Volvo FH 4th gen

Volvo FH 4th gen

Volvo FMX 2nd gen

Volvo FMX 2nd gen

Volvo FMX 2nd gen

Volvo FMX 2nd gen

Volvo FMX 2nd gen

Volvo FMX 2nd gen

Volvo FMX 2nd gen

Volvo FMX 2nd gen

Volvo FMX 2nd gen

Volvo FMX 2nd gen

Volvo FMX 2nd gen

Volvo FMX 2nd gen

Broshuis oplegger

MAN TGE

Volvo FH 4th gen

Volvo Dumper

Volvo FM 4th gen

Volvo FMX 2nd gen

Volvo FMX 2nd gen

Volvo FMX 2nd gen

Volvo FH 4th gen

Mercedes-Benz Sprinter

MAN TGS 2nd gen

Onbekend meerdere (diverse merken)

DAF XF Euro 6

Volvo FH 3rd gen

Volvo FH 4th gen

DAF XF Euro 6

Mercedes-Benz Sprinter

MAN TGX 2nd gen

Tatra Phoenix

MAN L2000

Volvo FH 4th gen

Volvo FH 4th gen

Volvo FH 4th gen

MAN TGL 2nd gen

MAN TGX 2nd gen

Volvo FH 4th gen

Volvo FM 3rd gen

Volvo FH 4th gen

MAN TGX 2nd gen

MAN TGX 2nd gen

MAN TGX 2nd gen

MAN TGX 2nd gen

MAN TGX 2nd gen

MAN TGX 2nd gen

MAN TGX 2nd gen

MAN TGX 2nd gen

MAN TGX 2nd gen

MAN TGX 2nd gen

MAN TGX 2nd gen

MAN TGX 2nd gen

Iveco Defence Vehicles to deliver additional amphibious platforms to the U.S. Marine Corps in partnership with BAE Systems

According to the contract for the new generation of Amphibious Combat Vehicles (ACV) awarded in 2018, CNH Industrial (NYSE: CNHI/MI: CNHI) subsidiary, Iveco Defence Vehicles, is providing its 8x8 amphibious armored platform design, core components and services. In the frame of the contract recently awarded by the U.S. Marine Corps to the company, BAE Systems, along with teammate Iveco Defence Vehicles, will deliver additional Amphibious Combat Vehicles under a third order for Low Rate Initial Production (LRIP). The award is for the ACV Personnel Carrier variant (ACV-P) and represents an important next step on the path to full rate production. The ACV is an advanced 8x8 open ocean-capable vehicle that is equipped with a new six-cylinder, 700hp engine, which provides a significant power increase over the legacy fleet currently in service. The vehicle delivers best-in-class mobility in all terrain and has a suspended interior seat structure for 13 embarked Marines, blast-mitigating positions for a crew of three, and improved survivability and force protection over currently fielded systems. Current low-rate production is focused on the ACV-P variant. Further special variants will be added under full rate production within the ACV Family of Vehicles program. Iveco Defence Vehicles and BAE Systems previously received the Lot 1 and Lot 2 awards. As a leading provider of protected and integrated mobility solutions to military and civil protection customers, Iveco Defence Vehicles brings proven experience, having designed and built more than 30,000 multi-purpose, protected and armored military vehicles in service today.

Kögel oplegger

Qbuzz tekent contract met ICT Group voor Mobility as a Service

Busvervoermaatschappij Qbuzz heeft voor de komende tien jaar de concessie voor het busvervoer in Groningen en Drenthe gewonnen. Deze concessie gaat in op 15 december. Onderdeel van de inschrijving van Qbuzz is een MaaS-dienstverlening. Qbuzz heeft een contract gesloten met ICT Group voor het leveren van het Mobility-as-a-Service (MaaS) platform TURNN in de regio Groningen-Drenthe. Intermodaal reis plannen en volgen Met TURNN, een onafhankelijk MaaS platform, wordt de onzekerheid voor reizigers tijdens de reis teruggedrongen en worden alle beschikbare vormen van vervoer gecombineerd tot een optimaal en op de persoonlijke omstandigheden afgestemd reisplan. Dit betekent dat Qbuzz reizigers vanaf 15 december hun volledige reis van deur tot deur plannen en volgen met de intermodale TURNN-app. De app stuurt reizigers real-time notificaties en wijzigingsadvies op het moment dat de bus of de volgende modaliteit niet volgens planning rijdt. Qbuzz wil met ICT Group een langdurige samenwerking aangaan, waarbij stap voor stap meer functionaliteit wordt toegevoegd aan de TURNN-app. Aan de eerste stap wordt al gewerkt; het uitbreiden van de reisplanner met een intermodaal boekingsplatform. De volgende stap is om ook via de app te kunnen betalen. TURNN als leidend platform Qbuzz heeft als doel om krachten te bundelen. “Een beweging komt niet op gang als je niets doet” aldus Gerrit Spijksma, algemeen directeur van Qbuzz, Hij wil niet wachten op overheidsbeleid, maar neemt zelf het voortouw. “Wij hebben gekozen voor het beste onafhankelijke MaaS-platform dat op dit moment in Nederland beschikbaar is. We willen met TURNN laten zien wat MaaS kan betekenen voor de reiziger en voor OV-aanbieders.” MaaS-ontwikkelingen versnellen Daarmee neemt Qbuzz een risico, maar dat deert Spijksma niet. “Innoveren is risico nemen. We praten in onze sector al jaren over MaaS, maar ontwikkelingen gaan traag omdat er in de OV-wereld veel tegengestelde krachten zijn. Onze missie is om krachten te verbinden en zo vanzelfsprekende en baanbrekende beweging te creëren. We gaan nu in de praktijk in Groningen en Drenthe laten zien dat het werkt en hopen dat anderen straks ook voor het TURNN-platform kiezen.” De regio Groningen-Drenthe is voor zo’n showcase uitstekend geschikt omdat het alle dynamieken herbergt: van een grote stad met veel OV-bewegingen tot kleine dorpskernen waar al jaren geen lijnbus meer rijdt. “Als MaaS in deze regio een succes wordt, dan wordt het overal een succes”, zegt Spijksma overtuigd. Uitbreiding met boeken en betalen Dirk Grevink van ICT Group is verheugd met het contract. “Wij werken al enkele jaren met Qbuzz samen. Beide partijen zijn er van overtuigd dat de manier van reizen de komende jaren gaat veranderen, waarbij MaaS een echt alternatief wordt voor het reizen met de eigen auto. Cruciaal is daarbij een hoge kwaliteit dienstverlening die alle schakels (bus, trein, (deel-)auto, (deel-)fiets en taxi) met elkaar verbindt en de reis volledig ondersteunt. Wij als TURNN geloven hierin.”

Mega Trucks Festival, een gezellig evenement voor iedereen!

Alweer de zesde editie van het Mega Trucks Festival staat voor de deur. Op zaterdag 14 en zondag 15 december openen de deuren van de Brabanthallen voor chauffeurs, hun gezin, familie, vrienden en een ieder die de transportsector een warm hart toedraagt. Twee sfeervolle dagen, met een goed gevuld programma, live muziek, demonstraties, vrachtwagens en volop kinderentertainment. Bedrijfswagenhal Nieuw dit jaar is de Bedrijfswagenhal, waar importeurs en dealers zijn samengevoegd. Hier tonen de verschillende truckmerken hun laatste innovaties en technologische snufjes. Neem een kijkje bij de dit jaar geïntroduceerde Iveco S-Way, de nieuwe Mercedes Actros met MirrorCam en de stoere Tatra’s. Maar ook de DAF Van Hooft Showstraat is terug, net als de stands van MAN, Renault en Volvo Trucks. Aangevuld met een indrukwekkende en exclusieve verzameling oldtimers van A.G. van Geffen Transportbedrijf B.V. Zij stellen o.a. Opel Bliz, Bedford en oudere DAF trucks tentoon en geven graag uitleg en informatie. In deze hal zijn ook volop activiteiten, zoals de radiografische modelbaan van T.M.L. die speciaal vanuit het Belgische Limburg naar de Brabanthallen afreizen om hun kunsten op het aangelegde parcours te tonen. Opleidingscentrum V-Tas biedt de jongere bezoekers de mogelijkheid hun ‘hijscertificaat’ te halen en Den Hartogh Logistics zal een demonstratie overpompen verzorgen. De Beste Vaklui rijden bij… In samenwerking met Scania Nederland en O.S.C. (Overkoepelende Stichting Chauffeurs- activiteiten) vindt op zaterdag de wedstrijd “De Beste Vaklui rijden bij…” plaats. Deelnemers dienen op het buitenterrein enkele behendigheidsproeven te doen en maken een testrit zuinig rijden. Voor het publiek is dit binnen op schermen te volgen en worden tussenstanden van minuut tot minuut gepubliceerd. Wie gaat er straks met de hoofdprijs vandoor? Scania verzorgt samen met menig eigen rijder uit binnen- en buitenland een waar V8 spektakel. Door het land is afgelopen maanden op verschillende locaties ‘de nacht van V8’ georganiseerd. In december sluiten zij dit thema af in de Brabanthallen. En in dezelfde hal plaatst Buffl Customizers ‘dikke wagens’ die voor hun klant tot een waar thuis zijn gemaakt. Tenslotte breng je als chauffeur de meeste tijd in de cabine door en daar dien je dan ook van te genieten. Zij tonen het graag aan het publiek. Live muziek RadioNL, het Hollandse Hart van de regio brengt verschillende artiesten mee naar Den Bosch. Zij zullen live optreden, aangevuld met verschillende activiteiten en spelletjes. Neem plaats op het grote terras, terwijl de allerkleinsten zich vermaken in de Kids Corner. Kinderen kunnen plaatsnemen in de zweefmolen of zich uitleven op het springkussen. Lekker knutselen, Mega Trucks Festival memory spelen of deelnemen aan de speurtocht. Ook de indoor zandbak komt terug, vol met speelgoed van Polesie en de Mammoet Store. In Hal 6 zal vereniging De Bouwsteen Lego bouwwedstrijden organiseren. In de verschillende leeftijdscategorieën zijn beide dagen leuke prijzen te winnen. En voor wie inspiratie wil opdoen, in de Avenue staan vijftien deelnemers met Lego en Miniatuurkermis opgesteld. Wie denkt dat Lego alleen voor de kleinsten is, heeft het écht mis. Chauffeursmarkt Voor wie op zoek is naar schaalmodellen, kleding, truckaccessoires, poetsmiddelen, zendapparatuur en leuke gadgets, is van harte welkom op de chauffeursmarkt. Maar ook door alle hallen heen, staan verschillende standhouders opgesteld. Hier kun je terecht voor opleiding, nascholing, code 95 en (uitzend)werk. Voor wie op zoek is naar een (nieuwe) baan in techniek of transport is van harte welkom. Vanwege verschillende incidenten, wil Rijkswaterstaat op ludieke wijze aandacht vragen voor hoogtebeperkingen in transport. Zij staan in hal 2 met verschillende activiteiten. In iedere hal is een cateringpunt geopend waar een variërend aanbod van hapjes en drankjes wordt geboden. Neem plaats op een van de vele terrassen, de catering van de Brabanthallen staat graag voor je klaar. Datum : Zaterdag 14 & zondag 15 december 2019 Locatie : Brabanthallen, Diezekade 2, 5222 AK ’s-Hertogenbosch Openingstijden : Van 10.00 tot 17.00 uur

Nederlanders massaal tegen verbod op verkoop benzine- en dieselauto’s in 2030

Denemarken heeft, in de strijd om het klimaat, onlangs het voorstel ingediend om vanaf 2030 in heel Europa de verkoop van benzine- en dieselauto’s te verbieden. Volgens persbureau Reuters krijgt Denemarken de steun van tien andere Europese lidstaten voor dit voorstel. Automatten producent Just Carpets heeft onderzoek gedaan naar het sentiment bij dit voorstel. Nederlanders zijn overwegend tegen het voorstel Maar liefst 79% van de respondenten geeft aan tegen de invoering van dit voorstel te zijn. De meeste mensen zien het belang in van een schoner klimaat, maar vinden dit plan te rigoureus. Ongeveer 21% van de Nederlanders kunnen zich wel vinden in een verbod en voor een deel daarvan mag het verbod ook wel eerder dan 2030 intreden. Ondanks het negatieve sentiment onder Nederlanders heeft het Nederlands kabinet al in 2017 het streven naar een verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto’s opgenomen in het regeerakkoord. Invoering van een landelijk verbod lijkt echter in strijd met de Europese wetgeving. Denemarken had namelijk ook een dergelijk verbod aangekondigd maar het Deens parlement heeft in 2018 een brief van de Europese Commissie gekregen waarin werd benadrukt dat, vanwege de Europese regels omtrent de typegoedkeuring voor voertuigen, het als individuele lidstaat niet is toegestaan dit bij wet te verbieden. Diesel- en benzineauto’s geweerd uit Europese steden Of een Europees verbod daadwerkelijk wordt ingevoerd valt nog te bezien. De meeste lidstaten staan nog niet achter het voorstel. Toch is het zo dat de individuele lidstaten wel andere mogelijkheden hebben om het gebruik van diesel- en benzineauto’s minder aantrekkelijk te maken en het gebruik zo terug te dringen. Amsterdam heeft bijvoorbeeld aangekondigd om in 2030 diesel- en benzineauto’s vrijwel volledig uit de stad te willen weren. Andere grote Europese steden hebben vergelijkbare plannen om vervuilende auto’s te verminderen of helemaal tegen te gaan.

Citroën onbekend/overig

NSU Kettenrad

Mercedes-Benz A-klasse

Opel Zafira

Mercedes-Benz A-klasse

Opel Zafira

Chevrolet Scottsdale

Scania S580

Scania S520

Scania R420

Renault Midlum 2nd gen

Kraker oplegger

Scania 143 Streamline

Iveco Eurocargo

Volvo FMX 2nd gen

Opel Astra

Volvo N10

Scania R450 (new)

Volvo FH 4th gen

VW LT 1st gen

Chevrolet onbekend/overig

Morris Minor

Renault Estafette

Citroën HY

VW Typ 181 Kurierwagen

AM General HMMWV

VW Transporter T3

AM General HMMWV

Land Rover onbekend/overig

Land Rover series

Land Rover series

Land Rover 110

Land Rover Discovery

Land Rover series

Land Rover Discovery

VW Transporter T2

VW Transporter T2

Buick onbekend/overig

DAF YA 314

DAF YA 314

Willys CJ3A

GMC CCKW-353 (Jimmy)

GMC CCKW-353 (Jimmy)

Land Rover series

VW Typ 181 Kurierwagen

VW Transporter T1

VW Transporter T2

Volvo N86

Citroën Acadiane

VW Transporter T2

VW Transporter T2

VW Transporter T1

VW Transporter T3

VW Transporter T2

VW Transporter T1

Opel Blitz

Opel Olympia

Austin FX4 (personenwagen)

Chevrolet 3100

Opel Blitz

Bedford CF

Citroën Mehari

Mercedes-Benz G-klasse

Renault Estafette

Citroën Mehari

Scania G450

Scania R650

Mercedes-Benz Sprinter

Scania R500

Scania R410 (new)

Volvo FH 4th gen

Onbekend meerdere (diverse merken)

DAF XF Euro 6

Scania R450

DAF XF Euro 6

DAF XF Euro 6

DAF XF Euro 6

Scania R420

Scania P280

Volvo FH 4th gen

Scania R450 (new)

MAN TGS 2nd gen

MAN TGS 2nd gen

MAN TGS 2nd gen

MAN TGS 2nd gen

MAN TGS 2nd gen

MAN TGS 2nd gen

Volvo FH 4th gen

MAN TGS 2nd gen

AGV TGL-E

Volvo FMX 2nd gen

Volvo FH 2nd gen

Suzuki LJ

Suzuki LJ

Suzuki LJ

Suzuki LJ

Suzuki LJ

Suzuki LJ

Chevrolet Silverado

Mitsubishi Pajero

Mitsubishi Pajero

Suzuki Samurai

Suzuki Samurai

Toyota Landcruiser

Suzuki onbekend/overig

Suzuki onbekend/overig

Toyota Landcruiser

Jeep Cherokee

Suzuki onbekend/overig

Mitsubishi Pajero

Ford F150

Range Rover onbekend/overig

Suzuki Jimny

Land Rover Discovery

Land Rover Discovery

Range Rover onbekend/overig

Range Rover onbekend/overig

Range Rover onbekend/overig

Range Rover onbekend/overig

Range Rover onbekend/overig

Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee

Range Rover onbekend/overig

Range Rover onbekend/overig

Range Rover onbekend/overig

Range Rover onbekend/overig

Range Rover onbekend/overig

Range Rover onbekend/overig

Land Rover series

Mitsubishi Pajero

Suzuki Samurai

Toyota Landcruiser

Toyota Landcruiser

Toyota Landcruiser

Iveco Daily

Suzuki Jimny

Toyota Landcruiser

Iveco Daily

Suzuki Jimny

Suzuki Jimny

Land Rover series

Suzuki Samurai

AIWAYS lanceert fuelcell op basis van methanol

AIWAYS staat op het punt om de eerste Chinese autofabrikant te worden die personenwagens aanbiedt die zijn voorzien van brandstofcellen op basis van methanol. Het zal zijn laatste innovaties op dit gebied deze maand onthullen tijdens de 2019 China International Import Expo (CIIE). Een geheel nieuw platform voor methanol-brandstofcellen voor elektrische auto's zal van dinsdag 5 november t/m zondag 10 november voor het eerst te zien zijn in het National Exhibition and Convention Center in Shanghai. Dit sluit aan bij het streven van AIWAYS naar diversificatie van zijn aanbod van elektrische auto's voor de Chinese en wereldwijde markt. Eerder dit jaar werd AIWAYS aandeelhouder van Blue World Technologies, een Deense ontwikkelaar en fabrikant van componenten en systemen voor methanol-brandstofcellen. Het doel is om samen te werken aan de ontwikkeling van voertuigen die gebruikmaken van nieuwe vormen van energie. Auto's die zijn voorzien van de technologie van brandstofcellen op basis van methanol zijn efficiënter, milieuvriendelijker en gebruiksvriendelijker dan traditionele voertuigen op basis van methanol en waterstof. De brandstofcel op basis van methanol vergroot effectief het rijbereik doordat de geproduceerde energie de kleine accu oplaadt Deze biedt ook de mogelijkheid om snel bij te tanken zonder dat er schadelijke verontreinigende stoffen vrijkomen als die brandstof wordt verbruikt. Het gebruik van methanol als brandstof biedt kansen voor hergebruik van de bestaande tankinfrastructuur. En als er gebruik wordt gemaakt van groene methanol die op basis van hernieuwbare bronnen is vervaardigd, is de brandstof ook nog eens CO2-neutraal. De technologie wordt reeds gebruikt in de elektrische supercar Gumpert Nathalie. Deze supersportwagen werd ontwikkeld in het uiterst geavanceerde Engineering Centre van AIWAYS in het Duitse Ingolstadt. Wu Wei, de vice president van AIWAYS, zei tijdens de recente ‘Methanol Vehicles and Fuel Transportation Fuelling Equipment Exhibition’ in Chongqing in China: “Als aanbieder van slimme mobiliteitsoplossingen streeft AIWAYS naar de ontwikkeling van groene alternatieven voor ontbrandingsmotoren die gebruikmaken van fossiele brandstoffen. We hebben actief onderzoek gedaan naar niet-vervuilende, betaalbare en krachtig presterende duurzame energie die een oplossing kan bieden voor vraagstukken rond elektrische auto's, zoals de zorgen over de actieradius die bij veel mensen blijkt te leven. “Met de ontwikkeling van deze nieuwe technologie voor methanol-brandstofcellen ruimen we twee traditionele hindernissen voor het gebruik van auto's op basis van waterstof uit de weg door te voorzien in veilige opslag en makkelijk bijtanken. Hierdoor konden we ook de ontwikkelingskosten terugdringen en de actieradius vergroten. Dat zijn twee belangrijke voordelen voor toekomstige klanten van AIWAYS”, aldus Wu Wei. Tijdens het evenement rond methanol-brandstofcellen in Chongqing gaf AIWAYS blijk van zijn toewijding aan het terugdringen van de schadelijke invloed van transport op het milieu in overeenstemming met de richtlijnen van de Chinese overheid. In maart dit jaar publiceerden het Ministerie van Industrie en Informatietechnologie, het Nationale Ontwikkeling- en Hervormingscomité en acht andere Chinese ministeries en comités het document ‘Richtinggevende aanbevelingen voor de toepassing van voertuigen op basis van methanol’. Volgens deze richtlijnen moet de toepassing van methanol in voertuigen worden bespoedigd vanwege de geringe koolstofvoetafdruk van deze technologie.

Prestigieuze Noordhof-prijs voor Eef Arens van DAF Trucks

DAF Trucks beproevingsmonteur Eef Arens heeft de fameuze Noordhof-prijs gewonnen. Als ‘beste vakman van de Brainport-regio’ ontving Arens de bijhorende bokaal in de categorie ‘Mechatronica/overige’. De jaarlijkse Noordhof-prijs wordt georganiseerd door de Stichting Bevordering Vakmanschap en werd uitgereikt tijdens de Brainport Industries Campus in Eindhoven. De Noordhofprijs wordt uitgereikt aan de beste vakmensen van de Brainport regio (Zuidoost-Brabant). Met de onderscheiding benadrukt de Stichting Bevordering Vakmanschap het belang en de waarde van vakmanschap in de categorieën ‘Metaal’, ‘Bouw’ en ‘Mechatronica/Overige’. Genomineerden hebben niet alleen als vakman de top bereikt, maar dienen ook aan andere zware eisen te voldoen: ze moeten minstens tien jaar werkzaam zijn in het betreffende vakgebied én een voorbeeld zijn voor met name jongere collega’s op wie zij óók hun kennis en kunde met enthousiasme overdragen. 24-7 De 61-jarige Eef is allround beproevingsmonteur bij het Research Center van DAF in Eindhoven. Daar voert hij proeven uit met technologieën die pas over jaren op de markt verschijnen. Eef is nooit echt los van werk. “Ik bedoel: werk je hier, dan sta je 24-7 klaar. Zo simpel is het. Mijn baas kan me altijd bellen: ik ben er. En ik slaap niet voordat een probleem is opgelost, al moet ik daar 24 uur achtereen voor werken.” Van Ponta Grossa tot Sint-Oedenrode De ene keer wordt hij ingevlogen om in het Braziliaanse Ponta Grossa – waar DAF een fabriek heeft – een prototype te bouwen, de andere keer is hij te vinden op de Proefbaan van DAF Trucks in Sint-Oedenrode, waar hij testen uitvoert rondom bijvoorbeeld truck platooning. Jolly Joker “Mijn vak houdt in dat ik zo’n beetje alles van een truck moet weten”, legt Eef uit. “Problemen vaststellen, repareren en testen. Ik noem mezelf altijd de Jolly Joker. U vraagt, wij draaien. Wat je me ook voorschotelt: ik los het op.” Totaal niet verwacht Hoe vindt Eef het dat hij gewonnen heeft? “Ik had het totaal niet verwacht, zegt hij. “Vandaag was ik omringd door mensen die ik het stuk voor stuk ook gegund had. Wát een boel kennis en ervaring zit er hier in Zuidoost-Brabant. Maar stiekem ben ik natuurlijk hartstikke trots. Het is de kroon op mijn carrière.”

Volvo FMX met bijzondere afstandsbediening voor Roos Kunststof Rijplaten Verhuur

Roos Kunststof Rijplaten Verhuur uit Den Haag heeft een Volvo FMX 460 8x2 tridem met autolaadkraan in gebruik genomen. De truck en de autolaadkraan kunnen met één afstandsbediening worden bediend. Het is de eerste Volvo-truck in Nederland die deze mogelijkheid heeft. De maatwerkoplossing is op verzoek van Roos Kunststof Rijplaten Verhuur uitgedacht door dealer Volvo Group Truck Center, Palfinger en Drimote. De Volvo FMX 8x2 met open laadbak en zeventien tonmeter Palfinger Epsilon autolaadkraan wordt ingezet voor het transport en het leggen van kunststof rijplaten. Die worden verhuurd aan onder meer bouwbedrijven, hoveniers, schildersbedrijven, verhuurders van hoogwerkers, gemeenten en organisatoren van evenementen. “De kunststof rijplaten moeten naadloos op elkaar aansluiten en dus is het zaak om ze nauwkeurig te leggen”, vertelt mede-eigenaar Bas van Nierop. “Bij het uitleggen van de rijplaten moest de chauffeur voorheen met twee verschillende afstandsbedieningen werken als hij naast de truck stond. Eén om de kraan te bedienen en één om de truck naar voren of achteren te kunnen verplaatsen. Om het werk voor de chauffeur te vereenvoudigen, wilden wij graag de bediening van de truck en de kraan samenbrengen in één afstandsbediening.” Efficiënter werken In de zoektocht naar een passende oplossing kwam Van Nierop bij Volvo Trucks uit. Volvo Group Truck Center, Palfinger en Drimote, een afstandsbedieningssysteem waarmee een truck op afstand kan worden bestuurd, bundelden de krachten. Palfinger gaf zijn CE-gecertificeerde afstandsbediening vrij en dat resulteerde in één afstandsbediening waarmee zowel de kraan als de truck kan worden bediend. De oplossing is volledig CE-gecertificeerd. “We werken er nu enige tijd mee en de ervaring is ronduit positief”, vertelt Van Nierop. “Deze oplossing komt met name van pas bij het leggen van rijplaten voor evenementen. Dat gaat vaak om grote oppervlakken. Om de twee of drie rijplaten moet de truck weer worden verplaatst. Dat alles nu met één afstandsbediening kan worden gedaan, maakt niet alleen het werk voor de chauffeur eenvoudiger, maar leidt er ook toe dat werkzaamheden sneller kunnen worden uitgevoerd en de productiviteit omhoog gaat.” Veiligheid Om de veiligheid tijdens het werk te waarborgen, is een aantal veiligheidssystemen aangebracht. Een objectdetectiesensor houdt de voorkant van de truck in de gaten en activeert onmiddellijk de rem als een object wordt gedetecteerd. Verder remt het voertuig direct als de communicatie tussen afstandsbediening en ontvanger wordt onderbroken en is er een noodstopknop geïnstalleerd. Volvo Dynamic Steering Naast het bedieningsgemak valt deze truck ook op door het rijcomfort, vertelt Van Nierop. De Volvo FMX is onder meer voorzien van het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering en de I-Shift-versnellingsbak, geoptimaliseerd met speciale off road software voor betere terreinvaardigheid. Verder dragen de elektro-hydraulisch gestuurde voorloop- en naloopas bij aan optimale manoeuvreerbaarheid. Het tridem-concept zorgt bovendien voor een optimale aslastverdeling. Eerste nieuwe Volvo-truck Roos Kunststof Rijplaten Verhuur, onderdeel van de Van Nierop Groep, bestaat sinds 1998. Het bedrijf telt zeven medewerkers en is door heel Nederland actief. Het wagenpark telt nu vier trucks. Van Nierop: “Dit is onze eerste nieuwe Volvo-truck. Wat me in het hele traject opviel was de deskundigheid bij Volvo. De verkoper had snel door wat wij nodig hebben en vertaalde dat in een oplossing die is toegespitst op ons werk.”

Volvo FMX 2nd gen

Elektrische ID. BUZZ CARGO maakt debuut in Nederland

Move, de eerste en enige Mobility Experience van Nederland, is vanaf vandaag een attractie rijker. Dat de ID. BUZZ CARGO zijn Nederlandse debuut juist op deze plek beleeft is niet zo gek… de elektrische concept car van Volkswagen Bedrijfswagens is hét gezicht van de elektrische en autonome toekomst. De Bulli, wie kent hem niet? De iconische bus van Volkswagen Bedrijfswagens gaat een nieuw tijdperk in. De ID. BUZZ Cargo is een voorproefje van wat in de toekomst van het merk is te verwachten op het gebied van elektrisch en autonoom rijden. Het design van de concept car is geïnspireerd op de iconische lijnen van de T1, het model dat zo’n 72 jaar geleden is geschetst door Ben Pon en dat aan de basis staat van het wereldwijde succesverhaal dat Transporter heet. Groot bereik, maximale ruimte De ID. BUZZ CARGO is de eerste bedrijfswagen binnen de nieuwe ID. Family, de nieuwe generatie auto’s die elektrisch rijden bereikbaar gaan maken voor zowel consumenten als ondernemers. Hij staat op het gloednieuwe MEB-platform (Modular E-antriebs Baukasten) van de Volkswagen Groep en met zijn vooruitstrevende design biedt hij niet alleen een grote range, maar ook opmerkelijk veel binnenruimte. Afhankelijk van de gekozen accu heeft de elektrische bedrijfswagen een actieradius tot 440* kilometer. Met de zonnepanelen op z’n dak kan hij genoeg energie opvangen om nog eens tot 15* kilometer per dag extra te kunnen rijden. Internet of things en level 4 autonoom rijden De I.D. BUZZ CARGO brengt het ‘Internet of Things’ aan boord met een volledig gedigitaliseerd vrachtsysteem in de laadruimte dat bijvoorbeeld real-time kan communiceren met het magazijn over de hoeveelheid artikelen in de laadruimte. Ook beschikt het studiemodel over I.D. Pilot, een autonome rijmodus op level 4. Wanneer de I.D. Pilot wordt ingeschakeld, trekt het stuur zich automatisch terug in het dashboard en kan de bestuurder zijn stoel draaien om tijdens het autonome rijden gebruik te maken van de onboard computer om bijvoorbeeld de routeplanning bij te houden. De I.D. BUZZ CARGO heeft geen dashboard, maar een groot head-up display dat alle belangrijke informatie via augmented reality op de voorruit projecteert. Move, exciting views on mobility Move is een nieuwe, interactieve Mobility Experience voor jong en oud in Amsterdam. Bij Move draait alles om de mobiliteit van vandaag en de toekomst. Bezoekers kunnen er bijzondere concept cars bewonderen en zelf via virtual reality en games ervaren hoe mobiliteit er in de toekomst uit kan zien. De Move Mobility Experience is geopend van dinsdag t/m zondag tussen 10:00 uur en 17:00 uur en is gratis toegankelijk. De toegangskaartjes zijn te reserveren op de website van Move.

Scania S500

Mercedes-Benz Actros MP4

DAF XF Euro 6

Volvo FH16 4th gen

Mercedes-Benz Actros MP3

DAF CF Euro 6

DAF CF Euro 6

Mercedes-Benz Sprinter

Volvo FH 4th gen

DAF XF105

Scania G440

DAF XF95

Volvo FM 2nd gen

DAF XF Euro 6

Volvo FH 4th gen

DAF 75CF

Scania R500

DAF CF Euro 6

Mercedes-Benz Sprinter

Geen

Geen

Renault Master

Renault Maxity

Scania buschassis

Scania R450 (new)

Volvo FL 3rd gen

DAF CF Euro 6

DAF CF Euro 6

Scania P340

Land Rover Discovery

DAF XF Euro 6

BMW motorfiets

Suzuki Samurai

Volvo FH 4th gen

Volvo FH 4th gen

Martin Kolff winnaar NK Veiligste Chauffeur 2019

Martin Kolff uit Dirksland mag zich een jaar lang de veiligste chauffeur van Nederland noemen. Kolff kwam zaterdagmiddag op het TT Circuit in Assen als winnaar uit de bus van het NK Veiligste Chauffeur. Aan de competitie namen dit jaar ruim duizend vrachtwagenchauffeurs deel. Kolff was in 2018, bij de eerste editie van het NK Veiligste Chauffeur, al tweede geworden, destijds achter de Fries Johannes Ritsma. ,,Er stond bij mij veel spanning op, maar die is er nu gelukkig af. Ik drink er een colaatje op. Nee, geen alcohol, want ik moet nog naar huis rijden”, sprak de chauffeur, in dienst bij Van Waveren Transport uit Amsterdam, na afloop van de competitie. Het NK Veiligste Chauffeur maakt dit jaar deel uit van de TVM Awards, het initiatief van TVM verzekeringen ter verbetering van de transportveiligheid. Behalve de eer verdiende Kolff met zijn overwinning een reis voor twee personen naar Brazilië. Daarnaast kreeg hij uit handen van CEO Arjan Bos de TVM Award, een 12,5 kilogram wegende bronzen trofee. Kolff: ,,Die krijgt thuis een prachtig plekje”. Achter Kolff eindigden Marco Dijkstra uit Leeuwarden (Bakker Transport) en Danny Henskens uit Berhem (Van der Nat Transport) respectievelijk als tweede en derde. Het NK Veiligste Chauffeur begon 1 juni met een online fase met kennistoetsen en reactietests. Ook werd gedurende een langere periode het rijgedrag gemeten via een mobiele app. De 120 beste chauffeurs streden vervolgens in twee halve finales in Rijssen en Gilze om tien plaatsen in de finale. Tijdens de finale op het TT Circuit gaf een lastige manoeuvreeroefening uiteindelijk de doorslag. Het evenement werd gepresenteerd door tv-presentatrice Hélène Hendriks. Ridder 2019 Behalve Martin Kolff ontvingen nog twee mensen een TVM Award. Nick van Rijn uit Tuil werd uitgeroepen tot Ridder 2019, een juryprijs voor een chauffeur die dit jaar iets bijzonders heeft gepresteerd op het gebied van verkeersveiligheid. Van Rijn, werkzaam voor Bloemenexpresse De Viersprong uit Kerkdriel, zette eerder dit jaar op de A2 zijn vrachtwagen overdwars om de slachtoffers van een zwaar ongeval te beschermen en ervoor te zorgen dat ook de hulpverleners hun werk veilig konden doen. Van Rijn kreeg de prijs uit handen van juryvoorzitter Fred Teeven, voormalig politicus en tegenwoordig parttime buschauffeur. ,,Ik reageerde instinctief. Ik deed wat ik moest doen”, sprak de winnaar nuchter. Veilig Transport De derde TVM Award was bestemd voor een (transport)onderneming die zich inzet voor verkeersveiligheid en daarmee aantoonbaar het verschil weet te maken. Deze prijs ging naar Vrijbloed Transport uit Haarlem. Mathijs Vrijbloed nam trots de Award in ontvangst van juryvoorzitter Frits van Bruggen, directeur van de ANWB. Vrijbloed won de prijs vanwege de jarenlange focus van het bedrijf op veiligheid. Zo zijn hun voertuigen al vele jaren uitgerust met extra sensoren, camera’s en rood-witte kleuren, met daarbij de waarschuwing ‘blijf uit de dode hoek’. Ook gaat het bedrijf actief langs scholen om kinderen bekend te maken met de dode hoek van een vrachtwagen. Aan het eind van de middag werd het festival op het TT Circuit afgesloten met een optreden van Frans Bauer. Arjan Bos keek na afloop met een voldaan gevoel terug op de eerste editie van de TVM Awards. Het initiatief werd ondersteund door zes partners: Volvo Trucks Nederland, Continental Benelux, Van Eijck Groep, Transport en Logistiek Nederland (TLN), Advance Groep en Veilig Verkeer Nederland (VVN). Arjan Bos: ,,Verkeersveiligheid gaat ons allemaal aan. Daarom is het ook goed dat zes sterke partners ons hebben geholpen dit initiatief van de grond te tillen. Het gaat immers om draagvlak. Hoe meer partijen zich inzetten voor verkeersveiligheid, hoe beter het is voor ons allemaal. Met de TVM Awards willen we een bijdrage leveren om bij alle weggebruikers meer bewustwording te creëren voor veilig rijgedrag. Daarnaast is het een manier om onze waardering te tonen voor alle beroepschauffeurs die op een veilige manier hun vak uitoefenen. Iedere dag weer weten zij op de Nederlandse wegen ongelukken te voorkomen door goed en tijdig te anticiperen, laten we dat vooral niet vergeten.”

Kögel exposeert op de Solutrans 2019

Op de Solutrans-beurs in Lyon van dit jaar exposeert Kögel zijn portefeuille voor de transport- en constructiebranche in hal 42 op stand 4L 162 van 19 tot 23 november 2019. Ook op de Solutrans presenteert Kögel zich onder het motto „Innovations made for you! – Kögel NOVUM: Light & Strong“ onder andere de met de brancheprijs „Trailer Innovation 2019“ onderscheiden NOVUM-trailergeneratie. De beursbezoekers kunnen zich verheugen op de bestseller Kögel Cargo van de NOVUM-generatie. Verder kunnen Kögel klanten zich naast de gesloten Kögel Box-trailer voor droge vracht ook verheugen op de Kögel KTA traileras en een uitgebreid service-aanbod voor trailers. Kögel Cargo van de NOVUM generatie Hét highlight op de beursstand is de Kögel Cargo van de NOVUM-generatie. Deze Kögel-bestseller is ideaal geschikt voor flexibele inzet in het Europese goederenvervoer. De Kögel Cargo heeft het geoptimaliseerde buitenframeprofiel en de verbeterde opbouw die de NOVUM generatie kenmerkt. Beide maken de Kögel Cargo niet alleen nog robuuster maar verbeteren ook de hantering in het dagelijks gebruik. Bovendien scoort de Kögel Cargo van de NOVUM-generatie met een omvangrijke standaarduitrusting en zeer ruime mogelijkheden voor individuele aanpassingen. Zo kan hij aan de specifieke wensen en eisen van de markt en van transportbedrijven worden aangepast. Met een laag eigen gewicht vanaf 5.920 kilogram in de basisuitrusting is hij bijzonder rendabel in het dagelijks gebruik. De op de Solutrans 2019 tentoongestelde Cargo laat verder ook nog diverse individuele uitrustingsmogelijkheden zien. Zo is bijvoorbeeld de binnenzijde van de voorwand versterkt met een 2 millimeter dikke en 1.250 millimeter hoge staalplaat. Voor een eenvoudige en snelle zekering van het schuifdak in geopende toestand is de Kögel Cargo voorzien van de Kögel EasyFix-stopper. De Kögel EasyFix stopper houdt het schuifdak niet alleen veilig in positie, maar maakt het tevens mogelijk om het na het laadproces eenvoudig te sluiten zonder de zekering weer te moeten opheffen. Dit systeem verhoogt de efficiëntie en veiligheid bij het laad- en losproces. Bovendien is bij de Kögel Cargo een rij textiele Kögel FastFix insteeklatten te zien. Met een gewicht van amper 495 gram en de in de praktijk bewezen spansluiting is de textiele insteeklat Kögel FastFix zeer snel en eenvoudig aan te brengen aan de rongen en verwijderbaar. De textiele insteeklat Kögel FastFix bestaat uit flexibel gordelmateriaal en laat zich daarom in elke gereedschapskast opbergen en is veel minder kwetsbaar voor beschadigingen. Tot de verdere individuele uitrusting behoren een aslift, LUXIMA meerkamerachterlichten, een laadklep, een hardhouten Omega-vloer, een brandblusser en nog veel meer. Kögel Box Het tweede exponaat is de Kögel Box – PurFerro quality. Deze licht geïsoleerde, gesloten trailer voor droge lading met 30 millimeter dikke wanden en een 40 millimeter dik isolerend dak uit eigen productie garandeert een perfecte bescherming voor temperatuurgevoelige goederen. De 30 millimeter dikke antislipvloer is ontworpen voor een heftruckaslast van 7.200 kilo en wordt standaard voorzien van een 720 millimeter lange stalen structuurplaat in het achterste deel. De droge vrachtopbouw biedt een maximum aan transportkwaliteit en beschermt tegen de weersomstandigheden en diefstal. Met talloze uitrustingsopties is bovendien een hogere mate van individualisatie van het voertuig volgens de betreffende behoeften van de klant mogelijk. De op de Solutrans 2019 tentoongestelde Kögel Box - PurFerro quality is voor dubbeldeks belading voorzien van geleiderails en 23 laadbalken - elk met 1.000 kilogram draagvermogen. Hierdoor is een variabele etagebelading mogelijk met maximaal 33 europallets met een maximaal gewicht van 670 kilogram per pallet. Bovendien heeft de op de beurs getoonde uitvoering in plaats van achterwanddeuren een ruimtebesparende mechanische roldeur die de snelle overslag in het stukgoedverkeer bevordert. Tot de verdere optionele uitrusting behoren twee grote gereedschapskisten, een stalen lamphouder, een brandblusser en nog veel meer. Kögel KTA traileras Het derde exponaat op de Solutrans is de Kögel KTA traileras. Deze wordt standaard gemonteerd bij tal van varianten van de productreeksen Kögel Cargo, Kögel Lightplus, Kögel Cool – PurFerro quality, Kögel Box en diverse chassis. De onderhoudsvriendelijke as is perfect op de Kögel opleggers afgestemd en verbetert de rijeigenschappen. Kögel service Verdere highlights op de beursstand zijn de diverse facetten van het uitgebreide serviceaanbod voor trailers. Denk bijvoorbeeld aan telematica, financiering, onderdelen en pechhulp.

MAN TGX 2nd gen

MAN TGS 2nd gen

PitPoint opent eerste vaste LNG-bunkerstation van Europa

PitPoint.LNG opent vandaag het eerste vaste Liquefied Natural Gas (LNG) bunkerstation voor binnenvaartschepen in Europa in de Niehler Hafen in Keulen. Met de komst van dit station is een concrete stap gezet in het verder mogelijk maken van schoon transport over water. Het nieuwe LNG-bunkerstation is onderdeel van de plannen van PitPoint.LNG om een Europese LNG-infrastructuur te ontwikkelen voor zwaar transportvervoer over weg en water en is medegefinancierd door de Europese Unie. De strategische ligging van het station tussen Basel en Rotterdam en de goede toegankelijkheid van de locatie waren de voornaamste redenen om voor de haven van Keulen te kiezen. Lagere uitstoot en verbeterde luchtkwaliteit LNG is de schoonste brandstof die op dit moment voor handen is voor (zwaar) transport over water. De grootste winst zit hem met name in de lagere uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden (NOₓ). Op basis van de huidige Europese emissie-eisen (CCNR II) produceren LNG-motoren vergeleken met dieselmotoren tot 20 procent minder CO₂, ten minste 80 procent minder NOₓ en ruim 99 procent minder fijnstof. De flinke reductie van deze schadelijke stoffen draagt direct bij aan de verbetering van de luchtkwaliteit. LNG wordt ook wel gezien als transitiebrandstof en als opstapje richting het nog schonere bio-LNG. Snellere doorvoer voor LNG-schepen Met de komst van dit vaste bunkerstation aan Europa's drukste waterweg is nu ook verdere invulling gegeven aan de benodigde LNG-infrastructuur, waardoor het varen op LNG toegankelijker is gemaakt. Het gehele bunkerproces wordt door het nieuwe vaste tankstation aanzienlijk versneld. Waar LNG-schepen bij truck-to-ship bunkering eerst een aanvraag moesten doen en een afspraak in moesten plannen om LNG af te nemen, kan dit met shore-to-ship bunkering nu sneller en eenvoudiger via de krachtige pompen van het station. Het vaste bunkerstation is daarnaast 24/7 toegankelijk en beschikt over professionele service engineers die voor bunkerbegeleiding zorgen. In de nabije toekomst wordt het eveneens mogelijk om twee schepen tegelijkertijd te laten bunkeren. Jan Sönke Eckel en Wolfgang Birlin, Managing Directors bij havenbeheerder RheinCargo: “We zijn erg trots dat we het eerste vaste LNG-bunkerstation van Europa mogen verwelkomen in onze haven in Niehl, Keulen. Dit tanksysteem zien we als de volgende bouwsteen in onze aanpak om nog duurzamer en milieuvriendelijker transport te realiseren. Bovendien faciliteren we zo ook de verduurzaming van de bijbehorende logistiek. LNG staat voor een betrouwbaar en schoon brandstofalternatief. Het gebruik van deze brandstof helpt om de uitstoot van verontreinigende stoffen te verminderen. We zien het gebruik van LNG dan ook als een belangrijke stap richting een duurzame toekomst voor de logistieke sector.” Jan Willem Drijver, Managing Director bij PitPoint.LNG: “De opening van het LNG-bunkerstation is een belangrijke stap voorwaarts voor het transport over water. LNG voldoet aan de strengste emissie-eisen en maakt schoner transport mogelijk. Het bunkerstation is dankzij een ketenaanpak tot stand gekomen. Samen met verladers, havenbedrijven, rederijen, transportbedrijven en steun van de Europese Unie hebben we hard gewerkt aan het verduurzamen van het binnenvaartverkeer van Europa. Ons doel? Met LNG de weg vrijmaken voor volledig schoon transport in 2030.”

DAF CF Euro 6

MAN TGL 3rd gen

Peugeot Boxer

Bucher onbekend/overig

Mercedes-Benz Vario

DAF CF85

Geen

VW Transporter T6

Mercedes-Benz Vito

Geen

Magirus Deutz Eckhauber 2nd gen

Mercedes-Benz G-klasse

Mercedes-Benz Arocs

Suzuki Samurai

Scania S450

Hyundai overig/onbekend

TLN: ‘Mooi dat staatssecretaris luistert naar PFAS-noodkreet bouw en transport’

Staatssecretaris van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat wil snel nieuwe, werkbare kaders rond PFAS. Heel goed, vindt TLN. Maar de actie op het Malieveld gaat wel door. Van Veldhoven wil dat het RIVM zo snel mogelijk bepaalt wat een veilige norm is voor het gebruik van grond met PFAS. Uiterlijk 1 december wil ze duidelijkheid. ‘Nu ook echt doorpakken’ ‘Mooi dat de staatssecretaris luistert naar de noodkreet van de bouw- en transportwereld’, zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post. ‘Ze laat hiermee zien dat ze de pijn van de sector ziet. Als de staatssecretaris en het RIVM nu ook echt doorpakken, kunnen ze honderden transportbedrijven redden van de ondergang. Want transportbedrijven die grond, zand en grind vervoeren staan nu helemaal stil. Het water staat ze aan de lippen. Elke dag stilstand is een stap dichter bij faillissement. Elke dag stilstand is een stap dichter bij werknemers die op de bank belanden. Elke dag stilstand is een stap dichter bij een recessie voor heel Nederland.’ Taskforce Van Veldhoven heeft ook een taskforce ingesteld, waarin bedrijven en overheden samenwerken om PFAS-knelpunten op te lossen. TLN gaat ervan uit dat met deze taskforce de kennis over PFAS bij provincies, gemeenten en waterschappen snel op niveau is. ‘En dat die lagere overheden hun angst kwijtraken in grondkwesties. Dat ze het werk gewoon weer door laten gaan’, zegt Post. Actie Malieveld gaat door De PFAS-crisis is een van de redenen dat TLN op woensdag 30 oktober, samen met de bouwsector, actievoert op het Malieveld. Die actie gaat gewoon door. Post: ‘Deze stap van de staatssecretaris is heel mooi, maar de druk moet erop blijven. Er moet eerst echt een oplossing zíjn, voordat wij zijn gerustgesteld. Bovendien staan we daar woensdag ook vanwege het stikstofprobleem. Dat probleem hangt nog steeds als een donkere wolk boven de bouw- en transportsector.’

TLN naar het Malieveld om PFAS- en stikstofproblemen

TLN steunt de acties van bedrijven uit de bouwwereld tegen de afwachtende houding van de politiek in de PFAS- en de stikstofcrisis. TLN wil dat de politiek daadkracht toont in het oplossen van deze crises en voorkomt dat honderden transportbedrijven failliet gaan. TLN steunt dus het protest van actiegroep Grond in Verzet. TLN-voorzitter Elisabeth Post zal op het Malieveld de actievoerende ondernemers en werknemers toespreken. ‘Na de begrijpelijke frustratie van de boeren trekken wij nu aan de bel. Het is hoog tijd dat de politiek ons serieus neemt’, zegt Post. ‘Door de nieuwe regels rond PFAS en de stikstofproblematiek staan bouwprojecten stil. Dit raakt transportbedrijven flink: 30 procent van alle wegtransport in Nederland is bouwgerelateerd. Er is nú actie nodig. Anders gaan er de komende maanden honderden bedrijven kapot. Dat laten we niet zomaar gebeuren. Daarom sta ik volgende week woensdag op het Malieveld.’ Woningen, wegen, werkgelegenheid De problemen die transportbedrijven ervaren door de PFAS- en de stikstofcrisis, hebben impact op heel Nederland, zegt Post. ‘Transportbedrijven rijden niet voor hun lol rond. Nee, die rijden voor Nederland. Die rijden met bouwmaterialen voor woningen, voor wegen. Die helpen om te zorgen dat iedere Nederlander voor een normale prijs een huis kan kopen. Dat ons wegennet op peil blijft en we met z’n allen een beetje kunnen doorrijden op de snelweg.’ Natuurlijk staat TLN allereerst voor het voortbestaan van zijn leden en hun duizenden werknemers. ‘Maar daar houdt het niet op. Samen met alle bedrijven en banen in de bouw die op de tocht staan, zijn de PFAS- en de stikstofcrisis een gigantische bedreiging voor de werkgelegenheid in Nederland.’ PFAS-probleem acuut Voor bedrijven in de bouwlogistiek is PFAS het meest urgente probleem. Post: ‘Het grondverzet in Nederland staat stil. Na verscherping van de regels rond PFAS begin deze maand wordt er bijna geen schep grond meer verplaatst. Dit probleem is acuut voor bedrijven die grond, zand en grind vervoeren: hun materieel of zelfs hun hele businessmodel is hierop afgestemd. Ze hebben vaak alleen kiepauto’s: die kunnen niet opeens computers, luiers of meubels gaan transporteren.’ Kennis over PFAS nodig De volksgezondheid staat voor TLN bovenaan; voor TLN hoeft het door staatssecretaris Van Veldhoven opgestelde Tijdelijk Handelingskader PFAS ook niet per se van tafel. ‘Er is binnen die regels nog veel mogelijk. Wij willen dat gemeenten, provincies en waterschappen goed kijken wat er wél mogelijk is en projecten die volgens de regels kunnen, ook echt door laten gaan. Daarvoor moeten zij de kennis in huis halen die nodig is.’ Ook moeten gemeenten wat TLN betreft snel de PFAS-gehaltes op hun grondgebied in kaart brengen, zodat bedrijven weten waar ze wel en niet grond naartoe kunnen brengen. Structurele oplossing stikstofprobleem gewenst De PFAS-crisis komt voor de transportsector bovenop de al langer bekende stikstofcrisis. Nu hebben transportbedrijven nog werk aan bouwprojecten waarvoor al een vergunning was, maar die projecten drogen in rap tempo op. Nieuwe vergunningen worden geblokkeerd of ingetrokken. TLN vindt dat de politiek snel maatregelen moet treffen om Nederland van het stikstofslot af te halen. Publieksvriendelijk protest TLN hecht er sterk aan dat het protest publieksvriendelijk wordt. Het verkeer op de snelwegen moet door kunnen rijden, de vrachtwagenchauffeurs die onderweg zijn voor klanten moeten niet in de file terechtkomen. Geen shovels, kranen, machines en kiepauto’s op de snelweg. ‘Mensen ja, materieel nee’, is het uitgangspunt.

VDL CF Electric

VDL CF Electric

VDL CF Electric

Kögel oplegger

Volvo FH 4th gen

Volvo FH 4th gen

PACCAR realiseert uitstekende kwartaalomzet en -winstcijfers

“PACCAR rapporteerde over het derde kwartaal van 2019 uitstekende omzet- en nettowinstcijfers”, aldus Preston Feight, chief executive officer. “PACCAR's resultaten in het derde kwartaal weerspiegelen een sterke mondiale truckproductie en excellente, wereldwijde resultaten van after sales. Ik ben erg trots op onze medewerkers die toonaangevende trucks, aandrijflijnen en transportoplossingen hebben geleverd aan onze klanten.” PACCAR boekte in het derde kwartaal van dit jaar een nettowinst van $607,9 miljoen. Dat is 11% meer dan de nettowinst van $545,3 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De netto-omzet uit verkopen en financiële diensten bedroeg in het derde kwartaal $6,37 miljard, 11% meer dan de $5,76 miljard die in het derde kwartaal van 2018 werd gerapporteerd. De geconsolideerde omzet, inclusief de inkomsten uit financiële dienstverlening, bedroeg over de eerste negen maanden van 2019 $19,48 miljard, vergeleken met $17,22 miljard vorig jaar. In de eerste negen maanden van 2019 bedroeg de nettowinst $1,86 miljard. Over de eerste negen maanden van het afgelopen jaar bedroeg de nettowinst $1,62 miljard. PACCAR behaalde in het derde kwartaal en over de eerste negen maanden van 2019 een uitstekend rendement na belastingen van 9,5%. Feight voegde toe: “PACCAR behaalde in het derde kwartaal en over de eerste negen maanden van dit jaar een uitstekende bruto marge op haar truck-, onderdelen- en andere activiteiten dankzij een goed prijsbeleid, productie-efficiency en rigoureuze kostenbeheersing. We verwachten dat ook 2020 een goed jaar zal worden, met een normale vervangingsmarkt voor trucks en een sterke vraag naar PACCAR’s premium producten.” Mondiale truckmarkt De Noord-Amerikaanse (VS en Canada) markt voor trucks in het zware segment wordt voor 2019 ingeschat op 310.000 tot 320.000 voertuigen, de op één na sterkste markt in de geschiedenis. “In 2020 is de Noord-Amerikaanse markt van trucks in het zware segment waarschijnlijk tussen de 230.000 en 260.000 voertuigen groot, een solide vervangingsmarkt. Een forse economische groei in de Verenigde Staten, werkloosheidscijfers die in 50 jaar niet zo laag geweest zijn en hoge consumentenuitgaven zorgen dit jaar voor een stijging van 4,2% van het vrachttonnage”, aldus Gary Moore, PACCAR executive vice president. “De toonaangevend lage exploitatiekosten van Peterbilt en Kenworth trucks verhogen de winstgevendheid van onze klanten.” “Klanten erkennen DAF’s toonaangevende kwaliteit, brandstofefficiency, lage operationele kosten en uitstekende restwaardes”, aldus Harry Wolters, president-directeur van DAF. “DAF behaalde over de eerste drie kwartalen van dit jaar een sterk marktaandeel van 16,4%.” Naar verwachting zal de Europese markt voor trucks in het zware segment dit jaar uitkomen op zo’n 310.000 tot 320.000 voertuigen, één van de beste markten in de geschiedenis. Naar verwachting zal de markt in 2020 uitkomen op 260.000 tot 290.000 trucks. De Zuid-Amerikaanse markt voor zware trucks zal naar verwachting dit jaar uitkomen op zo’n 95.000 tot 105.000 trucks en in 2020 op zo’n 100.000 tot 110.000. “De marktvraag naar DAF en Kenworth trucks zorgde dit jaar in Zuid-Amerika voor een 79% stijging van het aantal afleveringen”, aldus Marco Davila, PACCAR vice president. Het Braziliaanse deel van de zware truckmarkt zal naar verwachting in 2019 uitkomen op zo’n 65.000 tot 75.000 voertuigen en in 2020 op zo’n 70.000 tot 80.000 trucks. PACCAR Parts behaalt uitstekende resultaten en opent nieuwe TRP Stores PACCAR Parts behaalde in het derde kwartaal van 2018 een uitstekende winst vóór belastingen van $207,4 miljoen, 10% hoger dan de $188,5 miljoen in het derde kwartaal van 2018. De omzet in het derde kwartaal van 2019 bedroeg $1 miljard, 4% hoger dan de $960,1 miljoen die behaald werd in het derde kwartaal van vorig jaar. Over de eerste negen maanden van 2019 bedroeg de winst vóór belastingen $625,6 miljoen, vergeleken met $574,8 miljoen over de eerste negen maanden van 2018. De omzet van PACCAR Parts over de eerste negen maanden bedroeg $3,03 miljard, vergeleken met $2,87 miljard over dezelfde periode vorig jaar. David Danforth, PACCAR vice president en general manager van PACCAR Parts merkte op: “De uitstekende financiële resultaten van PACCAR Parts worden gedreven door investeringen in nieuwe onderdelendistributiecentra (PDC’s), innovatieve programma’s gericht op grote vloten, e-commerce en een groeiend aantal PACCAR MX-motoren. Het nieuwe PDC in Las Vegas, met een oppervlakte van 23.000 vierkante meter en het nieuwe PDC in Ponta Grossa van 15.000 vierkante meter zullen beide in 2020 geopend worden.” DAF-, Kenworth- en Peterbilt-dealers hebben bijna 200 TRP Stores geopend, die hoogwaardige aftermarket-producten en -diensten leveren aan eigenaren van alle merken lichte, middelzware en zware vrachtwagens, getrokken materieel, bussen en motoren. TRP-winkels bevinden zich dicht bij klanten om een ​​snelle levering, uitgebreide assortimentskeuze en technische expertise te bieden voor alle merken vrachtwagens. Vijftig procent van de klanten in TRP Stores is nieuw voor PACCAR. De eerste TRP Store werd geopend in 2013 en er zijn nu vestigingen in Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Australië, Azië en Afrika. "TRP Stores geven PACCAR en haar dealers meer mogelijkheden op de after sales markt", aldus Darrin Siver, senior vice president van PACCAR. Investeringen en research en productontwikkeling PACCAR’s uitstekende lange termijn winstcijfers, sterke balans en nadrukkelijke focus op kwaliteit hebben de onderneming in staat gesteld om de afgelopen tien jaar $6,6 miljard te investeren in het bouwen van nieuwe en het uitbreiden van bestaande faciliteiten, innovatieve producten en nieuwe technologieën. Naar verwachting zal PACCAR in 2019 $675 tot $725 miljoen investeren en $325 tot $335 miljoen uitgeven aan research en ontwikkeling. In 2020 investeert PACCAR naar schatting zo’n $625 - $675 miljoen. De uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling zullen in 2020 naar schatting $320 - $350 miljoen bedragen. “De onderneming investeert in aerodynamische truckmodellen, geïntegreerde componenten voor aandrijflijnen - inclusief diesel, elektriciteit, hybride en waterstof brandstofceltechnologieën -, geavanceerde systemen die de chauffeur ondersteunen, digitale diensten en ‘next generation’ productiefaciliteiten”, aldus Harrie Schippers, PACCAR president en chief financial officer. Aan de vooravond van de vakbeurs Transport Logistic in München werd de DAF CF Electric uitgeroepen tot de ‘Green Truck Logistics Solution 2019’, een prestigieuze onderscheiding voor de inzet van veelbelovende opkomende technologieën voor innovatieve, duurzame logistiek in Europa. De onderscheiding is een initiatief van de toonaangevende Duitse vakbladen VerkehrsRundschau. Twee DAF CF Electrics vervoeren containers rondom de binnenhaven van Duisburg. PACCAR wint Diversity Award Kenworth, Peterbilt en PACCAR Parts werden elk geëerd door de Women In Trucking Association (WIT) als een ‘Top Company to Work for’. De bedrijven ontvingen de erkenning voor het hebben van een cultuur die genderdiversiteit bevordert en een plezierige werkomgeving biedt. WIT is een non-profitorganisatie die streeft naar meer banen voor vrouwen in de truckindustrie en naar meer erkenning voor de prestaties van vrouwen. Financial Services behaalt goede resultaten PACCAR Financial Services (PFS) biedt concurrerende financieringsdiensten voor Peterbilt, Kenworth en DAF dealers en klanten. PFS heeft een portfolio van 205.000 trucks en trailers met een totale waarde van $15,61 miljard, een record. Dit is inclusief PACLEASE, een belangrijk full-service trucklease-onderneming in Noord-Amerika en Europa, met een vloot van 39.000 voertuigen. PFS behaalde goede winstcijfers in het derde kwartaal en over de eerste negen maanden van 2019. PFS realiseerde in het derde kwartaal van dit jaar een winst van $66,5 miljoen, vergeleken met $78,8 miljoen over dezelfde periode vorig jaar. De omzet in het derde kwartaal van 2019 bedroeg $362,8 miljoen, ten opzichte van $339,9 miljoen in hetzelfde kwartaal van 2018. Over de eerste negen maanden van 2019 bedroeg de winst van PFS vóór belastingen $230,8 miljoen, vergeleken met $218,7 miljoen vorig jaar. De omzet over de eerste negen maanden van 2019 bedroeg $1,07 miljard, vergeleken met $1,01 miljard over dezelfde periode vorig jaar. Dit is een samenvatting van het complete persbericht dat in het Engels is na te lezen op www.daf.com

BYD eBus-12

BYD onbekend/overig

MAN Lions Coach

Volvo FE 2nd gen

Scania P220

Renault Master

Volvo FH 4th gen

Mercedes-Benz Actros MP5

Renault T-serie

Mercedes-Benz Actros MP4

DAF XF Euro 6

DAF CF85

GINAF X4343-LS

Scania R440

Alex Miedema


Foto's
104399
Video's
99
Topics
57
Reacties
9.540
Stemmen
11.525
Volgers
57

Over mij

Woonplaats: Koarnjum
Leeftijd: 36jr
Laatst online: 14u geleden

Compleet idioot van alles met wielen of rupsbanden, bedrijfswagens in het bijzonder. Freelance bedrijfswagenjournalist, met als specialisatie trucksport (Dakar, truckrace). Mede-initiatiefnemer van truckfan.nl.

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering