Atlas 1202 - Zicht- en hoorbaar luchtverlies

Onze kraan AB1202 heeft luchtverlies aan een tank/ketel ongeveer 50cm lang met een doormeter van ongeveer 15cm dewelke zich nader de machine ter hoogte van de bestuurderszetel bevindt. In bijlage een foto. Wie kent de functie van deze tank/ketel en op welke manier maken we deze tank/ketel best dicht? De tank/ketel onder de machine uithalen, is een hele klus, omdat alsdan diverse leidingen enzovoorts dienen gedemonteerd en vervolgens gemonteerd. Bestaat er een mogelijkheid om deze met metaalpasta/belazeren/lassen/… te herstellen?

Reacties

DBRaymond
Zie hier de foto
Fast Eddy
Als dat een luchtketel is, zou ik er niet aan lassen. Daar komt nog bij dat de rest van het materiaal om het lek ook heel dun is. Nieuwe luchtketels zijn niet extreem duur. Je kan er ook voor kiezen om meerdere kleine ketels op de plek van de grote te maken. En de oude is stukken slijpen en eruit halen.
DBRaymond
@Fast Eddy Heel erg bedankt voor je zeer gewaardeerd bericht en het meedenken met ons voor herstelling. De tank/ketel bevindt zich onder de machine en onder de tank/ketel lopen diverse leidingen. De tank/ketel is dus ingesloten door leidingen. Alles is te demonteren, dat weten wij ook wel, maar dit zou een hele klus wezen. Daarom hadden we er aan gedacht om de tank/ketel niet onder de machine uit te halen en ter plaatse te herstellen. Wij vragen ons af of dit met metaalpasta kan? Tegenwoordig zijn er producten waarvan beweerd wordt dat ze versmelten met ijzer? We zouden ook kunnen opteren om de lek te dichten via belazeren met koper of lassen maar het materiaal rond de lek is inderdaad ook heel dun, waarom we eventueel een plaatje op de lek zouden kunnen lassen? De machine heeft een bepaalde leeftijd en wij weten niet of alle onderdelen nog voorradig zijn?
roscho
@DBRaymond Kun je er geen tank inbouwen van een compressor waarvan de motor is stukgelopen en de tank nog ok is?
+2
basia
@roscho

Even kijken op marktplaats : luchtketel vrachtwagen ; alle soorten en maten vanaf 30 euro
( meestal ook nog nieuw)!
roscho
Quote Reactie van @DBRaymond:
Wij vragen ons af of dit met metaalpasta kan?

Ik heb al wel eens een brandstoftank gerepareerd met kneedbaar staal (google.com/search/…), maar ik weet niet of dat ook 10 bar druk kan hebben. Je kunt het proberen, voor ongeveer €10 koop je een portie waarmee je wel een kleine reparatie kunt doen. Als het de druk niet kan hebben, vliegt het er vanzelf weer af.
DBRaymond
@roscho Wanneer ik er geen originele kan vinden, want ik wil de machine wel origineel houden, is dit misschien te overwegen. Anderzijds is het natuurlijk ook wel zo dat ik bedrijfszekerheid wil, deze machine doet nog steeds als dat ze moet doen, en dat ik geen gevaarlijke situatie wil creëren.
+2
blauwe tractor
Dit kan en mag je NIET lassen of herstellen, door de druk die er op komt word het een explosief die zijn weerga niet kent. Ergens anders plaatsen van een nieuwe of goede gebruikte ketel is een optie. De lucht leidingen kan je makkelijk verlengen en verplaatsen.
DBRaymond
Dankjewel voor de reactie, maar ik had er toch graag een originele in gehad. Iemand enig idee wat het nut is van deze ketel?
+1
roscho
@DBRaymond In de ketel wordt druklucht opgeslagen die voor diverse functies nodig is: remmen, luchtdrukschakelaars, ....
Heb je nog geen klachten dat je Atlas niet meer remt of dat hij juist heel lang vast op de rem blijft staan?
+2
Jan mf6465
Meestal is een lekkende luchtketel snotrot en is vervangen de enige optie. Bouw gewoon een nieuwe op een toegankelijke plaats en verleng de luchtleidingen. Daar bestaan handige insteekkoppelingen voor. De plaats van een luchtketel heeft geen belang. Je kan die rotte nog laten staan om hem “origineel” te houden.
« Terug naar discussielijst

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0