Faun FM 1014
Vrachtwagenliefhebber? Help mee!
Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Zal een 1024 of zoiets zijn.
1014 Bert, hadden er 2 van
Hier liepen er ook zat. Bamaco in Soest was destijds de importeur.
Deze kwamen bij Buis of zoiets vandaan, voor deze hadden we een 1013, maar daar braken elke keer de steekassen van
Ik weet niet wat voor merk het was, wij hadden ze gehuurd
Eén hupje in de zandbaan en knak, weer een steekas naar de gallemiezen.
Heb je goed Bert, die braken als luciferhoutjes
Ok, wat voor merk was dat dan Bert? wel ZF?
Heb nooit gekeken wat voor merk assen onder die oude kranen zaten. Zal van de zomer eens een keer kijken als ik weer zo'n oudje tegenkom.
Bij die 1014 weet ik alleen dat er een Deutz 912 in lag, en meer weet ik eigenlijk niet, heb er nog wel mee gedraaid
Had de 1024 niet een F5L912?
Wat van de grotere Eder kranen hadden die wel meende ik.
Ja, een F4L912, en de eerste die weg ging, die deed alleen nog maar plopplopplop, lagen paar koppakingen tussen uit
Mijn Hanomag staat op ZF
Of als je ze goed warm wegzette hoorde je nog wel eens pang, en weer een kopbout geknapt.
Zo oud is die Hannoveraan van jou nou ook weer niet.
We hebben de laatste 1014 ook nog op het laatst op enkellucht gehad, dat gekke ding tokkelde overal doorheen
Hebben er ook een hoop plezier van gehad, hoorde over de shovels ook nooit echt verkeerde verhalen
Echte roeiboot zeiden we hier dan.
Net als die oude O&K MH4 kranen uit de eerste series. Schanierden gewoon op de vloer die dingen, en dan ook nog dat eigen systeem waarbij alles precies andersom werkte als bij Europees systeem.
Sommige machinisten hebben dat nog lang volgehouden, dat van verkeerd om
Zullen geen NAF-assen zijn, zeker?
Kan me alleen de Firma Dassen uit Drente herinneren dat die van die F1013 shovels had omdat ze ook graders van O&K hadden. Is een bedrijf dat zich hoofdzakelijk bezig houd met baan profileren voor grotere werken.
Hier zag je wel een paar Faun shovels al onder de naam O en K, stond gewoon nog Faun op de wielnaven
Bij mijn eerste baas hadden we een Fai 500GT, een Italiaans ding. Bij die zat ook alles andersom, en wij mopperden daar vaak over. De baas zei dan dat we maar zeurden, todat hij er zelf een keer een dag op draaide.
Hij is na die dag voor 3 dagen de werkplaats ingegaan en we hebben hem helemaal omgebouwd naar Europese bediening, daarna was er een stuk beter mee te draaien, al bleef het een zenuwachtig springpaard.
Na deze 1014, kregen we een Hyundai kraan, was ook zo'n springbeest, met die Faun kon ik wel een beetje draaien, maar met die Hyundai niet
Ik ga slapen Bert, trust
Hoe lang is het geleden dat die 1014's van de dam gingen dan?
De eerste 1014 ging begin 94 weg
Is er ook maar bij een gebleven bij ons
Begin jaren 90 lag de import dacht ik nog bij Kamps de Wild.
Toen had je ook nog merken als Halla en Samsung.
Halla heeft het niet gehaald, Samsung is Volvo geworden, en heden ten dage zijn de Koreanen niet meer weg te denken uit de grondverzetwereld. Kijk maar naar bv Doosan.
Klopt, nu is het verhaal heel anders, toen zat het importeurschap bij HSB holland, maar ging toen failliet, hebben ook een Daewoo gehad, dat was ook wel een fijne kraan
Heb de afgelopen paar jaar een paar keer op 2 verschillende Doosans gedraaid, en ze zijn me zeker niet tegengevallen.
Zit hier bij ons in de buurt een groot verhuurbedrijf, en die heeft meerdere daewoo's , Doosans, en zijn er erg over te spreken.
Hier is ook een collegaloonwerker, en die hebben pas hun Hyundai mobiele kraan met 11000 uur ingerolen voor een nieuwe Hyundai, dus zegt ook genoeg denk
Weet wel dat een onderaannemer van ons een poosje geleden een maandje een Hyundai 140-9 op proef had en die waren er niet bepaald over te spreken eigenlijk.
Mobiele Doosans doen het hier in de streek ook goed.
Net als de rupskranen overigens. Die doen het verhoudingsgewijs nog beter als de wielkranen.
@papahenkie heeft er goede ervaringen mee volgens mij !
Die is gister 17-1 voor de 30e keer gekeurd en zonder op- of aanmerkingen is het kraanboek weer afgetekend
Ook wij hadden er ooit 2, een '83-er en een '84-er beide zonder servo. Ik weet dat de '83 versie nog Kessler assen had en de '84 versie inderdaad NAF assen ! Vanaf '83 waren ze te herkennen aan ronde hoeken in de ruiten, de oudere versies hadden haakse hoeken in het glas. 1014 heeft inderdaad deutz f4l912 67 pk bij 2500 omwentelingen en een hyrdaumatik pomp. De laatste 1014-s waren ook met servo te verkrijgen en zijn dacht ik van '86. Bamaco was de importeur terwijl Buijs in Bergen op Zoom ze parallel-importeerde in Nederland. Nadat Bamaco overging in NIBM is het hele magazijn in 1x verkocht aan Buijs. Sinds die tijd zijn wij dus klant bij Buijs al worden onderdelen problematisch en moet je soms even "op zoek".. Ik heb alle onderdelen en instruktieboeken er gewoon bij dus mocht iemand vragen hebben.. Zit te dubben een keer mee te gaan doen bij "historisch grondverzet"
Wij hebben er ook 2 gehad, en allebei dezelfde uitvoering, en volgens mij allebei uit 1983, fijne kranen!