Tatra, Veldhuizen en Joskin, een mooi agrarisch trio

Wie vanuit het noorden naar Zwolle rijdt kent hem: de Tatra Phoenix die sinds enkele weken bij Veldhuizen te pronk staat. De PR 2221 4×4 Euro-6 truck met 19 ton GVWis gekoppeld aan een 42-tons Joskin/Veldhuizen agri-opegger. De Phoenix heeft een wielbasis van 37 meter. De vooras (met Alliance Flotation 398 HS 445/65R22.5 MPT (160J) banden) mag negen ton dragen, de achteras (Alliance Flotation 398 HS 600/50R22.5 MPT (164J)) tien. Beide assen zijn luchtgeveerd en met stabilisator uitgerust. De truck is van alle gemakken voorzien, zoals getint en warmtewerend glas, airco, elektrische ramen, meervoudig verstelbaar stuur, elektrisch bedienbare spiegels, luxe

Reacties

+1
weurding
Mag hopen dat het droog blijft dus
+2
Weidezicht
37 meter lang? Dan is de mijne 60cm...
+2
Albert Peters
@Weidezicht hoop voor jou dat het niet komma tje verkeerd is🙂😄
flip1150
@Weidezicht Nee alleen de wielbasis is 37 meter . Hoelang de combinatie is weet ik niet.
caseboy
@Weidezicht zal wel 3,7 moeten zijn. Das een realistische wielbasis voor een losse trekker vrachtwagen
Albert Peters
Komma tje verkeerd met de wielbasis?
Loeideutz
@Albert Peters Wielbasis van 3,7 meter voor een vrachtwagen trekker is niet zo gek.
Albert Peters
@Loeideutzmaar 37 m iswel heelveel vandaar mijn opmerking over die komma
+1
walker1
Als dat 37 meter is, dan is het hele gedoe met de 1,5 meter regel ook opgelost...
+1
flip1150
Waarom zo een gedoe over de luxe in de cabine. Het is gewoon een DAF CF cabine die standaard deze dingen heeft. De motor zal ook wel DAF zijn.
buttonfreak
@flip1150 Dat wordt in het artikel vermeld.
+2
roscho
Op zich een heel mooi ding. Ik zou mijzelf niet zijn als ik er geen MAAR aan vond: de trekker weegt 9300 kg, de oplegger 14300. Samen is dat 23600 kg LEEG op de weg. Bij een toegelaten maximumgewicht van 50 ton blijft er dus maar krap 27 ton laadvermogen over. Met zo'n enorme laadbak heb je dat nog wel een keer met een iets natter product.
Verder worden die 50 ton aangedreven door een 4x4-trekker van bijna 10 ton, die bovendien op relatief kleine wielen staat. Daarbij komt dat de oplegger vrij laag aan de grond staat. Hopen dat het geen natte herfst wordt.
Een waardevolle aanvulling voor het geheel zou zijn als de assen van de oplegger ook nog, bijv. hydraulisch, aangedreven zouden kunnen worden. Maar dat zal het geheel waarschijnlijk onbetaalbaar duur maken.
Een andere optie die het geheel meer waarde zou geven is om het product op meer manieren inzetbaar te maken, bijv. door de trekker te voorzien van een hefinrichting waardoor je er een werktuig aan kunt hangen.
En: met een hogere wegsnelheid zul je ook aan APK, chauffeursrijbewijs etc. vast zitten.
+2
walker1
@roscho Als men dan toch een vrachtwagen wil, dan kan men net zo goed bij Tatra een 10x10 chassis bestellen en daar een grote silagebak opbouwen en er geschikte banden onder doen.
Vrachtwagen in de link is 10x10 met zware zandkipper, maar heeft ook 27 ton laadvermogen, zelfde als die trekker-oplegger in dit topic. Met 5 aangedreven assen kom je echt een stuk verder mee als 2 aangedreven en 3 niet.
bouwmachineweb.com/reportages/werkbezoeken/…
TurboTurbo
@walker1 Nee, dat kan niet. Want je kunt nooit een bak van bijna 90 kuub kwijt op een chassis.
weurding
@TurboTurbo 27 ton 90 kuub , dus losse mais weegt 300 kg per kuub?
TurboTurbo
@weurding Zeg ik niet toch? Ze kiezen voor een oplegger omdat ze dan 85-90 kuub laden. Op een vast chassis haal je dat niet.
weurding
@TurboTurbo het was een vraag, aangereden mais weet ik is ong700/750 per kuub, bij een laadvermogen van 27 ton is de vergelijking gauw gemaakt
+1
Loeideutz
@weurding “Vroeger”, en ik zet het expres tussen haakjes, toen we de maïs nog bij een 30tot 32% droge stof hakkelde heb ik wel eens een tabelletje voorbij zien komen. Het hangt een beetje van de grootte van de wagen af, en ook wel van de tijd waarin de wagen wordt vol geblazen, maar bij wagens groter dan 30 m3 moest je toch rekening houden met 550 tot 600 kg maïs per m3. Bij drogere maïs is dat ongetwijfeld een stuk minder. Een bult water minder, en daarnaast zal drogere maïs iets minder “inklinken” tijdens het vullen en rijden.
weurding
@Loeideutz poaahhh.... was george die had 185 kuub per ha maar denk keer 500 kg .....😅
Loeideutz
@weurding Dat is wel nat dan, die 90 ton. Niet droge stof.
weurding
@Loeideutz ???? 90 kuub, 27 ton
SJB533
De wielbasis staat in het artikel zelf wel goed vermeld, voor de liefhebbers...

Als we dan toch flauw doen:
+2
buttonfreak
Wauw. Zoveel negativiteit!
walker1
buttonfreak
@walker1 In de reacties, zoals o.a. die van roscho, is veel negativiteit
+2
flip1150
@buttonfreak Ik vind het niet negatief maar gewoon gegronde kritiek. Als je effe 30 jaar terug gaat in de tijd vind je de Veenhuis Sprinter op basis van een Mercedes Benz 4x4. In vergelijking gedateerde techniek en vermogens maar met het zelfde principe. Hier was de Ginaf Max A15 (JKG) een succes maar dat ook alleen vanwege de grote banden die alle aangedreven waren.
buttonfreak
@flip1150 Veldhuizen is een firma die al jaren bestaat. Lijkt mij dat die niet zomaar wat aanmodderen. Dus of die kritiek zo gegrond is, dat lijkt mij nou niet. Bovendien zijn de waardeoordelen "gedateerd", "zo'n gedoe" e.d. nou niet kritisch, maar gewoon negatief.
+1
flip1150
@buttonfreak Ben het met jou eens dat Veldhuizen heus wel weet wat ze doen. Maar dat wil niet zeggen dat ze alleen producten maken die in grote getalen te verkopen zijn. Voor elke machine is een markt. Of er voor deze machine een grote markt in Nederland is betwijfel ik. Dit heeft niets te maken met de kwaliteit en doordachtheid van het product.
walker1
@flip1150 helemaal mee eens. Ze bouwen goede spullen bij Veldhuizen. Zeker met de be opleggers zijn ze echt de top.
walker1
@buttonfreak wat @flip1150 al zegt, het is onderbouwde kritiek. Laten we ook realistisch blijven, deze combinatie zal best wel het en der opduiken, maar een groot succes zal het in het natte NL niet worden. Op de hogere zandgronden kan je er wel mee uit de voeten, maar in natte herfst in de klei blijft dit ding overal staan.
SJB533
Quote Reactie van @walker1:
Op de hogere zandgronden kan je er wel mee uit de voeten

Ben ik niet met je eens. Wij hadden hier in Drenthe de grond wel hoog, maar absoluut niet droog!
roscho
@buttonfreak Misschien zie je het als negativiteit, maar ik mag toch noemen wat ik ervan vind? Loonwerkers die zoiets zoeken, zullen toch ook kritisch kijken? @Alex Miedema heeft het artikel hier op TF geplaatst, hij heeft de machine vast goed bekeken en ik ben benieuwd wat hij op mijn bezwaren te zeggen heeft.
GerbertXL
@roscho Grapjas, het is niveautje persbericht. Ik zou het al heel wat vinden als alex er omheen is gelopen.
flip1150
Jammer dat het GVW voor op de weg niet vermeld staat. Je zou aannemen dat het 49 ton is maar dan moeten het wel wide spread assen op de oplegger zijn.
Loeideutz
@walker1 @flip1150 @roscho Hier wordt een, overigens vaak gemaakte, fout gemaakt. De wereld is groter als Nederland. Veel groter. Het feit dat een product niet veel kans zal maken in Nederland wil niet zeggen dat het geen goed product is. Ik ben het er mee eens dat er in Nederland weinig van deze combinaties zullen opduiken. Hier in de regio zie ik er zelfs 0 op de weg komen.
Frappant is dan weer dat ik, het ligt aan het seizoen, natuurlijk, de laatste weken verschillende trekker oplegger combinaties op de foto zie staan. Onder de maïs hakselaar. En ze krijgen duimpjes! Geef mij dan maar deze combi, lijkt mij een stuk beter op de akker.
roscho
@Loeideutz De wereld is groter dan Nederland. In Nederland mag je met max. 50 ton op de weg komen, in een aantal andere Europese landen max. 44 ton en in andere Europese landen met 40 ton. Daar zal deze combinatie al snel overheen gaan. Maar wellicht zijn er andere landen (VS, Australie, ...) waar hogere gewichten zijn toegestaan. @buttonfreak Overigens heb ik in mijn eerste reactie aangegeven dat ik het "een heel mooi ding" vindt, technisch zal e.e.a. best goed in elkaar zitten.
walker1
@Loeideutz Ik beweer ook niet dat het een slecht product is, maar minder geschikt voor de Nederlandse situatie. Dat er nu op TF veel foto's staan van vrachtwagens onder de hakselaars komt ook door de droge zomer, de meeste akkers zijn nog harstikke droog en kan er prima met vrachtwagens gereden worden.
TurboTurbo
Gek dat deze loonwerker heeft er toch een stuk of drie heeft lopen, terwijl het niks zou zijn als ik de reacties lees?
+1
GerbertXL
@TurboTurbo en nu raden hoeveel van die drie er in Nederland rijden...
walker1
@TurboTurbo Nogmaals, ik heb nooit beweerd dat het slecht materiaal is, maar enkel dat het niet past in de Nederlandse landbouw. Filmpje van jou is een Tsjechische loonwerker. Tsjechië ligt midden in Europa, ruim boven zeeniveau met vooral löss grond met rotsachtige ondergrond, dat is heel wat anders als klei op veen met een grondwaterstand van een halve meter onder maaiveld.
Met zulke omstandigheden kan je helemaal niks met opleggers:
« Terug naar discussielijst

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
40
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0