Mesttransport

Foto's van mesttransport

Mesttransport nieuws

DDB biedt kant en klare oplossingen voor de mestmarkt

30-01-2024 - Uitrijdperiode vervroegen, vergunning tijdelijke mestopslag en bufferstroken afschaffen!

Terwijl heel agrarisch EU in brand lijkt te staan en duizenden boeren met hun trekkers demonstreren om desastreus beleid (afkomstig vanuit Brussel) met belastingverhogingen, kortingen, krimp en afromingen terug te draaien of te voorkomen, worden er in Nederland door demissionaire ministers (!) maatregel op maatregel gestapeld die slechts één doel hebben: krimp van de landbouw en in het bijzonder de veehouderij. De uitvoering van de desastreuze Green Deal!

Opzet en proefballonnetjes!

Zowel minister Adema als minister Van der Wal spelen regelmatig het slachtoffer en wijzen naar Brussel als zijnde de grote boze wolf. Terwijl zij zelf de oorzaak zijn van al die extra beperkingen in het water- en mestbeleid. Door opzettelijk de verkeerde data over de waterkwaliteit te delen (ernstig gedateerd!) of er simpelweg niet te zijn wanneer de derogatiebesprekingen op de agenda stonden. De NV gebieden, de bufferstroken, het verlies van de derogatie, zijn allemaal te danken aan de Nederlandse landbouwministers en niet ondanks!

De proefballonnetjes die Minister Adema met betrekking tot het oplossen van de druk op de mestmarkt er momenteel doorheen probeert te drukken, zijn geen van allen met praktisch inzicht bedacht of oplossingsgericht. Sterker nog: ze zullen ALLEMAAL GEEN ENKEL POSITIEF RESULTAAT HEBBEN en slechts leiden tot hogere onkosten, een hogere kostprijs en minder plaatsingsruimte!

De DDB biedt drie echte oplossingen die de mestplaatsingsruimte per direct verruimen en de druk op de mestmarkt verlichten:

Uitrijdperiode vervroegen
Wil minister Adema écht wat doen voor de sector, zoals hij beweert? Dan moet hij NU de uitrijdperiode vervroegen naar 1 februari. Dat is de enige noodmaatregel die bedrijven waar de stront boven de roosters staat per direct helpt! Kalenderlandbouw is een belemmering voor meer duurzaamheid en veroorzaakt problemen. Laat het weer de uitrijdregels bepalen in plaats van theoretische Brusselse en Haagse ambtelijke dwalingen!

Tijdelijke mestopslag: vergunning!
Het is ook per direct nodig dat er geen beperkingen worden opgelegd aan boeren, die een tijdelijk mestopslag op hun bouwblok willen leggen – een groot aantal Waterschappen ligt daar nu bij dwars. Los het op vanuit Den Haag! Wanneer bijvoorbeeld akkerbouwers nu al een tijdelijke mestopslag kunnen aanleggen en laten vullen, kan er zodra de weersomstandigheden het toelaten, overal mest uitgereden worden. Doordat we te maken hebben met een afnemend aantal loonbedrijven/ een beperkte capaciteit om te sleepslangen én beperkte logistieke mogelijkheden voor wat betreft mesttransport, is dit ook een reële optie om de druk op de mestmarkt te verlichten.

Afschaffen bufferstroken
Daarna moet Minister Adema zien dat hij als de bliksem in Brussel komt om te heronderhandelen over de derogatie en de NV gebieden. Op basis van de échte cijfers aangaande de waterkwaliteit. Op basis van de echte vervuilende bronnen. Op basis van feiten en niet van ambtelijk bedrog.

De Franse president Macron heeft maandag 29 januari jl. aangekondigd de verplichte braaklegging van landbouwgrond, te schrappen. Uit dezelfde ambtelijke krimp-koker komen de bufferstroken in Nederland: ook maximaal 4% van de grond per boer, ook nutteloos als maatregel maar met enorme impact op de plaatsingsruimte! Schaf de bufferstroken en andere braakregels per direct af! En de minister van LNV heeft een enorm areaal aan mestplaatsingsruimte gerealiseerd!

Oplossingen

Minister Adema zegt dat hij de druk op de mestmarkt wil verlagen. Dat mag hij dan nu laten zien. We hebben hem hierboven de enige opties aangeboden die per direct een positief resultaat hebben. Vanuit de praktijk. Zonder weer onnodig boeren weg te pesten met het sloopbeleid waar dit Kabinet om herinnerd zal worden. Maak er nog wat van in deze demissionaire periode. Op de valreep.

De enige krimp die wij accepteren is krimp van schadelijke regels!

Namens het DDB Bestuur,

Sieta van Keimpema, voorzitter

Grasbaal

E-cert.nl

17-02-2023 - Zijn er meer met problemen om een e-cert account aan te maken?.
Hij blijft combinatie mailadres en ww weigeren.
Nodig ivm mesttransport.

vaak

Verwisselen mestcodes en monsters beboet met geld-en taakstraffen

01-05-2022 - De rechtbank in Den Bosch heeft twee mannen uit Stevensbeek taakstraffen van 25 en 30 uur opgelegd en de veehouderij van een van de beide boetes van in totaal 9000 euro.

Nieuwsgrazer

Nog meer Mesttransport nieuws

Datum Onderwerp Reacties
03-03-2022 Zeeuwse loonwerker brengt met sleepslang digestaat in graszaadperceel 0 reacties
12-01-2022 Bakker Oldebroek zwaar gestraft voor fraude met mesttransporten 36 reacties
07-06-2018 Geen proef e-CMR bij mesttransport door beveiligingsrisico‘s 0 reacties
27-02-2018 Ton van Genugten nu ook zakelijk met Iveco onderweg. 0 reacties
25-02-2018 50 jaar loonbedrijf Houbraken te Bergeijk. 0 reacties
23-01-2018 Aanvullende gegevens mestbeleid 2017 al doorgegeven? 0 reacties
16-11-2017 Nedersaksen legt Nederlands mesttransport stil 0 reacties
02-11-2017 Vierkantsverwaarding van varkensmest bij Willy de Beer, Leende. 0 reacties
05-10-2017 Compact-Sleepvoetbemester - Een nieuwe ontwikkeling door Bomech BV 0 reacties
13-07-2017 Rechter acht meldplicht bij mesttransport in strijd met het evenredigheidsbeginsel 0 reacties
09-05-2017 Nog geen datum voor proef mestexport met e-CMR 0 reacties
21-02-2017 Ik zoek een oude 1 aprilgrap 18 reacties
11-11-2016 Vrachtwagen gekanteld op A7 3 reacties
05-10-2016 Onderzoek mestapparatuur 1 reactie
19-03-2016 Poep op de stoep 0 reacties
23-02-2016 Stront op straat na ongeval 0 reacties
17-12-2015 Mesttransport duurder door extra regels 0 reacties