Bouwsector omzeilt milieuzones met tractoren
Door het inzetten van tractoren proberen sommige bouwbedrijven de milieuzones voor vrachtvervoer in Nederlandse steden te omzeilen. Dat meldt Metro vandaag op haar website. Dat komt niet ten goed aan de veiligheid in de stad stelt Walther Ploos van Amstel. Volgens Ploos van Amstel, lectorVrachtwagenliefhebber? Help mee!
Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
wat een onzin weer
uhuh.... vaak zijn het dezelfde chauffeurs.... wat een onzin toch weer.
Las het ook, geeft weer aan in hoeverre de overheid/auteur thuis is in dit wereldje.
En zo te zien in die link komt een truck daar ook niet ver. Trekker staat trouwens ook niet vast daar.
Menig trekker in de bouw/grondverzet zijn erg jong en voldoen aan alle milieu eisen en voeren goede verlichting.
Qua wendbaarheid en lengte kan je beter een bakwagen/kipwagen truck hebben.
Iets meer studie naar beide voertuigen zou wel raadzaam zijn.
O ja ongetwijfeld, ook een leugen
Veiligheid: Zolang de fietsers er oversteken waar en wanneer ze willen en niet willen snappen dat dat rode licht met een fietsje er in getekend voor hun geld en niet voor de auto's/vrachtwagens/trekkers etc. zal de veiligheid er sowieso niet beter op kunnen worden.
Ook hebben ze (nog) geen kenteken en apk plicht en ga zo maar door..
In de slappe periode zetten dus de tractoren en die werken ook nog tegen een lager tarief...
Transportbedrijven hebben elk jaar de apk keuring, de chauffeurs moeten de code 95 halen/hebben en geschoold personeel....
En ze moeten allemaal naar de euro zes motoren toe....
Fan moeten ze nieuwere tractoren kopen/huren/zorgen dat het bedrijf dat het transport per trekker voor hun uitvoert nieuwere trekkers kunnen huren/kopen...
En echte dode hoeken kan een vrachtwagen chauffeur ook niet altijd zien hoor....
De spiegels van deze trekkers lijken me aardig goed bestemd voor dat soort werk:
En dan daarbij tegenwoordig heeft bijna elk grondverzetbedrijf/loonbedrijf wel een transportvergunning om dit soort klussen te doen in de stad.
Maar die maatregelen komen juist allemaal door dit soort fratsen, we kunnen het allemaal wel onzin vinden, maar een trekkercertficaat is totaal niet bedoeld om door druk stadsverkeer te rijden. Even een paar minuten rijden, keertje achteruit steken en je hebt een certificaat, terwijl een vrachtwagenchauffeur weet ik hoeveel rijlessen moet volgen, theorielessen, examens, enz.
Over het algemeen zijn het wel moderne trekkers die grondverzet en transport doen, dus qua uitstoot zal het allemaal wel meevallen, verlichting zal doorgaans ook wel in orde zijn, maar dodehoekspiegels zitten er niet op, laat staan dat er daar enige aandacht voor is bij het halen van een simpel certificaatje.
Ik weet zeker als er nauwelijks transportwerk werd gedaan met trekkers en deze dus voornamelijk voor agrarisch werk werden ingezet dat er nu geen T rijbewijs werd ingevoerd, ook geen kentekenplicht, enz. Maar er gebeuren gewoon relatief veel ongelukken met landbouwtrekkers, waarbij de schuld bij 80% van de ongevallen aan de trekker(chauffeur) ligt. Voor de transportsector is het valse concurrentie en en uiteindelijk leid het dan vanzelf tot maatregelen en dan doet iedereen hier weer huilie huilie.
Dit wil niet helemaal ontkennen, maar hebben ze dit niet zelf in de hand gewerkt....
En als je het verhaal van @walker1 leest heeft hij volkomen gelijk...
En ik sta dan ook achter zijn verhaal...
Ik vind het ook een goede zaak, wat ik aan wou geven is dat juist fratsen als transport werk met trekkers doen er wel voor gezorgd heeft dat er maatregelen komen.
Daar geef ik jou ook gelijk in.
Denk dat een echte chauffeur met de juiste vrachtwagen verder komt dan een trekker. Verschil zit em in dat de landbouwtrekkers vaak met een platte wagen met achter starre assen rijden. Sowieso heb je dan al trekker + aanhanger, waarbij de trekker al voor paar meter nutteloze lengte zorgt. Zet daar eens een vrachtwagen tegenover met 4 assen waarvan 3 gestuurd, of een trekker met oplegger met ook gestuurde assen. Als je 10 meter laadbak hebt, dan blijft een bakwagen binnen de 12 meter, een trekker oplegger zal iets langer zijn. Een platte wagen van 10 m, komt dissel van ruim een meter bij, trekker van ca 5 m. totale combi al gauw een m of 16, wat veel meer ruimte in bochten nodig heeft dan een vrachtwagen met meerdere gestuurde assen.
Het hoeft niet altijd de schuld te zijn van de tractor chauffeur....
Toch wil je dit niet meemaken...
verkeerspro.nl/verkeerskunde/2014/…
Succes met lezen:
VERKEERSONVEILIGHEID LANDBOUWVOERTUIGEN LiteratuurLITERATUUR Gebruikte literatuur: Beke, B.M.W.A., 1989. Landbouwverkeer. Een knelpuntenanalyse. Advies- en Onderzoeksgroep Beke, Arnhem. Bouwman, E., 3-11-2009. “Met stomme verbazing” (Podium-rubriek van Verkeerskunde 2009 jaargang 65 nr 7 p. 76 en www.verkeerskunde.nl/podium ); www.verkeerskunde.nl/met-stomme- verbazing.18770.lynkx; Coffeng, R.F., W.E. Scheper, N. Aardoom en C.F. Jaarsma, 2006. Effecten verhoging maximum snelheid land- en bosbouwtrekkers. Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer, Rotterdam. Hoofdrapport (61 pp) + Bijlagenrapport (138 pp + bijlagen). CROW, 2006. Handreiking landbouwverkeer. Wegen met gemengd verkeer buiten de bebouwde kom. CROW- publicatie 240, Ede. Jaarsma, C.F., 28-11-2009. “Verbaasd? Nee, niet echt….”. Reactie op het artikel van Erik Bouwman “Met stomme verbazing” van dinsdag 3 november 2009 (Podium-rubriek van Verkeerskunde 2009 jaargang 65 nr 7 p. 76 en www.verkeerskunde.nl/podium ); www.verkeerskunde.nl/met-stomme- verbazing.18770.lynkx; Jaarsma, C.F., 6-12-2009. “Verbaasd? Nee, logistiek gevolg van schaalvergroting”. Reactie op het artikel van Erik Bouwman “Met stomme verbazing” van dinsdag 3 november 2009 (Podium-rubriek van Verkeerskunde 2009 jaargang 65 nr 7 p. 76 en www.verkeerskunde.nl/podium ); www.verkeerskunde.nl/met-stomme-verbazing.18770.lynkx ; Jaarsma, C.F., 6-12-2009. “Verbaasd? Ja, soms wel….”. Reactie op het artikel van Erik Bouwman “Met stomme verbazing” van dinsdag 3 november 2009 (Podium-rubriek van Verkeerskunde 2009 jaargang 65 nr 7 p. 76 en www.verkeerskunde.nl/podium ); www.verkeerskunde.nl/met-stomme- verbazing.18770.lynkx Jaarsma, C.F., R. Beunen en H. Botma, 2003. Landbouwverkeer en Duurzaam Veilige verkeersnetwerken in het landelijk gebied. 12e Verkeerskundige werkdagen, bijdrage 13.3 op CD-ROM (CROW, Ede; 11 pp). Jaarsma, C.F., R. Beunen, R.G.A. van Ark en H. Botma, 2003a. Passeerplaatsen voor landbouwverkeer: sober, maar Duurzaam Veilig alternatief voor parallelwegen. Verkeerskunde 54 nr 7: 24-29. 68
68. LITERATUURJaarsma, C.F., H. Botma en R. Beunen, 2003b. Hoe duur(zaam) zijn passeerplaatsen voor landbouwverkeer langs sober uitgevoerde gebiedsontsluitingswegen? Verkeerskundige werkdagen 12 bijdrage 7.3 op CD-ROM (CROW, Ede; 11 pp).Jaarsma, C.F., T. van Dijk en M.J. Webster, 1999a. Waterschappen en de financiering van hun wegbeheerstaak. Wegen 73 nr 7: 16-19.Jaarsma, C.F., T. van Dijk en M.J. Webster, 1999b. Een vergelijking van de omslag in de wegen. Het Waterschap 84 nr 2: 138-145.Mijnders, I.L. en C.F. Jaarsma, 1999. Geen tractoren op de provinciale weg? Duurzaam Veilig en agrarisch verkeer. Verkeerskunde 50 nr 2: 16-20.Rienks, W.A., P. Galama, C.M.L. Hermans en C.F. Jaarsma, 2009. Opschaling van melkveehouderij heeft ruimtelijke effecten: kan extra belasting van plattelandswegen worden ondervangen? Spil 257-260 (2009) no. 2/3: 31-35.RWS-DID (Rijkswaterstaat Data-ICT-Dienst), 21 januari 2010. Spreadsheet met verkeersongevalsgegevens 1987- 2002 waarbij landbouwvoertuigen betrokken zijn.RWS-DVS (Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart), 2008. Analyse ongevallen land- en bosbouwtrekkers 1997-2006. Eindrapport. DVS, Delft (76 pp).RWS-DVS, 2009. Kerncijfers Verkeersveiligheid, uitgave 2009. rijkswaterstaat.nl/dvs/Images/…- 250728.xls (bekeken 26 maart 2010)STIGAS (Stichting Gezondheidszorg Agrarische Sectoren), 2010. Overzichtstabellen met bedrijfsongevallen in de landbouw, 2005-2009.Weijermars, W.A.M. en I.N.L.G. van Schagen (editors), 2009. Tien jaar Duurzaam Veilig: verkeersveiligheids- balans 1998-2007. SWOV-rapport R-2009-14, Leidschendam.Woudenberg, B., 2009. Landbouwverkeer: waar mag de traktor rijden? Paper Verkeerstechnische Leergang ANWB, 24 november 2009, Utrecht.Gebruikte data-bestanden:[A] RWS-DID (Rijkswaterstaat Data-ICT-Dienst), 21 januari 2010. Spreadsheet met verkeersongevalsgegevens 1987-2002 waarbij landbouwvoertuigen betrokken zijn. 69
69. VERKEERSONVEILIGHEID LANDBOUWVOERTUIGEN[B] RWS-DVS (Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart), 2009. Kerncijfers Verkeersveiligheid, uitgave 2009. rijkswaterstaat.nl/dvs/Images/…- 250728.xls (bekeken 26 maart 2010)[C] STIGAS (Stichting Gezondheidszorg Agrarische Sectoren), 2010. Tekstbestanden met bedrijfsongevallen in de landbouw. Overzichtstabellen 2005-2009.Bronvermelding foto’s:Verkeersknooppunt: blz. 17, 33, 45, 49Landinrichtingsdienst: blz. 23M. Louwsma: blz 65De foto’s op blz. 5, 9, 13, 59 en 69 zijn van de eerste auteur.70
7
De gemiddelde boerenzoon kan heus wel goed met een trekker overweg, de meesten leren al rijden zodra ze bij de pedalen kunnen, maar dat is allemaal thuis op het erf en in het land en dat is toch echt heel wat anders dan het drukke stadsverkeer in bijvoorbeeld Amsterdam. Daar gaat het om meer dan kunnen sturen en schakelen, dan komt er kennis van verkeersregels bij kijken, rekening houden met ander verkeer, auto's fietsers, brommers, trams die allemaal verschillende voorrangsregels hebben, van alle kanten tegelijk aan komen rijden, enz. Het is ook niet voor niets dat je voor een normaal B rijbewijs tegenwoordig al gauw 30, 40 lesuren nodig hebt.
Thuis op het land kan je hooguit een keer de sloot in rijden, dat is toch echt een stuk minder vervelend dan een fietser dood rijden.
Dat klopt, stad is anders dan het ''platte'' land. En ik ben het ook heus wel met je eens, maar als bedrijf zijnde zou je dan alleen ervaren personeel op een trekker moeten zetten als je in de stad bezig bent.. Zo denk ik dan, maar zal wel niet zo op gaan.
Wielrenners en scooters zijn nog het meest gevaarlijk, ook buiten de stad
En inderdaad, zodra de pedalen ingetrapt konden worden mochten we gras schudden 8O Dat was me wat toen :mrgreen: . Bij paps op schoot en gaan, goeie ouwe tijd
gebruik google zou ik zeggen.
Ook hier is weer een verschil met iemand die voor zijn B of C rijbewijs 30, 40 lessen met een instructeur heeft gehad, of iemand die thuis in wei geleerd heeft hoe een trekker werkt, maar vervolgens zo het drukke verkeer in duikt.
En ik begrijp ook verdomd goed dat ze het eens moeten leren, daarom enkele dagen een goede begeleider mee....
En inzicht houden...
Met een 6X6 of een 8X8 kom je net zover als met een tractor...
Maar ik kan je vertellen dat ruim 25 jaar werkzaam ben geweest in het grondverzet....
Dus ook veel met 6X6 gereden....
Dat van valse concurrentie valt nog wel ietsje mee. Een trekker in vergelijking met een vrachtwagen voor transportwerk is duurder uit. Denk maar eens aan aanschafwaarde, brandstofgebruik en bandenslijtage.
Wij laten thuis vaste mest van een paardenmanege naar het land brengen met een containerauto, die doet het voor 60 euro per uur en doet een vracht in 1 uur, terwijl als we het met de trekker doen er 1,5 uur over een vracht doen. drijfmest laten we met een mestauto naar het land brengen. Die kost 70 euro per uur en doet het zelfde als 2 tractoren.
Bij ons in de buurt heeft een loonwerker zijn transporttank verkocht, omdat hij goedkoper uit was als hij het door de transporteur liet doen. Volgens mij kun je met een vrachtauto goedkoper werken als met een trekker.
Staat hier ook op de site....
omroepbrabant.nl/…
Nou ik kan wel plekken vinden dat ik verder kom met mijn combinatie dan een 6x6 of een 8x8.
Je moet het over het algemeen bekijken, en dan ga je met de vrachtwagen verder...
Staat hier ook op de site....
omroepbrabant.nl....[/quote/]
Ja, triest weer Ben wel benieuwd wat er precies gebeurd is.
Nou ik kan wel plekken vinden dat ik verder kom met mijn combinatie dan een 6x6 of een 8x8.
Blijft toch lastig vergelijken, met een 6x6 of 8x8 kan je erg ver komen, maar je moet er wel goede terreinbanden onder hebben, omdat ze uiteindelijk toch de meeste kilometers op de weg maken liggen er vaak weg banden onder of semi terrein banden en dan ben je in het terrein toch vaak beperkt.
Waar ik gewerkt heb zaten onder alle 6X6 en 8X8 speciale banden, die waren geschikt voor over de weg als het terrein....
Ik heb zelf een GINAF 6X6 gehad met een bak inhoud van 17m3, hier zaten grote wielen onder....
We reden de tractoren er wel uit...
dit gaat over het transport en dat is dus over de weg en wil met alle combinaties wel
Iedere nederlander probeerd met hard werken een normale boterham te verdienen.Maar dat word via een ingewikkeld politiek systeem afhandig gemaakt.En wel zó ...dat je erg veel moet investeren in milieu en duurzame artikelen .En dan blijft er nog nauwlijks wat over, om ervan over te houden.Velen gingen al op de fles door dit soort fratsen.
Maar niet op een 6X6 volgeladen met zand...
Dat heb je goed, probeer je met je trekker met een volle vracht op snelheid te komen in een zandbaan, kom je nat aan de 25, en als je stil komt staan kom je niet meer weg, komt er een 10/8 langs met 60kmh, en die gaat nog effe keren ook in de zandbaan
Kan geen kwaad...
Met beleid werken, juiste toeren tal, sperren gebruiken...
Er zitten wel degelijk voordelen aan vrachtwagen in het terrein...
En als je het zeer goed kunt kom je met een 8X4 ook zeer ver....