Team Mammoet komt tot wasdom in de woestijn

,,Zie je wel! Ik zei gisteren toch dat het vandaag wel eens onze dag kon worden.?? Pascal de Baar kon zijn vreugde vanavond niet op. Vanuit het bivak in Bel?n struikelde de enthousiaste Mammoet-coureur bijna over zijn woorden. ,,Het was een geweldige dag voor ons.??

Pascal de Baar, Wouter de Graaff en Martin Roesink hielden de truck van Mammoet Rallysport uitstekend in bedwang en parkeerden de Renault met een elfde dagklassering in het servicepark. Dat resultaat was bovendien voldoende voor een terugkeer in de top tien van het algemeen klassement.

,,We schoten weer prima uit de startblokken,?? aldus De Baar. De vaandeldrager van Mammoet Rallysport moest in de openingsfase het goed gevoel even laten voor wat het was. ,,We reden lek. Dat was jammer. In de bush-bush reed ik over een stok en die prikte de linker achterband lek.??

De Mammoet-equipe liet zich door het oponthoud niet uit het veld slaan. ,,Nee,zeker niet. Je moet in dat geval niet bij de pakken neerzitten. Je weet dat iedereen wel iets meemaakt. Wij zijn dus vol goede moed verder gegaan en haalden al snel de ??n na de ander in.??

De Mammoet-rallyformatie in de Renault kwam dinsdag volledig tot wasdom in het mulle zand. ,,Het was erg warm en we kregen pittige stukken zand te verwerken. Maar dat vinden we juist leuk. Daar gaan we voor naar de Dakar Rally,?? aldus een tevreden Pascal de Baar.

,,Ik wilde graag verder??

De negende etappe in de Dakar Rally 2016 eindigde net als onder andere de proloog en de eerste etappe ook weer anders dan gepland. De etappe werd ongeveer halverwege stilgelegd. De omstandigheden waren te zwaar. Volgens de organisatie kwamen te veel deelnemers in de problemen in het mulle zand en de temperatuur van rond de 40 graden. ,,Voor de motorrijders was het inderdaad te gek. Maar ik vind dat wij wel verder konden.?? Op het vierde meetpunt wilde De Baar dan ook van geen stoppen weten. ,,We reden zo?n mannetje, die met een rode vlag stond te zwaaien, bijna van zijn sokken. Ik wilde graag verder, maar hij dwong ons tot stoppen. Het was was wel zwaar, maar zoals het hoort. Dat is namelijk de bedoeling van een Dakar Rally.??

De tijd op het vierde waypoint betekende tevens het eindstation. De Baar en zijn manschappen hadden ruim 36 minuten achterstand op winnaar Gerard de Rooy. ,,Als we er tien minuten aftrekken voor de lekke band dan waren we achtste geworden. Natuurlijk weten we dat andere teams ook van alles meemaken. Het geeft echter aan dat het met de snelheid wel goed zit,?? aldus een tevreden De Baar.
In het algemeen klassement openden De Baar, De Graaf en Roesink de deur naar de top tien. De achterstand op nummer 9, de Tsjech Jaroslav Valtr in de Tatra, bedraagt nog geen anderhalve minuut. ,,Die gaat er ook nog aan,?? aldus de uiterst gedreven Pascal de Baar.

?Asfaltrockers zingen een toontje lager?

In de Dakar Rally spelen de duinen en het zand nu tijdelijk een hoofdrol. De asfaltrockers zingen dan ook nadrukkelijk een toontje lager. De ?echte woestijnratten? komen in deze etappes naar boven. ,,Het is duidelijk dat er nu andere rijders een hoofdrol spelen dan in het begin op de WRC-proeven. In dit soort etappes worden de verschillen gemaakt. In de duinen kun je namelijk veel meer winnen dan op de rallypaden waar alleen maar snoeihard wordt gereden. Voor ons is het zeker een voordeel. Hier voelen we ons thuis.??

?Samenwerking met Wouter en Martin kan niet beter?

De sterke opmars door de duinen en het mulle zand geeft Mammoet Rallysport alle reden om met genoegen uit te kijken naar de dag van morgen. ,,We verheugen ons zeker op de etappe van woensdag,?? zo maakt Pascal de Baar de ambities duidelijk. ,,We zitten goed in ons vel. Het team functioneert geweldig. De samenwerking met Wouter en Martin is perfect. Dat kan echt niet beter.??

De ervaren Dakarrijder uit Beekbergen heeft het strijdplan voor de 278 kilometer lange proef van woensdag al gereed. De Mammoet-equipe gaat zich niet verstoppen. ,,Aanvallend rijden is een te groot woord, maar we willen zeker agressief rijden. Als we geen lekke banden krijgen dan verwacht ik de top tien positie te kunnen handhaven. Ik hoop zelfs de komende dagen nog iets op te schuiven naar plaats negen of acht. Je weet namelijk dat er nog wel iets gaat gebeuren in de top van het klassement.??

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
DEELNEMERS
0
WEERGAVES
4

TREFWOORDEN