Ben van de Laar wacht serieuze uitdaging

Bij daglicht het roadbook kunnen doen, is Ben van de Laar deze week nog niet vaak gelukt. De broertjes Van de Laar en hun monteur Dolf Huijgens liepen door uiteenlopende problemen van zowel fysieke als technische aard in drie dagen tijd een forse achterstand op. Daardoor staan ze op de rustdag in Salta, halverwege de Dakar, niet op de plaats waar ze hadden gehoopt. ?Maar nu komen de duinen,? weet navigator Ben van de Laar. ?Hopelijk kunnen we daar een paar uur van onze achterstand goed maken op de concurrentie.?

Het roadbook goed voor elkaar hebben lijkt voor de achtste etappe een belangrijk ingredi?nt voor succes te worden. Ben van de Laar ziet tenminste een heleboel punten voorbij komen die nieuw en uitdagend zijn. ?Dat is het sausje van de nieuwe wedstrijddirecteur Marc Coma,? denkt hij. ?Doordat de eerste week er op het laatste moment ingelegd moest worden, nadat de start in Peru niet doorging, komt dat nu pas tot uiting. Dit roadbook zit heel anders in elkaar dan de afgelopen week.?
Wat Van de Laar vooral opvalt is dat er veel op cap wordt gereden en dat die kompaskoers nogal eens wisselt. ?Op cap rijden is moeilijk,? legt hij uit. ?Je hebt immers alleen de richting die je ongeveer moet zien aan te houden, maar in de duinen kun je nooit exact op die koers rijden. Het komt aan op gevoel, goed opletten, de kilometerstanden strak bijhouden en de chauffeur zo precies mogelijk sturen door constant aan te geven welke richting hij moet aanhouden. Voor de navigatie wordt het de komende dagen een serieuze uitdaging.?
Maar dat is aan Ben van de Laar wel besteed. Hij kijkt uit naar de duinen. ?Vorig jaar zijn we daar goed doorheen gekomen en toen bleek ook wel dat dit me goed ligt. Ik heb er wel zin in. Als het goed gaat, kunnen we hopelijk wat terugpakken van de uren achterstand die we hebben opgelopen.?
In de etappes 4, 5 en 6 liep het niet lekker bij de equipe-Van de Laar. In 4 werd chauffeur Jan overvallen door hoogteziekte en zat hij meer dood dan levend achter het stuur. In 5 en 6 kostten kapotte turbo?s veel sleutelwerk. Voorafgaand aan etappe 7 werkten de monteurs tot 7 uur ?s ochtends door om alles weer in orde te krijgen. ?De mannen hebben een superprestatie geleverd,? complimenteert Ben de servicecrew. ?Voor ons was het ook heel fijn om op pad te kunnen met de gedachte dat de truck goed was. Dat gaf zo veel meer rust. We konden eindelijk weer meters maken.?
Een nacht doorwerken in Uyuni betekende ook dat de monteurs in Salta nog iets van een rustdag konden pakken. Dat was wel nodig ook, want door de lange verbindingen tussen de bivaks en de korte nachten wegens veel sleutelwerk, was de eerste week van de Dakar voor de monteurs misschien wel zwaarder dan voor de wedstrijdcrews. ?Het is een hele opgave geweest voor de assistentie,? weet ook Ben. ?Ze zijn in Uyuni tot 7 uur ?s ochtends bezig geweest en moesten toen nog eens bijna een etmaal rijden naar Salta, waar ze ook weer meteen aan de gang zijn gegaan. Petje af. Dankzij hen zitten we nog in de race.?

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
DEELNEMERS
0
WEERGAVES
2

TREFWOORDEN
GESPOT IN DIT TOPIC