DAF

XB

Foto's
42
Video's
0
Topics
4

Informatie over de DAF XB

We hebben helaas nog geen technische specificaties van de XB.

Ervaring

leden die ervaring blijken te hebben met de XB, gezamenlijk zo'n 0 draaiuren. Elk lid kan zijn ervaring met deze prachtige machine toevoegen. Wordt ook lid »

Actuele vragen Stel ook een vraag »

DAF XB trekkers als alternatief voor BE trekkers

Veldhuizen Trucks heeft een alternatief voor de BE trekker- opleggercombinaties ontwikkeld. Met de DAF XB trekkers met een wielbasis van 3,15 en een extra grote wieluitslag van de vooras biedt Veldhuizen trucks nu een wendbaar alternatief met veel comfort en een hoog laadvermogen. De DAF XB is voorzien van de nieuwe, acht traps volautomaat in combinatie met de 230 pk krachtbron en de extra lange dagcabine. De vooras is goed voor 3,6 ton en heeft een grotere wieluitslag, waardoor de DAF XB bijzonder wendbaar is. De trekker zijn voorzien van een extra laag hulpraam met een lage opleggerschotel, waardoor de

0 reacties


ESA levert kwartet DAF XB’s aan Blycolin

Begin november leverde DAF dealer ESA vanuit haar vestiging in Heerenveen al twee stuks van de DAF XB 230 FA (dus het lichte model met Renault cabine, 230 pk en 4×2 frontstuur bakwagenchassis) af aan Blycolin, dat letterlijk om de hoek gevestigd is, vandaag kwamen daar nog twee bij. Kwartet dus! De trucks zijn uitgevoerd in Crystal White en opgebouwd met laadbakken van en door Karhof Carrosserieën. Ze zijn voorzien van een zonnescherm, mistlampen en een dakspoiler met fenders. Met een 13-tons luchtgeveerde achteras biedt deze truck een soepel rijgedrag, zelfs bij zware belading. De 7,5 tons vooras heeft paraboolveren.

0 reacties


Nieuwe Generatie DAF XB bekroond tot ‘TOP Light Truck’

De Nieuwe Generatie DAF XB is bekroond tot ‘TOP Light Truck’ in het vooraanstaande TOP Transport 2024 onderzoek, uitgevoerd door het toonaangevende transportmagazine Transport a Logistika uit Tsjechië en Slowakije. De DAF XB-distributieserie wordt geprezen omdat het de laagste ecologische voetafdruk combineert met uitstekende efficiëntie, veiligheid en comfort. De Nieuwe Generatie DAF XB, inclusief de XBC voor constructietoepassingen, biedt een volledige serie distributievoertuigen in de klasse van 7,5 tot 19 ton. DAF’s ultieme truck voor stadsdistributie en regionaal transport kan worden uitgerust met de nieuwe, zeer efficiënte 4- of 6-cilinder PACCAR PX-motoren. Beide krachtbronnen zijn leverbaar met verschillende versnellingsbakken, waaronder

0 reacties


Op pad met de nieuwe nieuwe DAF XB

Bij DAF is de XB (en daarvoor de LF) soms een beetje een ondergeschoven kindje. Misschien logisch, waar de mensen op het DAF kantoor in Eindhoven iedere dag een schier eindeloze stroom XD, XF, XG en XG+ (inclusief hun bouwversies) onder hun raam voorbij zien rollen, wordt de XB in Groot-Brittannië gebouwd, in en bij Leyland. Bij de persintroductie van de nieuwe nieuwe generatie DAF die momenteel in Málaga plaats vindt is de XB er gelukkig wél bij. Uiteraard greep ik de kans met beide handen aan om een stukje mee te rijden met chauffeur Sam Wintels. Ook bij de

0 reacties


Top 6 foto's Alle foto's »

  • DAF XB

    State-of-the-art elektrische aandrijflijnen onderstreept DAF’s leiderschap op het gebied van duurzaamheid DAF kondigt Nieuwe Generatie DAF XB trucks voor stadsdistributie aan DAF introduceert de Nieuwe Generatie DAF XB-trucks, een volledige serie distributievoertuigen in de klasse van 7,5 tot 19 ton. De modelreeks omvat een uitgebreide serie batterij-elektrische voertuigen die transportbedrijven helpt bij hun energietransitie. De nieuwe DAF XB combineert de laagste milieu-impact met toonaangevende efficiëntie, veiligheid en comfort. De nieuwe DAF XB-serie stelt een nieuwe norm voor stadsdistributie en regionale distributie - Altijd een op maat gemaakte oplossing in de klasse van 7,5 - 19 ton - Laagste milieu-impact in combinatie met toonaangevende efficiëntie, veiligheid en comfort Emissievrije stadsdistributie - 12, 16 en 19 tons uitvoeringen - Actieradius tot 350 kilometer - Opladen van 20 tot 80% in slechts 40 tot 70 minuten - Aankoopondersteuning, planningsadvies, training en PACCAR-laders Krachtige en efficiënte PACCAR PX-5 en PX-7 motoren - 124 kW (170 pk) tot 227 kW (310 pk) - Maximumkoppel bij lage motortoerentallen voor downspeeding en een toonaangevend laag brandstofverbruik - Volledig automatische PowerLine-transmissie met 8 versnellingen - Klaar voor HVO (tot 90% CO₂-reductie ‘well-to-wheel’) Nieuwe norm in veiligheid - Volledige serie ADAS-systemen - Uitstekend direct zicht Nieuwe norm in chauffeurscomfort - Hoogwaardige dagcabine, verlengde dagcabine en slaapcabine - Uitstekende toegankelijkheid - Nieuw, aanpasbaar digitaal display - Beste manoeuvreerbaarheid in zijn klasse Nieuwe DAF XBC voor bouwtoepassingen - Grote bodemvrijheid van 255 millimeter - Uitstekende oploophoek van 25 graden Met de complete serie geheel nieuwe Nieuwe Generatie XD, XF, XG en XG⁺ voor distributie, lange afstand en specifieke transporttoepassingen, heeft DAF de afgelopen 18 maanden de nieuwe standaard gezet op het gebied van efficiëntie en emissies, veiligheid en chauffeurscomfort. De Nieuwe Generatie XB – inclusief de XBC voor het bouwsegment – completeert de uitgebreide, meermaals bekroonde productlijn van DAF Emissievrije stadsdistributie DAF was de eerste Europese truckfabrikant die een reeks elektrische trucks op de markt bracht. Vervolgens breidde het zijn voortrekkersrol op het gebied van duurzaamheid verder uit met de Nieuwe Generatie XD en XF Electric. DAF vergroot nu wederom zijn aanbod ‘zero emission’ voertuigen. Ditmaal met de nieuwe DAF XB Electric, die perfect geschikt is voor duurzame stedelijke en regionale distributie. Naast 16 en 19 tons uitvoeringen is ook een 12 tons uitvoering met 17,5 inch wielen en slechts één opstaptrede leverbaar. Wielbases beginnen bij 4,2 meter. De e-motor van de XB Electric levert afhankelijk van de specificatie een nominaal vermogen van 120 of 190 kW en een koppel van respectievelijk 950 en 1.850 Nm nominaal (en 2.600 dan wel 3.500 Nm piek). Voor de laagst mogelijke milieu-impact en de hoogste duurzaamheid gebruikt DAF kobalt- en magnesiumvrije lithium-ijzerfosfaat (LFP - Lithium Ferro Phosphate) batterijen met hoge energiedichtheid. De bruto energieopslagcapaciteit varieert van 141 kWh voor het kleinste pakket batterijpakket tot 282 kWh voor het grootste. De XB Electric trucks hebben een actieradius tot 350 uiterst stille en ‘zero emission’ kilometers; voor ondernemers die actief zijn in de stedelijke en regionale distributie is dat meer dan voldoende. Snel en langzaam laden Een bijzonder kenmerk van de nieuwe DAF XB Electric is het ‘Combined Charging System’. Hierdoor kan de volledig elektrische truck worden opgeladen via het reguliere elektriciteitsnetwerk; ideaal wanneer de truck aan het eind van de dag terugkeert naar de thuisbasis. Snelladen (650 V DC, 150 kW) van de accu's is ook mogelijk: van 20% tot 80% duurt slechts 40 tot 70 minuten, afhankelijk van de specificaties. Om klanten optimaal te ondersteunen bij de transitie naar emissieloos wegtransport, biedt DAF een breed scala aan oplaadoplossingen en uitgebreid advies over het plannen van routes en het opladen. Ook geeft DAF speciale trainingen voor chauffeurs om het maximale uit hun elektrische voertuigen te halen. Uiterst efficiënte PACCAR-motoren De nieuwe DAF XB is naast de innovatieve, volledig elektrische aandrijflijn leverbaar met 4,5 liter 4-cilinder PACCAR PX-5 en 6,7 liter 6-cilinder PACCAR PX-7 motoren met vermogens van 124 kW (170 pk) tot 227 kW (310 pk). Deze moderne, krachtige motoren ontwikkelen hun maximumkoppel bij lage toerentallen, wat downspeeding mogelijk maakt en zorgt voor een toonaangevende efficiëntie in zijn klasse. De PACCAR PX-5 en PX-7 motoren zijn klaar voor de toepassing van HVO, waarmee de CO₂-uitstoot met tot wel 90% kan worden verlaagd (‘well-to-wheel’). Automatische PowerLine-versnellingsbakken De DAF XB met PX-5 en PX-7 motoren wordt aangeboden in combinatie met een volledig automatische PowerLine-transmissie met 8 versnellingen, met een ideale spreiding van versnellingen. Het wisselen van versnelling zonder onderbreking van het koppel zorgt voor een soepel schakelgedrag én een snelle respons op het gaspedaal. Dat resulteert in het allerhoogste comfort en geweldige rijeigenschappen. Bovendien is manoeuvreren bij lage snelheden erg gemakkelijk dankzij een ‘urge-to-move’ functie waarbij het voertuig langzaam begint te rollen naargelang het rempedaal wordt losgelaten. Ook zijn voor de DAF XB handgeschakelde transmissies met 6 en 9 versnellingen beschikbaar, net als volautomatische Allison-versnellingsbakken voor specifieke toepassingen. Opbouwvriendelijkheid Het uitgebreide aanbod wielbases (tot 6,9 meter) en chassislengtes draagt verder bij aan de hoogste voertuigefficiëntie in zijn klasse: opbouwen van meer dan 9 meter zijn mogelijk. Hierdoor kan altijd de best mogelijke voertuigconfiguratie voor elke taak worden samengesteld. De lage eigengewichten zorgen voor het hoogste laadvermogen en dus een maximaal rendement per kilometer. Bovendien is het chassis van de XB-serie voorzien van een uitgekiend gatenpatroon voor een uitstekende opbouwvriendelijkheid. Speciaal voor veegwagens en kippers zijn nieuwe, vooraf gedefinieerde chassis lay-outs met strategisch gepositioneerde brandstoftanks, uitlaatsystemen, accu’s en luchtketels beschikbaar. Nieuwe norm op het gebied van veiligheid De nieuwe DAF XB distributietruck is leverbaar met een reeks geavanceerde hulpsystemen voor de chauffeur, voor eersteklas veiligheid en chauffeurscomfort. Het AEBS-systeem (Advanced Emergency Braking System) is uitgerust met zowel een radar als een camera, die kwetsbare weggebruikers vóór het voertuig signaleert (Drive-off Assist). De Event Data Recorder registreert beelden en gegevens wanneer de ABS-remwaarschuwing is geactiveerd en de DAF Turn Assist waarschuwt indien zich fietsers in de dode hoeken van het voertuig bevinden. De nieuwe DAF Drowsiness Detection beoordeelt de alertheid van de chauffeur en waarschuwt wanneer een pauze nodig is. Bovendien wordt elke XB geleverd met Speed Limit Recognition, een functie die de chauffeur informeert over de actuele snelheidslimieten, terwijl de passieve Lane Change Assist helpt gevaarlijke manoeuvres te voorkomen door te waarschuwen voor het mogelijk onbedoeld wisselen van rijstrook. Een uitstekend direct zicht wordt gerealiseerd door de lage positionering van de cabine, de grote voorruit en zijruiten en de lage ruitlijnen. Als optie is een Kerb View Window beschikbaar voor een onbelemmerd zicht op andere weggebruikers aan de bijrijderszijde. Het ranke ontwerp van de nieuwe spiegels zorgt voor een perfecte combinatie van direct en indirect zicht. Nieuwe norm in chauffeurscomfort Met de XB bewijst DAF eens te meer zijn uitstekende reputatie als fabrikant van trucks die ook de favoriet van de chauffeur zijn. De comfortabele dagcabine, verlengde dagcabine en slaapcabine hebben allemaal perfect geplaatste opstaptreden, wijd openende deuren en een lage cabinepositie. Dat zorgt voor een onovertroffen toegankelijkheid. De comfortabele stoelen zijn voorzien van dezelfde zachte stoffen bekleding zoals die ook wordt toegepast in de DAF XD, XF, XG en XG⁺. Met die serie deelt de Nieuwe Generatie XB ook het hoge niveau van de afwerking, inclusief het nieuwe stuur en het opvallende 12 inch digitale display waarop alle voertuiginformatie in één oogopslag zichtbaar is – en dat de chauffeur naar eigen wens kan configureren. Bovendien is de nieuwe XB een plezier om mee te rijden. Dankzij het ruime maar tegelijk compacte cabineontwerp, de unieke manoeuvreerbaarheid en de kleine draaicirkel is DAF’s nieuwe distributietruck uiterst lichtvoetig, wat zeer belangrijk is in drukke stadsomgevingen. XBC voor bouwtoepassingen DAF introduceert naast de XB serie voor on-road-toepassingen ook de XBC serie, die uitblinkt wanneer het uitdagender wordt, bijvoorbeeld op bouwplaatsen. De XBC heeft een 19 tons chassis en kent een grote bodemvrijheid van 255 millimeter. De oploophoek is maar liefst 25 graden. Ook is de XBC standaard voorzien van een stalen radiateurplaat ter bescherming van de motor en een robuuste, lavagrijze stalen bumper. De nieuwe DAF XB wordt in het vierde kwartaal van 2023 in productie genomen. De nieuwe toonaangevende distributietrucks bieden een op maat gemaakte oplossing voor alle stedelijke en regionale toepassingen. De serie is leverbaar met ultramoderne elektrische ‘zero-emission’-aandrijflijnen, waarmee DAF zijn leiderschap op het gebied van duurzaamheid opnieuw tentoonspreidt. Samen met de nieuwe normen op het gebied van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort is de DAF XB klaar voor de leefbare stad.

    Reageer

  • DAF XB

    State-of-the-art elektrische aandrijflijnen onderstreept DAF’s leiderschap op het gebied van duurzaamheid DAF kondigt Nieuwe Generatie DAF XB trucks voor stadsdistributie aan DAF introduceert de Nieuwe Generatie DAF XB-trucks, een volledige serie distributievoertuigen in de klasse van 7,5 tot 19 ton. De modelreeks omvat een uitgebreide serie batterij-elektrische voertuigen die transportbedrijven helpt bij hun energietransitie. De nieuwe DAF XB combineert de laagste milieu-impact met toonaangevende efficiëntie, veiligheid en comfort. De nieuwe DAF XB-serie stelt een nieuwe norm voor stadsdistributie en regionale distributie - Altijd een op maat gemaakte oplossing in de klasse van 7,5 - 19 ton - Laagste milieu-impact in combinatie met toonaangevende efficiëntie, veiligheid en comfort Emissievrije stadsdistributie - 12, 16 en 19 tons uitvoeringen - Actieradius tot 350 kilometer - Opladen van 20 tot 80% in slechts 40 tot 70 minuten - Aankoopondersteuning, planningsadvies, training en PACCAR-laders Krachtige en efficiënte PACCAR PX-5 en PX-7 motoren - 124 kW (170 pk) tot 227 kW (310 pk) - Maximumkoppel bij lage motortoerentallen voor downspeeding en een toonaangevend laag brandstofverbruik - Volledig automatische PowerLine-transmissie met 8 versnellingen - Klaar voor HVO (tot 90% CO₂-reductie ‘well-to-wheel’) Nieuwe norm in veiligheid - Volledige serie ADAS-systemen - Uitstekend direct zicht Nieuwe norm in chauffeurscomfort - Hoogwaardige dagcabine, verlengde dagcabine en slaapcabine - Uitstekende toegankelijkheid - Nieuw, aanpasbaar digitaal display - Beste manoeuvreerbaarheid in zijn klasse Nieuwe DAF XBC voor bouwtoepassingen - Grote bodemvrijheid van 255 millimeter - Uitstekende oploophoek van 25 graden Met de complete serie geheel nieuwe Nieuwe Generatie XD, XF, XG en XG⁺ voor distributie, lange afstand en specifieke transporttoepassingen, heeft DAF de afgelopen 18 maanden de nieuwe standaard gezet op het gebied van efficiëntie en emissies, veiligheid en chauffeurscomfort. De Nieuwe Generatie XB – inclusief de XBC voor het bouwsegment – completeert de uitgebreide, meermaals bekroonde productlijn van DAF Emissievrije stadsdistributie DAF was de eerste Europese truckfabrikant die een reeks elektrische trucks op de markt bracht. Vervolgens breidde het zijn voortrekkersrol op het gebied van duurzaamheid verder uit met de Nieuwe Generatie XD en XF Electric. DAF vergroot nu wederom zijn aanbod ‘zero emission’ voertuigen. Ditmaal met de nieuwe DAF XB Electric, die perfect geschikt is voor duurzame stedelijke en regionale distributie. Naast 16 en 19 tons uitvoeringen is ook een 12 tons uitvoering met 17,5 inch wielen en slechts één opstaptrede leverbaar. Wielbases beginnen bij 4,2 meter. De e-motor van de XB Electric levert afhankelijk van de specificatie een nominaal vermogen van 120 of 190 kW en een koppel van respectievelijk 950 en 1.850 Nm nominaal (en 2.600 dan wel 3.500 Nm piek). Voor de laagst mogelijke milieu-impact en de hoogste duurzaamheid gebruikt DAF kobalt- en magnesiumvrije lithium-ijzerfosfaat (LFP - Lithium Ferro Phosphate) batterijen met hoge energiedichtheid. De bruto energieopslagcapaciteit varieert van 141 kWh voor het kleinste pakket batterijpakket tot 282 kWh voor het grootste. De XB Electric trucks hebben een actieradius tot 350 uiterst stille en ‘zero emission’ kilometers; voor ondernemers die actief zijn in de stedelijke en regionale distributie is dat meer dan voldoende. Snel en langzaam laden Een bijzonder kenmerk van de nieuwe DAF XB Electric is het ‘Combined Charging System’. Hierdoor kan de volledig elektrische truck worden opgeladen via het reguliere elektriciteitsnetwerk; ideaal wanneer de truck aan het eind van de dag terugkeert naar de thuisbasis. Snelladen (650 V DC, 150 kW) van de accu's is ook mogelijk: van 20% tot 80% duurt slechts 40 tot 70 minuten, afhankelijk van de specificaties. Om klanten optimaal te ondersteunen bij de transitie naar emissieloos wegtransport, biedt DAF een breed scala aan oplaadoplossingen en uitgebreid advies over het plannen van routes en het opladen. Ook geeft DAF speciale trainingen voor chauffeurs om het maximale uit hun elektrische voertuigen te halen. Uiterst efficiënte PACCAR-motoren De nieuwe DAF XB is naast de innovatieve, volledig elektrische aandrijflijn leverbaar met 4,5 liter 4-cilinder PACCAR PX-5 en 6,7 liter 6-cilinder PACCAR PX-7 motoren met vermogens van 124 kW (170 pk) tot 227 kW (310 pk). Deze moderne, krachtige motoren ontwikkelen hun maximumkoppel bij lage toerentallen, wat downspeeding mogelijk maakt en zorgt voor een toonaangevende efficiëntie in zijn klasse. De PACCAR PX-5 en PX-7 motoren zijn klaar voor de toepassing van HVO, waarmee de CO₂-uitstoot met tot wel 90% kan worden verlaagd (‘well-to-wheel’). Automatische PowerLine-versnellingsbakken De DAF XB met PX-5 en PX-7 motoren wordt aangeboden in combinatie met een volledig automatische PowerLine-transmissie met 8 versnellingen, met een ideale spreiding van versnellingen. Het wisselen van versnelling zonder onderbreking van het koppel zorgt voor een soepel schakelgedrag én een snelle respons op het gaspedaal. Dat resulteert in het allerhoogste comfort en geweldige rijeigenschappen. Bovendien is manoeuvreren bij lage snelheden erg gemakkelijk dankzij een ‘urge-to-move’ functie waarbij het voertuig langzaam begint te rollen naargelang het rempedaal wordt losgelaten. Ook zijn voor de DAF XB handgeschakelde transmissies met 6 en 9 versnellingen beschikbaar, net als volautomatische Allison-versnellingsbakken voor specifieke toepassingen. Opbouwvriendelijkheid Het uitgebreide aanbod wielbases (tot 6,9 meter) en chassislengtes draagt verder bij aan de hoogste voertuigefficiëntie in zijn klasse: opbouwen van meer dan 9 meter zijn mogelijk. Hierdoor kan altijd de best mogelijke voertuigconfiguratie voor elke taak worden samengesteld. De lage eigengewichten zorgen voor het hoogste laadvermogen en dus een maximaal rendement per kilometer. Bovendien is het chassis van de XB-serie voorzien van een uitgekiend gatenpatroon voor een uitstekende opbouwvriendelijkheid. Speciaal voor veegwagens en kippers zijn nieuwe, vooraf gedefinieerde chassis lay-outs met strategisch gepositioneerde brandstoftanks, uitlaatsystemen, accu’s en luchtketels beschikbaar. Nieuwe norm op het gebied van veiligheid De nieuwe DAF XB distributietruck is leverbaar met een reeks geavanceerde hulpsystemen voor de chauffeur, voor eersteklas veiligheid en chauffeurscomfort. Het AEBS-systeem (Advanced Emergency Braking System) is uitgerust met zowel een radar als een camera, die kwetsbare weggebruikers vóór het voertuig signaleert (Drive-off Assist). De Event Data Recorder registreert beelden en gegevens wanneer de ABS-remwaarschuwing is geactiveerd en de DAF Turn Assist waarschuwt indien zich fietsers in de dode hoeken van het voertuig bevinden. De nieuwe DAF Drowsiness Detection beoordeelt de alertheid van de chauffeur en waarschuwt wanneer een pauze nodig is. Bovendien wordt elke XB geleverd met Speed Limit Recognition, een functie die de chauffeur informeert over de actuele snelheidslimieten, terwijl de passieve Lane Change Assist helpt gevaarlijke manoeuvres te voorkomen door te waarschuwen voor het mogelijk onbedoeld wisselen van rijstrook. Een uitstekend direct zicht wordt gerealiseerd door de lage positionering van de cabine, de grote voorruit en zijruiten en de lage ruitlijnen. Als optie is een Kerb View Window beschikbaar voor een onbelemmerd zicht op andere weggebruikers aan de bijrijderszijde. Het ranke ontwerp van de nieuwe spiegels zorgt voor een perfecte combinatie van direct en indirect zicht. Nieuwe norm in chauffeurscomfort Met de XB bewijst DAF eens te meer zijn uitstekende reputatie als fabrikant van trucks die ook de favoriet van de chauffeur zijn. De comfortabele dagcabine, verlengde dagcabine en slaapcabine hebben allemaal perfect geplaatste opstaptreden, wijd openende deuren en een lage cabinepositie. Dat zorgt voor een onovertroffen toegankelijkheid. De comfortabele stoelen zijn voorzien van dezelfde zachte stoffen bekleding zoals die ook wordt toegepast in de DAF XD, XF, XG en XG⁺. Met die serie deelt de Nieuwe Generatie XB ook het hoge niveau van de afwerking, inclusief het nieuwe stuur en het opvallende 12 inch digitale display waarop alle voertuiginformatie in één oogopslag zichtbaar is – en dat de chauffeur naar eigen wens kan configureren. Bovendien is de nieuwe XB een plezier om mee te rijden. Dankzij het ruime maar tegelijk compacte cabineontwerp, de unieke manoeuvreerbaarheid en de kleine draaicirkel is DAF’s nieuwe distributietruck uiterst lichtvoetig, wat zeer belangrijk is in drukke stadsomgevingen. XBC voor bouwtoepassingen DAF introduceert naast de XB serie voor on-road-toepassingen ook de XBC serie, die uitblinkt wanneer het uitdagender wordt, bijvoorbeeld op bouwplaatsen. De XBC heeft een 19 tons chassis en kent een grote bodemvrijheid van 255 millimeter. De oploophoek is maar liefst 25 graden. Ook is de XBC standaard voorzien van een stalen radiateurplaat ter bescherming van de motor en een robuuste, lavagrijze stalen bumper. De nieuwe DAF XB wordt in het vierde kwartaal van 2023 in productie genomen. De nieuwe toonaangevende distributietrucks bieden een op maat gemaakte oplossing voor alle stedelijke en regionale toepassingen. De serie is leverbaar met ultramoderne elektrische ‘zero-emission’-aandrijflijnen, waarmee DAF zijn leiderschap op het gebied van duurzaamheid opnieuw tentoonspreidt. Samen met de nieuwe normen op het gebied van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort is de DAF XB klaar voor de leefbare stad.

    Reageer

  • DAF XB

    Foto van een DAF XB, opgebouwd als open laadbak.

    Reageer

  • DAF XB

    Foto van een DAF XB, opgebouwd als open laadbak.

    Reageer

  • DAF XB

    Foto van een DAF XB, opgebouwd als open laadbak.

    Reageer

  • DAF XB

    Innovatie, slimme ontwerpen en revolutionaire technologie DAF: 75 jaar vrachtwagens uit Eindhoven DAF Trucks bouwt dit jaar 75 jaar vrachtwagens. Een mijlpaal uit een lange rij hoogtepunten, gedreven door innovaties, revolutionaire technologieën en slimme ontwerpen. Diezelfde bouwstenen vormen het fundament voor de jongste generatie DAF trucks, die daardoor net zoals hun voorgangers in hun tijd, de benchmark zijn op het gebied van efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort. De basis voor DAF wordt gelegd in 1928. In de eerste jaren kent Eindhoven de onderneming als ‘Van Doorne’s Machinefabriek’. Als Hub en Wim begin jaren dertig aanhangwagens op de markt brengen, worden de eerste contouren van het huidige DAF zichtbaar. In tegenstelling tot wat gangbaar is, zijn de chassis niet geklonken maar gelast – en daarmee een stuk lichter dan gebruikelijk. Het succes is groot. De machinefabriek verlegt zijn focus en gaat verder als Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek; kortweg DAF. De eerste vrachtwagen Als tijdens de wederopbouw van Europa de vraag naar transport explosief groeit, schakelt DAF snel op. Er wordt een productielijn voor aanhangers en opleggers ingericht en tegelijk nemen de voorbereidingen voor een truckfabriek concrete vorm aan. In de loop van 1949 wordt de A30 onthuld. Het is een 3-tons vrachtwagen die vooral bedoeld is voor de vaderlandse markt. De grille wordt gekenmerkt door zeven verchroomde strepen. Verankerd in het straatbeeld Al een paar maanden later rolt het eerste exemplaar de fabriek uit – al snel gevolgd door de A50 (5 ton) en de A60 (6 ton) voor het zwaardere werk. Een bestelwagen – de 1-tons A10 – ziet in 1950 het levenslicht. Als afgeleide hiervan volgt zelfs een pick-up; de A107. Het aantal modellen neemt vervolgens ras toe, met onder meer speciale chassis voor kippers en vuilniswagens én een serie militaire voertuigen. DAF ontwikkelt zich in korte tijd uit tot een truckmerk dat niet meer weg te denken is uit het straatbeeld. Overigens komen alle vrachtwagens dan alleen nog als chassis-met-motor-en-grille van de band. De bouw van cabines wordt overgelaten aan carrosseriebouwers. Dat verandert in 1953, als DAF begint met de montage van eigen cabines. In 1955 viert de fabriek de productie van het 10.000e chassis. Een feest dat extra luister wordt bijgezet door een order van het Nederlandse leger voor 3.600 voertuigen. Vlak daarna begint DAF ook met het ontwikkelen en bouwen van eigen (diesel)motoren. DAF zal de eerste zijn die - voor extra vermogen en een hogere efficiëntie - een turbocompressor op zijn krachtbronnen monteert. Internationaal transport In 1957 presenteert DAF de DO; een karakteristiek getekende truck met een speciaal voor deze serie ontwikkelde 10-tons achteras. Het maakt van de DO een truck die bij uitstek geschikt is voor zowel het zware als het internationale transport, dat aan een voorzichtige opmars is begonnen. De tweede generatie van de DO kan zelfs worden voorzien van een provisorisch bed – een noviteit. Begin jaren zestig verrast de Nederlandse truckbouwer opnieuw, ditmaal met de DAF 2600. Een truck die meer nog dan de DO, gericht is op het internationale transport. De cabine is revolutionair. De hoekige vorm maximaliseert de leefruimte – en daarmee het comfort – van de chauffeur, die soms wekenlang van huis is. De cabine biedt plaats aan een vast bed en er is zelfs een bovenbed beschikbaar. De grote ruiten zorgen voor licht én een ongekend zicht rondom, wat bijdraagt aan de veiligheid. De 2600-serie gaat de boeken in als ‘de moeder van het internationale transport’. Trendsetter In 1970 brengt DAF de F1600 – F2200 serie. De voertuigen zijn voorzien van een kantelcabine, waarmee DAF een van de eerste is. De voordelen van de kantelcabine zijn enorm. De monteur kan veel makkelijker – en dus beter en sneller – onderhoud uitvoeren terwijl de chauffeur een veel stillere werkplek krijgt omdat de motor ingekapseld is door de cabine. De revolutionaire 2600 maakt in 1973 plaats voor de volledig nieuwe 2800 (en later 3300 en 3600). Deze heeft niet één maar zelfs twee bedden en is dankzij zijn enorme comfort meteen dé truck voor de lange afstand. Ook lanceert DAF als eerste truckfabrikant de turbo-intercooler voor méér koppel, méér vermogen en een lager brandstofverbruik. Super SpaceCab In de jaren tachtig geeft DAF het langeafstandstransport en het zware transport een nieuwe impuls met de DAF 95, die zelfs kan worden voorzien van een extra hoog dak voor ongeëvenaard chauffeurscomfort: de SpaceCab. Er volgt zelfs een Super SpaceCab, de overtreffende trap van ruimte en luxe. Voor het regionale en nationale transport presenteert DAF de DAF 65/75/85. Voorop in verduurzaming Deze serie voertuigen maakt in de jaren die erop volgen – net als hun latere opvolgers, de CF en XF – naam binnen Europa, en in toenemende mate ook daarbuiten. Datzelfde geldt ook voor de nieuwe LF-serie, die rond de eeuwwisseling wordt gelanceerd. Het voertuig is bedoeld voor regionale een lokale distributie. DAF komt in 2010 zelfs als eerste met een hybride truck op de markt. Deze LF Hybrid drukt het brandstofverbruik en CO2-uitstoot met zo’n 20 procent door in stedelijke gebieden van de elektromotor gebruik te maken. De LF Hybrid laat zien dat DAF vooropgaat bij het verduurzamen van het wegtransport. Dat laatste wordt krachtig onderstreept door de DAF CF Electric. Het is, in 2018, de eerste volledig elektrische truck van een Europese truckfabrikant. Nieuwe Generatie DAF De Europese Unie werkt in die jaren aan nieuwe regelgeving voor maten en gewichten van vrachtwagens. Als deze eind 2020 van kracht worden, is DAF daar als eerste truckfabrikant klaar voor. De Nieuwe Generatie DAF trucks die in 2021 worden onthuld, zijn daardoor net zo revolutionair als de roemruchtige DO, 2600, 2800 en XF in hun tijd waren. De regelgeving biedt truckfabrikanten de ruimte om cabines iets langer te maken, als die extra lengte ten goede komt aan het milieu, de veiligheid en de man of vrouw achter het stuur. De Nieuwe Generatie DAF trucks bieden dan ook aanmerkelijk meer ruimte aan de chauffeur, zijn door hun stroomlijn significant zuiniger en – met hun extreem diep doorlopende ruiten en intelligente camerasystemen – bovendien ontwikkeld om maximaal bij te dragen aan de verkeersveiligheid. DAF sleept zowel met de XF, XG en XG+ voor het zware werk en het langeafstandstransport, als de XD serie (voor nationale en regionale distributie) twee keer op rij de prestigieuze ‘International Truck of the Year Award’ in de wacht. De XD en XF worden bovendien leverbaar met een volledig elektrische aandrijflijn en kunnen daarmee op één oplaadbeurt tot wel 500 kilometer emissieloos rijden. De XD en XF Electric worden gebouwd in de Electric Truck Assembly Line, een de volledig nieuwe productielijn die in 2023 in gebruik wordt genomen op het fabrieksterrein van DAF in Eindhoven. Ook van de variant voor stedelijke distributie – de Nieuwe Generatie DAF XB – komt DAF met een volledig elektrische versie, geproduceerd bij Leyland Trucks in Groot-Brittannië. Klaar voor de toekomst DAF staat uitstekend gesteld voor de toekomst. Niet alleen door de nieuwe generatie voertuigen, maar ook omdat hard wordt gewerkt aan innovatieve transportoplossingen. Zo werkt DAF aan zero emission waterstofmotoren die alleen waterdamp uitstoten. Tegelijk worden binnen moederbedrijf PACCAR praktijktesten gedaan met de ultra schone fuel cell technologie en staat de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen bepaald niet stil. De trucks van DAF worden over de hele wereld verkocht – van Afrika tot Oceanië. Van Zuid-Amerika – waar DAF in Brazilië zelfs een eigen fabriek heeft – tot aan Azië. En in Europa natuurlijk. Het afgelopen jaar werden daar een record aantal van 69.800 trucks gebouwd. DAF klanten vertrouwen daarbij niet alleen op de voertuigen, maar ook op de brede portfolio aan ondersteunende diensten. Van een internationale pechhulp, een eersteklas onderdelenvoorziening en financiële diensten tot aan fast chargers voor elektrische trucks en zelfs de installatie van self supporting lokale energienetwerken. Transportefficiency draait om meer dan high tech trucks alleen. Echte DAFs gebleven “Hub en Wim van Doorne zouden hun ogen niet geloven, als ze de producten van 2024 zouden zien”, weet Harald Seidel, President-directeur van DAF Trucks. “Tegelijkertijd zouden ze tevreden constateren dat onze trucks échte DAFs zijn: innovatief, kwalitatief hoogstaand en ontwikkeld voor de hoogste efficiency, maximaal chauffeurscomfort en ongeëvenaarde veiligheid. Ze zouden trots zijn. Net zo trots als ik dat ben op het verleden, op het heden en op onze plannen voor de toekomst.”

    Reageer

« Alle DAF machines