Afvallende lading

Niet alleen loonwerkers worden bekeurd op afvallende lading, transporteurs ook...
Bieten verliezen mag dus ook niet, kwam deze chauffeur dus ook achter, met een boete €370,-- vanwege losliggende en eveneens niet afgedekte lading...
Dus het gaat niet allemaal over een kam, en terecht ook....

Reacties

jehan
Simpel toch niemand mag geen afvallende lading hebben .ook al heb je een kar achter de fiets
Boemrang
Quote @jehan:
niemand mag geen afvallende lading hebben

Klopt helemaal, toch hoor je hier vaak anders dat ze alleen de loonwerkers pakken, en hier is het tegendeel...
erik9831
Niet meer als normaal vind ik ... Of je nu met een auto en een aanhanger rijd, trekker, vrachtwagen of wat ook en het valt er af, ben je in overtreding.

Begrijp echt niet waarom mensen hun voorzorgen niet nemen. Dus zouden de boetes nog een pak hoger mogen zijn.
casejxu
Gezien het gevaar vind ik 370,- + 7,- administratie 😛 nog wel meevallen
Boemrang
Quote @erik9831:
Dus zouden de boetes nog een pak hoger mogen zijn.

Dat is het enige wat zou kunnen gaan helpen...
Dan krassen ze zich toch eens vaker achter hun oren als het allemaal duurder wordt....
reinder-mf
Bietenauto's hebben ontheffing, maar als hij zo geladen wordt, dan kan hij indd een boete krijgen. Zal ook wel genoeg op de auto hebben gezeten, is zo'n groot-volume trailer van Post uit de Flevo.
casejxu
@R. Hogenhout slechte zaak dat die gasten ontheffing hebben. Zie hier wel eens trailers die met 5 minuten een zeiltje der over heen hebben leggen
SJB533
@casejxu
Inderdaad, dat is een slechte zaak. Ik denk trouwens niet, dat een ontheffing veel uitmaakt, gezien de foto's. Die ontheffing zal wel enige eisen met zich meebrengen, die hier niet nageleefd zijn.
krolsteyr
@erik9831 jij hoeft de boetes zeker niet te ontvangen? Dan heb je makkelijk praten.
Iedereen is voor eigen verantwoordelijk dat hij geen afvallende lading heeft, of sterker nog, de kipper niet voller hoeft te laaien dan 70%. Als dit niet gebeurt weten ze de concuquenties, €377 boete.
In de praktijk gebeurt dit natuurlijk niet, omdat we allemaal bezig zijn met zo efficiënt mogelijk werken, en iedere keer met halve kippers naar huis rijden is dan nog duurder dan af toe een boete betalen.
Wij hebben zelf is zitten denken aan een afdeksysteem, een gewoon vrachtwagen zeil zou genoeg zijn, maar als je maar 5 minuten hoeft te rijden is t al gauw te veel werk om 2x5 minuten aan dat zeil te spenderen.
Hydraulische afdekkleppen is wel een oplossing, maar veelste duur.

Ze kunnen beter mensen gaan aanpakken die werkeloos zijn, die kosten Nederland geld, de boeren werken in de hoogseizoenen meer dan 80 uur per week, dit zorgt dus voor een enorme werkgelegenheid, en t belangrijkste is nog dat het een hoop opleverd voor Nederland.
selten
Bietenauto's hebben geen ontheffing. Die worden bij de fabriek gecontroleerd op hoogte en gewicht. Bij overtreding wordt per direct een boete uitgegeven
Boemrang
Quote @krolsteyr:
Ze kunnen beter mensen gaan aanpakken die werkeloos zijn,

Laat ik het nou eens anders stellen, ik kom of wie dan ook tijdens het oogst seizoen bij jullie werken, en bij 40 uur zeg ik of de andere werknemers, ik heb mijn uren voor deze week bij mekaar, houdoe en tot volgende week maar weer...
Dit werkt toch ook niet of keur jij dit dan goed....
Dus die redenatie die jij maakt klopt niet helemaal of je moet twee personen aan nemen voor een trekker, die wel samen 80 uur maken...
Boemrang
@selten Als de vrachtwagens met de "Maus" worden geladen kunnen ze precies instellen hoeveel ton bieten je op de oplegger krijgt....
En ze zijn inderdaad zeer streng op de fabriek....
Misschien terecht ook...
selten
@Boemrang
De fabriek heeft met klpd afgesproken dat de bietenwagens op gewicht en afdekken door mogen rijden. Mits ze geen gevaar vormen. Komen ze bij de fabriek en zijn ze te zwaar of afvallende lading, dan wordt er direct bekeurd. De boete wordt weggepakt van hun opbrengsten in transport. Deze zijn gemiddeld 260€. De boete bedraagt 100€. Bij meer dan vgm 55 ton totaalgewicht wordt er niks uitgekeerd voor de transporteur. Op deze manier werkt de suikerunie mee aan veiliger verkeer op straat.
Boemrang
@selten Ik kan alleen maar zeggen dat ze goed bezig zijn en als ze ver onder het schot geladen zijn hoeven ze de lading niet af te dekken....
Daarom rijden de meeste ook met zo'n hoge opleggers....
ramele
@krolsteyr

5 minuten over de weg en er komen je een paar bieten te gemoed en er gebeurd een ongeluk met een motorrijder, dan
zijn die afdekkleppen echt niet duur, dat kan ik je wel zeggen, dan is de verzekering echt niet mals,
wand jij ben in gebreken gebleven.
majoor85
@R. Hogenhout hoe kom je er bij als ze daar ontheffing voor hebben er hoeft geen kleet op zo lang het binnen de randen blijft hoeveel ik al wel niet aan de kant ben gezet voor zo iets ben de tel kwijd
reinder-mf
@majoor85 @selten jullie hebben gelijk, ik heb het verkeerd verwoordt. Maar afdekken is niet verplicht voor de bietenauto's. Laat ik het zo zeggen.
walker1
Quote @krolsteyr:
Hydraulische afdekkleppen is wel een oplossing, maar veelste duur.

Hoezo te duur? Trekkers van 1,5 a 2 ton met allerlei al dan niet noodzakelijke opties, ik denk dat een beetje kipper ook al gauw richting een halve ton gaat. Maar nog een paar duizend extra voor kleppen is meteen te duur.

Precies hetzelfde gezeur als laatst in de topics over het T rijbewijs, doen ze net of ze failliet gaan op een T rijbewijs wat hooguit paar duizend euro gaat kosten, maar het is slechts 1% van wat een beetje trekker tegenwoordig kost.

Iedereen moet zorgen dat hij veilig onderweg is en geen lading verliest, zeuren dat kleppen te duur zijn is gewoon aanstellerij.
majoor85
@R. Hogenhout zo lang het boven nul is hoeft het niet
maikwolsink
Afgelopen mais periode zelf 2 boetes mogen ontvangen.
1 van 90 euro voor een kop wat ook eigenlijk niet kon. Maarja laatste 2 rijen nog effe mee. Anders moest een andere wagen nog 45 minuten terug rijden. Dus de gok maar genomen.
Paar week later bij droge mais geen kop er op.maar wel boete van 370 euro omdat er wat af waaide.
Ik zou beide boetes dit jaar nog ontvangen thuis maar tot heden niks. 😃
JD3010
@maikwolsink Die krijg je als oudjaarsbonus. 😄
BartFarming
@maikwolsink Zeg het maar niet te hard, ik dacht naar 7 weken ook mijn boete voor wildzeiken niet meer te ontvangen maar vorige week lag er toch een niet zo gewenste brief op de mat 😉
walker1
Quote @krolsteyr:
Hydraulische afdekkleppen is wel een oplossing, maar veelste duur.

Ik geloof niet dat jij als 17 jarige die kleppen van je zakgeld moet betalen, of wel?
Boemrang
Quote @walker1:
Ik geloof niet dat jij als 17 jarige die kleppen van je zakgeld moet betalen, of wel?

Volgens mij wel....
Praat graag met de grote hoop mee.. 😃 😃
Toch als je investeert in nieuwe kipper is een afdek systeem maar een peulen schil...
Dus de extra kosten vallen dan wel weer mee....
walker1
Quote @Boemrang:
Toch als je investeert in nieuwe kipper is een afdek systeem maar een peulen schil...
Dus de extra kosten vallen dan wel weer mee....

Dat bedoel ik, ik zit net even naar zijn foto's te kijken, Steyrs van ruim 200 pk met 3 asser kippers erachter, allemaal jong spul. Als je dan toch zo kan investeren, dan moet je niet over kleppen zeuren.
Nhpaultje
@Boemrang

Afdekkleppen (hydrolisch) kosten toch weer 20% van een nieuwe kipper. Voor sommige is de investering daarin teveel. Daarbij als je 10 cm onder de schotten laad, is er niks aan de hand.

Afwaaiende lading (mais en gras) is een discussiepunt maar wordt in principe niet beboet', bij een vallend boomblad wordt immers ook geen boete uitgedeeld aan de desbetreffende eigenaar.
walker1
Quote @Nhpaultje:
Afdekkleppen (hydrolisch) kosten toch weer 20% van een nieuwe kipper. Voor sommige is de investering daarin teveel. Daarbij als je 10 cm onder de schotten laad, is er niks aan de hand.

20% lijkt mij wat overdreven, maar goed. Vergeet ook niet dat die regels en de handhaving steeds strenger worden omdat er nog steeds ongevallen gebeuren met verloren lading. Als er altijd net onder de rand geladen werd en geen belachelijk grote koppen er op, was er nu ook niet zo veel aan de hand.
Maar hoe groot de kippers tegenwoordig ook zijn, er moet en zal een kop op gedraaid worden.
Je bent nu eenmaal niet alleen op de weg, ook niet in de oogsttijd, dus gedraag je dan ook normaal.
Nhpaultje
@walker1

Ben ik zonder meer met je eens, dat er normaal geladen/gereden moet worden. Die ene kipper een keer extra terug laten komen is maar een schijntje vergeleken met een afdeksysteem.

(Bij een tandemas kipper kosten kleppen toch al gauw €8000 tot €9000.)
Boemrang
Quote @Nhpaultje:
Bij een tandemas kipper kosten kleppen toch al gauw %u20AC8000 tot %u20AC9000.

Laten we van uitgaan over een afschrijving van 5 jaar, bij €9000,-- is dit €30,-- per maand, waar praten we dan nog over...
Dus toch maar een peulen schil....
walker1
@Boemrang 30 euro per maand is 360 per jaar, de bekeuring is geloof ik 370,- dus wat zeuren we?
erik9831
@krolsteyr kom nog eens terug als je wat ouder bent ...

Mag ik jou ook de vraag stellen, wat betaal jij als 17 jarige ?

Waarschijnlijk leef je nog bij hotel mama ... dus tot daar je kosten.

Wie in orde is, hoeft de boetes niet te betalen. Dus tot daar mijn kost.

Hoe zou het voelen, als een biet tegen jouw appel valt ... Vraag mij af wat er dan nog over zal blijven van de appel.
tjerk-koetje
Quote @erik9831:
Dus zouden de boetes nog een pak hoger mogen zijn.

ga jij vrijwillig in de maisperiode een zijltje over elke wagen gooien (y)
walker1
Quote @tjerk-koetje:
ga jij vrijwillig in de maisperiode een zijltje over elke wagen gooien (y)

daar hebben ze tegenwoorig dus hydraulische kleppen voor en er zijn ook systemen die er er een zeil over trekken. Dus zelf op de wagen klimmen met een zeil is nergens voor nodig.
tjerk-koetje
@walker1 ik weet niet hoor, kost allemaal geld. hier in de buurd rijd er geen een met dat systeem, en wij zelf als veehouder gaan niet zo'n duur systeem op de kipper zetten 😉
walker1
@tjerk-koetje dat is nou precies wat ik in een eerdere reactie al aangaf. Trekkers van 1,5 a 2 ton, kippers die ook al ruim een halve ton kosten, dat kan allemaal, vaak ook met de nodige dure opties, maar voor een goed afdeksysteem hebben ze dan opeens geen geld meer.
tjerk-koetje
@walker1 tjah, jij koopt een gazon maaiertje, mooi een die zelf rijd, maar voor de opvangbak is geen geld meer.

slaat nergens op wat ik net zei maar komt opt zelfde neer 😉

zijn afwegingen, en de meeste wagens die hier rond rijden zijn ook al wat ouder toen die afdeksystemen er nog niet waren 😉
walker1
Quote @tjerk-koetje:
zijn afwegingen, en de meeste wagens die hier rond rijden zijn ook al wat ouder toen die afdeksystemen er nog niet waren

Ja dat begrijp ik dan wel, maar bij vervanging zou je dan wel een afdeksysteem kunnen nemen, snap wel dat het niet interessant is dat op een oudere wagen te bouwen. Maar bij oudere wagens kan je met laden ook wel rekening houden dat je er geen grote kop op draait. juist daardoor zijn ze nu steeds strenger op afdekken, omdat er tijdens oogst overal mais, aardappels enz langs de weg ligt.
johndeere6506
@erik9831 dus uit jou reactie kan/ mag ik dus de conclusie trekken dat jij het afkeurt dat een jonge jongen mee denkt met de investeringen op zijn misschien wel toekomstig bedrijf?
johndeere6506
Quote @Boemrang:
laten we van uitgaan over een afschrijving van 5 jaar, bij %u20AC9000,-- is dit %u20AC30,-- per maand, waar praten we dan nog over...

klopt ook geen bliksem van...

9000/ 5 = 1800
1800/ 12= 150

dus 150 euro per maand. en da is nogal wat voor iets wat je maar een paar weken in het jaar gebruikt en ook onderhoud kost. en niet te vergeten kapot kan gaan.
Loeideutz
Meneer @Boemrang , waar bent U naar school geweest? 9000€ gedeeld door 5 jaar is 1800€ per jaar, en dat gedeeld door 12 maanden, is dan weer 150€ per maand. Maar dat was toen ik op school zat.
Loeideutz
@johndeere6506 Je was me voor.
johndeere6506
@Loeideutz ben ik gelukkig niet de enige die niet alle klakkeloos overneemt 😄
tjerk-koetje
Quote @erik9831:
kom nog eens terug als je wat ouder bent ...

Mag ik jou ook de vraag stellen, wat betaal jij als 17 jarige ?

Waarschijnlijk leef je nog bij hotel mama ... dus tot daar je kosten.

wij overleggen thuis alles qua investeringen, mn broer, pa en mijn ideeën bespreken en uiteindelijk met een combinatie van verder qua rekenen. vind et juist mooi dat ouders de kinderen die intresse in het bedrijf hebben er bij betrekken, t kan wel de opvolger zijn 😉
walker1
Quote @tjerk-koetje:
Quote @erik9831:
kom nog eens terug als je wat ouder bent ...

Mag ik jou ook de vraag stellen, wat betaal jij als 17 jarige ?

Waarschijnlijk leef je nog bij hotel mama ... dus tot daar je kosten.

wij overleggen thuis alles qua investeringen, mn broer, pa en mijn idee�n bespreken en uiteindelijk met een combinatie van verder qua rekenen. vind et juist mooi dat ouders de kinderen die intresse in het bedrijf hebben er bij betrekken, t kan wel de opvolger zijn

Is ook goed dat een opvolger meedenkt, maar die moet ook begrijpen dat het over meer zaken gaat dan een grote trekker, dus ook nadenken over afdeksystemen als er nieuwe kippers gekocht moeten worden.
Boemrang
@johndeere6506 Inderdaad heb ik een mis berekening gemaakt....
Maar neemt niet weg dat het toch even goed interessant is om een goed afdeksysteem er op te laten bouwen...
Als je de kipper nieuw koopt zullen de kosten toch wel mee vallen, en ze dealer verkoopt zeer graag een nieuwe kipper met alles er op en er aan...
Verwacht wel dat je een goed systeem hebt voor rond de €3000,-- het is maar net waar voor je kiest...
mike_v
Quote @krolsteyr:
... Dan heb je makkelijk praten ...

Benieuwd hoe makkelijk jij praat als er een biet van jouw aanhangwagen op een ander voertuig valt en dat voertuig een al dan niet dodelijk ongeval krijgt ...
johndeere6506
@Boemrang tis allemaal leuk en aardig, maar 3000,- is nog steeds een bult geld, kan daar beter wat anders voor kopen. en niet te vergeten dat er vaak meer dan 1 kieper/ silagewagen op een bedrijf aanwezig is.
Boemrang
Quote @johndeere6506:
tis allemaal leuk en aardig, maar 3000,- is nog steeds een bult geld

Natuurlijk is dit leuk en aardig, maar wil je zelf meemaken dat je lading verliest en daar door een ongeval veroorzaakt wordt....
Of een van je kinderen iets op hun hoofd krijgt met eventuele letsel aan over houden door toedoen van een collega tractor chauffeur....
Ook al is de kans zeer klein, maar het zou je toch maar gebeuren....
En dan is dit bedrag toch niet zoveel....
selten
@Boemrang
9000€ schrijf je in 5 jaar af. Kipper rijdt ong 3 maanden per jaar. Je rijdt 1keer per maand een boete van 377€. Dat is dus 1131€. Dus moet je 8 jaar rijden voordat je het terugverdient? En 1 keer in de maand boete lijkt me nog niet zo gek...
mike_v
Quote @selten:
... 3 maanden per jaar ...

Ik hoop dat je hem toch wat vaker kan gebruiken.
Loeideutz
Ik heb er de ballen verstand van maar als ik een globale berekening maak dan klopt er hier iets niet. Oplegger is plusminus 13 meter lang, 2,40 breed en 2,50 hoog. Dit alles binnenwerks en maten afgerond om ook de mindere cijferaars onder ons niet kwijt te raken. Inhoud is dus 78 m3. Laadvermogen ongeveer 35 ton, tenzij het een LZV is. Bieten wegen ongeveer 750-800 kg per m3. Komt dus neer op 45-50 m3 dat je daadwerkelijk laadt. Bij LZV 10 m3 meer. Meer als ruimte zat over. Of er is dus hier veels te veel geladen of er is hier een wagen gebruikt die niet geschikt is voor het doel.
Andere opmerking, voorheen gingen de opmerkingen niet zozeer dat er alleen loonwerkers beboet werden, maar meer het geneuzel over wegwaaiende maïs of gras van een normaal beladen wagen, dwz een licht kopje erop. In noord-Nederland is een paar jaar geleden zelfs een keer iemand bekeurt omdat er sprietjes stro van zijn wagen met pakjes stro afvielen. Hoe ga je dat afdekken? En gaan we dan straks ook een keer een bekeuring krijgen nadat we moesten uitwijken voor een tegenligger en bij het oprijden van de weg een beetje modder meenemen uit de waterplas die langs de weg ligt? Of 's zomers als het droog is dat we teveel stof doen opwaaien van die droge berm? Waar houdt het op.
En voor de duidelijkheid : nee bietjes en aardappelen horen niet op de weg. Zet een opzetschot op je kieper en je blijft altijd onder de schotten omdat je anders de kieper zelf begint te slopen.
JD3010
@selten Reken je ook zo met snelheidovertredingen? 1 keer per jaar met 120 km/h over een woonerf kan dan ook uit. :?
JD3010
@Loeideutz Ze hebben speciaal opleggers gekocht voor de bieten, deze zijn korte dan normaal en 4m hoog.. Daardoor zijn ze ook iets lichter geworden en mogen ze dus meer laden.
erik9831
@johndeere6506 Ja en neen ...

Als iemand 17 jaar is, dan geef ik hem geen rechten om te beslissen in mijn onderneming. Zolang hij niet ingeschreven staat en voor mij werkt, dan zal hij niks te beslissen hebben. School is ook nog altijd een prioriteit denk ik.

Vanaf het moment dat hij wat ouder is en ook al misschien voor iemand anders gewerkt heeft, dan mag hij afkomen om bij mij te komen werken.

Als je kind 17 is, dan ben jezelf in vele gevallen nog maar 40-45 jaar. Dan moet je zelf nog 20 jaar doen voor je er mee kan stoppen. Van mij mag hij doen wat hij wil als ik er mee zou stoppen, maar daarvoor doe ik met mijn bedrijf hoe ik het wil.

Lijkt misschien wat fanatiek ... Maar ga dan voor een baas werken, daar moet je ook naar luisteren. Als je daar niet luistert vlieg je gewoon buiten.
mbvaltra
Quote @selten:
9000%u20AC schrijf je in 5 jaar af. Kipper rijdt ong 3 maanden per jaar. Je rijdt 1keer per maand een boete van 377%u20AC. Dat is dus 1131%u20AC. Dus moet je 8 jaar rijden voordat je het terugverdient? En 1 keer in de maand boete lijkt me nog niet zo gek...

Het gaat niet alleen om die boete, maar ook om verkeersveiligheid. Een ernstig ongeluk kost heel wat meer dan een boete.
Boemrang
Quote @selten:
En 1 keer in de maand boete lijkt me nog niet zo gek...

Die redenatie is nog lang niet zo slecht....
Maar zo zal het toch niet gaan werken, denk dat de officier toch wel iets anders gaat zeggen....
En waarschijnlijk zul je dan graag afdeksystemen er op laten bouwen...
selten
@JD3010
Nee want dan kan je rijbewijs worden ingenomen... Maar ik bedoel, Hoe vaak zie je bieten of aardappels liggen op straat... Meeste bieten gaan geeneens de straat over. Hier in de buurt in ieder geval niet. Bij een vrachtwagen die veel kilometers op straat zit moet het wel kunnen om een zeil erover te trekken...
selten
Quote @mbvaltra:
Het gaat niet alleen om die boete, maar ook om verkeersveiligheid. Een ernstig ongeluk kost heel wat meer dan een boete.

De verkeersveiligheid wordt ook bepaald door de bestuurders van andere voertuigen. Je kunt mij niet wijsmaken dat je een biet of een aardappel niet ziet liggen... Door de ruit vallen zal niet vlug gebeuren. Onder een viaduct door kunnen zal ook wel moeten. Dus daar moet je als chauffeur rekening mee houden. 377€ staat in geen beding tot het gevaar 😉
Loeideutz
@mike_v Reken het maar eens uit. In het voorjaar een of twee weken pootaardappelen rijden. In de zomer een of twee weken graan rijden. In de herfst twee of drie dagen bieten rijden en dan nog een maand aardappelen rijden. Tussendoor nog twee dagen slootvuil rijden, nog eens een paar dagen wat zand verplaatsen omdat je het erf wat moet vergroten. Wat moet een gemiddeld akkerbouwbedrijf met werk voor 2 man nog meer rijden. En kom niet aan datje bij de buurman gaat rijden, want dan komt de buurman ook bij jou rijden, en gaat dat er bij jou dus af.
SJB533
Quote @selten:
Maar ik bedoel, Hoe vaak zie je bieten of aardappels liggen op straat...

Nog veel te vaak!
selten
@Boemrang
Ik bedoel alleen, als je er kleppen op zet is het goed. Maar dan kun je nog wat verliezen. Der zijn ook van die systemen die een doek erover trekken. En dan? Net of een doek alles op zijn plaats kan houden.... Ik heb daar iig weinig vertrouwen in...
mbvaltra
@selten

Denk aan bijvoorbeeld graan op een rotonde en dan komt er een motorrijder langs.

En ik denk dat je een biet niet snel genoeg kan zien in het donker op een 80 km weg.
valmet6400power
@mbvaltra

Levensgevaarlijk indd!
selten
Quote @Loeideutz:
Reken het maar eens uit. In het voorjaar een of twee weken pootaardappelen rijden. In de zomer een of twee weken graan rijden. In de herfst twee of drie dagen bieten rijden en dan nog een maand aardappelen rijden. Tussendoor nog twee dagen slootvuil rijden, nog eens een paar dagen wat zand verplaatsen omdat je het erf wat moet vergroten. Wat moet een gemiddeld akkerbouwbedrijf met werk voor 2 man nog meer rijden. En kom niet aan datje bij de buurman gaat rijden, want dan komt de buurman ook bij jou rijden, en gaat dat er bij jou dus af.

14+10+3+24+2=53 dagen. 3 maanden zijn 92 dagen ongeveer....
Dus je zit maar de 1,5 maand per jaar met de kipper op straat...
selten
Quote @mbvaltra:
Denk aan bijvoorbeeld graan op een rotonde en dan komt er een motorrijder langs.

En ik denk dat je een biet niet snel genoeg kan zien in het donker op een 80 km weg.

Graan had ik het niet over. Ik praatte alleen over aardappels en bieten. Graan met kop laden heeft weinig zin, dat verlies je te vlug. Praat je over aardappels of bieten, en verlies je dan een kop, dan is het je eigen schuld. Dat spul schuift niet zo makkelijk. Dus dan heb je veel te hard op een rotonde gereden. Of het moet allemaal vol zitten met gruwelijke natte vette klei..... Dan kan ik het begrijpen. Maar dan zit je ook aan je tonnage...
Loeideutz
@JD3010 Ik had het over binnenwerkse maten, dan kom je niet veel verder dan 2,50 omdat er ook nog een bodem en wielen, meestal supersingles bij dit soort werk, en nog wat ruimte voor een draaisysteem onder je oplegger. Wil je alles nog kwijt kunnen onder je bak, 3 assen widespread, een draaisysteem onder je bak voor de oplegger ben je toch minstens 10 meter verder. En dan kom je nog aan 60 m3. En dat gewicht besparen 1 ton minder gewicht van de wagen betekent maar 1,25 m3 meer bieten. Gaat er makkelijk bij.
mike_v
Ik dacht dat het hier nog steeds over een transportbedrijf ging dat bieten vervoerd ipv. een akkerbouwer met 1 (eventueel 2) piekmomenten op een jaar @Loeideutz ... 😉 . Dat een akkerbouwer er niet zo snel aan uit gaat kunnen kan ik min of meer in komen.
selten
Quote @SJB533:
Nog veel te vaak!

Ik kan zeggen dat ik toch redelijk veel op straat zit voor bijvoorbeeld de fotografie. Zit dan dus ook veel op binnendoorwegen, en kom ze nooit tegen.... Ik heb werkelijk nog nooit 1 biet op straat zien liggen. Misschien omdat de boeren hier slim genoeg zijn ze niet kilometers ver over straat te gaan vervoeren? Omdat ze toch het meest praktische via het land geladen kunnen worden...
valmet6400power
Het is eigenlijk heel simpel, de agrarische bedrijven die elke keer een ton meer meenemen dan jij (na 12x heb jij met een 12 tonner dan 1 wagen verloren) in een 12 tonner nemen dat risico. Risico bedoel ik kans op evt schade cq boetes, verhoog die boetes maar dan draagt het bij aan een positief beeld van de sector an sich 😄
Loeideutz
@mike_v Op TF raken we nogal eens offtopic. Maar het gaat over afvallende lading, wat je daar tegen kunnen of moeten doen, wat het kost en wie de schuld krijgt.
mike_v
Maar de overtreder is in dit geval een vrachtwagen/transportbedrijf @Loeideutz. Daar spreek ik over 😉 .
krolsteyr
@erik9831 heeft niks me leeftijd te maken, en ja ik woon gewoon thuis, dus elke minuut die ik over heb kan ik thuis werken.

As ik die kneut op jou profiel zie, vraag ik me af of jij je er van bewust bent wat een afdeksysteem op een kipper van 40m3 kost. Ik hoef t je ni te vragen want na beurzen bezoeken, vertegenwoordigers spreken en offertes aanvragen van 4 verschillende merken kippers weet ik tot op de laatste euro wat t kost.

En inderdaad die bieten op die foto liggen niet zoals het hoort, maar is ooit een ernstig ongeluk gebeurd door zoiets? Zeg het maar als je t zo goed weet
krolsteyr
@walker1 ik niet maar ik moet wel nagaan wat ze kosten
krolsteyr
@walker1 klopt, kleppen gaan we niet failliet van, en idd een grote kipper zit je sws al over de 50k heen, maar wij zijn altijd van de goedkoopste weg, en dat is 'volgens ons' niet om kleppen op de wagen te kopen
krolsteyr
@Boemrang heb je gelijk in, maar we gaan er vanuit dat je er bent als het nodig is, de 80 uur dus, die worden ook gewoon via t loonbureau betaald. 50% van wat wij betalen gaat naar Nederland, dus t komt toch in de kas
krolsteyr
@mike_v nee klopt, verzekering zit dan ook niet mee, maar je kan je kippers wel zo vol laden dat er niks afvalt, maar daar wordt je tegenwoordig ook al op bekeurd.
Boemrang
Quote @krolsteyr:
daar wordt je tegenwoordig ook al op bekeurd.

Waarschijnlijk gaan de transporteurs, loonwerkers en agrariërs er wel beter op letten...
Zijn toch dure bekeuringen en jammer geld...
krolsteyr
@Boemrang klopt, dat komt steeds meer, t komt toch een keer dat bijna iedereen t heeft, of t nou, over 5 jaar of 15 jaar is
erik9831
@krolsteyr en wat is je punt tegenover mij ...
krolsteyr
@erik9831 tegenover jou niks, er zijn maar weinig mensen waar ik iets tegen heb.
Alleen jou mening dat de boetes duurder mogen worden kan ik niet helemaal delen.. Daar geef ik agrumenten voor
erik9831
@krolsteyr Welke argumenten ???

Ik heb er spijtig genoeg nog geen enkel gelezen ...
jehan
Het is niet alleen die 377 euro die je kwijt bent maar ook de tijd die je kwijt bent voor het aan houden voor de bekeuring ..tel dat er is bij op dan ga je zo de dikke 400 euro heen
erik9831
@krolsteyr Hier is iets over de Nederlandse wetgeving lijkt mij ... Dus je mag argumenten zoveel aanhalen als je wil, maar ze zijn helemaal niks waard.

"Het ministerie heeft laten weten de wetgeving aan te passen en afdekken alleen verplicht te stellen voor afvallende of wegwaaiende losse lading, indien dit gevaar of hinder oplevert voor medeweggebruikers. 'Gevaar of hinder' is de nieuwe toevoeging. Aan het misverstand van sommige handhavers, dat losse lading altijd moet zijn afgedekt, wordt hiermee een einde gemaakt. Er moet wel altijd zodanig worden geladen, dat producten niet van de aanhanger kunnen vallen. Vaste producten zoals bieten, aardappelen of bijvoorbeeld puin moeten dus wel ruim onder de rand geladen worden of worden afgedekt."

Dus ... zoals ik ook al eerder zei, de boetes mogen dan nog een pak hoger worden. Wat heb je te vrezen om je aan de regels te houden. Dat mensen hun mentaliteit gaan veranderen naar een goede richting ?

PS: ik had ook geen probleem met jou, tot je "As ik die kneut op jou profiel zie" vermelde ... Snap helemaal niet waarom je zulke uitspraken eigenlijk moet doen. Wat is de bedoeling hier van ? Wel, dat van mij is allemaal gekocht zonder lening van de bank. Ik ben eigenaar.

Is het misschien de bedoeling om een beetje uit de hoogte te gaan doen misschien ? Je hebt een JD1120 en je bent maar aan het rotzooien, je bent niks ... Want dat is wat je hier doet met zulke uitspraak. Nu mag je nog altijd afkomen met 'zo is het niet bedoeld' ... Maakt mij niks uit, jij hebt wel afgedaan met al jou kneut tegenover mij.

Einde discussie voor mij ... Je mag reageren, maar ik zeg helaas geen woord meer tegenover jou. end of story.
krolsteyr
@erik9831 ja je bent gewoon in overtreding.

Fijn dat je er ook zo over denkt, ik weet wel beter. einde discussie.
Favorit614
Quote @jehan:
het is niet alleen die 377 euro die je kwijt bent maar ook de tijd die je kwijt bent voor het aan houden voor de bekeuring ..tel dat er is bij op dan ga je zo de dikke 400 euro heen

Klopt, tel daar nog eens bij op , dat je collega moet komen met een kleed (wachtijd), en het er opmaken met 2 man.
Boemrang
Quote @Favorit614:
dat je collega moet komen met een kleed (wachtijd)

En waarschijnlijk moet de rooier ook nog wachten....
Dus is het gewoon een reken sommetje....
maikwolsink
Maar wie is er verantwoordelijk voor die grote kop op de wagen?
Als je je eigen kieper laad met de kraan is het overduidelijk dat ben je zelf.
Maar met de maisoogst dan? Jou collega op de hakselaar tuft vrolijk door en stopt niet eerder dan dat het bijna van de randen valt.
Ga jij er met je wagen onderheen of blijf je naast hem rijden todat i stopt?
jehan
@Favorit614 ja wat zeggen we je gaat de 500 eurie door ?
jehan
@maikwolsink chauffeur is zelf aansprakelijk hoe vol de wagen gaat worden ..als ik gemalen puin haal zeg ik altijd tegen de shovel machinist onder de schotten blijven ..heb een keer de kieper weer leeg gekiept omdat ie te vol was .en nu laden wat ik zei hem ik hem verteld
tone29
@Boemrang t valt me op dat er telkens over nieuwe kiepers gepraat word. Wat als je een 2e handse koopt en het zit er niet op... Ken genoeg bedrijven waar het toch noodzakelijk is om een kieper te hebben maar om daar dan een zeil op te maken is ook al zowat..
jehan
@tone29 wij hebben op onze kieper opzet schotten gemaakt ..laden zekers meer dan zonder opzet schotten ..en nikt valt eraf als je maar netjes onder de schotten blijft
Boemrang
@tone29 Denk dat ze er toch niet onderuit komen er zijn naar mijn menig voldoende mogelijkheden om dit er op te maken...
Denk toch dat we dit af moeten wachten wat er allemaal komen gaat...
tone29
@jehan onze kieper zijn we ook aan het oplappen. Denk dat er eel zon zeiltje op komt. Ik weet wel hoe dat gaat als je de schotten hoger maakt!
tone29
@Boemrang aardappels rollen iig niet zo makkelijk. Je kunt best een kop laaie als je bij het schot er maar 5a10 cm onder blijft. En in de bochten een beetje rustig aan doet gaat dat allemaal goed. Rustig aan doen moet je tegenwoordig toch al met die tonnages
Boemrang
@tone29 En dat is vaak het grote probleem ook, kippers groter maken, nog meer laden en toch vergeten de snelheid aan te passen....
En het hoeft maar een maal fout te gaan....
je kunt beter voorkomen dan genezen...
tone29
@Boemrang zelf de schotten hoger maken en uw collaga komt op de combinatie en denkt kijk dat heeft die beste man mooi gemaakt dus nu kan er meer in
fastrac3155
Punt 1 ik rij liever met oude kneut rond dat van mij zelf is dan dat ik een blinkend nieuw span heb dat van de bank is. (Zeg niet dat hier het geval is maar vaak is dat bij veel blinkend spul wel het geval)

Punt 2 een afdeksysteem hoeft niet duur te zijn. Als je een beetje handig bent kun je zo'n systeem met een doek makkelijk zelf maken,en dit werkt goed en is voor de wet voldoende. Laad je de kipper zo vol dat het er langs de randen afloopt dan is het je eigen fout. En dan helpen kleppen ook niet meer want die sluiten niet meer volledig.

Wt hebben op de zand/puin contaibers automatische netten zitten met een electro motor en op de losse containers voor bij de mensen gewoon hele simpele handmatige netten zitten die je in 2 min erop hebt zitten. Die hebben wij ook te koop gezet op internet voor een paar honderd euro, en 0 reacties, er is gewoon geen man die het interesseert. Tot er zich iemand dood rijdt op een boom doordat er een biet of wat scheppen nat zand in een bocht liggen want zoiets is dodelijk voor een motor, geen kleppen kopen omdat het te duur is. Dan heb je in mijn ogen kleppen voor je hoofd, en als er eens een ongeluk gebeurt doordat je lading bent verloren en die persoon verongelukt of raakt gehandicapt. Dan leg hem maar eens uit dat waarom je die lading bent verloren.

Veiligheid is NOOIT te duur. Geldt voor kleppen verlichting ect
Boemrang
Quote @fastrac3155:
Veiligheid is NOOIT te duur.

Dit moet dan ook overal bovenuit steken...
Er moet eerst iets gebeuren, en dan pas denken hoe hadden we dit kunnen verkomen...
JD5620
@Boemrang als het kalf verdronken is dempt men de put 😉
Boemrang
@JD5620 is wel weer jammer voor het kalf..... 😃
tjerk-koetje
Quote @walker1:
dus ook nadenken over afdeksystemen als er nieuwe kippers gekocht moeten worden.

nieuwe kipper word er toch bij ons niet gekocht de eerste jaren 😃

en wij denken ook mee over hoe je veel kunt melken met weinig kosten. geld uitgeven kan iedereen, goed en goedkoop geld uitgeven is lastiger
walker1
@tjerk-koetje Dat is waar. Ik zie er een paar lastige jaren aankomen voor de melkveehouderij, dus misschien ook wel verstandig niet al te enthousiast te investeren.
Boemrang
Quote @walker1:
dus misschien ook wel verstandig niet al te enthousiast te investeren.

Dan maar snel putten dempen voor dat de kalveren er in vallen.. 😃
Renze
Quote @krolsteyr:
Wij hebben zelf is zitten denken aan een afdeksysteem,

In welke regio woon je ?? Hier in de buurt heeft IEDEREEN al een afdeksysteem, meestal een eenvoudige pulltarp, want de plietsie is hier erg actief met bekeuren !
JD5620
@walker1 mwa 2015 zal wat zwaar wezen maar daarna zal wel weer omhoog gaan we hebben nu 4/5 goede jaren gehad. Niks te klagen 😄
krolsteyr
@Renze ik woon in gemert, zuid-oost Brabant, bij ons verschilt t heel erg per gemeente hoe streng ze controleren. In gemert helemaal niet, maar in Veghel en laarbeek wel, waar wij ook veel zitten.

Hier zie je nog bijna niemand met afgedekte wagens rijden, enkele rijden idd ook met zoon pulltarp.
« Terug naar discussielijst

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
106
DEELNEMERS
26
WEERGAVES
21