Kramer U800, foto van Kramer U800

Kramer-Werke GmbH

+12
Kramer U800
Een foto uit Überlingen, omstreeks 1961.

3 stuks U800 wachten op aflevering, alle 3 verschillend. De voorste met lange wielbasis en Baas voorlader. Daar achter één met korte wielbasis zonder al te veel benoemenswaardigheden. De achterste U800 heeft een optie wat je niet veel tegen kwam namelijk een front lier, met achter de cabine een Atlas kraan, tevens verlengde wielbasis.

Achter de U800's staan nog diverse Kramer KS510 wielladers klaar voor aflevering. Ook een zeer vooruitstrevend concept met vierwielaandrijving en 50 pk, 0,8 m³ bakvolume, voor toen vrij modern. Ze delen deels dezelfde aandrijflijn met de straßenzugmaschinen van Kramer.

Achter al dit moois valt nog een villa te zien met uitzicht over de bodensee met een Mercedes in de garage, hoogstwaarschijnlijk van één van de gebroeders Kramer.

Een foto van ongekende status uit de hoogtijdagen van het oude Kramer, zoals dat gevestigd was in Überlingen en Gutmadingen.
+1
langeslagdiesel
@Kramer U800 mooie foto van inderdaad een redelijk uniek voertuig met Baas frontlader. Het zelfde concept als voor de Unimog was bedacht. Vraag ik me toch 2 dingen af. Hoe ging men om met de geveerde vooras ? Bij mijn hanomag was het advies uit het boekje: een verzwaarde vooras monteren en een veerweg blokkering monteren. ( houten blok) dit om de boel heel te houden en de zwiep uit de frontlader te houden bij het legen van de bak. 2. Toen waren de Klinckladers nog voorzien van een touwtjetrek bediening over rechts voor de bak te openen. Later kwam men pas met Eklinck. Hoe deed men dat bij deze uitvoering op de Kramer en of Unimog? De piloot van dienst had het volgens mij razend druk in de stuurhut.
+1
Kramer U800
@langeslagdiesel Goede vraag. Deze Kramers hebben bladveren voor en achter zitten, deze zijn redelijk stug en hebben oorspronkelijk maar een paar cm veerweg, aan elke as zit ook nog eens een stabilisatorstang die verbonden is met het chassis, boven elke bladveer zit uiteraard een rubberen demper, en op elke as zitten twee cilindrische schokdempers (hydraulisch), de assen zijn gemaakt voor 2900 kg te kunnen hebben maar als er versterkte banden onder kwamen (tegen meerprijs) kon dit gewicht ook nog opgeschroefd worden. Dit alles maakt dat ze van zich zelf al een vrij solide rijgedrag hebben, daarom verwacht ik dat een voorlader niet veel invloed zal hebben op het veren en rijden, het is wel wenselijk om stuurbekrachtiging te hebben uiteraard, dit in combinatie met een lange wielbasis en gewicht achter (het zei in de vorm van een blok beton of een lier).

Hoe de bak precies werd bediend weet ik niet, ik zie een bowdenkabel lopen links voor dus het zal mij niks verbazen als deze de cabine in liep en er aan de kabel werd getrokken om de bak te kiepen.

Reacties

+2
Albert Peters
Prachtig verhaal en mooie foto
Kramer U800
@Albert Peters Dankje Albert
+2
Deutz-oldie
Prachtige foto! Wat een creatie met die frontlader, ik kan me niet voorstellen dat er iets handig aan is, je hebt toch echt veel maneuvreerruimte nodig om een bakje grond/... te verzetten.
+1
Kramer U800
@Deutz-oldie Mooie creactie hé, ze konden wat bedenken vroeger! De totalen lengte tot aan het puntje van de bak moet een meter of 9 zijn geweest. En dat bij een draaicirkel van 11,7 m. Maar vroeger wist men niet beter. Het was wel de machine bij uitstek om divers werk mee te doen, een Baas voorlader cat. 3 kon nog niet op een Unimog gemonteerd worden toen.
Towaberg
Ja bijzondere voorlader! Moet nogal een belevenis zijn om mee te werken 🙈
Prachtige foto dito verhaal 👌
+1
Kramer U800
@Towaberg Dat blijft goed opletten met zo'n gevaarte voor je. Het zwenkt natuurlijk uit als een malle.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
3
PUNTEN
48
WEERGAVES
18
BATTLES