Cat D9N
Vrachtwagenliefhebber? Help mee!
Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!
De dikke machine achter het Schuifje!
20-03-2012-Esbeek
Laatste
Reacties
Even een vraag voor de kenner... Wat is het doel cq het voordeel van een high sprocket wheel?
De levensduur van een loopwerk is natuurlijk wel heel afhankelijk van het soort werk dat je met de machine doet.
Het maakt nogal een verschil of je bv op een kolenopslag staat, of veel in de natte stort, of in rotsachtig gebied werkt.
Natuurlijk draaien je afdichtingen ook minder in de prut met een high drive sprocket waardoor de kans op lekkages ook behoorlijk afneemt.
Kijk. dit is nog eens uitleggen. Maar ik op mijn beurt denk dan weer: Met een high sprocket trek je om een ''hoek'' beetje vergelijkbaar met vermogen weggooien in een haakse kast, of zie ik dit verkeerd?
Durf niet te zeggen hoe zich dat met andere types verhoudt. Geen ervaring mee helaas.
Let wel dat beide hele goeie machines zijn, maar als ik moest kiezen zou ik toch voor de CAT gaan. Voor mijn gevoel net even iets meer af in zijn geheel.
Is het ook waar dat Cat eigenlijk de uitvinder/ontwerper is van de allereerste bulldozer?
Maar volgens mij is ook R.G. niet de echte uitvinder van deze toepassing.
Wel is het zo dat de combinatie van CAT rupstrekker met LeTourneau blad de bulldozer als volwaardige grondverzetmachine op de kaart heeft gezet.
Niet in de laatste plaats door de vele bulldozers die in dienst van het Amerikaanse leger gebruikt werden voor de aanleg van vliegvelden in her/veroverd gebied.
Al vrij snel na de 2e Wereldoorlog werd de samenwerking beëindigd omdat Caterpillar zelf kabelbediende dozerbladen in productie ging nemen, en ook LeTourneau ging zijn eigen weg. Er was immers genoeg materieel nodig voor de wederopbouw.
Sterker nog, er was zelfs een groot tekort aan productiecapaciteit waardoor bv via het Marshall plan vele oudjes uit het Amerikaanse leger ook hier in Nederland hun plek vonden.
Er zijn zelfs oude bulldozers, die in onze duinen begraven waren geraakt tijdens de landing van gealliëerde troepen, die later door aannemer Wim de Braal weer opgegraven en opgeknapt zijn om na de watersnoodramp van 1953 dienst te doen om de stranden weer op te hogen.
In de jaren 50 maakten de kabelbediende dozerbladen langzaamaan plaats voor de hydraulisch bediende varianten, en werden ze ook steeds groter.
Volgens Wikipedia zijn het echter de heren James Cummings en C. Earl Mcleod die in 1923 het eerste ontwerp voor een bulldozer gemaakt hebben.
De Cummins?
De naam van de goede man was Cummings, en niet Cummins.
Je moet je nickname veranderen in The only Mister Cat
Pas op: noe geet e zeggen, dat e lang neet alles wet van Cat en dr leu bunt dee meer wet
Jouw fout!
Ik kan natuurlijk wa een 2e account anmaak'n. Ken der meer hier dee dat hebt.
oja? Ik zou er zo geen weten die hier dubbel is, tis toch geen datingsite?
Owja? Nooit gemerkt. Wie dan?
Oooow, denne! Nee den dut dat um dat zo'n man in n witten jas um dat an eroa'n hef
Ie bedoelt, dat oe niks mekeert, noar hun weurde?
joajoa...
En wie bedoelde nou?
Gelukkig Wand ik heb niet meer dan 1 account.
bouwmachinesvantoen.nl/bedrijvenpagina/…
Hij staat al heel lang onder mijn favorieten, en kijk er minstens wekelijks op. Toch bedankt voor de link.
Ik weet zeker dat er hier zat mensen zijn die interesse in dat soort foto's hebben.
Als er één website is waar je de hele geschiedenis van het Nederlandse grondverzet en de opbouw van onze huidige infrastructuur kunt vinden dan is het deze site wel!
Wie dan?