de zwaarste omstandigheden. En dat met een aanzienlijk lagere impact op het milieu dan de dieselaangedreven oplossingen – zonder CO2-emissies van de unit en minder geluid tijdens het gebruik."


Om ervoor te zorgen dat de stem van de klant gehoord werd tijdens de ontwikkeling van de nieuwe oplossing, werkte Thermo King samen met verschillende transportbedrijven in heel Europa die de V-1000-units testten in de praktijk. Een van deze bedrijven is Verny, een supermarktketen in Rusland.


"Sinds enkele maanden hebben we de Thermo King-V-1000-units 7 dagen per week gebruikt om producten te leveren aan onze verschillende winkellocaties," zei Alexander Oleynik, hoofd van de transportafdeling bij Verny. "We zijn heel erg tevreden. Met een ingesteld temperatuurbereik van +2 graden Celsius bewees de unit zijn grote capaciteit om de gewenste temperatuur snel te bereiken en betrouwbaar te handhaven - een belangrijk voordeel voor onze bezorgactiviteiten met meerdere deuropeningen. Er waren geen storingen of defecten in het gebruik van de unit."

Voor flexibele activiteiten maakt het profiel van de Thermo King-V-1000 deze geschikt voor hoge cabines, terwijl de units ook compatibel zijn met meerdere voertuigtypen, waaronder CNG, LNG of biodiesel. De V-1000 is verkrijgbaar in zowel 12V- als 24V-opties en past op vrachtwagens van 3,5 tot 25 ton om te voldoen aan de vele toepassingsbehoeften van de klant.


In vergelijking met een gelijkwaardige dieselmotor biedt de Thermo King V-1000 de volgende prestatie-indicatoren:

Tot 54%* minder brandstofverbruik dan een gelijkwaardig systeem met eigen aandrijving, afhankelijk van de toepassing van de klant.
Tot 33%* lagere onderhoudskosten, inclusief onderdelen en arbeidsloon, dankzij het ontbreken van een dieselmotor.
De V-1000 weegt minder dan de helft ten opzichte van een vergelijkbare dieselmotor, een besparing van 250 kg zonder stand-by- en 150 kg met stand-by-optie. Dit betekent veel meer laadvermogen voor het voertuig.
De V-1000 is bijna 25%* krachtiger dan een vergelijkbare dieseleenheid en levert 10.000 W bij een koelcapaciteit van 0/30 graden Celsius op hoge snelheid.
De capaciteit bij lage snelheden komt in de buurt van vergelijkbare dieselmotoren, terwijl de V-1000 een 67%* hogere stand-bycapaciteit biedt.
Voor totale bescherming van de lading biedt de V-1000 een luchtstroom van 3.600 m3/uur* - 33%* hoger dan dieseltegenhangers
De verwarmingscapaciteit is 1,3 keer hoger dan die van dieseltegenhangers.
Geen dieseluitstoot van de unit, geen CO2-emissies van de unit, laag geluidsniveau tijdens gebruik.

0 reacties

18 Jul 2021

17 Jul 2021

Harry knijpt m met een nieuwe MAN TGS bij Spaansen

Na een tijdje tetris spelen in de garage, is de nieuwe knijperauto van Spaansen opgebouwd. Het had nogal wat voeten in de aarde, want de bak kiept zowel achterover, als over de zijkant. Voor vrachten die niet gekiept kunnen worden, is een 16-tons kraan aanwezig. En alsof dat nog niet genoeg mogelijkheden zijn, is de auto ook voorbereid om van de winter zout te strooien. Chauffeur Harry heeft als fan een binding met Bruce Springsteen, en koos een nummer uit zijn rijke repertoire. The ties that bind staat niet alleen voor zijn relatie thuis, het sluit ook mooi aan bij

0 reacties


Machtig verhaal van Silk Way winnaar De Baar!

Pascal de Baar WON de Silk Way rally. Hoe hij dat voor elkaar kreeg lees je hier.

0 reacties

16 Jul 2021

Nieuwe Tekno modellen week 28 2021

Vanaf vandaag zijn er weer een paar hele mooie nieuwe modellen te koop bij Tekno. Via tekno.nl zijn deze te bestellen. Centurion. Ronny Ceusters. Deze Mack van Groenenboom heb ik zelf ook besteld! Daarnaast zijn er ook enkele modellen aangekondigd die er aan zitten te komen en nu al gereserveerd kunnen worden: HNT Scania. B&G. Jorgen Nielsen. Daniël Morin. HNT Volvo Deze blogpost is mede mogelijk gemaakt door Tekno.

0 reacties


Portena overgenomen: weer een Fries bedrijf minder

Vandaag is aan de personeelsleden van Portena mede gedeeld dat het bedrijf over is genomen door NedCargo. Het 90 jaar oude bedrijf nam in 2017 zelf Bulstra nog over. De naam NedCargo komen we nog maar relatief kort tegen op de weg, tot 2011 stond er nog Van Uden op de trucks van het bedrijf. Met de overname door een ‘grote broer’ hoopt Portena sneller, beter en met meer zekerheid stappen vooruit te kunnen maken. Volgens Stef Verweij en Ron Kleinsmit van het bedrijf sluiten de werkzaamheden en netwerken van Portena en NedCargo perfect op elkaar aan. Het is de

0 reacties

12 Jul 2021

Arbeidsmarkt transport en logistiek herstelt verder

De arbeidsmarkt in de sector transport en logistiek toont verder herstel in het eerste kwartaal van 2021. Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat het aantal vacatures voor werknemers transport en logistiek toeneemt. Ook het aantal werkgevers groeit. En was er door de Coronacrisis in heel 2020 nog sprake van omzetverlies, begin 2021 is er weer sprake van omzetgroei in het goederenvervoer en de logistieke dienstverlening. Meer ondernemers geven aan dat zij in de komende drie maanden een toename van hun personeelsbestand verwachten. Wel loopt de uitstroom naar pensioen sterk op.


In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De cijfers gaan naast het afgelopen kwartaal, ook deels over het lopende kwartaal, om goed aan te sluiten bij de actuele ontwikkelingen. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en is mede mogelijk dankzij SOOB.


STL: “De bewegingen in de economie en de sector transport en logistiek gaan bijna gelijk op. Ook onze bedrijfstak zit sinds begin dit jaar weer in de lift. In het eerste kwartaal 2021 was er een omzetgroei in het beroepsgoederenwegvervoer van + 1,8% en in logistieke dienstverlening +4,5%Over heel 2020 is er sprake van omzetdaling in beide branches ten opzichte van 2019. Wel werd een aantal deelmarkten of typen vervoer minder geraakt door de crisis dan andere.”

Meer arbeidsmarktontwikkelingen uit deze Sectormonitor:


Transportondernemers zijn per saldo positief over economisch klimaat en personeelssterkte: er zijn (begin Q2) meer ondernemers die komende 3 maanden een toename van hun personeelsbestand verwachten dan ondernemers die een afname verwachten (26,6% van transportondernemers verwacht een toename en 4,3% een afname)
Het aantal vacatures voor vrachtwagenchauffeurs is in mei en juni toegenomen. Ook voor andere werknemers, zoals logistiek medewerkers en koeriers is het aantal toegenomen. Er zijn circa 8.500 vacatures voor chauffeurs en 11.500 voor logistiek medewerkers in mei en juni.
Het aandeel beroepsgoederenvervoerders dat (begin Q2) een belemmering ervaart door personeelstekort neem toe ten opzichte van voorgaande kwartalen (23% begin Q2 tegen 15% begin Q1).
De instroom werknemers in de WW is lager dan vorig jaar. Kort na de uitbraak van de coronacrisis in april 2020 piekte de instroom. In mei stroomden 123 chauffeurs en 242 transportplanners en logistiek medewerkers in WW in. Een jaar eerder waren dat 410 chauffeurs en 467 transportplanners en logistiek medewerkers. De instroom in WW werd volgens UWV (2021) in periode vanaf mei 2020 gedempt door de steunmaatregelen van de Overheid (NOW-regelingen).
Ontwikkelingen ten aanzien van werknemers en werkgevers aangesloten bij SOOB/PFV:

Het aantal bedrijven neemt toe ten opzichte van jaar eerder (7.059 bedrijven in 2021-Q1 tegen 6.903 in 2020-Q1). Het totaal aantal bedrijven in Nederland nam in 2020 ook toe tijdens coronacrisis. Dit hangt volgens CBS deels samen met het relatief lage aantal bedrijfsopheffingen. De steunmaatregelen van de Overheid zouden hierbij een rol kunnen spelen (CBS, 2021).
Het aantal faillissementen ligt in 2021-Q1 lager dan jaar eerder (16 bedrijven in 2021-Q1 tegen 37 in 2020-Q1). Dat in coronatijd minder bedrijven failliet werden verklaard, is volgens het CBS niet los te zien van de noodsteun van de overheid.
Het totaal aantal werknemers bedraagt 154.894 in 2020-Q1. In- en uitstroom van het totale aantal werknemers in 2021-Q1 ligt op een hoger niveau dan een jaar eerder (dit komt onder andere door aansluiting nieuwe grote werkgever en hoge pensioenuitstroom). De leeftijdspiek ligt bij de instroom op 21 en bij de uitstroom op 66 jaar. Het aantal chauffeurs dat in- en uitstroomt ligt op een hoger niveau: in 2021-Q1 stromen 3.783 chauffeurs de sector in en stromen er 3.239 uit.
Het aantal chauffeurs was in 2020 stabiel; nu is er weer een toename (90.591 in 2021-Q1, +1,2% t.o.v. jaar eerder).
De gemiddelde leeftijd van werknemers die niet-chauffeurs zijn daalt tot 40 jaar en de gemiddelde leeftijd van chauffeurs loopt verder op tot 44,9 jaar.
Het aandeel oproepkrachten neemt toe tot 19% (was 18% in dezelfde periode jaar eerder) en het aandeel parttimers stijgt tot 29% (was 28% in 2020-Q1). Ook het aandeel oproepkrachten en parttimers stijgt, zowel onder chauffeurs als niet-chauffeurs.

0 reacties

10 Jul 2021