Foto van: jans-eising

Mercedes-Benz

eActros

Foto's
91
Video's
0
Topics
1

Informatie over de Mercedes-Benz eActros

We hebben helaas nog geen technische specificaties van de eActros.

Ervaring

leden die ervaring blijken te hebben met de eActros, gezamenlijk zo'n 0 draaiuren. Elk lid kan zijn ervaring met deze prachtige machine toevoegen. Wordt ook lid »

Actuele vragen Stel ook een vraag »

Holcim bestelt 1.000 elektrische Actrossen

Holcim zal vertrouwen op de Mercedes-Benz eActros 600 om zijn duurzaamheidsstrategie op grote schaal te implementeren. De Zwitserse producent van bouwmaterialen is van plan om in totaal 1.000 exemplaren van de batterij-elektrische vrachtwagen van Mercedes-Benz Trucks, die afgelopen oktober zijn wereldpremière beleefde, aan zijn Europese vloot toe te voegen. Beide bedrijven hebben daartoe als sterke partners een gezamenlijke intentieverklaring getekend. Het volume vertegenwoordigt de grootste geplande order tot nu toe voor de eActros 600 die bijdraagt aan het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen van beide bedrijven. Het merendeel van de elektrische vrachtwagens zal met silotrailers worden ingezet voor het veeleisende transport

0 reacties


Top 6 foto's Alle foto's »

  • Mercedes-Benz eActros

    Foto van een Mercedes-Benz eActros.

    Reageer

  • Mercedes-Benz eActros

    Simon Loos breidt elektrisch wagenpark uit met eerste vijf eActros koelbakwagens van Nederland Het elektrische wagenpark van Simon Loos wordt uitgebreid met vijf Mercedes-Benz eActros koelbakwagens. Het zijn daadwerkelijk de allereerste vijf volledig elektrische trucks die in serie geproduceerd worden door Mercedes-Benz voor Nederland. De aanschaf volgt op een periode van uitvoerige praktijktests met twee prototypes van de eActros, waarmee Simon Loos inmiddels 100.000 kilometer praktijkervaring heeft opgedaan. “Wij geloven in het concept van elektrisch rijden en dankzij de ervaringen uit de praktijktest zijn wij ervan overtuigd dat dit the way to go is”, laat Fleetmanager Wim Roks weten. Met de aanschaf van maar liefst vijf eActros trucks, telt de volledig elektrische vloot van Simon Loos ruim twintig vrachtwagens. Dit maakt de West-Friese logistiek dienstverlener een koploper in Europa op het gebied van elektrisch transport met zware vrachtwagens. De 27-tons eActros bakwagens worden vanaf medio maart vanuit distributiecentra in Pijnacker en Zaandam ingezet voor een emissievrije belevering van Albert Heijn-filialen in de Randstad. De eActros is een 3-assig chassis met gestuurde naloopas en halflange cabine. Met de batterijcapaciteit van 315 kWh, is het mogelijk om onder alle omstandigheden een rijafstand van ruim 250 kilometer af te leggen. Tegelijkertijd verzorgt deze batterijcapaciteit ook de voeding van de Frigoblock koelmachine. De complete truck is daarmee emissievrij en muisstil. Dankzij succesvolle praktijktests hebben chauffeurs van Simon Loos de kennis en ervaring in handen om de eActros op de meest duurzame wijze in te zetten. Succesvolle praktijkproef Sinds 2020 doen Mercedes-Benz en Simon Loos uitvoerige tests met het prototype van de eActros. Deze tests waren vanaf dag één intensief: de eActros pre-serie ging zeven dagen per week tussen 07.00 uur en 23.00 uur de weg op. Daarbij werd met een scherp oog gelet op factoren als temperatuur, het traject, rijstijl, laadgewicht en het gebruik van de airco en kachel. Innovatie voor chauffeursvak Tientallen chauffeurs van Simon Loos hebben een speciaal voor de eActros ontwikkelde training gevolgd. Deze training helpt chauffeurs om zich bewust te worden van belangrijke veiligheidsaspecten van het hoge voltage, zodat ze er veilig mee op pad kunnen. Uiteraard komen ook zaken als de bediening en de werking van de energieterugwinning aan bod in deze training. Simon Loos is als vooraanstaand logistiek dienstverlener al vanaf 2014 bezig om binnen eigen geledingen ervaring op te doen in elektrisch transport. “Het is zo evident, dat het gewoon moet”, vindt Fleetmanager Wim Roks over de transitie naar emissievrij transport. “Wij pakken de koe bij de hoorns en willen graag voorop lopen. We zijn dan ook ontzettend blij met deze aanschaf. Met deze transportoplossing brengt een grote truckfabrikant een mooi innovatief idee tot werkelijkheid en laat hiermee zien dat het roer is omgegooid, zodat onze branche in de toekomst verder en sneller kan opschalen met zero emissie voertuigen.” -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Over Simon Loos Toonaangevende logistieke oplossingen voor Transport, Warehouse, Co-packing en Logistieke Consultancy: dat is Simon Loos. Begonnen als klein familiebedrijf, zijn we in ons ruim 80-jarig bestaan uitgegroeid tot één van de grootste en meest gewaardeerde logistiek dienstverleners van Nederland. Dagelijks werken we met ruim 3.200 collega’s en 1.400 voertuigen, verdeeld over meer dan 60 standplaatsen in heel Nederland, aan onze logistieke missie. Duurzaamheid en innovatie zitten in ons DNA, en wij staan bekend om onze hoge kwaliteit, flexibiliteit en betrouwbaarheid. Ambitieus, maar in de kern nog steeds een familiebedrijf. Beloond met een top-10 plek in de top 100 van logistiek dienstverleners, zijn we meer dan trots op onze superhelden die dag in dag uit onze mooie naam in logistiek waarmaken.

    Reageer

  • Mercedes-Benz eActros

    Vijf weken durende test van de batterij-elektrische langeafstandstruck eActros 600 in Andalusië bij hoge temperaturen tot 44 °C Focus op metingen en functietests van verschillende componenten van de eActros 600 Ruim 2.000 km lange terugrit van een prototype op zijn eigen as van Granada naar Wörth Wereldpremière op 10 oktober 2023 – serieproductie in 2024 Dr. Konrad Götz, Hoofd afdeling Global Testing Mercedes-Benz Trucks: "Sinds vorig jaar onderwerpen we de eActros 600 aan strenge tests. Na de wintertests in Finland in het voorjaar bij vrieskou tot min 25 °C en de eerste tests op de openbare weg, moest de eTruck zich nu bewijzen bij meer dan 40 °C in Spanje. De eActros 600 doorstond de uitdagende tests met glans. Nu, in de volgende stap, kijken we uit naar de praktijktests bij onze klanten" Mercedes-Benz Trucks heeft de zomertests van de batterij-elektrische langeafstandstruck eActros 600 met succes afgerond. Gedurende ongeveer vijf weken hebben testengineers de eTruck getest bij hoge temperaturen tot 44 °C in Andalusië in Zuid-Spanje. De omvang van de tests varieerde van de werking van de airconditioning onder zeer warme omstandigheden en de prestaties van de elektrische aandrijflijn en het thermomanagement van de accu tot metingen tijdens laadprocessen bij snellaadstations. Na afloop van de tests legde een prototype op zijn eigen as ook de meer dan 2.000 km lange terugrit af van Granada via Valencia, Barcelona, Montpellier en Lyon naar het ontwikkelings- en testcenter van Mercedes-Benz Trucks in Wörth. De eActros 600 viert zijn wereldpremière op 10 oktober 2023. In 2024 is de serieproductie gepland. Dr. Konrad Götz, Hoofd afdeling Global Testing Mercedes-Benz Trucks: "Sinds vorig jaar onderwerpen we de eActros 600 aan strenge tests. Na de wintertests in Finland in het voorjaar bij vrieskou tot min 25 °C en de eerste tests op de openbare weg, moest de eTruck zich nu bewijzen bij meer dan 40 °C in Spanje. De eActros 600 doorstond de uitdagende tests met glans. Nu, in de volgende stap, kijken we uit naar de praktijktests bij onze klanten." Over de eActros 600 Een nieuw design voor de cabine van de eActros 600 breekt met het vertrouwde uiterlijk van de Actros-serie, neemt designelementen over van het conceptprototype dat op de IAA werd gepresenteerd en zet deze voort met strakke lijnen en een aerodynamisch design. Ook het interieur is vernieuwd. Drie accupakketten geven de serieversie van de eActros 600 een totale geïnstalleerde capaciteit van meer dan 600 kWh en twee elektromotoren als onderdeel van de nieuwe eAs genereren een continuvermogen van 400 kW en een piekvermogen van meer dan 600 kW. De hoge accucapaciteit moet een actieradius van 500 km mogelijk maken zonder tussentijds laden. Naast de trekker-oplegger zal Mercedes-Benz Trucks direct na de introductie ook varianten met open laadbak van de eActros 600 gaan produceren, zodat klanten nog veel meer inzetmogelijkheden in het volledig elektrische transport krijgen. De ontwikkelingsengineers van Mercedes-Benz Trucks hebben de eActros 600 zo ontworpen dat hij aan dezelfde duurzaamheidseisen voor voertuig en componenten voldoet als een vergelijkbare conventionele heavy-duty Actros-langeafstandstruck. Dat betekent 1,2 miljoen km in 10 jaar gebruik. In de eActros 600 worden accu’s met lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie (LFP) gebruikt. Deze overtuigen vooral door een lange levensduur en meer bruikbare energie. De accu’s van de eActros 600-serietruck moeten in minder dan 30 minuten van 20 tot 80 procent kunnen worden geladen aan een laadstation met circa 1 megawatt vermogen. Kern van het concept van Mercedes-Benz Trucks voor batterij-elektrisch internationaal transport is om klanten een holistische transportoplossing te bieden bestaande uit voertuigtechnologie, advies, laadinfrastructuur en services. De eActros 600 is daarmee de juiste keuze voor klanten op het gebied van rendement, duurzaamheid en betrouwbaarheid.

    Reageer

  • Mercedes-Benz eActros

    3026 Eerste eActros van een bestelling van 25 gaat de weg op voor Sligro Sligro Food Group Transport heeft een compleet nieuwe, volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 300 bakwagen in gebruik genomen. Deze eerste aflevering is onderdeel van een grote bestelling van maar liefst 25 exemplaren voor Sligro Food Group Transport. Yvonne Poels, Manager Transport bij Sligro: “Bij de versnelling van onze verduurzaming voeren we een tweemerkenbeleid. Hierbij was het voor ons logisch om weer voor Mercedes-Benz Trucks te kiezen: we reden namelijk al een aantal jaar naar zeer grote tevredenheid met een eActros 300.” De uitlevering van 25 eActrossen gebeurt de komende tijd in samenwerking met meerdere dealers en is medio juli voltooid. Speciaal voor deze bestelling heeft Mercedes-Benz de inrichting van het laadsysteem aangepast aan de wensen van Sligro Food Group Transport. Middels een aflever- en chauffeursinstructie worden de chauffeurs klaargestoomd om hun eActros optimaal te kunnen gebruiken. De eActros 300 bakwagen rijdt in Nederland al veelvuldig rond, maar een levering van 25 exemplaren in één keer is toch iets bijzonders. Richard Bos is eKey Accountmanager bij Daimler Truck Nederland. Hij vertelt hierover: “De elektrificatie van het wagenpark raakt in Amsterdam nu in een stroomversnelling, mede door de strenge eisen rondom de volgend jaar in te voeren uitstootvrije zone. Sligro zet nu deze overtuigende stap voorwaarts met in totaal maar liefst 50 nieuwe e-trucks. Om vanuit Mercedes-Benz tot aan de zomervakantie alle exemplaren goed af te leveren, zetten we alle zeilen bij. Mercedes-Benz Truckdealers Louwman Mercedes-Benz in Gilze en Van Mossel in Bergschenhoek nemen samen het aflever klaarmaken van alle trucks voor hun rekening. Daarna is dealer Gomes Noord-Holland voor Sligro Food Group Transport het aanspreekpunt voor alle onderhoud en service.” Laadaansluiting verplaatst Mercedes-Benz Trucks past op speciaal verzoek de elektrische trucks aan naar de specifieke wensen van Sligro Food Group Transport. Richard Bos: “Normaal gesproken zit de laadaansluiting van de eActros bakwagen aan de voorkant, achter de cabine. Sligro vroeg ons om mee te denken over de meest efficiënte indeling voor het laden op hun eigen terrein. Daarom hebben we een technische aanpassing doorgevoerd: de truck is nu eenvoudig aan de achterzijde aan te sluiten op de laadfaciliteit.” Manager Transport Yvonne Poels licht deze keuze namens Sligro toe: “Vanwege de veiligheid zetten we de trucks graag in de nacht achteruit aan de laadpaal om ze op te laden. Omdat we slim willen omgaan met de capaciteit van ons terrein, wilden we laadpalen liever niet midden op het plein plaatsen bij de cabines. Het is fijn dat men bij Daimler Truck Nederland wilde meedenken en tot een concrete, werkende oplossing is gekomen.” Mercedes-Benz: proven technology Na een grondige verbouwing telt het terrein van Sligro Bezorgservice in Amsterdam nu twee keer zoveel laadpalen als vorig jaar: in totaal zijn het er 36. Poels: “Met de 25 nieuwe eActrossen erbij, komen we in totaal op een vloot van 59 e-trucks. Ze hoeven niet allemaal iedere nacht te worden opgeladen, want gemiddeld rijden ze zo’n 100 kilometer op een dag, terwijl de actieradius van de eActros bijvoorbeeld rond de 300 kilometer ligt. Daarom is 36 laadunits voor nu voldoende.” Sligro voert voor de aanschaf van elektrische trucks op dit moment een tweemerkenbeleid. “We versnellen op verduurzaming en daarom vragen we om een snelle levering van een groot aantal trucks. Bij de overname van een deel van de activiteiten van Simon Loos hoorde 1 eActros, die het al jaren uitstekend deed. Deze proven technology maakte het voor ons logisch weer voor Mercedes-Benz te kiezen.” Chauffeurs blij met vooruitgang Alle chauffeurs die gaan rijden met de eActros krijgen vanuit Daimler Truck Nederland een training om goed te leren omgaan met het product en de capaciteiten van eActros volledig te benutten. Ook voor de mentorchauffeurs van Sligro is hiertoe een speciaal trainingsprogramma ontwikkeld. De eerste ervaringen met de eActros zijn bijzonder positief, zo vertelt Yvonne Poels: “De chauffeurs die bij de aflevering aanwezig waren, gingen meteen een blokje om met de nieuwe truck. Ze reageerden allemaal erg positief. Vooral de directe beschikbaarheid van vermogen bevalt, evenals het gebrek aan motorgeluid, trillingen in het stuur en uitstoot. Mooi om hun enthousiasme te zien.” Samenwerking partners De eActrossen die voor Sligro gaan rijden zijn allemaal 6x2 bakwagens van het type eActros 300 L, volledig luchtgeveerd. Richard Bos: “Om alles goed en betrouwbaar tot stand te brengen, werken we weer naar grote tevredenheid samen met verschillende partners. Zo tekende Ebo van Weel in Rhoon voor de levering van de koelopbouw. De Groot RMO uit Opmeer stelt de volledig elektrische en beproefde koelmachines van Frigoblock in bedrijf. Zo komen we al met al tot een zeer sterke combinatie waarmee Sligro in de komende jaren het positieve verschil kan maken. Wij zijn trots op deze samenwerking.” Over Sligro Sligro Food Group bestaat uit specifiek op de foodservicemarkt gerichte bedrijven in Nederland en België. In Nederland is Sligro als marktleider actief in de groothandelsmarkt voor de etende en drinkende mens met een totaalpakket food en aan food gerelateerde non food producten en diensten. Sligro Bezorgservice Amsterdam is de partner voor een zeer groot scala van bedrijven en organisaties in en rond Amsterdam: van de bruine kroeg op de hoek tot aan de gevangenis; van het theater tot aan het verzorgingstehuis. In de binnenstad wil Gemeente Amsterdam vanaf 1 januari 2025 een grote uitstootvrije zone invoeren, waar alleen elektrische of waterstof aangedreven vervoer is toegestaan. Met deze 25 nieuwe eActrossen én de al in Amsterdam rijdende elektrisch trucks is Sligro klaar om de binnenstad volledig elektrisch te kunnen beleveren.

    Reageer

  • Mercedes-Benz eActros

    Foto van een Mercedes-Benz eActros.

    Reageer

  • Mercedes-Benz eActros

    Simon Loos bv (Wognum) ×, Daimler AG (Stuttgart (D)) × op de foto met een Mercedes-Benz eActros, opgebouwd voor koeltransport.

    Reageer

« Alle Mercedes-Benz machines