Onderhoudskosten

Onderhoudskosten nieuws

Tesla aangeklaagd door auto-eigenaren om hoge onderhoudskosten

15-03-2023 - Klanten van Tesla hebben de elektrische autofabrikant aangeklaagd omdat zij zich gedwongen voelen hoge prijzen te betalen voor reparatie en onderhoud van hun auto. Tesla heeft een monopolie op de vervangende onderdelen die voor de onderhouds- en reparatiewerkzaamheden nodig zijn. Ook de lange wachttijden zitten de klagers dwars.

Nieuwsgrazer

Hans Brolsma kiest na 25 jaar weer voor Renault Trucks

04-05-2022 - Dat oude liefde niet roest, bewijst Hans Brolsma uit het Friese De Westereen. Hij kiest na 25 jaar weer voor Renault Trucks. En hoe. Over elk detail van zijn nieuwe T High EVO is nagedacht met een verbluffend resultaat. “Als een stoer uiterlijk met een licht karakter,” omschrijft de transporteur zijn nieuwe truck. “Dit is een droom die uitkomt.”

Hans Brolsma is de derde generatie van het gelijknamige transportbedrijf, dat naast het instrumentenvervoer voor het Noord Nederlands Orkest verhuizingen, transporten en pianovervoer verzorgt. Toen hij het bedrijf van zijn vader overnam, koos de ondernemer na goede ervaringen met de Renault G serie voor de Magnum AE. “Daarna heb ik een uitstapje gemaakt naar een ander merk, maar de liefde voor Renault Trucks is nooit verdwenen. Ik houd van het eigenzinnige karakter.” Na 25 jaar staat er weer een truck met het ‘wybertje’ voor de deur, een indrukwekkende Renault Trucks T High EVO met 520 pk. De truck is geleverd door Renault Trucks-dealer LVS Trucks vanuit de vestiging Leeuwarden.

Extra bewegingsvrijheid
Om aan de alsmaar strengere emissie eisen van binnensteden, waar Brolsma regelmatig komt met het Noord Nederlands Orkest, te voldoen ging hij op zoek naar een nieuwe truck. Vanwege de vlakke vloer was de keuze voor de T High snel gemaakt. “Als we met 100 man een podium hebben opgebouwd, pak ik graag een rustmomentje in de cabine. Ook tijdens een theatertour, wanneer we twee of drie dagen stil staan, vertoef ik er veel in. Dan is die extra bewegingsvrijheid heel aangenaam.”

Weinig onderhoudskosten
De Renault Trucks T High gaat op jaarbasis tussen de 30.000 en 35.000 kilometer rijden. Brolsma vertelt dat hij van de 18 uren die hij aan het werk is maar een paar uur achter het stuur zit. “Daarom heb ik weinig onderhoudskosten, alleen voor de banden. Theaters zitten meestal in de binnenstad waar ik vaak moet achteruitsteken waardoor deze harder slijten.” Het rijcomfort van de 4x2 trekker bevalt goed, net als de 13 liter motor met 520 pk. “Hij is niet alleen zuinig, ook heel stil. In de stad kan ik niet aankomen met een ronkende motor.”

Ontelbare details
Geen ronkende motoren, maar tonen van Beethoven als de Renault Trucks T High voorbij rijdt. Over het uiterlijk werd zorgvuldig nagedacht. Brolsma ging met zijn ideeën naar MW Designs en samen maakten ze het ontwerp. Van de achterbumper met remlichten in de vorm van een Renault-logo tot de beplating en het slangenrek, allemaal handwerk uitgevoerd door GSO General Service Ouwendijk. De zwarte kleur en rood met gouden striping geven de truck een stoer uiterlijk. Het Noord Nederlands orkest zorgde voor de inspiratie voor de special paint op de zijkanten. “MW Designs heeft er echt iets speciaals van gemaakt,” zegt Brolsma trots. “Eigenlijk moet je hem een keer of tien zien voordat je de ontelbare details hebt ontdekt.”

Hans Brolsma V.T.P.
Sinds 44 jaar vervoert Hans Brolsma V.T.P. instrumenten voor het Noord Nederlands Orkest. Daarnaast verzorgt het in 1931 opgerichte transportbedrijf verhuizingen, pianovervoer en de opslag van goederen. Oorspronkelijk bestond het wagenpark uit meerdere bakwagens en trekker-oplegger combinaties. Maar Brolsma, die als 16-jarige jongen voor het chauffeursleven koos, besloot enkele jaren geleden met één auto verder te gaan om te kunnen doen waar hij blij van wordt.

Katy Kleyn

Wie betaald mijn rekening?

07-03-2022 - Afgelopen zaterdag mest uitgereden. Met twee sleepslangsetjes hebben ze 2000 m3 drijfmest uit gereden. 35 m3 per ha.
Daarnaast moeten we natuurlijk denken om het minimaliseren van de stikstof emissie. Ook is het bij deze hoge stikstof prijzen (veroorzaakt buiten de schuld van de landbouw ) zaak om te zorgen voor een maximale benutting van de stikstof . Dus is er per ha 17 a 18 m3 water per ha toegevoegd.
De kosten waren dit jaar fors hoger. De tarieven waren per 1 januari 22 al zo'n 12 % gestegen door hogere arbeids, energie en onderhoudskosten. Daar kwam vorige week ook nog een dieseltoeslag bij van 35 cent per verbruikte liter. Allemaal kosten veroorzaakt buiten de schuld van de landbouw om.
Maar ik wil eigenlijk het kostendeel van het toevoegen van water onder de aandacht brengen. 1 euro per m3, dus 18 euro per ha, naast de dieseltoeslag.
Het landbouwcollectief durfde nog geld te vragen voor deze emissie reducerende maatregelen. Groen doen kan niet door rood te staan. En als de maatschappij de natuur in een betere staat van in standhouding wil (KDW verlagen) dan moet de beurs getrokken worden.
Maar ja, het landbouw collectief is niet meer. En LTO heeft ook duidelijk laten weten dat niet meer te willen. Wel hebben ze samen met NAJK, Rabobank en NZO de coalitie toekomstgerichte melkveehouderij in het leven geroepen.
Zeg maar de "coalition of the willings ".
En budget? Misschien voor hun eigen zakken....Maar niet voor de natuur...of zij die de natuur hoog in het vaandel hebben omdat ze op eigen kosten emissie reducerende maatregelen nemen.
Wie vertegenwoordigd ons nog? Ik zie er weinig meer....de meeste zijn bezig met de in standhoudingsdoelstellingen......
Maar niet voor de natuur...... !

John Spithoven

Nog meer Onderhoudskosten nieuws

Datum Onderwerp Reacties
20-11-2020 Wat is een gemiddelde prijs voor onderhoud van een rupskraan? 56 reacties
25-02-2020 Is een elektrische auto duurder qua herstelkosten? 2 reacties
15-07-2019 John Deere Gator - Wat zijn de onderhoudskosten van een john deere gator 4 reacties
21-02-2019 Loonbedrijf Rybra met hun nieuwe Vervaet hydro trike mest injecteren 0 reacties
18-02-2019 Voorjaar barst los met de Vervaet HydroTrike combinaties 0 reacties
18-04-2018 Grazend schaap op de zeedijk onder druk 0 reacties
20-12-2017 ‘Nadenken over vervanging oude koelinstallatie melktank’ 0 reacties
22-09-2017 Nieuwe naam en nieuw merk voor JM Logistics 0 reacties
06-09-2017 Melkrobot kost in Denemarken 1,6 cent extra per liter 0 reacties
26-07-2017 Poeth introduceert AirConveyor 0 reacties
19-01-2017 Kramer 5055e elektrische wiellader krijgt technology award 0 reacties
07-12-2016 Schuimbluis-Scania’s voor Chemelot 2 reacties
02-02-2016 Onderhoudskosten melkrobot hoger dan fabrikanten zeggen 38 reacties
28-01-2016 Onderhoudskosten robot 166 reacties
03-06-2014 Delaval, SAC, Boumatic 15 reacties