Tweede steunpakket helpt transportsector niet

Voor transportondernemers schiet het tweede steunpakket van het kabinet tekort. Die conclusie trekt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Transportbedrijven die nauw betrokken zijn bij de bevoorrading van getroffen sectoren worden genegeerd, terwijl die betreffende sectoren wel steun krijgen. Ook kleine transportondernemers (KTO’ers) vallen buiten de boot. “Het kabinet wil met dit tweede steunpakket bedrijven gericht hulp bieden, maar slaat de plank behoorlijk mis”, aldus TLN-voorzitter Elisabeth Post.
Verruiming TOGS-regeling

Er komt een extra tegemoetkoming van maximaal 20.000 euro voor MKB-bedrijven, maar alleen bedrijven met een specifieke SBI-code kunnen daar gebruik van maken. De SBI-code waaronder transportondernemingen vallen, is niet opgenomen in de lijst. Deze bedrijven kunnen dus geen aanspraak maken op de steunmaatregel.

Transport en Logistiek Nederland liet eerder al weten de zogeheten TOGS-regeling onrechtvaardig te vinden. Het tweede steunpakket verandert daar helaas niets aan. “Het is ongelooflijk dat het kabinet geen oog heeft voor de ondernemers die getroffen sectoren bevoorraden. Als er in die sectoren geen werk is, staan transportondernemers namelijk ook stil”, onderstreept Post. “Het kabinet maakt bij de sierteelt wél een verbinding tussen sector en betrokken transport en legt bij andere sectoren die relatie met de gehele keten niet. Dat is onbegrijpelijk.” Volgens TLN zijn tussen de 1.000 en 1.300 transportbedrijven de dupe van deze merkwaardige keuze.

Kleine Transportondernemer
Hoewel de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) wordt voortgezet, is vanaf 1 juni de hoogte van de tegemoetkoming afhankelijk van het inkomen van een partner. Voor Kleine Transportondernemers (KTO’ers) is dat rampzalig. “Veel eigen rijders komen nu al niet rond”, reageert Post, “als zij straks ook nog gekort worden is dat voor veel KTO’ers funest”. Kleine transportondernemers hebben minder of helemaal geen werk, terwijl zij nog steeds hoge vaste lasten hebben. Denk daarbij aan leasekosten, motorrijtuigenbelasting en verzekeringskosten van een vrachtwagen. Omdat zij ook kleine opdrachten aannemen, kunnen zij hun vrachtwagen niet tijdelijk buiten gebruik stellen, waardoor de kosten blijven.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
DEELNEMERS
0
WEERGAVES
0