Belgische melklogistiek primeur: eerste eActros 600 overhandigd aan VM-Milktrans

ZAVENTEM – De Belgische logistiek dienstverlener VM-Milktrans en zusterbedrijf Sovedo Logistics hebben als eerste in België de sleutels ontvangen van de volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 600. Het gaat om de eerste twee exemplaren van een bestelling van in totaal zes trucks. Beide bedrijven zijn actief in het ophalen van rauwe melk bij boeren en zetten hiermee een grote stap in de verduurzaming van hun transportactiviteiten.

De eActros 600 is het elektrische vlaggenschip van Mercedes-Benz Trucks en is speciaal ontwikkeld voor het langeafstandstransport. De truck heeft een actieradius van zo’n 500 kilometer zonder tussentijds laden en kan tot 44 ton totaalgewicht vervoeren. Dankzij de mogelijkheid om tijdens de verplichte rustpauze van de chauffeur op te laden, kunnen transporteurs als VM-Milktrans en Sovedo dagelijks meer dan 1.000 kilometer afleggen met de e-truck.

Opladen op eigen terrein met zonne-energie

Gelijktijdig met de levering van de trucks is ook de laadinfrastructuur op het bedrijfsterrein in gebruik genomen. De stroom voor het laden wordt grotendeels opgewekt via zonnepanelen en opgeslagen in een batterijsysteem. De eActros-trucks kunnen vervolgens op elk moment worden opgeladen bij een van de twee laadstations, elk uitgerust met vier laadpunten, aangestuurd door een slim beheersysteem.

Reacties

Grasbaal
Ook Frieslandcampina investeert hierin:

Recent is de eerste elektrische Rijdende Melk Ontvangst (RMO) vrachtwagen van Melkweg|Fritom in gebruik genomen. De vrachtwagen haalt dagelijks rauwe melk op bij melkveehouders rondom Gerkesklooster. Dankzij het snellaadstation kan het voertuig binnen twee uur volledig worden opgeladen. De truck rijdt 24 uur per dag, zeven dagen per week en sluit daarmee aan op de ambitie van het bedrijf om het zuiveltransport te verduurzamen.

Volgens Melkweg|Fritom presteert het systeem boven verwachting, met gemiddeld 30 procent accucapaciteit over na een dienst van negen tot tien uur. Chauffeurs waarderen het comfort en de stilte van het voertuig, iets wat ook melkveehouders opmerken: “De melkwagen komt tegenwoordig bijna geruisloos het erf op.”

Meer: transport-online.nl/92298/…?
Noorderling
@Grasbaal
Allemaal geweldig.
De waterstof auto moest ook op de foto en is daarheen versleept door een berger omdat ze het niet klaar kregen.

Na wat van de toren blazen over duurzaamheid moet die uiteindelijk ook een keer gaan rijden.
Dat is gelukt, maar staat ondertussen wel aan de kant en een dieseltje mag het opknappen.

Kunt beter een ander leergeld laten betalen.
+3
Frans1
@Noorderling Als iedereen zo denkt wordt er nooit meer iets nieuws ontwikkeld
George
Quote Reactie van @Noorderling:
De waterstof auto moest ook op de foto en is daarheen versleept door een berger omdat ze het niet klaar kregen.Na wat van de toren blazen over duurzaamheid moet die uiteindelijk ook een keer gaan rijden.Dat is gelukt, maar staat ondertussen wel aan de kant en een dieseltje mag het opknappen.

Waarom zou die niet rijden denk je. Het is gewoon allemaal mogelijk. Elektrisch vervoer is nu eenmaal de toekomst.
Zou Christianne hier al mee te maken hebben? 😂
automotive-online.nl/management/politiek/…
newholland6640
1000 kilometer gaat je niet lukken binnen de rijtijdenwet
+1
Theo61
@newholland6640 ze hebben dagen van 26 uur daar !!
+1
Grasbaal
Quote Reactie van @Theo61:
ze hebben dagen van 26 uur daar !!

Nee hoor; tijdens het lossen en schoonmaken wordt de accu volgeladen. Kan allemaal binnen de 24 uur..
labella
Quote Reactie van @Grasbaal:
tijdens het lossen en schoonmaken wordt de accu volgeladen. Kan allemaal binnen de 24 uur.

Gij moet niet alles geloven wat ze je wijs proberen te maken.😜
+1
Grasbaal
@labella mijn bron is een RMO chauffeur die ook weleens lost in Gerkesklooster. In de oude situatie was lossen en schoonmaken op 2 verschillende plekken. De E RMO blijft op een plek staan..
George
Quote Reactie van @labella:
Gij moet niet alles geloven wat ze je wijs proberen te maken.

Een elektrische truck laden ze bij een DC snellader op in 90 min.
Het is maar of je het geloven wil of niet. 😀
aldert
@George Dan moet je wel ff een paar honderd kwh beschikbaar hebben zeker ?
WGeverink
@aldert Dat de toekomst electrisch is kan ik wel inkomen. De manier hoe het wordt ingevuld verschillen de meningen over. Grondstoffen voor het maken van batterijen zijn schaars en duur. Batterijen zijn zwaar en beperken het laadvermogen van vrachtauto's. Een Tesla vrachtwagen batterij weegt bijvoorbeeld meer dan 4500 kg. De makkelijkste manier om electrisch personen vervoer en vrachtvervoer te stimuleren is als electrisch rijden in elk opzicht een voordeel is. Dat wil zeggen dat met electrisch net zo ver of verder gereden kan worden. Diesel/electrisch kan gebruik maken van de al bestaande infrastructuur. Het is ideaal als het electrisch aangedreven voertuig ongeveer hetzelfde weegt of niet overdreven veel zwaarder is. Omdat het diesel electrisch aangedreven voertuig ongeveer de helft van de brandstof kosten bespaard kan de consument eenvoudig berekenen of de duurdere aanschafprijs wordt terug verdiend.
George
@aldert Er zijn nu al genoeg snelladers van 300KWh . Mijn auto kan laden met 210KWh maximaal en is binnen 28 min van 10 naar 80% geladen . De accu is 84 KWh . Zo'n vrachtwagen heeft een veel grotere accu maar kan misschien nog sneller laden. Maar ik lees dat ze 90 min laden dus 3 keer zo lang. Dan zullen ze best een heel eind kunnen rijden.
aldert
@George Dat weet ik wel,maar het moet wel beschikbaar zijn.Het net moet zwaar genoeg zijn.Hier op onze boerderij zou dit gewoon onmogelijk zijn.
aldert
@newholland6640 Misschien de helft? Denk dat ze meer tijd laden en lossen als rijden. Dan vraag ik mij ook af of de melkpomp dan op diesel is ? Of steken ze bij de boer nog een stekker in het stopcontact.
+3
robbies
Quote Reactie van @aldert:
Of steken ze bij de boer nog een stekker in het stopcontact.

Doen ze al jaren
aldert
@robbies Hier niet,laden gaat allemaal met de motor van de vrachtwagen.
newholland6640
@aldert

Heb geen ervaring met rmo maar wel met ander transport, denk dat het met de meeste rmo ritjes met 400 km wel helemaal klaar is
robbies
@newholland6640 als ze hier geladen hebben en ze rijden naar Aalter, dan zijn we krap 300 kilometer verder voordat ze weer opnieuw kunnen laden
+1
aldert
Dat geluidloos is natuurlijk ook waardeloos,stel dat je lieve ouwe hond die wagen niet hoort.Ligt ie daar te maffen en rijd er een geluidloze truck over hem heen
Benny Telstar
@aldert hier heeft de rmo een achteruitrij camera. Gelukkig, anders was er menig skelter gesneuveld
+1
George
Quote Reactie van @aldert:
Dat geluidloos is natuurlijk ook waardeloos,stel dat je lieve ouwe hond die wagen niet hoort.Ligt ie daar te maffen en rijd er een geluidloze truck over hem heen

Ik denk dat zo'n truck best nog wel wat geluid maakt. Een elektrische auto hoor je ook gewoon rijden. De banden maken geluid en ook als je een EV achteruit rijdt maakt hij een bepaald geluid zodat je hem toch hoort aan komen.
+2
George
Ik dacht dat het allemaal diesel mindend boeren waren hier. Maar nu komt hun zuivelonderneming de melk uit de tank zuigen met een batterij aan gedreven elektrische truck. 😀 Tis wel te hopen dat die E trucks beter zijn dan de geleasde EV's van de buurvrouw. 😂
labella
Quote Reactie van @George:
nu komt hun zuivelonderneming de melk uit de tank zuigen met een batterij aan gedreven elektrische truck. Tis wel te hopen dat die E trucks beter zijn dan de geleasde EV's van de buurvrouw

Ik vrees dat de melktank straks regelmatig niet leeggehaald wordt.😂
WGeverink
@labella Je zou eens vergeten om de truck aan de stroom te zetten nadat de ronde is afgewerkt. Het is daarom logisch en practisch om bij electriche vrachtwagens de snellader aan boord te hebben. Met treinen doen ze diesel/electrisch al sinds de stoomtreinen met pensioen zijn gestuurd.
George
Quote Reactie van @WGeverink:
Je zou eens vergeten om de truck aan de stroom te zetten nadat de ronde is afgewerkt.

Dat is hetzelfde als vergeten te tanken. Dan zie je als je weer wilt gaan rijden dat de accu leeg is net zoals het tankmetertje dat in het rood staat.
+1
WGeverink
@George Het is een groot verschil George. Als je s'morgens in een diesel truck stapt of eentje met een diesel agregaat onder de motorkap en er zit nog een achtste aan diesel in de tank dan vul je dat bij het tankstation van jouw keuze in 10 minuten weer op. Afhankelijk van de capaciteit van de laadfaciliteiten denk ik dat je al snel praat over uren voor zo'n enorme vrachtwagen batterij eindelijk weer opgeladen is.
+1
George
Quote Reactie van @labella:
Ik vrees dat de melktank straks regelmatig niet leeggehaald wordt.

Jij hebt geluk , bij jouw hoeven ze niet meer te zijn toch? 😀
En ach Kia bouwt gelukkig geen trucks. 😅
labella
@George Kia bouwt gelukkig geen trucks.

Roep dat niet te hard. Ze zijn nog niet zo groot, maar toch wel EV
George
@labella
Wan lelluk ding
+1
Kalfje24
@George heb ook geen sportuitlaat waarschijnlijk ☹️
George
Quote Reactie van @Kalfje24:
heb ook geen sportuitlaat waarschijnlijk ☹️

Die heeft een EV niet nodig he.
Kalfje24
@George zoiets dacht ik al 😉
aldert
@labella Lijken wel wat op die EV van defensie......
Koeien boertje
@George heb net m'n Zweed ingeruild voor weer een diesel, ben er wel achter dat die spoeling steeds dunner word 2e hands.
Maar zolang ze er nog zijn vind ik gemak bovenaan staan, ff één keer in de zoveel rijd de schuur ik en je rijd weer een poos.

Staks de Alpen eens opzoeken en hoef onderweg niet in de rij te staan.

Er komen steeds meer punt om op te laden en dat gaat steeds sneller, maar nog lang niet zo makkelijk als een diesel.

Maar ik zal wel autisme hebben maar we zijn allebei tevreden 😅
George
Quote Reactie van @Koeien boertje:
Staks de Alpen eens opzoeken en hoef onderweg niet in de rij te staan.Er komen steeds meer punt om op te laden en dat gaat steeds sneller, maar nog lang niet zo makkelijk als een diesel.

Met mijn vorige Gran Coupé diesel reed ik ook met een tank diesel naar de Alpen en had dan nog brandstof over. Met de i4 gaat dat overigens ook prima en moet ik 2 keer 20 minuutjes laden . Maar ik heb nog nooit ergens hoeven wachten. De auto zoekt zelf naar de snelladers en ook welke vrij zijn.
Diesel is gewoon niet meer interessant met de hoge wegenbelasting die ze daar aan hebben hangen. Voor die enkele keer dat ik naar de alpen rij kan ik geen diesel nemen omdat ik dan niet hoef te tanken. Ik haal in de zomer gewoon heel makkelijk 500 km actieradius op 1 acculading en laad de auto vaak maar 1 keer per week. Daar hoef ik niet bij te blijven en alleen maar de stekker in te steken.
labella
@George Daar hoef ik niet bij te blijven

Misschien ook beter om flink afstand te houden...
« Terug naar discussielijst

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
37
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
1.600