MAN TGX behaalt topresultaten in Europese vergelijkende tests

De nieuwe MAN TGX heeft recent in de European Truck Challenge, een vergelijkende test door journalisten, het beste resultaat op het gebied van Total Cost of Ownership (TCO) genoteerd. Wat brandstofverbruik betreft kwam het model eveneens als beste uit de bus. In de algemene evaluatie van de testdeelnemers resulteerde dit in een uitstekende tweede plaats, net achter een model van zustermerk Scania. Eerder behaalde de MAN TGX al een algemene overwinning in de gerenommeerde Euro Truck Test.

Op het gebied van TCO (één van de belangrijkste beoordelingscategorieën bij de European Truck Challenge) wist de MAN TGX 18.510 met zijn 73,2 cent per kilometer zijn drie belangrijkste concurrenten - de Scania 540 S, Mercedes-Benz Actros 1853 en DAF XF 530 - ver achter zich te laten. Met zijn lage verbruik van 28,1 liter op 100 kilometer kwam hij bovendien nagenoeg op gelijke hoogte met de truck die de eerste plaats behaalde, de Scania 540 S (28,0 liter). In combinatie met uitstekende beoordelingen voor de chauffeursassistentiesystemen, het rijgedrag, het interieur en de rustmogelijkheid in de cabine behaalde hij daarmee een overtuigende tweede plaats in de algemene beoordeling.

De nieuwe MAN TGX, die werd onthuld in februari 2020, kon zijn kwaliteiten daarmee opnieuw bewijzen in een belangrijke vergelijkingstest. Recent won een MAN TGX 18.430 al de gerenommeerde Euro Truck Test – vóór de concurrerende modellen van Scania en Mercedes-Benz - dankzij zijn verbruik van 23,41 liter op 100 kilometer en de hoogste score bij de beoordeling door de chauffeurs.

“Dit zijn indrukwekkende testresultaten die duidelijk aantonen dat onze nieuwe MAN de norm is als het gaat om brandstofverbruik en TCO, maar ook om chauffeurscomfort en gebruiksgemak,” aldus Andreas Tostmann, CEO van MAN Truck & Bus.

ETC en ETT: gerenommeerde Europese testformats
De European Truck Challenge (ETC), die in 2020 voor de zevende keer werd georganiseerd, vindt plaats onder leiding van het Duitse vaktijdschrift ‘KFZ-Anzeiger’ in samenwerking met andere Europese publicaties. De resultaten van deze test worden gepubliceerd door de 18 deelnemende tijdschriften in elf landen. Het testparcours, dat in het zuiden van Nedersaksen ligt en circa 188 kilometer lang is, strekt zich uit van Bockenem tot Hannoversch Münden/Stauffenberg en terug. Aan de ETC 2020 deden trekkers mee met vermogens van rond de 500 pk en koppels rond de 2.500 Nm.

De Euro Truck Test (ETT), die sinds 2006 bestaat, wordt georganiseerd door de Duitse vaktijdschriften ‘Trucker’ en ‘Verkehrsrundschau’. Aan deze test namen ook andere Europese vaktijdschriften deel. Het 342,8 kilometer lange testparcours loopt ten noorden van München en via onder andere Regensburg, Nürnberg en Ingolstadt. Een bijzonder aspect is dat voor de verbruiksmetingen van de ETT een referentiecombinatie wordt gebruikt. Hierdoor kunnen verschillende weersinvloeden tijdens de afzonderlijke testritten worden gecompenseerd met het oog op de vergelijkbaarheid van de testvoertuigen. Bij de ETT 2020 lag de nadruk op trekkers in het vermogensbereik net boven 400 pk en werd getest met treingewichten van 32 ton.

Bijlages

(klik om te vergroten)

Geef een passende beschrijving van deze foto!

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!