Scania 25P, foto van Truckfan Nieuwsposter

Scania 25P

Scania 64-tons elektrische truck de weg op met Wibax
Een elektrische truck van 64 ton is afgeleverd aan chemieleverancier Wibax en
gaat rijden op de wegen van Noord-Zweden. De 3-assige elektrische trekker
draagt bij aan het behalen van de klimaatdoelstellingen van Wibax en is
opnieuw een voorbeeld van Scania dat innoveert in nauwe samenwerking met
een klant.
Geëlektrificeerd zwaar transport is al aan de gang. Dat laten Scania en Wibax zien
met dit nieuwe voertuig dat uitsluitend op elektriciteit rijdt. De elektrische truck heeft
een totaalgewicht van 64 ton, inclusief lading en trailer, en zal rijden op de wegen
tussen de steden Piteå en Skellefteå in Noord-Zweden, een afstand van 80 kilometer
enkele reis.
De prestaties en het laadvermogen van het voertuig zijn mogelijk gemaakt door de
ontwikkeling van een aanzienlijk sterkere elektrische motor. In het kader van een
partnership op lange termijn zullen Scania en Wibax samenwerken om het gebruik
van het voertuig in de loop van de tijd te optimaliseren, onder meer wat betreft het
opladen, de levensduur van de batterij en de routeplanning. Dit zal Wibax ook
waardevolle inzichten verschaffen bij de voorbereidingen om in de toekomst extra
elektrische voertuigen aan hun vloot toe te voegen.
Voor Wibax is de elektrische Scania-truck een manier om de gevolgen van zijn
activiteiten voor het klimaat te beperken. "We hebben ons uiterste best gedaan om
duurzaam te zijn sinds de oprichting van het bedrijf in 1986, en aangezien we
transporten als onze grootste milieu-impact hebben geïdentificeerd, is deze
elektrische truck een grote stap om ervoor te zorgen dat we onze activiteiten kunnen
voortzetten met het klimaat in gedachten. Tijdens de levensduur van deze truck zal
Wibax de CO2-uitstoot met maar liefst 1.400 ton verminderen, waardoor het een
echte game-changer is", zegt Jonas Wiklund, CEO van de Wibax Group.
Scania en Wibax hebben een nauwe samenwerking om deze geëlektrificeerde
oplossing mogelijk te maken. "Dit is de eerste volledig elektrische 64-tonner die we
bij klanten op de weg zetten. Stap voor stap laten we zien dat elektrische
oplossingen heel snel en voor in principe alle segmenten mogelijk zijn", zegt Fredrik
Allard, hoofd E-mobility bij Scania.
De voortdurende en snelle ontwikkeling legt nog meer nadruk op de behoefte aan
infrastructuur en groene stroom, ook buiten de stedelijke gebieden. Er worden
stappen gezet, maar er is meer snelheid nodig. In dit geval is het energiebedrijf
Skellefteå Kraft erbij betrokken en levert het de oplaadinfrastructuur.
"Het is voor ons van vitaal belang om op het gebied van duurzaamheid voorop te
lopen. Het moet niet alleen iets zijn wat je op een stuk papier leest; het moet echt iets
betekenen. Lichtere geëlektrificeerde trucks zijn al een tijdje op de markt, maar voor
ons is het nu pas echt belangrijk als we onze 64-tons ladingen kunnen elektrificeren.
Onze waarden zijn 'grote chemie' en deze investering is in lijn met dat motto. Deze
problematiek ligt al lang op tafel, maar nu zien we dat de vraag vanuit de markt naar
duurzame oplossingen toeneemt. Dit begint nu echt te gebeuren," zegt Wiklund.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
PUNTEN
0
WEERGAVES
0
BATTLES
MEER FOTO'S