Zonder diesel over de finish

?Tjongejonge. Wie had dat kunnen bedenken?? Op het laatste duin voor de finish van de achtste etappe stond Ton van Genugten ineens zonder diesel. En toen hij wilde uitstappen om het sleeplint te pakken, begon de TonTrans-truck ineens te rollen. Uiterst voorzichtig stuurde Van Genugten de truck naar beneden, tot 100 meter voor de streep. Navigator Anton van Limpt holde het laatste stukje naar de controlepost om het finishstempeltje te halen.
Het leek wel een slapstick, de laatste kilometers van Ton van Genugten naar de finish in Iquique. ?We stonden stil op het laatste vlakke stukje voor de afdaling. Ik stapte uit om het sleeplint te pakken, zodat iemand me even op weg kon trekken. Maar ineens begon de truck te rollen. Monteur Eric van Gemert kon ?m vanaf de middenstoel op de handrem trekken, zodat ik er gauw weer in kon springen. Met een lage bandendruk had ik bijna geen remmen, dus we zijn heel behoedzaam naar beneden gereden. Net voor de streep stonden we weer stil. Anton is met de stempelkaart naar de finish gehold om het stempeltje op te halen. Vanuit het bivak hebben ze een jerrycan diesel gebracht, zodat we naar ons plekje konden rijden. Tjongejonge. Wie had dat kunnen bedenken? Zonder diesel over de finish.?
De TonTrans-mannen hadden het geluk dat ze vrijwel foutloos hadden gereden, anders waren ze nog in de duinen zonder brandstof komen te staan. Die eer mag navigator Anton van Limpt op zijn conto schrijven. Ondanks de pijn van een nogal harde afstap van een meter of twee, waarbij de voorruit brak, loodste hij Van Genugten keurig door de achtste proef; het tweede deel van de marathonetappe van in totaal 608 kilometer. Met een twaalfde en een veertiende plaats volbrachten de mannen die keurig. ?De duinen gaan zo goed,? vertelde Van Genugten. ?Daar ben ik echt in thuis. We slalommen er moeiteloos doorheen. Het was moeilijk te zien, omdat het wat bewolkt was, maar Anton heeft zo goed genavigeerd.? De sporen op de route liepen alle kanten op. Over een deel van het parkoers waren de trucks in het eerste deel van de marathonetappe ook al gereden, waardoor het navigeren extra lastig werd.
De bemanning en de truck zijn nu toe aan de rustdag. Met plaats 12 in het algemeen klassement kun je wel stellen dat de eerste week uitstekend is verlopen. ?Het kan haast geen toeval meer zijn, h?,? constateerde Van Genugten. ?De truck is nog in prima conditie, ondanks datwe een paar flinke stuiters hebben gemaakt. Nu kunnen we alles op het gemak nalopen, maar ik denk dat het allemaal wel meevalt. Hij staat er nog goed bij.?

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
DEELNEMERS
0
WEERGAVES
0

TREFWOORDEN
GESPOT IN DIT TOPIC