Ondernemerschap

Ondernemerschap nieuws

Mariëlle de Jong nieuwe themaspecialist Ondernemerschap bij LTO Nederland

08-02-2024 - Sinds 1 februari 2024 is Mariëlle de Jong werkzaam als themaspecialist Ondernemerschap bij LTO Nederland. De themaspecialist stelt zich voor bij LTO Nederland. Wat is je achtergrond?"Mijn naam is Mariëlle de Jong, getrouwd, 1 dochter en woonachtig in Rotterdam. Ik ben opgegroeid in Ter Aar, waar mijn…

Nieuwsgrazer

'Locatie van boerderij steeds belangrijker'

19-12-2023 - Sinds 1 november 2023 is Daniëlle Duijndam sectormanager melkveehouderij en kalverhouderij bij Rabobank. Naast haar fulltime job staat ze ook nog een paar keer per week in de melkput op het ouderlijk bedrijf. De combinatie van beide vindt ze waardevol. Als ze naar de toekomst van de melkveehouderij en kalverhouderij kijkt, ziet ze dat de locatie van een boerderij belangrijker is geworden.De liefde voor koeien is je met de paplepel ingegoten.“Dat kun je wel stellen. Ik ben geboren op een melkveebedrijf in Zevenhuizen. Zo’n twaalf jaar geleden is de boerderij verplaatst naar Haastrecht, ook in Zuid-Holland. In mijn jeugd plukte ik ‘s zomers gerbera’s bij tuinders in de buurt, maar al snel werd dat meehelpen op de boerderij. Dat doe ik trouwens nog steeds.”Jij werkt mee op het ouderlijk bedrijf?“Ja, dat klopt. Ik zit met enkele familieleden in het bedrijf. We houden 250 melkkoeien en het lijkt me mooi om het familiebedrijf voort te kunnen zetten. Dit houdt ook in dat ik enkele ochtenden in de week meehelp met melken. We beginnen ’s ochtends om 5 uur. Gelukkig ben ik een ochtendmens. Als ik klaar ben met melken, begint mijn werkdag voor Rabobank.”In je vorige functie werkte je op de onderzoeksafdeling van Rabobank en richtte je op de zuivelmarkt in Europa. Vanwaar deze stap?“Ik was niet zozeer op zoek, maar de functie van sectormanager melkveehouderij en kalverhouderij kwam beschikbaar. Het is een logische keuze van Rabobank om melkvee en kalverhouderij dichter bij elkaar te brengen, ook binnen deze functie. Je kunt beide sectoren tenslotte niet los van elkaar zien. Zeker als je kijkt naar de toekomst waarin veel op beide sectoren af komt.”Wat zie je zoal gebeuren in de toekomst?“Er spelen verschillende zaken op het gebied van dierenwelzijn voor jonge kalveren. Niet alleen in Nederland, ook op Europees niveau, bijvoorbeeld in Duitsland. Daar worden sinds dit jaar andere voorwaarden gesteld omtrent het transport van jonge kalveren. Daarnaast liggen er in Brussel voorstellen die moeten leiden tot meer dierenwelzijn bij kalveren. We gaan toe naar een situatie waarbij het kalf pas het melkveebedrijf verlaat als hij robuust genoeg is. Dat gaat niet van vandaag op morgen veranderen, maar je kunt wel aanvoelen dat dit een thema is dat de komende jaren veel meer aandacht gaat krijgen.”Rabobank heeft een visie ontwikkeld waarin alle veesectoren krimpen met 20 tot 40 procent. Die stip op de horizon lijkt nu van jullie te komen in plaats van de overheid. Is dat niet vreemd?“We kunnen wachten op duidelijkheid van de overheid of we kunnen onze eigen visie naar buiten brengen. Dit laatste hebben we gedaan, maar de basis blijft hetzelfde. In de melkveehouderij hebben we te maken met het fosfaatrechtenstelsel, derogatie, bodem- en waterkwaliteit, klimaatambities en grondgebondenheid van de sector. Het vertrekpunt tijdens de onderhandelingen van het landbouwakkoord was een bepaalde GVE-norm. Uiteindelijk is het landbouwakkoord niet doorgegaan, maar daarmee is de discussie over grondgebondenheid niet weg. Gezien deze ontwikkelingen verwachten we dat een deel van de melkveehouders de keuze maakt om vervroegd te stoppen. De visie van Rabobank kijkt een poosje vooruit, namelijk 2040. De sector zal uiteindelijk naar een andere omvang toe groeien. Dat geldt ook voor het melkvolume, al zal dit minder dalen dan het aantal melkkoeien in Nederland.”Wat is de grootste verandering die Rabobank ziet in de kalverhouderij?“We verwachten vooral dat het transport over lange afstanden meer onder druk komt te staan en daardoor zal afnemen. Dit betekent dat er minder kalveren uit het buitenland naar Nederland komen en dat het aandeel Nederlandse kalveren in de Nederlandse kalverhouderij zal stijgen. Als dan in de toekomst de jonge kalveren langer op het melkveebedrijf blijven, zul je merken dat melkveehouderij en kalverhouderij dichter bij elkaar komen te staan. Dit alles vraagt om een betere afstemming op elkaar.”Kunnen melkveehouderij en kalverhouderij een krimp aan zoals door jullie geschetst? Tast het niet de basis van de sectoren aan?“Als je het over de gehele tijd neemt, hoeft dat geen grote verandering te zijn. Belangrijk is dat er duidelijkheid komt. Een stip op de horizon die ver genoeg vooruit ligt. Dan kun je als ondernemer of bedrijfsleven je daarop richten en anticiperen. Dit geldt overigens ook voor ketenpartijen. Alle partijen komen voor de vraag: welke investeringen gaan we wel of juist bewust niet doen?”Waar moet je je als ondernemer op richten?“In brede zin is er werk aan de winkel op de thema’s klimaat, biodiversiteit, dierenwelzijn, bodem en water. De locatie van een agrarisch bedrijf is ontzettend belangrijk geworden en de verschillen in mogelijkheden en onmogelijkheden tussen locaties groter. Dat vraagt om aanpassingen. Niet elk bedrijf zal die stap maken. Duidelijke doelen stimuleren wel het ondernemerschap. Dus de komende jaren bieden natuurlijk ook kansen om je als bedrijf te onderscheiden.”

Nieuwsgrazer

Onderzoek onthult trage overgang naar elektrificatie in Nederlandse bedrijfswagenparken

13-12-2023 - Koninklijke RAI Vereniging heeft vandaag de resultaten van haar derde "Monitor Lichte Bedrijfswagens" gepresenteerd. Dit onderzoek, uitgevoerd door VMS | Insight, biedt inzicht in de huidige en toekomstige behoeften van bedrijven met betrekking tot hun wagenpark, met een focus op de transitie naar duurzame mobiliteit en elektrificatie. “Het onderzoek onthult een trage overgang naar elektrificatie in de Nederlandse bedrijfswagenparken. Daarom blijft subsidiering en stimulering noodzakelijk om ondernemers zoals de bakker, timmerman en loodgieter de transitie te kunnen laten maken.”, aldus Huub Dubbelman, voorzitter sectie personenauto’s en lichte bedrijfswagens.

Het onderzoek belicht diverse thema's, waaronder Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) en de gevolgen van de afschaffing van de bpm-vrijstelling, gebaseerd op inbreng van meer dan 600 ondernemers. Het biedt een scherp inzicht in de uitdagingen en kansen op het gebied van verduurzaming en de transitie naar elektrische voertuigen binnen de Nederlandse bedrijfswagenparken. Het onderzoek toont aan dat de transitie naar zero-emissie vrachtvervoer met name bij het kleinbedrijf nog niet leeft. “Subsidiering van elektrische bestelwagens blijft voorlopig noodzakelijk, omdat de maatregelen die de overheid heeft genomen, zoals de invoering van ZES-zones en het afschaffen van de BPM-vrijstelling op dieselbestelwagens niet het gewenste effect lijkt te hebben.”

Transitie vereist meer stimulans

Ondanks de bekendheid met de ZES-zones en het stopzetten van de BPM-vrijstelling, blijkt slechts een derde van de ondernemers gemotiveerd om elektrische bestelwagens aan te schaffen. De rest kiest voor alternatieve maatregelen, zoals het aanschaffen van nieuwe dieselbestelwagens voor eind 2024, langer gebruikmaken van huidige voertuigen, of het importeren van gebruikte dieselbestelwagens uit het buitenland. Grote wagenparkbeheerders tonen meer betrokkenheid bij duurzaam mobiliteitsbeleid dan het midden- en kleinbedrijf, dat achterblijft en meer stimulansen nodig heeft. Huub Dubbelman benadrukt dat als de overheid daadwerkelijk de overstap naar zero-emissie vervoer in de bestelwagensector wil bevorderen, zij duurzaam ondernemerschap moet belonen.

Belangrijkste conclusies onderzoek

Verduurzaming: Grotere bedrijven richten zich actiever op verduurzaming van vervoer. Het aandeel bedrijven dat niet actief is in verduurzaming, steeg echter van 16% naar 28%.

Zero Emissie Zones: Bekendheid met Zero Emissie Stadslogistiek groeit sterk (86% in 2023). Vooral bedrijven met grote vloten, verwachten dat dit een grote invloed heeft op de samenstelling van het wagenpark.

BPM-vrijstelling: 80% kent de afschaffing van de BPM-vrijstelling voor lichte bedrijfswagens. Dit heeft invloed op de voertuigkeuze en voertuiginzet: o.a. langer doorrijden met de huidige bedrijfswagen, aankoop jonge occasion, parallelimport of vervroegde overstap naar EV's.

Keuzecriteria: Betrouwbaarheid blijft het belangrijkste criterium voor alle wagenparkgroottes, terwijl wegligging en rijgedrag voor kleinere parken van belang zijn. Kosten/TCO en actieradius zijn cruciaal voor middelgrote en grote wagenparken.

Transitie naar EV vertraagt: Intentie om voor EV's te kiezen is afgenomen door onduidelijkheid over regelgeving en gevolgen van ZE-zones en BPM-veranderingen. Grote wagenparken tonen meer interesse, terwijl kleinere parken terughoudender zijn.

Aanschafintenties: Tot 2024 worden nog veel diesels aangeschaft, maar de interesse in elektrische voertuigen zal toenemen. Grote wagenparken kiezen nu al vaker voor EV's.

Dealer en Service: De rol van dealers wordt belangrijker, vooral voor grote wagenparken die behoefte hebben aan uitgebreide service en flexibele mobiliteitsoplossingen.

Truckfan Nieuwsposter

Nog meer Ondernemerschap nieuws

Datum Onderwerp Reacties
14-09-2023 Melkveehouder Ruesink: '5 cent extra voor Beter Leven-zuivel' 9 reacties
07-09-2023 Melkveehouder Hagoort: 'Wat er niet in gaat, komt er ook niet uit' 2 reacties
31-08-2023 Melkveehouder Woudstra richt bedrijf regeneratief in 0 reacties
22-07-2023 ​Column: politiek kan leren van kleine ondernemers 0 reacties
21-06-2023 LTO staakt gesprekken landbouwakkoord 0 reacties
20-06-2023 LTO STOPT MET LANDBOUWAKKOORD 9 reacties
15-06-2023 Toekomstvisie melkveehouderij: bouw perspectief en vertrouwen van onderaf op 0 reacties
14-05-2023 Op zoek naar gebruikerservaring met de Qscout 0 reacties
02-05-2023 ​Zussen Bennenbroek winnen Agroscoopbokaal 0 reacties
01-05-2023 Column: Grondgebondenheid 0 reacties
06-04-2023 ​Landelijke jongerendag kalverhouderij 0 reacties
04-04-2023 ​‘Liever geen akkoord dan een slecht akkoord’ 0 reacties
20-03-2023 ‘Een stal waar ik twintig jaar mee vooruit kan’ 0 reacties
06-03-2023 Leden landbouwcoöperaties afgehaakt - een analyse met consequenties 0 reacties
03-03-2023 Kabinet: meer geld naar regelingen voor innovatieve ondernemers 0 reacties
26-01-2023 'Het was nu of nooit om uit te breiden' 0 reacties
25-01-2023 Geesterse student dier- en veehouderij met onvoldoende studiepunten moet toch stoppen met opleiding 0 reacties