Retail
Retail nieuws
Lekkere vegan kaas stiekem gediskwalificeerd
29-04-2024 -
Vandaag worden de winnaars van de Good Food Awards, een blinde proeverij van kwaliteitsproducten die ook milieu- en sociale impact meeneemt - bekend gemaakt. Maar de vermoedelijke winnaar - Climax Blue - is inmiddels van de finalistenlijst geschrapt.
Toen in januari de finalisten bekend gemaakt werden, stond daar ook Climax Blue bij. Een kaas die geen kaas is, al staat hij op de kaart bij het sterren-restaurant Eleven Madison Park. Of misschien juist, want dat is een 100% plantaardig restaurant. Ook Climax Blue is plantaardig, 'kaas' gemaakt door een biotechbedrijf, van onder meer pompoenzaden, limabonen, hennepzaad, kokosvet en cacaoboter.
Oproer onder de makers van kaas van echte melk. De Good Foods Foundation wilde die sussen door een 'co-winnaar' aan te wijzen - want Climax Blue zou 'de' winnaar zijn.
Maar inmiddels is Climax Blue gediskwalificeerd. Dat laat de rel barst losbarsten, schrijft The Washington Post. Volgens Climax-CEO Oliver Zahn omdat de wedstrijdleiding onder druk gezet is door de kaasmakers. Volgens de Good Foods omdat één van de ingrediënten niet zou voldoen aan de Amerikaanse GRAS-regels (generally regarded as safe). Maar die regel bestond nog niet toen Climax zijn kaas instuurde, en bovendien was het betwiste ingrediënt toen al vervangen door cacaoboter. Oh nee, omdat Climax Blue nog niet verkrijgbaar was in de retail. Echt wel, repliceert Zahn.
Dan toch omdat de 'echte' kaasindustrie druk uitoefende? "Dit zijn gemanipuleerde producten. En ze maken deel uit van een gefinancierd voedselsysteem dat wordt gevoed door durfkapitaal en losstaat van de natuur", zegt kaasmaker Mateo Kehler. Plantaardige kazen liften mee op de waardepropositie van 'echte kaas. "Als kaasmaker is het fraude. Het ziet eruit als een kaas. Het smaakt misschien als een kaas. Maar dat is het niet. Het is niet verbonden met ons historisch begrip van wat kaas is."
Zahn haalt zijn schouders op. "Laat ze gewoon proeven. Vinden ze het lekker?"
'Fermenteren past bij een duurzame manier van voeren'
17-04-2024 - Veehouders staan voor nieuwe uitdagingen als het gaat om voeren. Emissies moeten omlaag en voor de retail wordt de CO2-voetafdruk een issue. In beide gevallen kan fermentatie een rol spelen, zegt Ronald Scholten. Hij spreekt van een 'relatief goedkope techniek met weinig risico's'.
Nederland houdt vleesvervangers in de benen
31-01-2024 - Volgens de laatst beschikbare cijfers daalde de verkoop van vleesvervangers in het eerste half jaar in de retail met maar liefst 19,8%. Recent bleek zelfs dat de gelauwerde markt van plantaardige melk met 7,2% kromp. Terwijl de daling in de Verenigde Staten eerder toe- dan afneemt, vlakt de daling in Nederland af. Samen met een groeiende vraag vanuit de (semi-) private instellingen en de medische sector zorgt dit voor wat optimisme.