Pluspunten

Pluspunten nieuws

Holland Varken vormt nieuwe basis onder varkensvleessector

28-03-2023 - Holland Varken wordt het ketenkwaliteitssysteem voor de Nederlandse varkenssector, melden Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV) en de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV). Als belangrijkste pluspunten worden een betere informatie-uitwisseling en verdere kostenefficiëntie genoemd.

Nieuwsgrazer

POV en COV: Holland Varken nieuwe basis onder varkensvleessector

28-03-2023 - Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV) en de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) maken Holland Varken het ketenkwaliteitssysteem voor de Nederlandse varkenssector. Als belangrijkste pluspunten worden een betere informatieuitwisseling en verdere kostenefficiëntie genoemd.

Nieuwsgrazer

Opleiding tot vrachtwagenchauffeur mogelijk voor statushouder door nieuwe (ESF) subsidie

21-04-2022 - Statushouders een baan in een mooie branche bieden én transport en logistiek bedrijven koppelen aan gemotiveerde medewerkers. Dat is het doel van het nieuwe project waarbij statushouders worden opgeleid tot vrachtwagenchauffeur. Dit project wordt uitgevoerd namens werkgeversorganisaties TLN, VVT, vakbonden FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen en het opleidingsfonds voor de sector SOOB. Hierbij zorgt Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) voor de werving, subsidie en opleidingen voor deze medewerkers en wordt samengewerkt met gemeenten. Ook rijschoolhouders kunnen zorgen voor het leggen van contact met statushouders.


STL-directeur Lisette van Herk: “Waarom zouden we niet de talenten aanspreken van gemotiveerde statushouders, die aan de slag willen in transport of logistiek? Dat is goed voor zowel de logistieke bedrijven, statushouders én de samenleving. Bedrijven zijn hard op zoek naar vrachtwagenchauffeurs. Ik hoop dat we veel ondernemers en statushouders kunnen ondersteunen!”


De organisaties willen statushouders enthousiast maken voor de sector transport en logistiek. Als zij de overstap willen maken naar het beroep van vrachtwagenchauffeur moeten zij wel beschikken over taalniveau B1 en een rijbewijs B. Is er na gesprekken een klik met een bedrijf, dan kan een contract worden ondertekend. De keuze hierbij is: 2 jaar lang minimaal 24 uur per week of 1 jaar lang minimaal 32 uur per week achter het stuur zitten. STL: “De kosteloze opleidingen voor de groot rijbewijzen, begeleiding, baangarantie, zelfstandigheid en werk met veel vrijheid zijn mooie pluspunten om te gaan voor een baan als vrachtwagenchauffeur. Voor statushouders die niet beschikken over bovengenoemde zijn er ook functies beschikbaar. Zij kunnen bijvoorbeeld aan de slag als orderpicker of heftruckchauffeur. Zolang je goed gemotiveerd bent, verwelkomt de sector iedereen die aan de slag wil.”


Hulp bij aanvraag subsidie en opleiding

STL ontzorgt logistieke bedrijven door Europees Sociaal Fonds (ESF) subsidie te verstrekken om de opleiding en het groot rijbewijs van de statushouders volledig te financieren. Ook de kandidaten worden hierin ondersteund door STL en de gemeente. Medewerkers die de statushouders begeleiden tijdens het leerwerktraject krijgen bovendien een training om dit tot een succes te maken. Dankzij het traject profiteren logistieke bedrijven niet alleen van een goede match met nieuwe werknemers, maar leveren ze ook een maatschappelijke bijdrage.


Ook subsidie voor doorstromers

Statushouders die als logistiek medewerker al in dienst zijn bij een SOOB-bedrijf kunnen zich eveneens laten omscholen tot vrachtwagenchauffeur.

Truckfan Nieuwsposter

Nog meer Pluspunten nieuws

Datum Onderwerp Reacties
10-05-2020 Tawi 200 - Plus/minpunten aan een Tawi 200 wikkelaar 5 reacties
20-09-2016 Massey Ferguson 2620 - Ervaringen, Plus en minpunten!? 12 reacties