Kramer KL 550, foto van Kramer U800

Kramer KL550

+12
Kramer U800
Foto van mijn nieuwe aanwinst, een Kramer KL550 uit 1965.

Afgelopen zondag ochtend kwam hij te koop, eind van de ochtend stond ik al bij de eigenaar voor de deur. Gelijk een klap erop gegeven en meegenomen, er werd door enkele Duitsers namelijk al overboden.

Vele zal het niks zeggen, maar ergens wel bekend voor komen.

Er zijn tussen 08/1962 en 09/1965 maarliefst 62 stuks van gebouwd, enkele zijn voor de export verkocht naar Frankrijk en Zwitserland maar voor zover mij bekend geen één naar Nederland. Deze komt uit Groesbeek weg en is de enigste van Nederland.

Wat ik net al zei, het zal voor enkele ergens wel bekend voorkomen, dat komt omdat dit onderhuids een Deutz D50.1S is. Ze werden bij Fahr in Gottmadingen gebouwd en bij Kramer in Überlingen voorzien van een eigen polyester (duralastik) motorkap en stalen achter-spatborden. Typeplaatje erop, chassisnummer werd ingeslagen en er kon weer één weg.

Kramer heeft deze serie uitgebracht omdat in deze vermogensklasse een tractor ontbrak, daarnaast had Kramer nog niet de BGIII getriebe klaar, de BGII zou te zwak zijn geweest voor het vermogen daarom heeft deze een ZF A216 achterbrug net als de D50.1S

De motor die werd ingebouwd was tot en met 04/1964 de Deutz F4L712 en daarna de F4L812, allebij met 52 pk. Destijds de sterkste tractor bij Kramer (als je de U800 niet meerekend)

Al met al een appart verhaal dus. De Kramer gaat bij mij compleet aangepakt worden, al het plaatwerk (wat al vrij strak is) wordt weer strak gemaakt opnieuw gespoten in het Kramer groen, er zitten verkeerde voorwielen onder, hier hoort 6x19 inch onder, en zo nog wat details.

Als iemand nog iets heeft liggen hoor ik het graag.
+2
Rondeutz06
@Kramer U800 zoals ik begrijp zit hier een f4l812 blok in. Waarschijnlijk is het een blok zonder gloeispiralen, ik vraag dit omdat ik een d50.1s heb met zo een blok. De trekker van mij is ook van 1964 of 65
+3
R Bouwmeesters
@Rondeutz06 Zonder gloeispiralen is toch alleen de 812D zoals 6005 en 9005?
Nu ben ik wel benieuwd wat voor motor jij hebt.😋
+2
Rondeutz06
@R Bouwmeesters ja, deze discussie is hier al vaker gevoerd maar het is toch echt een f4l812 en er staat geen d achter. Daarom hoop ik dat Dirk uitsluitsel geeft, voor wat het waard is
+2
R Bouwmeesters
@Rondeutz06 heb je misschien een foto van de cilinderkoppen?
Het onderblok is hetzelfde, het zou natuurlijk kunnen dat er bussen/zuigers en koppen van een 812d op een gewone 812 zijn gezet.
+3
Kramer U800
@R Bouwmeesters Dat is zeker mogelijk wat je daar zegt.
+3
Rondeutz06
@R Bouwmeesters ja, dat zou kunnen. Daar heb ik ook al aan gedacht. Ik zal er morgen een foto van maken
+1
Rondeutz06
@R Bouwmeesters bij deze de foto's
+2
R Bouwmeesters
@Rondeutz06 Dat lijken idd wel 812d koppen, dan neem ik aan dat iemand deze motor in het verleden heeft omgebouwd.
812D zat ook wel in o.a. kranen en bouwmachines.
Aan de uitstulpingen in het carter opzij kun je normaal zien of je een motor met balansassen hebt, maar dat caeter past uiteraard ook als deze er niet inzit.
Hier ook foto's van mijn 812D.
+1
Kramer U800
@R Bouwmeesters Het is inderdaad wel een omgebouwde, grappig om te zien dat dit mogelijk is. Heb je gelijk meer vermogen als je het goed doet.
+1
Kramer U800
@Rondeutz06 Hier kan je ze zien zitten. Ik weet niet exact wat voor cilinderkoppen erop zitten, het zouden 41R koppen kunnen zijn denk ik. Misschien hebben ze bij jou motor wel cilinderkoppen erop gebouwd van een F4L812D, ik durf niet te zeggen of dat past.
+4
Kramer U800
@Rondeutz06 Dit is een F4L812 dus MET voorkamer en gloeistiften, een F4L812S heb je ook nog gehad vrij snel na de de F4L812, deze heeft modernere 48R cilinderkoppen met een andere voorkamer, daarna kwam de F4L812D met directe inspuiting, de D50.1S heeft alleen de F4L712 of F4L812 gehad.
+3
Rondeutz06
@Kramer U800 dat staat ook op het type plaatje bij mij: f4l812 en hij heeft directe inspuiting, dus geen gloeispiralen
+3
R Bouwmeesters
@Rondeutz06 De 812d koppen lijken gelijk aan 912 koppen.
Ik zal morgen ook eens een foto van de 812d maken.
+2
Rondeutz06
@R Bouwmeesters daar lijken ze ook op ja
+1
Volvo--BM
@Kramer U800 Heel gaaf Dirk! Deze komt weer goed terecht bij jou, mazzelaar! Succes met de restauratie!
+4
Kramer U800
@Volvo--BM Dankje wel, ik ben momenteel vol op in de restauratie fase. Gaat weer een pareltje worden. Met de kerstvakantie even een klap geven en dan is hij bijna klaar.

Reacties

+8
Kramer U800
Foto 1 is hoe hij weer moet worden.

Foto 2 is een reclame foto uit de jaren '60.
Deutzfreak Nr 1
@Kramer U800 Op je foto van de brochure zit er een fl712 in?
+1
Kramer U800
@Deutzfreak Nr 1 Dat klopt, en de KL550 op de foto heeft ook een FL712. Dit kan je natuurlijk zien aan alle details van de motor. Maar bij deze KL550's kan je het verschil tussen een F4L 712 of 812 ook zien aan de hand van de uitlaat, een 712 heeft een plaatstalen spruitstuk en de uitlaat houd vóór de achterband op, bij de 812 is het spruitstuk van gietijzer en de uitlaat houd achter de achteras op.
+4
Kramer U800
Ik stel voor deze foto te verplaatsen van Kramer onbekend naar Kramer KL550 (nieuw type)
+3
Fast Eddy
Ik stel net als @Kramer U800 voor deze foto te verplaatsen naar Kramer KL550 (nieuw type)
+2
SJB533
@Fast Eddy @bob de bouwer
Als er een nieuw type aangemaakt moet worden, heeft ondersteunen van een suggestie geen nut hè. De kans is dan des te groter, dat ik 'm niet zie, omdat hij ontbreekt in 'mijn' lijst. (En ja, het liefst maak ik 'm handmatig aan, zodat ik eventueel nog een aanpassing kan doen, of het type machine kan aanpassen)
+1
Fast Eddy
@SJB533

Als we jou bij elk nieuw type taggen klaag je daar weer over.
Wat we nu doen is de manier die door de beheerder bedacht is. Als hij niet bij jou in de lijst komt lijkt mij het handiger omdat met de beheerder kort te sluiten.
+3
SJB533
@Fast Eddy
Als de eerste suggestie er staat, is het in principe goed. Dan kan ik 'm zo aanmaken. Als de derde suggestie geweest is, zie ik 'm niet meer staan in de lijst met suggesties. Dit zie ik staan (computerweergave) Ik kijk daar in principe iedere dag wel, dus een suggestie voor iets nieuws zie ik dan wel. Met dien verstande dat bij een heel oude foto, die ver naar beneden staat.
Kramer U800
@SJB533 Ik heb hem verplaatst, bedankt Sjoerd 👌🏽
+2
bob de bouwer
@Fast Eddy en @Kramer U800, dat is 3. Hij staat nu op de lijst bij de admins.
+4
TTolner
Succes met je aanwinst, ik weet zeker dat er weer veel interessante en mooie foto's langs zullen komen.
+3
Kramer U800
@TTolner Dankje wel gaat goed komen.
+4
Rondeutz06
Prachtig mooi Dirk, ik zag hem ook staan op mp. Hij trok mijn aandacht ook. Ik ben blij dat jij hem gekocht heb. Des te meer reden om in de herfst eens richting eemnes te toeren. Gefeliciteerd met deze beauty
+6
Kramer U800
@Rondeutz06 Dankje Ron, ik ben ook blij dat hij hier terrecht is gekomen, er bood een Duitse handelaar veel meer als mij maar die kon pas maandag komen kijken, ik was eerder. Eigenaar vond het heel leuk dat de Kramer bij mij terrecht kwam. Als hij naar Duitsland was gegaan dan kan je zoiets nooit meer kopen als Nederlander.

Lijkt mij leuk om jou D50.1S eens naast deze KL550 te zetten als hij af is dan kan je de verschillen mooi zien. Hij kan op de aanhanger, anders kom ik tegen die tijd wel langs.
+2
Rondeutz06
@Kramer U800 misschien volgend jaar in Vreeland of is dat te snel voor je. De mijne wordt voorlopig nog niet opgeknapt
+4
Kramer U800
@Rondeutz06 Ik zal eens kijken of het voor Vreeland lukt, opzich valt het wel mee, wat er aan mankeert is alleen optisch, dus als ik mij kwaad maak is hij met een paar weken klaar.
+1
Rondeutz06
@Kramer U800 foto van mijn trekker
+3
Kramer U800
@Rondeutz06 Als je de gril even uitdeukt is het een hele mooie Deutz in patina staat.
+8
stijn-de-bock
Prachtig en proficiat met je nieuwe aanwinst, in mijn ogen is dit juweeltje bij de juiste persoon terecht gekomen.
+4
Kramer U800
@stijn-de-bock Dank u wel Stijn. Ik ben er fier op 😉
+4
Fendt_favorit
Prachtig!! Ik heb hem ook zien staan, maar op zondag was mij al een Eicher Mammut EM600 aan de vingers blijven plakken, en 2 op 1 dag wordt dan wat gek. Mooi dat hij goed terecht komt!
+1
bart-spies
@Fendt_favorit Dan bedoel je toch niet de nederlandse met de rode voorlader zeker?
anders ben ik heel benieuwd naar verdere fotos van die trekker.
+2
Fendt_favorit
@bart-spies jawel die is het. Voorlader gaat er af.
+1
bart-spies
@Fendt_favorit Dat is een mooi ding, gefeliciteerd
+5
Rondeutz06
@Fendt_favorit bij mij hetzelfde, 2 weken geleden een Deutz 8005. Dus nu effe rustig aan
+3
Kramer U800
@Fendt_favorit Dankje wel, zo'n Eicher Mammut EM600 is ook prachtig, en gewild. Dikke 4 cilinder Eicher motor. Daar geld ook bij, elke minuut telt bij de aankoop. Is het er een met Allrad of Hinterrad?
+2
Fendt_favorit
@Kramer U800 Een hinterrad uitvoering. Allrad zou al helemaal prachtig zijn geweest!
+2
Kramer U800
@Fendt_favorit Dat is zo, maar hinterrad rijd stukken beter.
+2
R Bouwmeesters
Prachtige aanwinst! Ook nog in mooie staat, volgens mij ook zeker niet jammer om te restaureren.
Er heeft een frontlader opgezeten zo te zien?
+3
Kramer U800
@R Bouwmeesters Polyester heeft een beetje te lijden gehad maar voor de rest een hele nette trekker, nergens zit speling op, remt perfect, schakelen als een sportwagen, koppeling werkt goed. Brandstofpomp is recent gereviseerd, motor is brandschoon van binnen en lekt gek genoeg geen druppel en zweet ook niks. Ik sta er versteld van. Dus alleen optisch opknappen.

Jammergenoeg zat er heel lelijk een Baas voorlader opgebouwd, deze had ik gelijk eraf gehaald met alle bijbehorende onderdelen. Mag weg voor een leuk prijsje, een beul van een voorlader met bak en aanbouwsteunen voor een Deutz D50.1S / D40.1S / D5505.
+2
R Bouwmeesters
Enig idee of deze met dit orginele Deutz stuur afgeleverd werden?
Omdat op de folder een 'normaal' stuur staat afgebeeld.
+3
Kramer U800
@R Bouwmeesters Dat is een een goede vraag van je, scherp. Heb ik ook over zitten filosoferen, als ik zo de staat bekijk lijkt hij origineel. Ik heb echter nog niet eerder een KL550 gezien met dit stuur, ze hebben meestal een 3 spaak van bakeliet. Ik zal eens kijken.
+2
R Bouwmeesters
@Kramer U800 Dit stuur werd wel orgineel op de Deutz geleverd, samen met de geveerde treeplanken.
Ik weet niet meer zeker of dit vanaf een bepaald jaar is/was.
De folderfoto en gerestaureerde foto zijn wel allebei met 712 motor, grote kans dat de 812 met het verende stuur geleverd werd.
+3
Kramer U800
@R Bouwmeesters Dat klopt, op de andere foto's zijn ze met een F4L712 te zien. Het lijkt inderdaad met de komst van de F4L812 doorgevoerd te zijn als ik een beetje op internet vergelijk. Deze KL550 heeft een ZF achterbrug met als gietdatum 29 - 01 - 1965, tel daar +/- een half jaar bij op en je hebt ongeveer de datum dat hij afgeleverd. Ik ken een Duitser die de originele Zählkarte weer kan regelen dus die gaat dat even voor mij uitzoeken, dan weet ik de eerste eigenaar, alle opties, waar hij is geleverd enz. Tot die tijd rijd ik zo nog even rond tot aan de restauratie.
+4
Fendt926Driver
Quote Reactie van @R Bouwmeesters:
Dit stuur werd wel orgineel op de Deutz geleverd, samen met de geveerde treeplanken.

Dat was op de 5505 die bij bepaald motortoeren een sterke trilling had in de motor wat deutz opgelost heeft met het geveerde treeplanken en een stuur met spaken
+2
Kramer U800
@Fendt926Driver Ok, nooit geweten. Interessant.
+2
R Bouwmeesters
@Fendt926Driver Klopt ook, maar het stuur werd in 1964 ingevoerd op de D50.1S bij de overstap van 712 naar 812 motor.
De D50.1S met 812 verschilt bijna niet van een 5505.
+2
wilbertkw
Prachtige aanwinst bij de juiste man. Ik vermoed dat deze nog mooier wordt dan de afbeelding van de folder😉
+3
Kramer U800
@wilbertkw Ik ga mijn best doen. 😀
+2
RVM
Mooie aanwinst Dirk, de trekker verloochend z’n familieband niet
+2
Kramer U800
@RVM Zo is dat, dit past precies in de collectie.
+2
a3vandiejen
@Kramer U800 Nu al weer prachtig om te lezen en te gaan volgen.
Gefeliciteerd Dirk met deze mooie Kramer.
+2
Kramer U800
@a3vandiejen Dankje wel Adrie 😀👍🏼
+2
LuftDeutz
Proficiat met de Kramer. Mooi dat hij hier terecht is gekomen! Hij zal net zo mooi worden als de U800😃

Volgend jaar in Panningen? , weer iets unieks wat je niet alledaags ziet! 👌🏻👌🏻
+2
Kramer U800
@LuftDeutz Dankje, ik zal mijn best doen om er weer wat moois van te maken, hij moet er weer origineel uit komen te zien. Panningen volgend jaar moet wel lukken denk ik.
+3
Deutzfreak Nr 1
Wat leuk dat hij bij een echte liefhebber terecht gekomen is. Gefeleciteerd!
+2
Kramer U800
@Deutzfreak Nr 1 Dankje, past leuk bij de andere Kramers.
+3
Hannesman
Prachtige trekker, hij kom geen betere plek vinden dan bij jou in de collectie, veel plezier ermee,👌👌
+1
Kramer U800
@Hannesman Dankje, gaat goed komen 👌🏽
+4
Massey 2705
Mooi dat deze classic nu bij jouw in eigendom is. Succes ermee 👍
+6
Gavrie Willemsen
Prachtig Dirk, zo kunnen we binnenkort weer een mooi verhaal beginnen volgen….👌🏻👌🏻
+3
Kramer U800
@Gavrie Willemsen Ik houd jullie op de hoogte, gaat weer een mooi project worden.
+4
2850Johndeere6R
Wat een prachtige Kramer 🤩🤩 We weten allemaal dat die bij jou een geweldige handen is, succes ermee💪🏼💪🏼
+4
Fast Eddy
Veel plezier met deze unieke trekker. Heeft @Rietman dit type niet in zijn collectie?
+4
Kramer U800
@Fast Eddy Dankje, nee dit is voor zo ver bekend de enigste KL550 van Nederland.
+3
Fendt926Driver
@Kramer U800 prachtig dat juist jij hem kopen kon.
Hoe vaak per dag kijk jij op marktplaats dat je er zo snel bij bent als er iets van kramer op staat...
+5
Kramer U800
@Fendt926Driver Ik kijk juist helemaal niet vaak op Marktplaats, maar toevallig zondag ochtend omdat ik er aan dacht, dan kijk ik altijd eerst bij Kramer tractoren, ik schrok mij kapot toen ik hem zag staan, je kent het wel. Gelijk gebeld en als de sodemieter er heen. Hij stond er echt net op, maar er was veel belangstelling voor, als ik een half uur later geweest zou zijn was hij weg geweest.
+1
gaituuth
Prachtig Dirk. En mooi dat deze in Nederland blijft
+3
Kramer U800
@gaituuth Ik ben er ook blij mee, als zoiets naar Duitsland gaat dan komt het nooit weer terug naar Nederland.
+3
bob de bouwer
Prachtig mooie aanwinst, succes met al het werk wat er op je afkomt en we blijven je volgen
SJB533
Ik stel voor deze foto te verplaatsen van Kramer onbekend naar Kramer KL 550

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
PUNTEN
47
WEERGAVES
17
BATTLES