Afmetingen

Afmetingen nieuws

Bobcat presenteert eerste elektrische verreiker

24-04-2024 - Bobcat presenteert deze week de eerste elektrische verreiker. De machine wordt nog doorontwikkeld en is daarom nog niet leverbaar.

De verreiker heeft drie afzonderlijke elektrische motoren en een hydrostatische transmissie. Deze maken het volgens Bobcat mogelijk om bijna geluidloos, volledig emissievrij en met lage bedrijfskosten te werken. De emissievrije machine wordt aangedreven door vloeistofgekoelde accu’s die hetzelfde nominale vermogen en hetzelfde hefvermogen leveren als de dieselvariant.



Tijdens INTERMAT 2024, die van 24 t/m 27 april in Parijs gehouden wordt, laat Bobcat voor het eerst de TL25.60e elektrische verreiker zien. De verreiker heeft drie afzonderlijke elektrische motoren en een hydrostatische transmissie, die het mogelijk maken bijna geluidloos, volledig emissievrije en met lage bedrijfskosten te werken. De emissievrije machine wordt aangedreven door vloeistofgekoelde accu’s, die hetzelfde nominale vermogen en hetzelfde hefvermogen leveren als de dieselvariant. Het concept bewijst dat echte duurzame machines mogelijk zijn zonder dat de prestaties verslechteren. Bobcat is tijdens INTERMAT te vinden op stand E127 in hal 5b.

De Bobcat TL25.60e, die nog steeds doorontwikkeld wordt en dus nog niet leverbaar is, heeft een nominaal hefvermogen (ROC) van 2,5 ton. Dat is vergelijkbaar met het nominale hefvermogen van de dieselvariant. Het hypermoderne elektrische concept biedt lage geluidsniveaus, minimale bedrijfskosten en een indrukwekkende veelzijdigheid. De elektrische verreiker heeft drie afzonderlijke, elektrische motoren voor maximale efficiëntie, een hydrostatische transmissie voor betere prestaties, een maximale snelheid van 25 km/u en dezelfde compacte afmetingen als het conventionele Bobcat TL25.60-model.

“Net als de dieselvariant is de Bobcat TL25.60e gebouwd om bij veel werkzaamheden te kunnen ondersteunen”, zegt Serge Boyer, Product Manager for Telehandlers bij Bobcat EMEA. “Door zijn compacte formaat, de lage geluidsniveaus en het emissievrije bedrijf is deze conceptverreiker geschikt voor veel verschillende toepassingen, waaronder werkzaamheden op krappe werkterreinen en in stadscentra.”

Vijay Nerva, Innovation Lead bij Bobcat EMEA, zegt: “Bij Bobcat gaan we altijd voor een innovatief ontwerp waarbij de modernste technologie en het comfort voor de bestuurder centraal staan. Door de integratie van ergonomie en digitalisering, die tot uiting komt in het transparante T-OLED-scherm, kunnen we flexibele, interactieve functies introduceren zonder dat dit ten koste gaat van het comfort en het ruimtelijke ontwerp van onze cabines. Wij geloven dat deze mix van digitale oplossingen en een op de bestuurder gericht ontwerp, de toekomst van de bouwmaterieelsector op een positieve manier kan veranderen.”

Nieuwsgrazer

Afmetingen van een Ecosyl Ecodry RL80 doseer apparaat

20-04-2024 - Voor de modelbouw zoek ik naar de afmetingen van een Ecosyl Ecodry RL80 doseer apparaat zoals op bij gaande foto's. Wie is er in de gelegenheid om het voor mij op te meten.

Eite62

‘Markiezaat Container Terminal’ komt er nu echt: H.Essers start met de bouw in Bergen op Zoom

14-02-2024 - H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom. De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent niet alleen een mijlpaal in de groeiambities van het toonaangevende logistieke merk, maar ook een belangrijke stap richting betere en duurzamere logistiek in de hele regio. Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle vergunningen rond en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zal worden, is nog niet bekend. Deze beslissing is voor H.Essers afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.

De nieuwe terminal zal naar verwachting begin 2026 operationeel zijn en de huidige inlandse terminal volledig vervangen. Er komt bovendien een versterkte kademuur van 325 meter lang, twee containerkranen, twee reachstackers en 19.000 zonnepanelen. Daarnaast wordt 45.000 vierkante meter extra magazijnruimte gebouwd, goed voor een totaal van 210.000 m2.

De maximale capaciteit van 250.000 TEU1/jaar en de strategische ligging aan het Schelde-Rijn kanaal – buiten de Burgemeester Peterssluis – maakt dat de nieuwe terminal uitermate geschikt zal zijn als consolidatiehub. Bij de terminal kunnen grotere binnenvaartschepen geladen worden en vrachten gebundeld, waardoor H.Essers tegemoet kan komen aan de behoefte van de nabijgelegen zeehavens Rotterdam en Antwerpen en bedrijven die willen importeren en exporteren via deze havens. Het logistieke bedrijf combineert met de nieuwe terminal namelijk transportoplossingen over water met warehousing- en added value-activiteiten, zoals afvulactiviteiten.

Ideale ligging

Bergen op Zoom vormt met enerzijds haar strategische ligging tussen de wereldhavens van Rotterdam en Antwerpen en directe toegang tot het Schelde-Rijnkanaal, en anderzijds de mogelijkheid tot de opslag van tank- en koelcontainers, het perfecte tussenstation voor vervoer van containers over het water en transport naar het achterland. De locatie sluit bovendien naadloos aan op de bestaande diensten van H.Essers, zoals de douaneafhandeling en het huidige transportnetwerk. Met meer dan 200.000 vierkante meter high seveso-warehousing – dat wil zeggen opslag voor gevaarlijke stoffen – “in de achtertuin” kan H.Essers perfect invulling geven aan de strategische groeiplannen van het bedrijf in Nederland.

De bouw van de terminal in combinatie met de overname en rebranding van de chemie-tak van Meeus Groep, betekent dat H.Essers in de toekomst een nog klantgerichter dienstenportfolio kan bieden. Dat het bedrijf van veel klanten en partners in de logistieke keten vragen krijgt over de status van dit project, zegt volgens H.Essers veel over het belang ervan. De terminal wordt gezien als een belangrijke versterking van de NorthSea-med Corridor binnen het Europese TEN-T-netwerk.

Voordelen voor de buurt

De bouw van de nieuwe terminal kent ook voordelen voor de regio, waaronder voor de lokale mobiliteit en het milieu. Richard Klaassen, Operations Manager bij H.Essers: “We zetten als bedrijf meer en meer in op transport via het binnenwater, en deze terminal zal zo’n 260 vrachtwagens per dag van de weg halen. Door de betere bereikbaarheid van de nieuwe buitendijkse terminal vanaf het Schelde-Rijnkanaal, vermindert ook de verkeersdrukte door de bebouwde kom. Andere initiatieven, zoals accu-laden, zonnepanelen en walstroom – waardoor dieselgeneratoren tijdens verblijf in de haven uitgeschakeld kunnen blijven – helpen flink bij de reductie van CO2 en stikstof.”

De terminal en de nieuw te ontwikkelen magazijnruimte zullen daarnaast banen scheppen: 150 direct en indirect zelfs 300. Voor de woonwijken naast de huidige terminal is er ook goed nieuws. Klaassen: “Hoewel de huidige terminal volledig binnen de vergunningsperimeter ligt, zijn we blij met wat deze vergunning voor de buurtbewoners betekent. Want met alle vergunningen op zak hebben wij, na jarenlang te hebben gezegd dat wij willen verhuizen, nu eindelijk de mogelijkheid om ook daadwerkelijk te kunnen verhuizen. Het terrein krijgt een nieuwe, door de gemeente te bepalen, bestemming en de nieuwe terminal ligt niet meer in de buurt van woonzones.”

Omgevingsvergunning binnen, CEF-subsidie in aanvraag

H.Essers heeft al heel lang de ambitie om een nieuwe, grotere en duurzame terminal te bouwen, op een buitendijkse locatie. Bij de overname van de chemie-activiteiten van Meeus Groep beloofde het Belgische familiebedrijf om hier versneld werk van te maken. Ondertussen haalde het alle nodige vergunningen binnen, op één na: de omgevingsvergunning.

“We zijn ongelofelijk blij dat we nu ook de omgevingsvergunning definitief op zak hebben en met de bouw kunnen starten. Over onze CEF Transport Infrastructure Works-subsidieaanvraag echter, verwachten we pas in juni nieuws. Die EU-steun is, bovenop onze eigen investering van 75 miljoen euro, broodnodig. Wij, maar ook de Brabantse en Antwerpse regio, kijken zo naar deze terminal uit, dat we nu al onze verantwoordelijkheid nemen. We gaan daarom alvast gefaseerd van start, en rekenen erop dat de CEF-subsidie toegekend wordt”, zegt Klaassen.

Als de subsidie niet wordt toegekend, kunnen de bouwplannen niet worden uitgevoerd in de huidige vorm. Het gevolg zal zijn dat H.Essers de plannen ingrijpend moet herzien. De bouw van de terminal gaat dan wel door, maar het potentieel van het project zal dan maar gedeeltelijk worden benut. Een voorbeeld van zo’n ingrijpende maatregel zou zijn dat de transitie naar een volledige emissievrije haven in het gedrang komt. De subsidie is namelijk hard nodig voor het realiseren van de kade, het aanleggen van walstroom in combinatie met zonnepanelen en de plaatsing van zero-emissie kranen.

Fase 1 is het verplaatsen van de huidige terminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom naar de nieuwe locatie. De volledige verhuizing moet afgerond zijn begin 2026, waarna alle activiteiten op de huidige locatie stoppen.

Fase 2 behelst het aanleggen van de kade, walstroom en zero-emissie gantry cranes. Tevens worden zonnepanelen geïnstalleerd, om alle havenvoertuigen van groene energie te voorzien. Deze fase is cruciaal en de CEF-subsidie is noodzakelijk voor het realiseren van deze plannen.

Truckfan Nieuwsposter

Nog meer Afmetingen nieuws

Datum Onderwerp Reacties
13-02-2024 Deutz D30 - Terugtrekveer koppelingspedaal kapot 1 reactie
28-01-2024 Same Centauro 55 - Welke afmetingen heeft een derde punt van een centauro 55? 7 reacties
23-12-2023 Benford dumper - Aandrijfriem gezocht voor mijn benford dumper 7 reacties
21-12-2023 Fordson - Hoe een rolbeugel te maken voor op een Fordson Power Major? 1 reactie
17-11-2023 Same Puledro - Nummer van het oliefilter 6 reacties
17-10-2023 Prachtige Iveco S-Way voor Gradus Rauwerda 0 reacties
11-10-2023 PZ Strela - Stickers pz strela foto en afmetingen 4 reacties
04-10-2023 Onbekend heftruck - Heftruck op een melkvee bedrijf 16 reacties
28-03-2023 Gezocht: Braak trekkerjas frame voor International 733 0 reacties
18-03-2023 DAF ontvangt grote order van Asset Alliance Group 0 reacties
27-12-2022 Rolbeugel deutz 06 maken 14 reacties
23-12-2022 International 423 - Afmetingen zitbeugel spatbord 1 reactie
04-11-2022 Fendt 106 S - Afmetingen spatborden Fendt 106s 8 reacties
28-10-2022 Welke verzekering nemen voor tractor 9 reacties
14-09-2022 TomTom introduceert vrachtwagennavigatie 3 reacties
28-05-2022 Kubota B5001 - Op zoek naar afmetingen van lagers stuurhuis 0 reacties
11-05-2022 Kroonwiel Ford 2000/3000 of 4000 afmetingen 0 reacties