Citroën C25, foto van Truckfan Nieuwsposter

Citroën C25

Citroën lanceert binnenkort de 100% elektrische ë-C4 in Nederland. De opvallende en emissievrij rijdende C-segmenter markeert een nieuwe mijlpaal in het elektrische offensief van Citroën. De ë-C4 zoomt vol in op de toekomst en is het resultaat van de decennialange ervaring van Citroën op het gebied van elektrisch rijden. Ervaring die al sinds 1939 wordt opgedaan ...

... want in dat jaar presenteerde Citroën de TUB, die je kunt beschouwen als de stamvader van alle moderne bestelwagens. Met zijn voorwielaandrijving, laadruimte die hoog genoeg was om rechtop in te kunnen staan en schuifdeur aan de zijkant, was de TUB de blauwdruk van de busjes zoals we die tegenwoordig kennen. Doordat brandstof tijdens de Tweede Wereldoorlog oorlog steeds schaarser werd, ontwikkelde het bedrijf Fenwick een elektrisch aangedreven versie van de TUB. De brandstofmotor werd vervangen door een elektromotor die gevoed werd door een accupakket van 540 kilo dat in de laadruimte werd geplaatst. Dat gewicht ging ten koste van het laadvermogen en de schuifdeur aan de zijkant, maar er kon weer gereden worden. De topsnelheid bedroeg 50 km/u, maar het advies was om niet sneller te rijden dan 25 km/u omdat de accu's anders te snel hun lading zouden verliezen. Dat maakte de elektrische TUB vooral geschikt voor korte ritjes in de stad. In 1941 en 1942 zouden circa honderd elektrische TUB's worden gebouwd.

Vroege tests in Nederland
Mid jaren zeventig met de oliecrisis nog vers in het geheugen, deed Citroën opnieuw onderzoek naar elektrisch aangedreven auto's. Tien jaar later, in de zomer van 1987, werd de nodige praktijkervaring opgedaan tijdens een test met een kleine serie elektrische prototypes op basis van de Citroën C15 bestelwagen. De test leidde eind 1991 tot de presentatie van twee elektrische Citroëns: de C15 en C25 Électrique. Bij de C15 waren zestien accu's gemonteerd die de elektromotor van stroom voorzagen; de C25 had er 28. De elektromotor werkte bij het afremmen als dynamo om de accu's weer op te laden. De elektrische aandrijftechniek stond begin jaren negentig nog behoorlijk in de kinderschoenen: de topsnelheid van de C15 en C25 Électrique bedroeg slechts 80 km/u met halve belading. Al na 70 km moesten de accu's opnieuw worden opgeladen, wat gemiddeld acht uur in beslag nam. Vergelijk dat eens met de waarden van de ë‑C4! Begin 1992 kwamen ook enkele exemplaren van de elektrische C15 en C25 naar Nederland voor praktijktests, onder andere in 's-Hertogenbosch en op het autovrije Waddeneiland Schiermonnikoog.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
PUNTEN
1
WEERGAVES
0
BATTLES
MEER FOTO'S