Zetor 3011, foto van Rietman

Zetor 3011

0 foto's van @Rietman

+10
Rietman
In de waterrijker gebieden van N.W.Overijssel verkochten wij zeer regelmatig de kleine modellen Zetor 3011 of 3011, de meeste andere merken hadden alleen maar 540 t/m aftakas, de Zetor's beschikken over naast de 540 t/min ook over extra 5 via de versnellingsbak schakelbare toerentallen, de 3e versnelling was ongeveer gelijk aan de 540 t , maar via de 4e of 5e versnelling kan men bijv. halfgas toch bijna 1000 t draaien, (voordeel minder brandstof nodig en flink minder motorgeluid) zelfs was er aftakas via de achteruit versnelling anders om draaien, (dat is handig bij verstopte mestmixers, maar had je een mest-of ladewagen met een pallensysteem dan moest je echt niet de achteruit gebruiken, dan had je soms flinke schade aan de machine, maar voor pompen van water of mest wat dit ideaal !

Reacties

+1
NH-Ford
Zet je dan een kruisgroep ofzo in de vrij zodat trekker niet rijdt?
Rietman
@NH-Ford De aftakas is via de versnellingsbak schakelbaar maar of... rijafhankelijk of... je zet even de hendel van de hoog / laag groep in de neutrale stand, en dan is dit handig voor pompen of mestmixen.
Rondeutz06
Mooie uitvinding met die toerentallen op de aftakas.
Wij hebben eens een Zetor gehad die kon alleen maar heffen als de aftakas draaide, dit was heel onhandig en weer heel gauw ingeruild.
+1
Albert Peters
@Rondeutz06 dat hebben Fordson Majors,Power enSuper Majors ook
+2
Rietman
@Rondeutz06 Elke Zetor kon heffen en natuurlijk ook zonder dat de aftakas draait, bijvoorbeeld als je een cyclomaaier in de transportstand stond kon je via deze bedieningshendel gelukkig wel heffen zonder de aftakas te gebruiken, zou inderdaad knap lastig zijn als dit niet kon, maar gelukkig kon dat wel (even de hendel in andere stand zetten en heffen zonder aftakas)
+1
Albert Peters
@Rietman bij die Fordsons gaat dat heffen zonder aftakas echt niet
+1
Rietman
@Albert Peters sorry... mijn uitleg ging over de Zetor bediening, dus niet over Ford of Fordson, daar heb ik niet de juiste kennis van.
+2
Albert Peters
@Rietman dat begrijp ik
Rondeutz06
@Rietman volgens mij kon het echt niet, ik dacht dat het achteraf een trekker voor een buitenlandse markt was, de dealer is er ook bij geweest en die zei ook dat het niet ging. Het was volgens mij een 7011 of in ieder geval dat model
+1
Rietman
@Rondeutz06 Bij een 7011 was dit altijd mogelijk, indien dit niet mogelijk was dat was er echt iets niet in orde, Het zou niet best wezen voor al die Zetor gebruikers ! Juist bij deze latere modellen was dit eenvoudiger gemaakt en minder omslachtig als de oudere modellen,
+2
Rondeutz06
@Rietman dan weet ik het ook niet meer. In ieder geval bedankt voor de informatie
+1
WaterDeutzer
Ja, ik weet dat nog goed. Een van de vele pluspunten bij een Zetor: het aftakastoeren bepalen via de versnellingspook! Was echt super voor lichte werkzaamheden en (heel)laag motortoeren.
+2
Kramer U800
Waar Zetor eigenlijk met dit systeem naartoe wou was om het door te voeren om er de wagen mee aan te drijven via de aftakas naar de as van de (getrokken) wagen, hierdoor was de wagen eigenlijk niet meer getrokken en dus ook op bijde wielen aangedreven. Wat je vaak ziet gebeuren is dat in de bagger de tractor slipt en de wagen als een zwaar lijk erachter blijft liggen. Met het systeem van Zetor was dit verleden tijd. Maar... dan moeten de wagen fabrikanten wel wagens maken met een aangedreven as, en daar lag nou net het probleem, dat zou wereld wijd doorgevoerd moeten worden maar omdat Tjecho-Slowakije communistisch was ging dat niet zo snel. Heel jammer want dit had een super systeem geweest, wat voor toen heel vooruitstrevend was. Ik kan mij zo 1, 2, 3 geen Duits merk bedenken die dit wel had. Je moet namelijk wel een wagenbouwer vinden die die wagens maakt, en je moet de juiste bandengrote hebben anders werkt het weer niet.

En wat je met die aftakas kon werd hier vroeger bij de dealer er ook bij verteld, en die boeren maakten daar dankbaar gebruik van. Vooral met mest mixen en water pompen inderdaad. Aangedreven wagens hebben we hier nooit gekend.
+1
steyrlanzboy
Mooi

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
5
PUNTEN
22
WEERGAVES
714
BATTLES
GESPOT OP DEZE FOTO