We hebben helaas nog geen technische specificaties van de 460R.
leden die ervaring blijken te hebben met de 460R, gezamenlijk zo'n 0 draaiuren. Elk lid kan zijn ervaring met deze prachtige machine toevoegen. Wordt ook lid »
Tekst en beeld Anne de Boer Regiorondje Burgum / Sumar. Zoal fietsend van mijn (bijna dagelijkse) regiorondje over het industrieterrein van Burgum en Sumar kwam ik bij Tiltrans Noord deze , vreemde eend in de bijt, grijs/blauw/groen gestreepte Scania N323 R460 A4x2 tegen. De kleur deed mij niet direct vermoeden dat het hier om een vrachtauto van Tiltrans Burgum zou gaan. Na bestudering thuis op mijn computer zag ik – toch echt wel – het Tiltrans logo op zowel de truck als tankcontainer zitten. Dit wekt natuurlijk wel enige nieuwsgierigheid. Het blijkt hier te gaan om Tilfood Liquids Logistiek. Waarschijnlijk
Casper Jansen begint als eigenrijder met Scania Super Breda – Vanaf deze maand volgt Casper Jansen zijn droom en is hij officieel zelfstandig ondernemer op een nieuwe rondom luchtgeveerde Scania 460R met de Super aandrijflijn. Hij gaat zijn brood verdienen met… het rijden van brood. “Niet alleen brood,” lacht de 27-jarige eigenrijder als we hem spreken. “Ik werk al sinds mijn 17de in het transport van hamburgers voor HAVI. Eerst als stagiaire, later als chauffeur en op de planning. En al die tijd kriebelde er iets. Hoe mooi zou het zijn om dit werk te doen maar dan op je eigen truck? Als zelfstandig ondernemer.” Vorig jaar februari hakte Casper de knoop door. “Als ik het niet probeer, houd ik waarschijnlijk altijd dat gevoel van ‘had ik het maar geprobeerd’,” geeft hij uitleg. En nu kan het ook nog makkelijk. Mijn vriendin en ik hebben drie jaar geleden een huis gekocht en we hebben nu nog geen kinderen. Dus ben ik vorig jaar mei begonnen. Heel voorzichtig. Want het moet financieel allemaal wel passen. En ik wist écht niet hoe het zou gaan. Dus heb ik eerst een truck gehuurd.” Casper heeft twee grote opdrachtgevers. Voor de ene rijdt hij veel brood en de andere is een grote fastfoodketen waarvan hij diverse filialen bevoorraadt. Hij kiest bewust voor transport in de levensmiddelensector. “Dit werk gaat altijd wel door en bovendien geniet ik hier echt van. Het is een combinatie van rijden, heel veel manoeuvreren op plaatsen waar je denkt ‘dat past niet’, sjouwen met rolcontainers en veel contact met de afnemers. Het is een mooie balans van én lekker sturen én toch zo’n 13.000 stappen per dag maken. Dat eerste jaar was echt super.” Maar er ontbrak nog een ding: een eigen truck. En dan precies zoals Casper hem wilde hebben als ultiem visitekaartje van zijn bedrijf CNJ Transport uit Leusden. Na een korte oriëntatieronde, zat hij al spoedig met de Scaniadealer uit Nijkerk om tafel. “Die hebben mij uitstekend geadviseerd. En dus is het een 460R geworden. Met luchtvering rondom voor het comfort, de zuinige Super-aandrijflijn voor de economie en het gewone dak voor de old skool look die mij voorstond. Zij hebben ook de lease en de verzekering verzorgd. Een onderhoudscontract maakt het af: zo weet ik precies waar ik maandelijks aan toe ben en kan ik zorgeloos starten.” “Ik ben altijd al een Scania liefhebber geweest. En nu er dan eentje komt met mijn naam op de deur, wil ik hem ook precies zo hebben als in mijn droom. Nou niet helemaal. Want dan had er naast mijn naam ook nog een V8 schildje op de deur gezeten. Maar je moet wel realistisch blijven: als beginnende nationaal rijdende ondernemer kun je met 460 pk uitstekend uit de voeten met een lading brood achterin. En het kan dan wel eigenrijder heten, maar je bent toch in eerste instantie ondernemer.” De truck is verder precies opgebouwd zoals Casper hem graag wil hebben. Zo heeft het voertuig o.a. een oldskool lichtbak met twee Michelin poppen, luchthoorns, toplampjes, een onderlip, vlonder, latten onder de skirts, breedtepalen en dubbelbranders. Ook met het spuitwerk is er flink uitgepakt. “Hij moest Toyota blauw worden. Met een zwarte band en witte accenten. De stalen velgen zijn in de kleur mee gespoten. En binnen heb ik het dashboard gedeeltelijk in RAL 9010 wit laten spuiten. Maar niet de knoppen hoor, dat gaat te ver. Er zit een luxe interieur in en ik heb de vloer laten customizen. Maar verder is de enige uitspatting die ik mij veroorloofd heb een cremekleurig driespaaks retrostuurwiel. Ja ik weet het, die heeft geen airbag. Maar ik vind dat zó fijn sturen. Bovendien heb ik de auto met retarder en ACC gekozen. En heeft Scania van zich zelf een uitstekend AEB-systeem. Dus durf ik dat wel.” Aangezien veel losadressen zich in stedelijke gebieden bevinden is de truck uitgerust met diverse camera’s voor beter zicht rondom. De auto werd opgebouwd door Opbouwer in Scherpenzeel en gespoten door Van Winkoop. “Dus nu gaat het echt beginnen. Waar ik over vijf jaar wil staan? Eigenlijk weet ik het niet. De transportprijzen zijn goed en ik verwacht dat er werk genoeg zal blijven omdat er steeds minder handjes zijn. Dus ik denk dat het met mijn droom om zelf met een eigen truck de weg op te gaan wel goed komt. En misschien krijg ik morgen een geweldig aanbod en heb ik no time een twee auto staan. Maar veel meer moet het niet worden. Teveel personeel lijkt mij helemaal niets.” “Op de langere termijn zie ik wel wat meer beren op de weg. Vooral met dat elektrisch rijden. Dan wordt de aanschaf van een truck een stuk duurder. Dus misschien moet ik alvast gaan sparen. Aan de andere kant, wellicht heb ik het over een jaar of vijf-zes ook wel weer gezien en besluit ik wat anders te gaan doen. Dan heb ik het eigenrijderschap toch mooi meegemaakt. Maar soms heb ik wel eens het gevoel dat ik net te laat geboren ben. Toen was het volgens mij toch nóg meer vrijheid blijheid.
Multifunctionele Scania combi met Super aandrijflijn voor Bom Transport Breda – Bom Transport heeft een Scania 460R 6X2*4 Super met schuilzeilopbouw en schuifzeilaanhanger in gebruik genomen. De combi wordt ingezet voor het transport van de meest uiteenlopende ladingen in Nederland, België en Duitsland. “Je kan het zo gek niet bedenken of we vervoeren het,” aldus Patrick Bom, die daarom een zo multifunctioneel mogelijke combinatie samenstelde. Dankzij het doorlaadsysteem kan de Scania bakwagen geladen en gelost worden zonder de aanhanger aan of af te koppelen. De doorlaadcombi is in breedte en hoogte verstelbaar en voorzien van een laadklep en rijplaten. Voor de aanhanger werd bewust voor een chassishoogte van slechts 95 centimeter gekozen. “We vervoeren tractoren en machines,” vertelt Bom. “Met het extra lage chassis kunnen we deze en andere vrachten tot 3,05 meter hoog binnen de wettelijk toegestane maten inwendig meenemen.” Super aandrijflijn De Scania, die op jaarbasis zo’n 120.000 kilometer gaat rijden, is voorzien van de nieuwe efficiënte Super aandrijflijn waarmee Bom hoopt de brandstofkosten nog verder te kunnen drukken. Om de luchtweerstand te verlagen en daarmee nog meer brandstof te besparen werd de zijkant van zowel de bakwagen als de aanhanger volledig dichtgemaakt. “Met extra opbergruimte als bijkomend voordeel,” zegt Bom, doelend op de kisten die hiervoor gebruikt werden. Wekelijks ontvangt hij een rapport met de prestaties van het voertuig. Hierop is te zien wat het brandstofverbruik is geweest en hoe dat verbruik tot stand is gekomen. “Tot nu toe doet Scania niet onder voor de andere merken in onze vloot.” Rijk uitgerust Zoals alle voertuigen uit het gevarieerde wagenpark is ook de Scania R-serie rijk uitgerust met onder andere lederen bekleding, koelkast, standairco en navigatie. Bom vertelt dat hij bij de aanschaf van nieuwe trucks altijd luistert naar de voorkeur van de chauffeur. “De voornaamste reden om voor Scania te kiezen was de wens van de chauffeur. Hij moet er tenslotte van ’s ochtend vroeg tot ’s avonds laat mee werken.” Toch was er voor Bom Transport nog een reden om voor het Zweedse merk te gaan: het contact met dealer Scania Venlo. “Alle lof voor de accountmanager, die heeft zijn werk goed gedaan,” zegt Bom. “Ik vind het belangrijk dat zowel de garage als de accountmanager zich aan gemaakte afspraken houdt en eventuele problemen op een nette manier verholpen worden.” Voor het onderhoud heeft het bedrijf een Scania reparatie- en onderhoudscontract afgesloten. Gevarieerd transport Van steigermateriaal, aluminium trusten en zonweringen tot beursstands en graszoden. Bom Transport, gevestigd in het Limburgse Oostrum, vervoert alles behalve losgestorte en gevaarlijke goederen. Het kleine bedrijf, dat ruim twintig jaar bestaat, heeft een stabiele klantenkring en zo’n twintig medewerkers. Naast het reguliere transport worden talloze andere werkzaamheden voor klanten uitgevoerd en beschikt Bom Transport over meer dan 1000 m² vloeroppervlakte voor de opslag van goederen. De nieuwe truck is de tweede Scania die aan het vijftien eenheden tellende wagenpark is toegevoegd.