Tln

Tln nieuws

Boerenblokkade grensregio volgens expert grootste van laatste weken

02-02-2024 - De boerenblokkades op de grensovergangen tussen Nederland en België lijken internationaal gezien de schadelijkste te worden van de afgelopen weken. Volgens internationaal expert Elmer de Bruin van transportvereniging TLN zijn de geblokkeerde wegen tussen Rotterdam en Antwerpen ook Europees gezien belangrijke verkeersaders doordat ze de grote havens van de twee steden verbinden. De branchevereniging wil dat de politie de boeren van de weg haalt.

Nieuwsgrazer

TLN niet blij met motie uitbreiding ontheffing zero-emissiezones

18-10-2023 - ZOETERMEER - De Tweede Kamer heeft op dinsdag 17 oktober 2023 ingestemd met de motie Erkens C.S. waarin is verzocht om verruiming van de overgangsregeling voor bestelbusjes in de zero-emissiezones. Dit houdt in dat MKB-bedrijve...Lees meer

Nieuwsgrazer

Kosten wegvervoer stijgen in 2024 minder hard dan in 2023

10-10-2023 - De verwachte kostenstijging, exclusief brandstofkostenontwikkeling, voor 2024 ten opzichte van 2023 varieert tussen de plus 3,8% en plus 5,3%. De gerealiseerde kostenstijging, exclusief brandstofkostenontwikkeling, van 2023 varieert tussen de plus 4,8% en plus 8,8%. Dit is een kostenontwikkeling exclusief specifieke marktomstandigheden en brandstofkostenontwikkeling. De gerealiseerde kostenontwikkeling 2023 is in lijn met de raming zoals in 2022 voor 2023 is afgegeven. De kostenstijging over 2024 tezamen met het verschil tussen realisatie en raming over 2023 varieert daarmee van 3,8% tot 5,1%, exclusief brandstofkostenontwikkeling en exclusief relaties met ferrydiensten. Dat blijkt uit het rapport “Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2023-2024” van onderzoeksbureau Panteia.

Kostenontwikkeling blijft hoog en de raming is nog onzeker
Na de extreme kostenstijging in het afgelopen jaar, ligt de kostenontwikkeling dit jaar aanmerkelijk lager. Toch is ook nu de stijging historisch gezien nog steeds stevig. Het ontbreken van een cao-beroepsgoederenvervoer voor 2024 maakt de raming minder voorspelbaar dan in het afgelopen jaar. De raming gaat nu uit van 5,4% contractloonstijging marktsector volgens het Centraal Planbureau. Daarnaast gaat onze raming uit van een accijnsverhoging per 1 januari 2024 op diesel. In de huidige kamer wil een meerderheid van deze accijnsverhoging afzien. Echter een beleidsbesluit is hierover nog niet genomen. Vandaar dat de raming uitgaat van staand beleid.

Loonkostenontwikkeling 2023
De gerealiseerde loonkostenontwikkeling in 2023 t.o.v. 2022 is plus 8,89%. De loonkostenontwikkeling voor 2023 is gebaseerd op het cao-akkoord, dat in de kern bestaat uit een loonstijging van 7,5%, een eenmalige uitkering van €250,- per 1 januari, een reiskostenvergoeding en de doorbetaling van verplichte opleidingstijd.

Brandstofkostenontwikkeling
De brandstofkosten zijn in 2023 t.o.v. 2022 met gemiddeld 9,1% gedaald. De gerealiseerde kostenstijging inclusief brandstofkostenontwikkeling van 2023 varieert tussen plus 3,7% en plus 7,8%. Veel ondernemers hanteren een brandstofclausule om de fluctuaties in de dieselprijs op te vangen. Ook hanteren bedrijven soms een energieclausule om prijsstijgingen van elektriciteit en gas (gedeeltelijk) op te kunnen vangen.

Realisatie 2023 in lijn met de raming 2023
De gerealiseerde kostenontwikkeling voor 2023 wijkt nauwelijks af van de raming zoals die gepresenteerd is in de rapportage van november 2022.

Overige belangrijke kostenontwikkelingen in 2024
De rentekosten nemen naar verwachting met 29,6% toe en de verzekeringskosten met 6,0%. De kosten van reparatie en onderhoud nemen naar verwachting met 4,4% toe.

Specifieke marktomstandigheden
Naast de reguliere ontwikkelingen kunnen er specifieke marktomstandigheden zijn die invloed kunnen hebben op de kostenontwikkeling bijvoorbeeld forse tolkostenontwikkeling in Duitsland en duurzaamheidsverplichtingen.

Nieuw in de rapportage
Nieuw in het huidige rapport is een kostenontwikkeling voor een elektrische trekker/oplegger.


Het rapport is, voor leden van TLN en/of evofenedex, verkrijgbaar bij deze organisaties. Vergunninghouders kunnen voor de rapportage eveneens bij TLN terecht. De volledige titel is:

“Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2023-2024”.

Truckfan Nieuwsposter

Nog meer Tln nieuws

Datum Onderwerp Reacties
02-10-2023 Miljoenenclaim sjoemel-bedrijfswagens namens duizenden ondernemers 1 reactie
13-09-2023 Oude bestuurderskaart in smart tacho 2 geeft handhavingsuitdagingen - Transport en Logistiek Nederland 0 reacties
31-08-2023 Logistiek: kabinet moet krimpplannen Schiphol in de ijskast zetten 0 reacties
21-08-2023 "Wij zijn de stem van de transportsector in Europa" 0 reacties
14-03-2023 Commissie Van Geest vliegt uit de bocht over vrachtwagenheffing 0 reacties
10-03-2023 TLN tegen verplichte update transitietachograaf 0 reacties
01-11-2022 TLN verbaasd over gedeeltelijke afsluiting A7 voor zware trucks 0 reacties
18-10-2022 Elektrisch rijden door de ogen van een groot en klein bedrijf 0 reacties
15-08-2022 TLN herhaalt: boerenblokkade snelwegen onacceptabel 0 reacties
31-03-2022 Transportsector wil beter stroomnet voor verduurzamen trucks 0 reacties
09-12-2021 Sector zet vrachtwagenchauffeurs in het zonnetje met nummer gezongen door Samantha Steenwijk 0 reacties
27-09-2021 Leuk die elektrische trucks, maar hoe zit het met het elektriciteitsnet? 0 reacties
14-01-2021 Problemen met douaneformaliteiten Groot-Brittanni nemen toe 0 reacties
30-11-2020 TLN: Investeer in transportroutes met een groot economisch belang 0 reacties
24-09-2020 Wegtransporteurs zijn wachttijden Rotterdamse haven zat 0 reacties
21-07-2020 Transportsector helemaal klaar met boze boeren op de weg 19 reacties
20-03-2020 Tekort aan chauffeurs dreigt door coronacrisis en daarmee komt supermarktbevoorrading in gevaar 0 reacties