Volvo FH, foto van caseboy

Volvo FH

+3
caseboy
Nokkensas vervangen van een D13K omdat er een nok is verdraaid. was al weer een tijdje geleden dat ik dat hat gezien en nu ineens 2 achter elkaar. Is wel een kwaaltje van de holle nokkenassen.
+2
MF 2725
@caseboy 1 van m'n vorige werkgevers heeft het ook gehad met een Volvo FH4. Ook een nok verdraaid op de as.
+1
joopsame78
@caseboy Had je bij deze motoren geen last van diesel lekkage met zeer ernstige gevolgen, olie verdunning ??
+2
caseboy
@joopsame78 bedoel je dat de verstuiverbussen gaan lekken? Dat was vooral bij de voorgaande versies van deze motor een probleem, de euro 3, 4 en 5. Die hadden koperen verstuiver bussen, deze hebben al RVS bussen en die kunnen ook wel gaan lekken maar komt al veel minder vaak voor. Meestal kreeg je met die lekken bussen dan diesel bij het koelwater met als gevolg dat veel rubber pakkingen van het koelsysteem werden opgevreten en lek gingen

Reacties

+4
caseboy
Het heffen van de tuimelaaras.
+1
Fast Eddy
4 kleppen per cilinder? Allemaal hun eigen nok?
+4
caseboy
@Fast Eddy ja 4 kleppen per cilinder, er ligt nog een brug over de kleppen maar die zijn er al af op deze foto. Er is per cilinder 1 intlaatnok, 1 uitlaatnok, 1 nok voor de motorrem en dan hebben de even cilinder nog een nok voor de pompverstuivers. De oneven cilinders hebben normale commonrailverstuivers. De nok van de pompverstuivers is degene die meestal verdraaid, dat is nu ook het geval.
+3
Fast Eddy
@caseboy

Een heel stuk techniek dus. Wel apart om gewone verstuivers en pompverstuivers in dezelfde motor te gebruiken.
+3
caseboy
@Fast Eddy de pompverstuivers zijn gecombineerde verstuivers ze hebben een elektrisch gedeelte net als de commonrailverstuivers waar ze mee inspuiten. Het pompgedeelte van de pompverstuivers word gebruikt om de druk op te bouwen in de commonrail in plaats van met een normale hogedrukpomp. Bij deze motor zit daardoor de rail ook onder het kleppendeksel, die kun je op de foto goed zien.
+4
Kramer U800
@caseboy Interessante uitleg, hier had ik nog niet eerder van gehoord.
+3
caseboy
@Kramer U800 Volvo is pas heel laat begonnen met commonrail, zelfs de eerdere varianten van de D13K (de euro 6 variant van de 13 liter) hadden nog 6 pompverstuivers zonder rail, Volvo is pas vanaf 2016 begonnen met commonrail (er waren al wel Volvo motoren met commonrail maar dit waren geen echte Volvo's, waren motoren van andere merken, onder andere Deutz, die ze groen spoten en een Volvo kleppendeksel monteerde)
en toen hebben ze voor dit systeem gekozen ik denk vooral omdat ze zo zonder hele grote aanpassingen aan de rest van de motor ze toch een commonrail konden toepassen en ik vind het zelf ook wel een vernuftig systeem.
.
+1
Fast Eddy
@caseboy

Duidelijk. Ik vond het al een rare plek voor de rail. Wordt de brandstof nog extra gekoeld dmv extra koelers?
+2
caseboy
@Fast Eddy nee eigenlijk niet. De brandstof loopt wel via een kanaal door de cilinderkop naar de verstuiverbus en zit dan tussen de verstuiverbus en de verstuiver, die verstuiverbus is dan weer omringt met koelwater maar ik betwijfel of daardoor de brandstof nog veel wordt gekoeld.
+1
Ton_Deere
En na hoeveel km en draaiuren is deze beurt nodig?
Ik hoop dat de mijne het nog even volhoud met 884000 op de teller en 15500 uur
+1
caseboy
@Ton_Deere deze had volgens mij iets van 950.000 op de teller. Ze krijgen het lang niet allemaal maar komt wel eens voor. Van welk jaar is de jouwe? Er zijn er namelijk ook met massieve nokkenassen die kunnen niet verdraaien.
+1
Ton_Deere
@caseboy mijne is van 2017 (uiteraard euro 6)
+2
caseboy
@Ton_Deere dan zal die ook een holle nokkenas hebben die gevoelig is voor dit kwaaltje 😅. Hopen dat de jouwe heel blijft

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
3
PUNTEN
10
WEERGAVES
23
BATTLES