Onbekend Kipper, foto van hooidonk

Onbekend Kipper

+5
hooidonk
Een geremde as opgeduikeld voor onder de kieper.
Vandaag geprobeerd het typeplaatje te ontcijferen, maar het blijkt een as van het merk Nieper te zijn.
Ik had er nog nooit van gehoord, hij komt onder een Strautmann ladewagen vandaan. Maar het merk bestaat nog steeds.
Voor hij er onder gaat alles nog even goed nalopen, de binnenkant van één remtrommel is wat vettig.

Reacties

+4
DANOONTJE POWERR
Ga je 'm wisselen of maak je er een tandem van?
+3
hooidonk
@DANOONTJE POWERR
Wilde hem inderdaad gaan wisselen.

Voor een tandem is er erg weinig ruimte onder het chassis om nog te kunnen schommelen.
En een star tandem er onder maken, ben ik niet zo'n fan van.

Dan vooral nog een mooie grote band opzoeken, dan heb je volgens mij een bult lol van zo'n ding.
+3
casejxu
Quote Reactie van @hooidonk:
grote band

Heb nog wel 2x 800/45 26,5 staan... wel 10 gaats😅
+3
hooidonk
@casejxu

Oh hahahah 😄
Dat is met een extra hartplaat wel op te lossen toch?
Dan is die kar meteen 2x zo veel waard, maar kan alleen niet meer zijwaarts kiepen. 🙈
+2
casejxu
@hooidonk haha en hij rolt bijna altijd🤣
+1
hooidonk
@casejxu
Ja en dat was nou net niet de bedoeling, daarvoor die geremde as. Dan kan er tenmiste een hooo-houder op. 😄
+2
JD3010
@hooidonk Wat is het probleem dan? Dan gebruik je toch niet alle gaten.
+1
hooidonk
@JD3010
Nou dat klopt inderdaad, maar het is best lastig om te zien welke gaten je dan moet hebben. Voor je het weet zit het wiel uit het midden en hobbelt de kar. Als het een 5-gaats as en een 10-gaats wiel was, was het makkelijker. Dan kon je gewoon telkens een gat overslaan. Maar met 10 en 6 hou je er 4 over. Zelfs met aan één kant beginnen met tellen en er telkens eentje overslaan, kom je op een gegeven moment niet uit. Tenzij je het gat van de naaf en het gat van het ventiel mee rekent, dan kom je op 12 gaten uit. Dat is wel deelbaar door 6, maar dan is her weer lastig de band op te pompen. Dan moet je eerst een wielbout los draaien om bij het ventieldopje te komen. En dan moet je nog net weten welke dat ook al weer was. Die zou je dan duidelijk moeten merken.
Je zou er wel aan de bovenkant 3 kunnen doen en aan de onderkant 3, dan zijn ze mooi in balans.

Het is wel makkelijker dan andersom, bij een 10-gaats as een 6-gaats velg, moest je er weer gaten bij boren in de velg.
+1
JD3010
@hooidonk Kijk aan, jij begrijpt het. 👋
+1
JD3010
@hooidonk Wat zoek je dan?
+1
hooidonk
@JD3010
Ik denk een 500x17 of iets daar in de buurt.
Dat is tenminste ook een makkelijke gangbare maat.
+1
casejxu
@hooidonk daar zoek ik er ook nog 8 van zoiets... of 19.0/45r17
+1
hooidonk
@casejxu
Mocht ik zoiets tegen komen, zal ik aan je denken!

Op een 6-gaats velg of een 8-gaats?
+1
casejxu
+1
hooidonk
@casejxu
Oei, dan zitten we in hetzelfde vijvertje te vissen 😅
Maar jij hebt ongetwijfeld een groter budget, dus dan stuur ik die wel door 😜
+1
casejxu
@hooidonk haha dat wel maar ben niet van plan een groot budget voor uit te geven
+1
hooidonk
@casejxu
Nee, dat snap ik, al is het soms wel verleidelijk.
Mocht ik wat weten, hoor je het 👍🏼
+5
WaterDeutzer
Je hebt helemaal geen geremde as nodig. Genoeg stenen in voorraad.😉
+1
hooidonk
@WaterDeutzer
Haha, ohja! 🙈
+3
Rondeutz06
Een leuk klussie, succes ermee
+2
hooidonk
@Rondeutz06
Bedankt!
+1
marcel-pek
Mooi, wordt de as hydraulisch of mechanisch met een kabel/stang geremd?
+1
hooidonk
@marcel-pek
Ik twijfel nog, maar ik denk hydraulisch.
Ik heb al een remventiel voor de 155 liggen en daar zal hij toch het meeste achter komen, in ieder geval als hij (zwaar) beladen is.

Een oplooprem is wel makkelijker in het gebruik en dan remt hij bij alle trekkers.
Maar dat is lastiger te bouwen en ik weet ook niet of deze as daar geschikt voor is.
Bij mijn weten moet je dan achteruit een vrijloop op de rem hebben, anders druk je hem met achteruit rijden op de rem.
Of je moet het remmechanisme kunnen blokkeren met achteruit rijden.
+1
marcel-pek
@hooidonk oké, ja lijkt me ook het beste inderdaad. Succes!
hooidonk
@marcel-pek
Dankjewel!

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
4
PUNTEN
20
WEERGAVES
0
BATTLES