Kramer U800
Vrachtwagenliefhebber? Help mee!
Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!
Dit concept werd verder ontwikkeld over de U540 (U niversal, PK aantal x 10) en de U800. De U540 kreeg de Deutz F4L712 motor gemonteerd die werd afgevoerd naar 54 pk.
De U800 kreeg de veel sterkere 6 cilinder Deutz F6L712 gemonteerd (vanaf april 1964 de F6L812) van 80 pk.
Bijde motoren werd in toerental verhoogd tot 2800 toeren. Om de snelheid van 65 km/u te halen.
Tot 1972 ging de bouw van Kramer door ondanks kleine aantallen (soms alleen enkele cijfers). Er was echter nauwelijks een kans tegen de Unimog, omdat de grote aantallen een veel snellere productie mogelijk maakten en de prijsstelling veel goedkoper was.
De Kramer zugmachines zijn tegenwoordig een zeldzame verschijning op oldtimerevenementen in het buitenland, en hier, in Nederland, zijn er 2 bekend.
Reacties