Retail

Retail nieuws

Lekkere vegan kaas stiekem gediskwalificeerd

29-04-2024 - Vandaag worden de winnaars van de Good Food Awards, een blinde proeverij van kwaliteitsproducten die ook milieu- en sociale impact meeneemt - bekend gemaakt. Maar de vermoedelijke winnaar - Climax Blue - is inmiddels van de finalistenlijst geschrapt.

Toen in januari de finalisten bekend gemaakt werden, stond daar ook Climax Blue bij. Een kaas die geen kaas is, al staat hij op de kaart bij het sterren-restaurant Eleven Madison Park. Of misschien juist, want dat is een 100% plantaardig restaurant. Ook Climax Blue is plantaardig, 'kaas' gemaakt door een biotechbedrijf, van onder meer pompoenzaden, limabonen, hennepzaad, kokosvet en cacaoboter.

Oproer onder de makers van kaas van echte melk. De Good Foods Foundation wilde die sussen door een 'co-winnaar' aan te wijzen - want Climax Blue zou 'de' winnaar zijn.

Maar inmiddels is Climax Blue gediskwalificeerd. Dat laat de rel barst losbarsten, schrijft The Washington Post. Volgens Climax-CEO Oliver Zahn omdat de wedstrijdleiding onder druk gezet is door de kaasmakers. Volgens de Good Foods omdat één van de ingrediënten niet zou voldoen aan de Amerikaanse GRAS-regels (generally regarded as safe). Maar die regel bestond nog niet toen Climax zijn kaas instuurde, en bovendien was het betwiste ingrediënt toen al vervangen door cacaoboter. Oh nee, omdat Climax Blue nog niet verkrijgbaar was in de retail. Echt wel, repliceert Zahn.

Dan toch omdat de 'echte' kaasindustrie druk uitoefende? "Dit zijn gemanipuleerde producten. En ze maken deel uit van een gefinancierd voedselsysteem dat wordt gevoed door durfkapitaal en losstaat van de natuur", zegt kaasmaker Mateo Kehler. Plantaardige kazen liften mee op de waardepropositie van 'echte kaas. "Als kaasmaker is het fraude. Het ziet eruit als een kaas. Het smaakt misschien als een kaas. Maar dat is het niet. Het is niet verbonden met ons historisch begrip van wat kaas is."

Zahn haalt zijn schouders op. "Laat ze gewoon proeven. Vinden ze het lekker?"

Nieuwsgrazer

'Fermenteren past bij een duurzame manier van voeren'

17-04-2024 - Veehouders staan voor nieuwe uitdagingen als het gaat om voeren. Emissies moeten omlaag en voor de retail wordt de CO2-voetafdruk een issue. In beide gevallen kan fermentatie een rol spelen, zegt Ronald Scholten. Hij spreekt van een 'relatief goedkope techniek met weinig risico's'.

Nieuwsgrazer

Nederland houdt vleesvervangers in de benen

31-01-2024 - Volgens de laatst beschikbare cijfers daalde de verkoop van vleesvervangers in het eerste half jaar in de retail met maar liefst 19,8%. Recent bleek zelfs dat de gelauwerde markt van plantaardige melk met 7,2% kromp. Terwijl de daling in de Verenigde Staten eerder toe- dan afneemt, vlakt de daling in Nederland af. Samen met een groeiende vraag vanuit de (semi-) private instellingen en de medische sector zorgt dit voor wat optimisme.

Nieuwsgrazer

Nog meer Retail nieuws

Datum Onderwerp Reacties
30-11-2023 Picnic is toekomstbestendig, veel retailers niet onderscheidend genoeg 0 reacties
20-10-2023 Niet elke innovatie voor emissiereductie heeft draagvlak 3 reacties
25-09-2023 Farmel zoekt meer melk voor duurzame stromen 4 reacties
17-07-2023 Duitsland hanteert nu al regels over PFAS op groenten en fruit 0 reacties
20-05-2023 2 Sisters Storteboom start uitbreiding retail locatie in Zeewolde 0 reacties
05-04-2023 Amerikanen laten vleesvervangers liggen omdat ze niet lekker en te duur zijn 0 reacties
26-11-2022 Waar is de woestaantrekkelijke 120 % van v d Wal 60 reacties
30-09-2022 Tuinbouw staat stil bij toekomst gewasbescherming op 1 november 0 reacties
31-08-2022 ADM stapt in zuivelvervangers 0 reacties
17-08-2022 Miljoeneninvestering Vion in Duitse vleesverwerking 0 reacties
15-08-2022 "Ongekende uitdagingen voor de verse kruidensector" 0 reacties
06-07-2022 Als het kalf verdronken is, dempt men de put 0 reacties
16-06-2022 Gesteggel over melkprijzen in Canada 18 reacties
01-06-2022 Veganisme de trend in de retail. 12 reacties
01-06-2022 "CO2-neutraal worden gaat niet van vandaag op morgen" 0 reacties
21-05-2022 Marc Jansen (CBL): ‘Supers willen best meer betalen, maar wel aan eigen leveranciers’ 0 reacties
18-05-2022 Retail sorteert alvast voor op verwachte prijsstijging 0 reacties