Incidentjes kosten XDakar-trucks mooie klasseringen

De XDakar-trucks van Peter van den Bosch en Frits van Eerd hadden in de zesde etappe pechduiveltjes aan boord. Het duiveltje bij Van den Bosch stortte zich op de stuurinrichting, waardoor de auto plots zijn eigen weg ging. Bij Van Eerd vernielde een afgebroken stuk aluminium de luchtleidingen. De heren moesten genoegen nemen met respectievelijk de 17de en 22ste plaats.
Het stuurincident bij Peter van den Bosch was wel even spannend. Op een snel pad boog de truck plots af naar links. ?Ik was letterlijk de macht over het stuur kwijt,? vertelde Van den Bosch. ?Bij een snelheid van 130, 135 kilometer is dat niet fijn. Gelukkig was het een open piste, zodat er ruimte was, maar het scheelde niet veel of we waren omgeslagen.?
De boel repareren nam een half uur in beslag. Even verderop kostte een lekke band als gevolg van een kapotte velg ook wat tijd. Alles bij elkaar opgeteld was dat het verschil met een riante top 10-klassering. ?Heel jammer,? vond Van den Bosch. ?Het rijden ging perfect. Het was ook een ideale special. Eentje zoals je ze iedere dag zou wensen, met snelle paden, feshfesh, een stuiterpad op een zoutvlakte en duinen aan het slot. Echt alles zat erin.?
Ook voor Frits van Eerd gold dat er meer in had gezeten als er niet (weer) allerlei incidenten waren geweest. Op 40 kilometer in de proef stond de Jumbo-truck ineens stil. ?Er was een stuk aluminium onder de auto afgebroken. Gewoonlijk valt dat dan naar beneden, maar deze bleef op de achteras hangen en jutterde daar de luchtleidingen kapot. Midden in de feshfesh! Iedere dertig seconden kregen we de volle laag, terwijl we de boel aan het repareren waren. Als sneeuwpoppen stapten we de cabine weer in. Van boven tot onder onder de feshfesh.?
Door dat akkefietje zakte Van Eerd, die als 22ste was gestart, naar de 30ste plaats af. ?Dan moet je weer opnieuw beginnen.? Het tweede deel van de proef leek het allemaal goed te komen, maar in de duinen maakte Van Eerd zelf een fout. ?Het lag niet aan de auto, het lag aan Frits. Mijn eigen schuld. Bovenop een duin vast, met vier wielen los in de lucht. Graven maar.?
Uiteindelijk won of verloor Van Eerd niets. Hij eindigde op de plaats waarop hij was begonnen aan de etappe en hield de schade op die manier beperkt. ?Maar ik zou deze Dakar toch wel h??l graag een keer een etappe hebben zonder gedoe en gezeik. E?n dag waarop alles goed gaat. Dat moet in de tweede week toch kunnen lukken? Het kan toch haast niet anders of we zijn door de dosis pech heen.?
Het weekend bestaat voor de trucks uit een marathonetappe, met een overnachting in de duinen. In dat afgesloten bivak is geen service. De assistentietrucks mogen daar niet komen. Als er iets kapot gaat, moeten de deelnemers dat zelf oplossen. Van den Bosch heeft er wel zin in. ?Ik vind het een mooie toevoeging aan de wedstrijd. Tentje mee, slaapzak mee en behoudend rijden om de finish te halen met het materiaal waarmee je wegrijdt.?
Van Eerd neemt het zekere voor het onzekere. ?Ik wil goed voorbereid op pad, met verse onderdelen, verse banden. De monteurs hebben nu even wat meer werk, maar dan hebben ze maandag op de rustdag wat minder te doen.?

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
DEELNEMERS
0
WEERGAVES
0

TREFWOORDEN