Vakantie

Foto's van vakantie

Vakantie nieuws

Hoe goed blijft de batterij? En nog vier vragen over tweedehands elektrische auto's

30-03-2024 - Dit jaar zal er een forse toename zijn van elektrische auto's op de tweedehands markt, meldde de NOS vanochtend. Hoeveel kost zo'n auto? Hoe goed blijft die batterij? Deze en nog drie vragen over de prijs en kwaliteit van tweedehands elektrische auto's beantwoorden we hieronder.
Hoe duur is een tweedehands elektrische auto?
De prijzen van tweedehands elektrische auto's lopen erg uiteen. Bereik is bepalend, zegt Auke Hoekstra, onderzoeker elektrisch rijden van de TU Eindhoven.
"Enerzijds heb je auto's met een beperkt bereik, zoals de Nissan Leaf en Renault Zoe. Die kosten een paar duizend euro, maar dan heb je in de winter bijvoorbeeld maar honderd kilometer actieradius. Die is vooral interessant als tweede auto of als je niet ver hoeft te rijden."
Aan de andere kant zijn er de duurdere modellen, zegt Hoekstra, zoals Tesla's en Volvo's. "Denk dan aan tienduizenden euro's. Een stuk duurder, maar met een grote actieradius. Ze lijken duurder dan benzineauto's, maar als je niet bent aangewezen op een dure laadpaal zal je in de meeste gevallen - vooral als je veel rijdt - op het totaalplaatje toch goedkoper uitkomen."
Johan Meure, verkoper van tweedehands auto's in Purmerend, ziet eigenlijk steeds minder prijsverschillen. "Het grootste vooroordeel is dat de elektrische auto duur is, maar dat is nog maar ten dele waar. Bij een nieuwe auto klopt dat, maar tweedehands is dat echt niet meer zo."
De occasionverkoper ziet de prijzen behoorlijk gelijktrekken: "We zien het al gebeuren dat bij hetzelfde model de benzinevariant slechts een paar honderd euro goedkoper is dan de elektrische, of soms zelfs al gelijk geprijsd."
Het aandeel elektrische tweedehands auto's is nu nog klein:
Welke fiscale voordelen zijn er?
Er zijn verschillende voordelen voor elektrische rijders, zoals geen aanschafbelasting (bpm), motorrijtuigenbelasting (mrb) en een verlaagde bijtelling voor zakelijk rijders. Die voordelen gelden in ieder geval dit jaar nog.
Voor de tweedehandsauto bestaat een aanschafsubsidie van 2000 euro. De auto moet dan 100 procent elektrisch zijn, met een actieradius van minimaal 120 kilometer en een oorspronkelijke catalogusprijs van maximaal 45.000 euro.
Er is dit jaar een pot van bijna 30 miljoen euro te verdelen:
Wat zijn de best verkochte tweedehands modellen?
Vorig jaar werd die pot net niet opgemaakt: zo'n 4 miljoen euro bleef op de plank liggen. Ruim 14.000 tweedehands elektrische auto's werden gekocht met geld uit uit de subsidiepot, zo'n 28 miljoen euro.
"Die cijfers laten zien dat de subsidiemaatregel doet wat het moet doen: het stimuleren van betaalbare en praktische elektrische auto's", zegt voorzitter van BOVAG Han ten Broeke. "De lijst wordt gedomineerd door elektrische gezinsauto's enerzijds en compacte stadsauto's anderzijds."
Hoe goed blijft de batterij?
Het is dé vraag van potentiële kopers: hoe goed blijft die batterij? Volgens onderzoeker Hoekstra was dat bij eerdere modellen soms een gok, maar bij nieuwere modellen is dat niet meer het geval. "In de meeste gevallen verlies je tegenwoordig minder dan 10 procent van de capaciteit nadat je 250.000 tot 600.000 kilometer hebt gereden. Dat is veel langer dan de meeste auto's meegaan."
"Autobatterijen worden een stuk meer in de watten gelegd dan die van telefoons, en gaan daarom veel minder snel achteruit", zegt Hoekstra. "Goed batterijmanagement zorgt ervoor dat de autobatterij nooit te heet wordt. Dat was bijvoorbeeld het probleem bij de eerste Nissan Leafs, die luchtgekoeld werden. Maar nu is goede koeling, bijna altijd met vloeistof, de standaard. "
Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de Universiteit Eindhoven, verbaast zich elke keer weer: "Dan lees je wéér over een doorbraak waardoor de kwaliteit van batterijen is verdubbeld. Het gaat razendsnel. De levensduur gaat omhoog, de prijs omlaag."
Occasionverkoper Meure ziet het als puzzelen met klanten: "Waar gebruik je de auto voor, hoeveel kilometers rijd je, wat doe je met je vakantie, waar kan je laden, heb je zonnepanelen, et cetera. Dat soort gesprekken heb je niet bij aanschaffen van benzineauto's."
Ook hem valt op dat de batterijprestaties goed blijven, ook na tien jaar. "Daarbij zijn er steeds meer bedrijven gespecialiseerd in het repareren van accucellen." Een aanschaftip van Steinbuch: "Vergelijk de batterijcapaciteit van een volledig opgeladen tweedehands elektrische auto met hoe die was toen de auto nieuw was."
De batterijdegradatie van een Tesla (2019):
Hoe zit het met prijsverschillen van laden?
Nu steeds meer particulieren een tweedehands auto hebben, worden de prijsverschillen in laden bij publieke laadplekken steeds duidelijker. Uit een onderzoek van Independer en Eco-Movement blijkt dat de prijzen per kilowattuur in sommige gemeenten 2,5 keer hoger zijn dan in andere.
De gemiddelde tarieven per gemeente:
Maar ook binnen een gemeente - zelfs binnen twee palen in dezelfde straat - kunnen de prijzen uiteenlopen. Hoe dat komt, leggen we uit in deze explainer:

Nieuwsgrazer

VIDEO: FARM TOUR! - Trekkers - Koeien & Skiën in Oostenrijk ! - FarmVlog

24-03-2024 -


Een melkveebedrijf in Oostenrijk! Tijdens de wintersport vakantie een melkveebedrijf bezocht in het mooie Oostenrijk. Een mooie inkijk in deze  moderne Oostenrijkse boerderij

Voart

Jacqueline kampt al 15 jaar met klachten door Q-koorts: 'Het gaat niet weg'

07-03-2024 - De kinderen en de kleinkinderen van Jacqueline van den Bos (71) uit Helmond snappen het wel: oma moet regelmatig plat op bed liggen om bij te tanken. Ook kan ze niet overal bij zijn. Jacqueline kampt namelijk al vijftien jaar met de gevolgen van Q-koorts. En die gevolgen zijn niet mis. Daarom kijkt ze uit naar het derde rapport van de Nationale Ombudsman over Q-koorts, dat vrijdag uitkomt.
“Het eerste en tweede rapport ging vooral over de acute situatie”, zegt Jacqueline, die voor het rapport is geïnterviewd. “Voor dit derde rapport is naar de langere termijn gekeken. Hoe Q-koortspatiënten gedurende vijftien jaar hulp hebben gekregen van instanties, zoals: gemeenten, de gezondheidszorg of het UWV bijvoorbeeld.” Jacqueline bestrijdt het idee dat alles over Q-koorts nu wel bekend is. En dat het ergste voorbij is. “Het is klaar, zeggen mensen vaak. Wat moet er nu nog over gezegd worden? Maar ik ben er helemaal niet klaar mee. Uiteindelijk blijven een heleboel klachten bestaan. Ik heb geleerd ermee om te gaan, maar het gaat niet weg.”
Jacqueline moet er rekening mee houden dat ze niet meer zoveel kan. Vroeger plande ze vier of vijf dingen op een dag, nu twee. Een diepe vermoeidheid of erge hoofdpijn maakt zich regelmatig meester van haar. Ze heeft zelfs gekampt met verlammingsverschijnselen. Ook heeft ze een auto-immuunziekte opgelopen. Hoe ze Q-koorts heeft gekregen, weet ze niet. Ze werd voor het eerst ziek op vakantie in Spanje. “Ik kreeg het koud en had koorts. Ik wilde alleen maar naar huis, terwijl ik op vakantie juist altijd nog een paar dagen wilde blijven.”De dokters schreven antibiotica voor. Binnen twee weken zou het wel voorbij zijn. Maar Jacqueline bleef klachten houden. “Als ik opstond en douchte, dan had ik het wel gehad voor de dag. Terwijl ik een baan had en een puber thuis.”
Uiteindelijk stopte Jacqueline met haar werk. “Ik heb een rijke man, dus ik kon het me permitteren. Maar een heleboel mensen krijgen financiële problemen. En als je die hebt, kun je er niet veel andere dingen bij hebben. Mensen moeten naar het UWV en krijgen van een keuringsarts te horen dat het tussen de oren zit. Het zal je maar gezegd worden.”Dus is erkenning belangrijk voor Jacqueline. Ze hoopt dat het derde rapport dit een stukje dichterbij brengt. “Dat Q-koorts gezien wordt als een echte ziekte, want dat gebeurt nu nog niet." Herkenning noemt ze ook belangrijk: "Jonge artsen weten het vaak niet en moeten dingen opzoeken. Ze hebben de epidemie van 15 jaar geleden niet meegemaakt.” Terwijl er volgens Jacqueline elk jaar nog zo’n tien tot vijftien nieuwe mensen met Q-koorts bijkomen en je de ziekte nog steeds kunt oplopen.
Ook zitten er grote verschillen tussen gemeenten. "Sommige gemeenten zijn heel proactief, andere niet", zegt Jacqueline. "De gemeente Helmond krijgt van mij een tien. Die nodigde meteen alle mensen met Q-koorts uit en vroeg wat ze kon doen. Nu vergoedt de gemeente bijvoorbeeld een beweegprogramma voor mensen met Q-koorts."Daarom is het volgens Jacqueline zo belangrijk dat instanties meer samenwerken. “Zoveel mensen houden zich ermee bezig, zie dat allemaal maar eens op één lijn te krijgen, zodat patiënten niet meer vier keer hun verhaal hoeven te doen. Want dat is afschuwelijk. Wat dit betreft is er nog veel vooruitgang te boeken." DIT VIND JE OOK INTERESSANT: Dit complete gezin uit Eindhoven kampt ook al jaren met de gevolgen van Q-koorts

Nieuwsgrazer

Nog meer Vakantie nieuws

Datum Onderwerp Reacties
22-02-2024 Vrees voor Antwerpse stikstof die neerslaat op overbelaste Brabantse Wal 2 reacties
05-01-2024 Agressief boerenprotest ondanks compromis Duitse landbouwsubsidies 73 reacties
31-12-2023 Is het verstandig dat Rob Jetten vliegvakantie Argentinië op Instagram zet? ‘Ik ga braaf compenseren’ 101 reacties
14-12-2023 Eerste worstenbroodjeszaak in Amsterdam: 'Volle bak met Brabanders' 0 reacties
11-10-2023 Net als de herfstvakantie begint, verdwijnt warm oktoberweer 0 reacties
05-10-2023 Klimaatconflicten aan de keukentafel: ‘Cheese is murder.’ 0 reacties
05-09-2023 'Dit is waarom ik educatieboerin word' 0 reacties
05-09-2023 Vion: Vleesafzet verder onder prijsdruk door groeiend vleesvarkensaanbod 0 reacties
28-08-2023 Column: Vakantie 0 reacties
20-08-2023 Krap bij kas, maar toch op vakantie: op het weiland van boer Evert kon je gratis kamperen 0 reacties
11-08-2023 Op vakantie 31 reacties
10-08-2023 Een voordeel van een regenachtige zomer: de heide kleurt straks paarser dan paars 0 reacties
08-08-2023 Energie-update: Lage spotprijzen elektriciteit 0 reacties
31-07-2023 Zomerweer komt niet los, zeker tot vrijdag vaak regen: 'Doet eerder aan herfst denken' 0 reacties
28-07-2023 Fed en ECB nog niet klaar met rente 0 reacties
24-07-2023 Mc-Cormick D 219 - Lekkage uit gashendel of verstuivers? 5 reacties
18-07-2023 Bloementeler Theo moet aanpoten in de zomer. ‘We zijn niet anders gewend’ 0 reacties