Kramer KL 550, foto van Kramer U800

Alles valt na te maken

+15
Kramer U800
Wat niet te koop is moet maar nagemaakt worden. Zo ook deze 2 hefspindels, tweedehands nergens te krijgen, en wanneer wel, vaak in erbarmelijke staat voor goud geld. Dan maar zelf maken, het was een 2 kleine dagen werk. Het zijn zware dingen met M30 draadeinden. Exact nagemaakt van voorbeelden. Niks is gesmeed of gegoten bij de mijne maar bij de delen die dat wel origineel zijn heb ik de structuur er weer in gemaakt, dus niet van origineel te onderscheiden. Weer een stapje dichtbij een originele Kramer dus.

Reacties

+10
Kramer U800
Handwiel lijkt wel gegoten.
+7
a3vandiejen
Vakwerk. 👌👌
+5
valtradriver
Wat een knap staaltje vakwerk! 👌👌👌
+5
Deutz-5006
Schitterend, mooie karweitjes!!
+5
steyrlanzboy
Mooi
+5
Rondeutz06
Prachtig gemaakt Dirk, vakmanschap 👌👌👌
+9
yoohan
@Kramer U800
Wat een mooi staaltje vakmanschap. Ik verbaas me er telkens weer over wat je voor elkaar krijgt. En misschien nog wel meer voor het geduld wat je daarvoor kunt opbrengen. Knap hoor.
+9
Kramer U800
@yoohan Dankje Johan, er kwam een hoop gereedschap aan te pas, de powervijl, stiftfrees, naaldenbikhamer, diverse slijptollen enz. Alles moest ingezet worden, er zitten vooral heel veel draai uren in (op de draaibank). Ik denk dat ik zo'n 16 uur erin heb gestoken, waarvan het handwiel alleen al 4 uur duurde om te maken.
+4
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Kramer U800:
waarvan het handwiel alleen al 4 uur duurde om te maken.

Maar kerel je hebt zo ook wel eer van je werk.
Zoiets kun je ook alleen maar voor jezelf maken.
Als jij het bijvoorbeeld voor mij zou moeten maken kostte het ook goud geld (16 uur a 65? euro per uur plus machine kosten).

Dus super dat je het kunt.
Wat doe je normaal met een naaldenbikhamer?
Bedoel waar is die eigenlijk voor bedoeld?
+3
Kramer U800
@Fendt926Driver Dat is zeker waar wat je daar zegt. Als ik zoiets voor een klant zou moeten maken dan zou dat veel te duur zijn voor de meesten. Maar ga maar eens iets tweedehands kopen en reviseren, dan ben je ook een vermogen kwijt, voor ons is nieuw bouwen vaak het snelste.

Een naaldenbikhamer is eigenlijk er voor bedoeld om verfresten en roest te verwijderen. Er zitten geharde naalden in die heel hard op het oppervlak klapperen, wij hebben een hele grote die op lucht gaat, het gaat met geweld en er komt een oorverdovend geluid van af, je hebt ze tegenwoordig volgens mij ook elektrisch.
+5
Mario-fransen
@Kramer U800 zo’n naald bikhamer werkt altijd super om nieuw ijzer een oude look te geven. Ik ken veel voorbeelden van oldtimers waar het op gehamerd heeft en nu 70 jaar of nog veel ouder lijkt.😉

Die spindels zien er als origineel uit, op jouw leeftijd al die dingen maken is toch wel een vakmanschap. Er zullen er genoeg zijn met veel meer ervaring die het je niet nadoen!
+4
Kramer U800
@Mario-fransen Aha jij hebt er dus ook al ervaring mee zo te horen met die naaldenbikhamers haha.
+5
casejxu
Quote Reactie van @Kramer U800:
naaldenbikhamers

Ideale dingen. Heb er thuis 1tje op lucht. Wel een klusje waar oorwarmers je grootste vriend zijn😅😅
+3
Kramer U800
@casejxu Dat heb je goed ja 😅
+4
Mario-fransen
@Kramer U800 ik beken ben ook schuldig, het is echt een veel voorkomend foefje bij de patina oldtimers om op deze manier het ijzer ouder er uit te laten zien bij dikkere stukken werkt het super. Dunner ijzer plaatwerk zeg maar werkt een ketting goed.
+4
Hanomag22
Heel knap.
+5
bob de bouwer
Dat ziet er heel mooi uit, vakmanschap
+3
Bas1046
Vakwerk! Keurig 👌👍
+4
Fast Eddy
Inderdaad niet van echt gegoten te onderscheiden. Mooi gedaan.
+3
Kramer U800
@Fast Eddy Dit S235 staal is vrij zacht voor ons doen, daarom ben ik er met de naaldenbikhamer eroverheen gegaan. Wij hebben een hele zware en die rammelt er goed op los, de keiharde staafjes boetseren zo het reliëf erin.
+6
wilbertkw
Zeer mooi en strak gemaakt👌 en dat binnen 2 dagen 💪 staaltje vakmanschap 👌
+3
Gerrit GBo
Mooi!
+2
TTolner
Wat een vakmanschap, hoe heb je het voor elkaar gekregen om een handwiel te draaien?
+5
Kramer U800
@TTolner Dat is een goede vraag, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, ik heb er voor gekozen om de buitenring van strip 20x10 te maken, deze heb ik rond een buis in de draaibank rond gewalst (koud), het hart is van massief rond 55, de drie spaken zijn ook van strip 20x10 gemaakt, deze heb ik in verstek gezaagd (40°) toen alles samen gelast en gericht in de draaibank, afgelast en de buitenring afgedraaid. Daarna alle hoeken en randen met de stiftfrees nabewerkt om ze rond te maken, later nog met de powervijl glad gemaakt, uiteindelijk de naaldenbikhamer eroverheen gehaald om alles te egaliseren en de giet structuur erin te krijgen. Dit was voor mij de makkelijkste oplossing, mocht je een 4 assige freesbank hebben dan zou je hem ook uit massief kunnen maken maar dat is vrij duur, en gieten zou natuurlijk ook heel goed kunnen maar hier heb ik geen ervaring mee en geen spullen om dat te doen.
+5
TTolner
@Kramer U800 Bedankt voor de gedetailleerde uitleg.
+4
gaituuth
Vakmanschap.
+5
MF 2725
Schitterend gemaakt. Dit is echt vakmanschap.
+6
roscho
Een sterk STAALtje!
+5
langeslagdiesel
Indrukwekkend netjes. Petje af.
+3
Towaberg
Niks aan toe te voegen 👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
PUNTEN
50
WEERGAVES
15
BATTLES