Deze Nigeriaanse ondernemer heeft een oplossing voor miljoenen oude banden

Je kan veel meer doen met versleten (vracht)auto en tractorbanden:

We produceren jaarlijks bijna 2 miljard autobanden, terwijl de oude opstapelen. Een Nigeriaanse wil alle banden van haar land recyclen.

Reacties

valtraaa
Kunnen ze daar nog geen nieuwe banden van maken?
Grasbaal
@valtraaa eigenlijk ligt dat meer voor de hand. Maar denk niet dat dit kan.
+2
TracChat
Quote Reactie van @valtraaa:
nog geen nieuwe banden van maken?

Dat kan dus wel:

Het recyclen van oude autobanden om nieuwe banden te produceren, ofwel bandenrecycling, is een belangrijk proces voor milieubescherming en duurzaamheid. Hier zijn enkele manieren waarop oude autobanden kunnen worden gerecycled om nieuwe banden te produceren:

- Verkruimeling (Crumb Rubber): Oude banden worden vermalen tot kleine stukjes rubber, die bekend staan als "verkruimeld rubber." Dit materiaal kan worden gemengd met nieuw rubber om de grondstof voor nieuwe banden te produceren.

- Rubberpoeder: Oude banden kunnen ook worden vermalen tot fijn rubberpoeder, dat kan worden gebruikt als vulstof of als bindmiddel voor de productie van nieuwe banden.

- Hergebruik van karkassen: Het karkas van een oude band, dat meestal is opgebouwd uit staal en textiel, kan worden gerecycled en opnieuw gebruikt in nieuwe banden na geschikte behandeling en reiniging.

- Pyrolyse: Pyrolyse is een proces waarbij oude banden worden verwarmd in een zuurstofarme omgeving, waardoor ze worden afgebroken tot bruikbare materialen zoals pyrolyse-olie, koolstof en gas. De pyrolyse-olie kan worden gebruikt als grondstof voor de productie van nieuwe banden.

- Terugwinning van staal: Oude banden bevatten stalen verstevigingsriemen. Deze stalen delen kunnen worden teruggewonnen en gerecycled voor verschillende toepassingen, waaronder de productie van nieuwe stalen onderdelen voor banden.

- Het recyclen van oude autobanden voor nieuwe banden is gunstig voor het milieu omdat het afval vermindert en de vraag naar nieuwe grondstoffen vermindert. Het helpt ook om de milieu-impact van bandenproductie te verminderen, omdat het minder energie en grondstoffen vereist in vergelijking met het gebruik van volledig nieuw materiaal.

Verschillende landen en regio's hebben regelgeving en programma's opgezet om de recycling van autobanden te bevorderen en ervoor te zorgen dat oude banden op een milieuvriendelijke manier worden behandeld. Het is belangrijk om oude banden op een verantwoorde manier te recyclen om de impact op het milieu te minimaliseren en te profiteren van de beschikbare recyclingmogelijkheden.
+1
bas101
@valtraaa een nieuwe band van maken kan in zoverre dat als t karkas nog goed is en niet ouder dan een jaar of 5 , dat t oude loopvlak er afgefreest wordt en er een nieuw loopvlak op gemaakt wordt , door de techniek van koud walsen en warm walsen , de firma Bandag is hier een bekende in die dit in de 70er jaren al deed , t kan op trekassen van vrachtauto s en getrokken materieel, echter niet geschikt voor stuurassen van auto s en trekassen van tractoren ; groot probleem waren tot dusverre de afgekeurde karkassen , niemand wist wat daar mee te doen men exporteerde ze en dacht er op die manier vanaf te zij , maar er kwamen berichten binnen dat de ze e dan gewoon in diepe zeeën of oceanen werden gedumpt , of in de woestijnen in de fik werden gestoken , en dat is natuurlijk geen nette oplossing; dan komen oplossingen zoals hier boven genoemd o.a tracchat en die Nigeriaan , raar dat niemand eerder een oplossing voor t bandenprobleem bedacht heeft , dat toch al speelt sinds begin jaren 90 , daarvoor werden overigens de banden door particulieren gewoon verbrand met paasvuren of nieuwjaarsbranden , je sloeg 2 vliegen in 1 klap jehad schik van t warme vuur en zwarte rook en je was van je oude banden af .
+2
bart-spies
@bas101 Er zijn wel bedrijven bezig met oplossingen. Het verbranden zonder zuurstof wordt druk onderzocht in een samenwerking waarbij o.a de bandag en kargro betrokken zijn. Dit project heeft heel veel potentie door de mate van bruikbare grondstoffen, maar het is een ingewikkeld proces dat wordt omschreven als het meel weer uit het brood halen. Een band is door het vulkaniseren blijvend aangepast en dit proces terugdraaien valt niet mee. Door de hoge tempraturen in het proces is de installatie al 2 keer afgebrand dus staat het op dit moment op een lager pitje.
bas101
@bart-spies en wat van mijn idee de band op een zekere dermate hoge temperatuur brengen dat t zwarte rubber vloeibaar word , in dit geval wordt t een stroopachtige substantie , je houdt dan 2 substantie s over : de staalband die je als oudijzer kunt recyclen naar nieuw ijzer , en de zwarte vloeibare spul tot bijvoorbeeld rubber matten etc kunt recyclen?
+2
bart-spies
@bas101 Die vlieger gaat helaas niet op. Het rubber gaat op die tempraturen verbranden. In het proces worden de banden eerst geshredderd. Hierbij krijg je het ijzer, en de rubberkorrels die toegepast worden in kunstgras. Deze korrels worden "verbrand" in de oven, maar krijgen geen zuurstof. Door dit proces deelt het zich op in olie gas en carbon. Met het gas kunnen ze het proces weer aan de gang krijgen, de olie had wel een toepassing in nieuwe banden en het carbon black is het pigment dat in veel toepassingen terugkomt om iets zwart te krijgen. op deze manier kan een band ,danwelniet als nieuwe band, maar wel als nieuwe producten gerecycled worden.
Grasbaal
In Vietnam maken ze van oude vrachtwagen banden oersterke schoenen. Er zullen vast nog wel veel meer mogelijkheden zijn wat je met oude banden kunt doen.
TracChat
Quote Reactie van @Grasbaal:
In Vietnam maken ze van oude vrachtwagen banden oersterke schoenen.

Het maken van schoenen van oude autobanden of andere gebruikte rubberen materialen is een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief voor conventionele schoenen. Hier zijn enkele stappen die je kunt volgen als je geïnteresseerd bent in het maken van schoenen van oude banden:

Verzamel materialen:

- Oude banden: Je hebt gebruikte autobanden nodig. Zorg ervoor dat ze schoon zijn en vrij van scherpe voorwerpen.

- Gereedschap: Verzamel gereedschappen zoals een schaar, mes, naald en draad, lijm en eventueel een hamer.

- Ontwerp je schoenen:
Bedenk het ontwerp van je schoenen. Dit kan variëren van sandalen tot instappers tot laarzen.
Knip de banden:

- Snijd de banden in stukken volgens het ontwerp van je schoenen. Je hebt stukken nodig voor de zolen en delen voor de bovenkant van de schoen.
Monteer de zolen:

- Bevestig de zoolstukken aan elkaar met lijm of door ze aan elkaar te naaien. Zorg ervoor dat de zolen stevig zijn en comfortabel om op te lopen.
Maak de bovenkant van de schoenen:

- Snijd stukken rubber om de bovenkant van de schoenen te maken, zoals de delen die over je voet gaan. Deze moeten goed passen en comfortabel zijn.
Monteer de schoenen:

- Bevestig de bovenkant van de schoenen aan de zolen. Dit kan worden gedaan door te naaien, lijmen of een combinatie van beide, afhankelijk van je ontwerp.
Versier je schoenen:

- Je kunt je schoenen verder personaliseren door ze te decoreren met verf, stoffen, veters of andere materialen.

- Laat de schoenen drogen:
Laat de lijm drogen en zorg ervoor dat alle componenten stevig aan elkaar vastzitten voordat je de schoenen draagt.

- Het maken van schoenen van oude banden is niet alleen milieuvriendelijk, maar het kan ook een creatieve en leuke doe-het-zelf-activiteit zijn. Houd er echter rekening mee dat de resulterende schoenen mogelijk niet hetzelfde comfort of de duurzaamheid hebben als schoenen die zijn vervaardigd met traditionele materialen. Het is belangrijk om voorzichtig te zijn bij het gebruik van gereedschappen en materialen en om ervoor te zorgen dat de schoenen comfortabel zijn om te dragen.
Rick V
@TracChat even een vraag/opmerking, als de band versleten is, kunnen we een deel daarvan gebruiken om schoen zolen te maken, feit is dus dat er alsnog een nieuwe band gemaakt moet worden, als de schoen zool versleten is betekend het dat er alsnog meer rubber slijtsel in het milieu terecht komt

Er zijn ook van zulke bankjes langs de weg van gerecycled plastic, zo bestaat er ook plastic wrijfhout voor in de scheepvaart, alles leuk en aardig maar ipv houten bankjes of wrijfhout zijn ze dus nu van plastic, over 50 jaar is dit plastic er nog steeds, is het dan recyclen of een probleem verplaatsen?
Grasbaal
Quote Reactie van @Rick V:
als de schoen zool versleten is betekend het dat er alsnog meer rubber slijtsel in het milieu terecht komt

Hier een fotootje van deze prachtige sandalen, ja deze zullen vroeg of laat ook verslijten. Maar is dat niet zo met elk paar schoenen of laarzen?.
Rick V
@Grasbaal dat is zeker, ik denk dat klompen t beste zijn
+1
houthandel1056
Is dit ook A.I. Ofzo
+1
Grasbaal
Quote Reactie van @houthandel1056:
Is dit ook A.I. Ofzo

Ja, we zijn er mee aan het experimenteren.
+5
houthandel1056
@Grasbaal vreselijk. Ik snap niet dat het legaal is
+2
KlaasM
@houthandel1056 inderdaad, gaat voor flinke problemen zorgen!
+13
PieterA
@Grasbaal Waardeloze informatie. Als je feiten wil weten: Zoek het op op Google. Als je menselijke ervaringen wil weten: Kijk op tractorfan.

Stop aub met dat a.i.
Grasbaal
Quote Reactie van @PieterA:
Als je feiten wil weten: Zoek het op op Google.

25 jaar geleden bestond Google ook nog niet, wat Google nu kan hadden we toen niet eens kunnen bedenken. Juist dit soort kunstmatige intelligentie (en Google is ook een intelligente zoekmachine) kan een grote kennisverrijking zijn voor iedereen. Je ogen ervoor sluiten en het niet eens proberen zou zeker niet slim zijn van ons.
+6
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Grasbaal:
Je ogen ervoor sluiten en het niet eens proberen zou zeker niet slim zijn van ons.

Blijf er mooi mee op prikkebord en proberen. Wat moet ik met die waardeloze info
+7
PieterA
@Grasbaal 4 september 1998. 25 jaar en een maand...

Ik wijs zeker het gebruik van kunstmatige intelligentie niet af; maar je kunt je wel afvragen of het hier past. Ik ben van mening dat het zeker een plek verdient, maar zeker niet als betweter op een forum van old-skool doorgewinterde tractorliefhebbers.
+2
SJB533
Quote Reactie van @Grasbaal:
25 jaar geleden bestond Google ook nog niet,

Dat noemden we de index, is een van de onderdelen van de gemiddelde encyclopedie, zoals die van Winkler Prins. Zit meestal achterin, bij alle 26 delen (negende druk). Daarin kun je heel veel opzoeken, daar hebben wie die vogelgriepaccounts niet voor nodig, is zelfs gevaarlijk!
Grasbaal
Quote Reactie van @SJB533:
is een van de onderdelen van de gemiddelde encyclopedie, zoals die van Winkler Prins. Zit meestal achterin, bij alle 26 delen (negende druk).

Dit is wel een mooi voorbeeld, wie heeft er nog een encyclopedie in huis?. De meeste zijn bij het oud papier beland (worden dan weer wel net als in dit banden topic gerecycled) en nieuwe worden er niet of nauwelijks meer verkocht..
+2
weurding
@PieterA juist, de wereld gaat naar de kloten met kunstmatige intelligentie, straks bepalen computers nog wat er gebeurd in de wereld en welke beslissingen te nemen doordat we er blind op vertrouwen, wat 25 jaar terug als niet mogelijk leek wordt steeds meer gemeengoed, herinner me nog de strips met archie de man van staal, de menselijke robot jaren 50 60, dik halve eeuw verder lopen er al rond
+1
buttonfreak
@weurding computers nemen nu al beslissingen. Het toeslagenschandaal komt deels voort uit algoritmes die mensen "verdacht" meldden.
weurding
@buttonfreak een computer is een hulpmiddel, beslissingen worden genomen door de mens, en diegene die het programma maakt/ beheerd, laten we hopen dat computers nooit en te nimmer zelf beslissingen nemen die er toe doen
Grasbaal
Quote Reactie van @buttonfreak:
Het toeslagenschandaal komt deels voort uit algoritmes die mensen "verdacht" meldden.

Nee, dat probleem is ontstaan door mensen die de algoritmes hebben ingevoerd. De computer is niet meer dan een hulpmiddel die met een druk op de knop de gewenste resultaten naar boven haalt. Vroeger ging dat met handmatige controles

Dankzij computers kan ik ook een redelijk complexe berekening foutloos maken of bepaalde informatie in een andere taal vinden en met een druk op de knop deze vertalen. Het is een illusie om te denken dat verdere ontwikkelingen hierin stoppen.

Ook in dit topic heeft ChatGPT zeer relevante info gevonden en kan dus de discussie verrijken, net als Google dat ook kan trouwens.

Ook tractoren worden door boordcomputers en GPS al slimmer en kunnen zelfs nu al autonoom bepaalde standaard werkzaamheden uitvoeren. Is dat gewenst?, je zult zien dat er binnen afzienbare tijd nog veel meer mogelijk is. Elke tractor-fabrikant is hier mee bezig.

Dit mensenwerk is binnenkort echt geschiedenis:
buttonfreak
@Grasbaal Precies dat is het gevaar van KI hier te gebruiken. In de Nederlandstalige context blijkt veel input waarop KI zich baseert gebaseerd te zijn op docplayer en andere bronnen die twijfelachtig zijn.
+2
labella
@Grasbaal stop toch met die gevaarlijke onzin!!!
Grasbaal
De recycling van banden is dus geen enkel probleem, dat is al goed op de rit:

De bandenindustrie is momenteel één van de meest geavanceerde sectoren wat betreft het verwerken van afgedankte producten. Ongeveer 88% [2] van de afgedankte banden worden momenteel ingezameld. Het merendeel daarvan wordt gerecycled: een knappe prestatie, zeker als u bedenkt dat slechts 14% van alle plastic verpakkingen [2] wordt omgezet in een nieuw product, meer: michelin.nl/auto/advies/…
Grasbaal
Quote Reactie van @Grasbaal:
De recycling van banden is dus geen enkel probleem, dat is al goed op de rit:

Helaas is de recycling van banden niet overal een succes:

Quote:
De techniek was veelbelovend, de ambities waren groot. Honderden fabrieken voor het recyclen van autobanden zouden er komen. Maar zo ging het niet. Black Bear Carbon, het bedrijf achter de techniek, heeft het faillissement aangevraagd.

Meer: trouw.nl/duurzaamheid-economie/…
Grasbaal
Quote Reactie van @Grasbaal:
Helaas is de recycling van banden niet overal een succes:

Mede dankzij ingewikkelde regelgeving kwam dit initiatief niet snel genoeg van de grond.
weurding
Laatst filmpje gezien maakten ze er straatklinkers van
verwijderd
weurding
« Terug naar discussielijst

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0