Met een Unimog in de melk én stront
Rob Huntbach van Hayfields Dairy heeft onlangs zijn JCB Fastrac vervangen door een Unimog U430. Rob: “De Unimog heeft de reistijd drie uren korter gemaakt en er zijn dagen dat we 75 liter diesel besparen!” En dat terwijl de U430 net zo terreinvaardig is als de tractor die hij vervangt. Hayfields Dairy zamelt hoge kwaliteit melk in, van geselecteerde boerderijen in Cheshire, Shropshire en Staffordshire (Groot-Brittannië), om er prijswinnende kazen van te maken. De route kan zomaar 400 kilometer lang zijn. De pomp op de 16.000 liter melktank wordt aangedreven door het hydraulisch systeem van de Unimog. Rob Huntbach, managingBron
Met een Unimog in de melk én stront
alexmiedema.nl
alexmiedema.nl
Vrachtwagenliefhebber? Help mee!
Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!
Reacties
Om te beginnen, alleen al de woorden "in de melk en stront" Dus met de Unimog waar je mest mee uit rijd, ga je ook de melk ophalen, dus je gaat van het smerigste werk op een boerderij naar werk wat heel schoon en hygiënisch dient te gebeuren. Gaan ze elke keer alles helemaal schoon maken en zo? Ook hoop onnodig werk met elke keer omkoppelen, giertank of andere machine er af, melktank er achter en dat dagelijks denk ik?
Dan beweren ze ook nog 75 liter en reistijd te besparen t.o.v. de JCB. Dat zal best, maar als ze die 16.000 liter melktank op een normaal vrachtwagenchassis 6x2 hadden gebouwd, kunnen ze nog meer brandstof besparen. Van het geld wat je bespaard als je een standaard 6x2 truck koopt ipv een Unimog, had je makkelijk een normale trekker kunnen kopen voor het mest rijden en ander landwerk.
Wat de terreinvaardigheid betreft waar @caseboy over begint, de terreinvaardigheid van een Unimog is prima, maar als je echt puur trekkracht nodig hebt voor bv ploegen of ander zwaar grondwerk, dan legt een Unimog met zijn relatief kleine banden het toch echt af tegen een echte trekker op grote brede banden, of specifieke ploegbanden. Zal daar in de UK wel rotsachtige bodem zijn, dan kan je met een Unimog als trekker nog wel uit de voeten, maar in Nederlandse omstandigheden in bv natte klei of veengrond, wordt het echt niks met zo'n ding.