Schmitz oplegger, foto van Alex Miedema

Schmitz oplegger

selten
Jammer dat hier geen reacties op zijn. Mooi innovatief concept. Ik denkt dat aan luchtweerstand dit wel kan schelen. Jammer dat ik ze nog niet heb gezien...

Reacties

selten
@Alex Miedema
Dan kun je ook bezuinigen op laadlengte, die paar cm zal het verschil hopelijk niet maken...
selten
@Alex Miedema
Maar er zijn toch ook trucks met slaapcabine? Die zijn ook weer langer en hebben dan toch ook minder ruimte? Dees is een cm of 20 te lang?
selten
@Alex Miedema
En ik altijd maar menen dat vrachtwagens 18m mochten zijn 😛
Gerron
@Alex Miedema
Dit scheelt maar 1 europallet. Je kan namelijk 3 lang of 2 breed laden. Elke 40 cm minder scheelt dus 1 europallet.
Ik zit wel eens te denken of het ook veel brandstof zou besparen als je de achterste 6 meter van de oplegger schuin naar beneden zou kunnen zetten. Meestal is dat geen probleem voor de lading. Dit is natuurlijk makkelijker te bouwen bij een huif dan bij een kast.
Gerron
@Alex Miedema
Dat is de eerste keer dat ik hem in tautliner uitvoering zie. Maar kan die trailer ook met het dak omhoog (de bovenkant zou dan recht moeten zijn) rijden zodat je indien nodig de volledige laadhoogte kan benutten? Op die manier kan je dus ook gewoon met hoge pallets van achter in de trailer rijden. Dat lukt bij die kasten niet.
Gerron
Ik zat zelf trouwens te denken aan een tautliner waarbij de zijkanten wel de normale hoogte blijven maar het dak naar beneden kan. Je krijgt dan in ingeklapte versie 2 "vleugels" die achterop omhoog blijven. Maar ik heb geen idee of dat brandstof bespaart.
Gerron
Eerst nog ff patent aanvragen 😄
Alex Miedema
Foto van een Schmitz oplegger, opgebouwd voor koeltransport.
Alex Miedema
@selten ze zijn nog illegaal. Door die flappen is de truck te lang, ook al heb je er niks aan qua laadlengte. Deze trailer is gebouwd (onder andere) om de wetgevers in te laten zien dat dat moet veranderen.
Alex Miedema
@selten toch wel, scheelt 2/3 europallets die dan net niet meer passen
Alex Miedema
@selten zowel de totale lengte als de trailerlengte is beperkt, zodat er een bepaalde plek voor de chauffeur over blijft. Dit nadat in de jaren '80 de cabines zo klein werden dat de rugleuning van de stoel werd vervangen door een matje tegen de cabinewand...

Dit is de actuele wetgeving: evo.nl/site/…
Alex Miedema
@selten het zit iets ingewikkelder dus
Alex Miedema
@Gerron in groot-brittannië hebben de meeste trucks dat, daar is geen wetgeving qua hoe hoog een truck mag zijn, dus het eind van de trailer is dan alsnog 4 meter hoog. In Duitsland heeft DHL sinds kort als proef ook twee soortgelijke trailers rijden, die natuurlijk veel lager uitkomen omdat hier wel hoogtewetgeving is. Maar die worden vooralsnog alleen voor vast werk in de luchtvracht gebruikt.
Alex Miedema
@Gerron dat is best een slim idee.... had er zelf nooit aan gedacht! stel het pacton voor oid? Wie weet.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
PUNTEN
0
WEERGAVES
3
BATTLES