Holder A12, foto van LuftDeutz

Holder A12

+8
LuftDeutz
Holder A12, Nieuwe aanwinst uit België.
Bouwjaar 1959
4 versnellingen vooruit 2 achteruit ( oude A10 bak )
Oud type Sachs 600L Motor.

Opknapper, motor loopt niet ( wel los ) uiterlijk opknapper. van 1959
Staat al meer als 2 jaar stil. Met origineel Holder hef setje.

Een echte België / Franse versie aan de gele koplampen te zien.

Weet nog niet of ik hem op ga spuiten. Vindt hem zo origineel ook wat hebben. Alles staat nog goed in de lak behalve de motorkap.

Gezocht :
Verder nog op zoek naar een hydrauliek pomp!
(Inmiddels gevonden) Maar je mag altijd aanbieden😉

Past mooi tussen de A10 , B10, B12 en B25 die we al bezitten.

Reacties

+6
LuftDeutz
Nog een aantal foto's hoe hij erbij stond.
+4
stijn-de-bock
Prachtige basis
+3
Rondeutz06
Prachtig Jordy, succes ermee
+2
ArjenB
Leuke trekkertjes.
Hebben deze het zelfde blok als de 2 wielers?
Een sachs 600ld
+1
LuftDeutz
@ArjenB

Klopt een D600L luchtgekoeld.
+3
Kramer U800
Mooie originele Holder zo op het eerste gezicht, ik zou er alleen andere banden onder gooien als hij technisch straks goed is.
+2
LuftDeutz
@Kramer U800

Dat dacht ik ook. Hopen dat hij technisch goed is . Motor lopend maken, hef in orde maken en dan het uiterlijk nog wat orgineler maken👍🏼
+2
Reinard
Mooie aanwinst! Je hebt ook al een heel mooi setje bij elkaar verzameld zo te lezen🙂
+2
LuftDeutz
@Reinard

Klopt samen met mijn vader. Deze A12 heb ik zelf aangekocht. Mooie hobby!
+2
AG35
Mooi project
+1
Towaberg
Mooie holder 👍
LuftDeutz
Iets geks. Waarvoor het dient geen idee?

Links bij de achter brug. Zat een ijzer plaatje ( passen gemaakt) met 3 inbus boutjes ( lijkt zelf geboord en getapt ).

Het zij gewoon blinde gaten. Er lekt geen olie uit. Maar waarvoor het dient of heeft gedient geen idee?

Iemand een idee?
AG35
@LuftDeutz geen idee zit daar standaard niet
LuftDeutz
@AG35 Klopt idd. Bij onze A10 zat dit ook niet. Doe het plaatje weer terug of 3 losse boutjes er weer in draaien.
LuftDeutz
@AG35

Inmiddels ook achter gekomen waarom die bouten met plaatje daar zitten. Die houd in de versnellingsbak het blokje bij de aftakas ( roestig blokje op foto ) vast. Als deze los is zit er speling op zitten de bouten vast is de spelling weg.
AG35
@LuftDeutz heb nog eens op mijn eigen foto's gekeken, en denk dat jouw bak, een ongelukje heeft gehad. Die roestige blok zit daar normaal niet, daar zit een aangegoten stuk waar de as, voor het omkeertandwiel van de aftakas inzit.
LuftDeutz
Iemand die toevallig weet of er nog Nederlandse Holder slopers zijn. Meende dat Holdererfgoed dat deed en wim kok. Maar krijg er niks meer over gevonden.
+3
LuftDeutz
Beetje bij beetje loopt het project verder.

Hydrauliekpomp kunnen bemachtigen in tussentijd.

Nu het hefblok eraf om deze schoon te maken. Zat vol met water en roest. Dat verklaart ook waarom er geen pomp meer op zat.

Nu kijk ik dus op de versnellingsbak en het ziet er nog goed uit. Zo ver ik kan zien is er geen schade en zien alle tanden er nog als nieuw uit.

Alleen nu zit er wat roest op. Hoe kan ik dir het beste aan pakken of hoe haan jullie hier mee om?
LuftDeutz
@LuftDeutz

Toevallig iemand een idee hoe je het beste de roest eraf zult kunnen krijgen. Alle tips zijn welkom!
LuftDeutz
@AG35

Ik zie het inderdaad.
Ze hebben het in ieder geval wel netjes weer gemaakt in de bak. Tandwielen zien er nog goed uit dus denk dat er misschien ooit nieuwe in zijn gezet🙂
+1
Kramer U800
Zo erg roest in een versnellingsbak heb ik nog niet eerder gezien. Wel in aandrijfassen. Ik zou zoveel mogelijk roest verwijderen met een staalborstel (op de haakse slijper), waar je bij komt. Daarna alles goed schoon maken en nieuwe olie erin. Gewoon frequent mee blijven rijden straks dat telkens bak telkens olie ziet. Kijk ook even of er een beluchtingsdop ergens zit dit is heel belangrijk anders krijgen je condens in de versnellingsbak. We hebben diverse tractoren gehad die daar last van hadden.
+1
LuftDeutz
@Kramer U800

Bedankt. Ja het roest zit eigenlijk alleen bovenop. Waarschijnlijk door het stil staan en slechte pakking.
LuftDeutz
@holderb51 @AG35

Ik heb mijn twijfels bij de koppeling…

Nu ik het toch open heb liggen wilde ik het even checken meteen.

Als ik de koppeling in druk gaat hij wat lager in toeren en dan weer normaal.

Alleen als je de koppeling in drukt moet de middelste ( kruk / aftakas ) toch stil staan?

Bijgevoegd een filmpje:
+1
AG35
@LuftDeutz ja de ingaande as, hoort uiteraard stil te staan als je de koppeling intrapt. je kan die schijfjes wat verdraaien of dat helpt, als je verder in kan trappen. Maar ben bang, dat je koppeling vastgeplakt of geroest zit....
hoe is de het knikpunt en de aandrijfasjes in het knikpunt? Als dat toch uit elkaar moet, kan je ook even naar de koppeling kijken
LuftDeutz
@AG35 @holderb51

Schijfje maar een heel klein beetje versteld en hij pakt hem nu wel.

+1
AG35
@LuftDeutz mooi dat het een kwestie van afstellen was, aan zon project is een meevaller ook fijn
LuftDeutz
Bijgevoegd nog een foto hoe de koppeling staat afgesteld.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
PUNTEN
28
WEERGAVES
20
BATTLES
LOCATIE