Duitse logistieke bedrijven profiteren van Thermo King SLXi Hybrid-transportkoeling

Drie Duitse transport- en logistieke bedrijven die gespecialiseerd zijn in het vervoeren van temperatuurgevoelige verse voedingsproducten, bewijzen hoe zij hun wagenpark zowel economisch als ecologisch toekomstbestendig maken met Thermo King SLXi Hybrid-koeltechnologie.


In 2019 besloten Bodan GmbH, Brocker Logistik en Jens Thomsen Spedition om hun wagenparken te upgraden met SLXi Hybrid, de eerste volledig hybride units voor opleggerkoeling in de sector die de voordelen van zowel diesel- als elektrische aandrijving bieden. Na maanden van actieve inzet van de nieuwe units, ervoeren de bedrijven de flexibiliteit van hybride operaties, gemakkelijkere toegang tot gebieden waar uitstoot-, geluids- en toegangsbeperkingen gelden, en significante brandstofbesparingen.


"Milieugerichte regelgeving, fluctuerende brandstofprijzen en de algemene aspiratie om 'groen te zijn' zetten vaart achter de adoptie van geëlektrificeerde oplossingen. Winstgevendheid op de lange termijn blijft echter nog steeds het primaire belang in de logistieke sector", zei Francesco Incalza, President van Thermo King Europa, het Midden Oosten en Afrika. "Thermo King innoveert om onze klanten te helpen hun totale eigendomskosten onder controle te houden en tegelijkertijd hun efficiëntie toe te doen nemen, terwijl belangrijke duurzaamheidsdoelstellingen bereikt worden. We waren de eerste die onze Europese klanten volledig hybride koelunits aanboden, een technologie die hun activiteiten toekomstbestendig maakt door het beste van diesel- en elektrische aandrijving te combineren."


· Het groothandelsbedrijf Bodan GmbH voorziet biologische (indien niet biologisch: voedingsmarkten) markten in Zuid-Duitsland van natuurlijke producten, van fruit en groente tot melk en vlees. Als milieubewust bedrijf, hebben ze altijd opengestaan voor duurzame innovaties.

Een van de meeste belangrijke leveringsroutes voor Bodan is een avond- en nachtroute door het Zwarte Woud. In dit specifieke geval, was het net zo belangrijk om zowel geluidsarm te vervoeren als duurzaamheid en brandstofefficiëntie te garanderen.

"Een gangbare levering omvat een geluidsgevoelige route van 450 tot 500 kilometer per nacht, van 16:00 uur tot 02:00 uur, met zeven tot tien stops", zei Steffen Wolf, wagenparkmanager bij Bodan. "We exploiteren deze route zes dagen per week en leveren aan levensmiddelenbedrijven en boerenwinkels. Onderweg staat onze SLXi Hybrid-unit altijd in elektrische modus, wat voor stille koeling zorgt, maar ook brandstof bespaart en CO2-uitstoot vermindert."


· Brocker Logistik is gespecialiseerd in voedingstransport over lange afstanden. Hun trailers leggen elk per jaar ongeveer 160.000 kilometer af. Een modern wagenpark, milieubewustheid en openheid voor technische innovaties zijn altijd belangrijk geweest voor de algemeen directeur, Hans-Jürgen Brocker. Het bedrijf twijfelde niet over de toevoeging van het SLXi Hybrid-systeem aan hun wagenpark.


"We houden ons wagenpark up-to-date met de nieuwste technologie en overeenkomstige emissienormen. Brandstofbesparingen en energie-efficiëntie zijn voor ons altijd topprioriteiten", zei Hans Hans-Jürgen Brocker. "We gebruiken de SLXi Hybrid met name op de 600 kilometer lange route tussen Düsseldorf en Berlijn, die een of twee keer per week afgelegd wordt. Met een temperatuurbereik dat tussen twee tot vijf graden Celsius moet blijven, zijn stabiele omstandigheden cruciaal. Continu gebruik van de koelunit is heel belangrijk. De elektrische modus van de SLXi Hybrid is ideaal voor deze toepassing, en we gebruiken deze voortdurend tijdens het rijden. We gebruiken de dieselmotor van de unit alleen bij het parkeren bij de laad- en lospunten, voor het geval er geen walstroom beschikbaar is."


· Jens Thomsen Spedition is een familiebedrijf dat zich specialiseert in voedingslogistiek, met name fruit, groente, vlees- en zuivelproducten. Met ongeveer 300 koelopleggers en 200 trekkers, levert Thomsen aan groothandelsmarkten en distributiecentra in heel Duitsland. Hun internationale routes lopen met name naar Scandinavië.


"Samen met onze klanten en Thermo King, bespreken we regelmatig de kansen om het transport economisch en milieutechnisch te verbeteren" zei Jan Thomsen, algemeen directeur. "Het nieuwe SLXi Hybrid-systeem vervult allebei deze criteria. Zodra we er over hoorden, wilden we een van de eerste bedrijven zijn om deze innovatieve technologie in gebruik te nemen."


"Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor onze retailpartners en hun klanten", zei Ulf Thomsen, algemeen directeur. "Investeren in hybride koeling is niet alleen de moeite waard vanuit een economisch opzicht, maar ook duidelijk bewijs van onze toewijding aan groene transporttechnologie. Winstgevendheid en duurzaamheid komen zo succesvol samen in het SLXi Hybrid-systeem dat we deze richting op willen blijven gaan en verder gebruik willen maken van deze technologie."

De SLXi Hybrid is standaard volledig compatibel met telematica, waardoor er volledig inzicht is in de unit en de beladingstoestand via een TK BlueBox-communicatieapparaat en Bluetooth®-verbinding. Gedetailleerd toezicht van de werking van de unit maakt het voor klanten mogelijk om de brandstofbesparingen die mogelijk worden gemaakt door de elektrische modus, in kaart te brengen.


Alle drie de vervoersbedrijven bereikten een totale besparing van 1,5 tot 2 liter per 100 km na het compenseren voor de extra consumptie van de motor van de trekker om het vermogen te genereren. Afhankelijk van individuele gevallen, vertaalt dit zich met geoptimaliseerde wagenparkparameters in een terugverdientijd van ongeveer vier jaar, een stuk minder dan de gangbare vervangingscyclus van opleggers van acht jaar of meer.


De hybride koelsystemen van Thermo King maken gebruik van Frigoblock-technologie. Door de generator- en de inverteraandrijftechnologie, kunnen de units naar behoefte schakelen tussen de diesel- of de elektrische modus. De SLXI Hybrid maakt het overschakelen automatisch dankzij de standaard connectiviteits- en geolocatiefunctie. Dit biedt transportbedrijven de flexibiliteit om 's nachts te leveren en toegang tot binnensteden, woongebieden en emissievrije zones te verkrijgen.

Bijlages

(klik om te vergroten)

Geef een passende beschrijving van deze foto!

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
DEELNEMERS
0
WEERGAVES
47