O&K L20
Vrachtwagenliefhebber? Help mee!
Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!
Tot dan toe is dat bedrijf sinds 1954 opgebouwd door mijn vader en mijn oom. Rond mijn geboorte is toen medewerker Gerard de Goede in dienst gekomen. Hij is een aantal jaren vooraf deze overdracht medeaandeelhouder/directeur geworden in de BV, waarmee Pa en oom Dirk hun aandeel verlaagde van 1/2 naar 1/3 per man.
Plan was om de machineverhuurtak (kranen/shovel) over te dragen naar Gerard de Goede en zelf, met hulp van pa, de agrarische werkzaamheden te combineren met (nieuw) mechanisatiewerk. De belangrijkste reden voor mij was dat mijn hart niet in de grondverzet lag en wel in de landbouw. Maar dit was niet de enige reden.
Na een aantal maanden voorbereiding in '88 waar er is gekozen voor (achteraf niet te begrijpen!) één adviseur in de vorm van de toenmalige accountant/adviesburo voor zowel mijzelf, mijn pa & oom Dirk. Gerard de Goede had z'n eigen adviseur ingebracht.
Uiteindelijk werden we het eens. Een feestelijk moment waar ik al 27 jaar voor klaargestoomd was! Dan komt er natuurlijk vanalles op je bord: waardebepalingen van kranen, shovels en bijbehoren.
Aankoop bedrijfswoning bij werkplaats op de zaak want die was nog prive van oom Dirk. En verhuizen én samenwonen naar m'n nieuwe thuis. En of het nog niet genoeg was, ook nog trouwen in dat najaar.
Met een klein team van jonge jongens voorbereid op de eerste grasoogst onder mijn leiding. Daarvoor hadden we nog een shovel nodig en een kraan. De shovel in Almelo gekocht, de kraan op een veiling.
Daarnaast ook in een mobilofoon installatie geïnvesteerd want in mijn planning zat er niemand thuis. Maar wilde wel 100% bereikbaar zijn.
Het 1e jaar onder mijn leiding verliep goed. We hadden zelfs een 20% hogere omzet in landbouw dan 1988. Daar zat ook al "urenwerk" van mij in naar Vicon Nieuw-Vennep waar we het HP1600 magazijn in de weekenden beheerde. Klanten wereldwijd belde in via modem op een pc van Vicon (1e pc ervaringen!) Op het scherm konden we de voorraad zien en waar het lag. Met de auto dan naar Nieuw-Vennep en zonder begeleiding zelf orderpicken en naar Schiphol-Zuid brengen. Daarnaast begonnen met aanpassen van HP1600 persen voor export in Neck.
Laatste
Reacties
Dus: werk aan de winkel. "Saneren fase 1" kan ik dat later noemen. Werken naar een "duo combinatie" met werktuigen. Daarmee 2 zware trekkers, 2 Taarups, 2 meststrooiers, 2 pakkenpersen, 1 shovel, en nog de andere landbouwmachines. En voor de O&K kraan is in een maaikorf geïnvesteerd om Waterschapwerk te doen. Alle andere machines en trekkers eruit en deels met opbrengst specialiseren.
Daar hoort ook een nieuwe Veenhuis gronddumper bij, met trekhaak om in een 1-mans bediening te kunnen baggeren bij boeren.
De pers is een demo geweest van Vicon en er is ook daar een nieuwe Taarup snijinrichting ingebouwd. Met een extra neerdrukbaar wielstel achter de hoofdas. Voor het inkuilen maakte we gebruik van de diensten met een lokale zelfstandige machinist met zijn CAT shovel. Dat was in de 1e dagen peentjes zweten voor hem. Die zware pakken opnemen en op juiste wijze stapelen was nog niet zo eenvoudig.
Dat had voor mij 2 doelen: 1) klantenbinding. 2) mogelijk onderhouds opdrachten aan trekkers van klanten.
Dit is net het enige oude gedeelte (achtermuur & afdak) wat is blijven staan bij de nieuwbouw.
Wat ik in dit verhaal wel herkent , is dat achteraf , er altijd wel beslissingen zijn gemaakt , waar je nu vraag tekens bijzet !
Maar die beslissingen van toen , nam je met de info die je toen beschikbaarhad.
Wat voor type deutz is dat voor de HP 1600? Die persen hadden nog wel wat pk's nodig
Mooie foto's en prima uitleg.
Mooi verhaal Johan! Dat zelfde ijzer is wel de ondergang van de pers bij Vicon geworden. De boeren wilde dat niet meer.
Je moet in korte tijd veel beslissingen nemen!
Waren de rollen toen verdeeld onder "vier man"..of had jij toen de aandelen van je vader en oom?.
Ivm al het werk en ruimte die het nodig had hebben mijn opa en vader het destijds niet gedaan. Later is Jan visser begonnen met een Freeman? Hij kwam wel persen omdat er toen wikkelaars waren en geen ijzerdraad.