Een paar tandjes terug voor Anton

Een etappe van 450 kilometer met overwegend feshfesh, stenen, geulen en knippen. Dat is niet fijn als je verrekt van de pijn aan je rug, zoals TonTrans? navigator Anton van Limpt. Ton van Genugten vond het daarom niet meer dan logisch om een paar tandjes terug te schakelen en op 65 procent door de negende etappe van de Dakar 2015 te rijden. ?We zijn met z?n drie?n op pad en Anton is belangrijk.?
De navigator bewees in de etappe naar Calama zijn waarde dubbel en dwars en ?bedankte? zijn chauffeur door het waypoint te vinden dat voor velen onvindbaar was. Daarmee spaarde Van Limpt 40 minuten straftijd uit, die een aantal concurrenten wel aan hun broek krijgen. ?Ik weet heel zeker dat een aantal teams die voor of net achter ons staan, het niet hebben,? zei Ton van Genugten bij aankomst in Calama. ?Wij hebben er ook 20, 25 minuten naar moeten zoeken, maar we hebben het wel. Goed werk van Anton.?
In de achtste etappe, zondag, had Van Limpt bij een onverwachte jump in een geultje zijn rug geblesseerd. Met een handvol pijnstillers achter de kiezen begon hij aan de negende etappe. In het roadbook had hij al gezien wat hij kon verwachten: 50 kilometer duinen en daarna 400 kilometer bonken. ?In de duinen heb ik mijn compensatie maar vast gepakt,? grinnikte Van Genugten. ?Want ik wist dat we daarna op half gas zouden gaan om de rug van Anton te ontzien. Het was weer een hoop gebonk en gestamp. Ik heb op 65 procent gereden. Nee, daar hoefde ik niet over na te denken, dat vind ik heel logisch. Het heeft ons uiteindelijk ook weinig gekost. Integendeel, zou ik bijna zeggen.?
Met 450 kilometer was het opnieuw een lange proef. Een beetje te lang. ?Na 50 kilometer moest ik al plassen,? bekende Van Genugten. ?Maar ja, dan al stoppen doe je niet en het in je overall laten lopen met nog 400 kilometer te gaan, dat ook niet. Na 300 kilometer had ik al vijf keer aan Anton gevraagd of het nog ver was. Nog eens 150 kilometer over die knotspiste zag ik niet zitten, dus we hebben toch maar een sanitaire stop ingelast. Anton en Eric waren er ook wel blij mee: die moesten ook. Het laatste stukje schoot het wel goed op. Het was voor alle drie een zorg minder!?
Van Genugten deed bijna zeven uur over de proef en noteerde daarmee aanvankelijk de achttiende tijd, die na het uitdelen van de eerste penalty?s al werd bijgesteld naar de zestiende. In het klassement veranderde er voor Van Genugten weinig. Hij bleef twaalfde, maar de verschillen zijn klein met vier minuten voor hem en vijf minuten achter hem.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
DEELNEMERS
0
WEERGAVES
0

TREFWOORDEN
GESPOT IN DIT TOPIC