Faun FM 1014, foto van RobDeutz104

Faun FM 1014

RobDeutz104
Een Faun FM1014, en een Same Centauro en een Deutz D6207C zand aan het rijden tbv landverbetering, FA JH van steijn aan het werk, foto is van rond 1986

Reacties

pimmeke
Mooi uit welk jaar is die foto?
ford5000
Ook mooi spul, zo met die Faun.
Zal een 1024 of zoiets zijn.
RobDeutz104
@ford5000
1014 Bert, hadden er 2 van
ford5000
@RobDeutz104 Waren best populaire kranen destijds.
Hier liepen er ook zat. Bamaco in Soest was destijds de importeur.
RobDeutz104
@ford5000
Deze kwamen bij Buis of zoiets vandaan, voor deze hadden we een 1013, maar daar braken elke keer de steekassen van
bob de bouwer
@RobDeutz104 mooie foto, ik neem aan dat de dumper een alasco dumper is, maar dan in bedrijfskleuren
RobDeutz104
@bob de bouwer
Ik weet niet wat voor merk het was, wij hadden ze gehuurd
ford5000
@bob de bouwer Kan ook nog Spijkstaal zijn.
ford5000
@RobDeutz104 Aha, dus nog eentje met die kleine naven, neem ik aan op basis van de gebroken steekassen.
Eén hupje in de zandbaan en knak, weer een steekas naar de gallemiezen.
RobDeutz104
@ford5000
Heb je goed Bert, die braken als luciferhoutjes
ford5000
@RobDeutz104 Hadden veel Duitse kranen uit die tijd last van. Ze gebruikten bijna allemaal die assen. Ook O&K en Atlas.
RobDeutz104
@ford5000
Ok, wat voor merk was dat dan Bert? wel ZF?
ford5000
@RobDeutz104 Weet ik zo eigenlijk niet eens.
Heb nooit gekeken wat voor merk assen onder die oude kranen zaten. Zal van de zomer eens een keer kijken als ik weer zo'n oudje tegenkom.
RobDeutz104
@ford5000
Bij die 1014 weet ik alleen dat er een Deutz 912 in lag, en meer weet ik eigenlijk niet, heb er nog wel mee gedraaid
ford5000
@RobDeutz104 F4L912 toch?
Had de 1024 niet een F5L912?
Wat van de grotere Eder kranen hadden die wel meende ik.
RobDeutz104
@ford5000
Ja, een F4L912, en de eerste die weg ging, die deed alleen nog maar plopplopplop, lagen paar koppakingen tussen uit
radium45
Quote @ford5000:
Hadden veel Duitse kranen uit die tijd last van

Mijn Hanomag staat op ZF 😛
ford5000
@RobDeutz104 Ook al zo'n bekend fenomeen. 😃
Of als je ze goed warm wegzette hoorde je nog wel eens pang, en weer een kopbout geknapt. 😃
ford5000
@radium45 Ja, maar jij hebt wel gewone dikke eindvertragingen Henk.
Zo oud is die Hannoveraan van jou nou ook weer niet. 😃
RobDeutz104
@ford5000
We hebben de laatste 1014 ook nog op het laatst op enkellucht gehad, dat gekke ding tokkelde overal doorheen
RobDeutz104
En die HW 130 heeft ook al Servo, deze Faun heeft nog soeplepels
ford5000
@RobDeutz104 Faun maakte best goede kranen hoor. Was niks mis mee volgens mij.
RobDeutz104
@ford5000
Hebben er ook een hoop plezier van gehad, hoorde over de shovels ook nooit echt verkeerde verhalen
ford5000
Quote @RobDeutz104:
deze Faun heeft nog soeplepels

Echte roeiboot zeiden we hier dan. 😃
Net als die oude O&K MH4 kranen uit de eerste series. Schanierden gewoon op de vloer die dingen, en dan ook nog dat eigen systeem waarbij alles precies andersom werkte als bij Europees systeem.
RobDeutz104
@ford5000
Sommige machinisten hebben dat nog lang volgehouden, dat van verkeerd om
SJB533
@ford5000
Zullen geen NAF-assen zijn, zeker?
ford5000
@RobDeutz104 Faun shovels zag je hier niet zoveel eigenlijk.
Kan me alleen de Firma Dassen uit Drente herinneren dat die van die F1013 shovels had omdat ze ook graders van O&K hadden. Is een bedrijf dat zich hoofdzakelijk bezig houd met baan profileren voor grotere werken.
RobDeutz104
@ford5000
Hier zag je wel een paar Faun shovels al onder de naam O en K, stond gewoon nog Faun op de wielnaven
ford5000
@RobDeutz104 Ik heb er nooit aan kunnen wennen, net als machinisten van een O&K maar moeilijk op andere merken met Europese bediening konden draaien.
Bij mijn eerste baas hadden we een Fai 500GT, een Italiaans ding. Bij die zat ook alles andersom, en wij mopperden daar vaak over. De baas zei dan dat we maar zeurden, todat hij er zelf een keer een dag op draaide.
Hij is na die dag voor 3 dagen de werkplaats ingegaan en we hebben hem helemaal omgebouwd naar Europese bediening, daarna was er een stuk beter mee te draaien, al bleef het een zenuwachtig springpaard.
ford5000
@RobDeutz104 Klopt. Dassen had ze zowel in Faun geel als O&K rood lopen.
RobDeutz104
@ford5000
Na deze 1014, kregen we een Hyundai kraan, was ook zo'n springbeest, met die Faun kon ik wel een beetje draaien, maar met die Hyundai niet
ford5000
@SJB533 Denk het niet, maar zeker weten doe ik het ook niet. Als ik zo'n oud ding weer tegenkom zal ik er eens onder gaan kijken.
RobDeutz104
@ford5000
Ik ga slapen Bert, trust
ford5000
@RobDeutz104 Toen al Hyundai?
Hoe lang is het geleden dat die 1014's van de dam gingen dan?
ford5000
@RobDeutz104 Mafze. Ik ga er ook zo weg van zijn. Wekker gaat ook weer om half 6.
RobDeutz104
@ford5000
De eerste 1014 ging begin 94 weg
ford5000
@RobDeutz104 Ah okee, toen waren er inderdaad al wel de nodige Hyundai kranen in ons land.
RobDeutz104
@ford5000
Is er ook maar bij een gebleven bij ons
ford5000
@RobDeutz104 Dat was bij de meeste Koreanen in die jaren nog wel het geval, al doet Hyundai sinds van der Spek de import doet wel redelijk mee tegenwoordig.
Begin jaren 90 lag de import dacht ik nog bij Kamps de Wild.
Toen had je ook nog merken als Halla en Samsung.
Halla heeft het niet gehaald, Samsung is Volvo geworden, en heden ten dage zijn de Koreanen niet meer weg te denken uit de grondverzetwereld. Kijk maar naar bv Doosan.
RobDeutz104
@ford5000
Klopt, nu is het verhaal heel anders, toen zat het importeurschap bij HSB holland, maar ging toen failliet, hebben ook een Daewoo gehad, dat was ook wel een fijne kraan
ford5000
@RobDeutz104 Doosan/Daewoo is niks mis mee.
Heb de afgelopen paar jaar een paar keer op 2 verschillende Doosans gedraaid, en ze zijn me zeker niet tegengevallen.
RobDeutz104
@ford5000
Zit hier bij ons in de buurt een groot verhuurbedrijf, en die heeft meerdere daewoo's , Doosans, en zijn er erg over te spreken.
Hier is ook een collegaloonwerker, en die hebben pas hun Hyundai mobiele kraan met 11000 uur ingerolen voor een nieuwe Hyundai, dus zegt ook genoeg denk
JOHNDEEREBOERTJE
Hier in de buurt zie je veel merken ook verdwijnen, alleen Doosan blijft over...
ford5000
@RobDeutz104 Over de kwaliteit van Hyundai kan ik geen uitspraken doen want ik heb er nooit mee gedraaid.
Weet wel dat een onderaannemer van ons een poosje geleden een maandje een Hyundai 140-9 op proef had en die waren er niet bepaald over te spreken eigenlijk.
Mobiele Doosans doen het hier in de streek ook goed.
Net als de rupskranen overigens. Die doen het verhoudingsgewijs nog beter als de wielkranen.
newholland6640
@ford5000

@papahenkie heeft er goede ervaringen mee volgens mij 😉!
deutzennewholland
Wij hebben hier thuis nog een 1024 staan de vorige 1024 had bijna 20000 uur gehaald maar was helemaal verslete maar wij zijn er ook heel content van
nico
Faun 1014 ? We hebben er anno 2014 nog eentje van '84 !
Die is gister 17-1 voor de 30e keer gekeurd en zonder op- of aanmerkingen is het kraanboek weer afgetekend 😄
Ook wij hadden er ooit 2, een '83-er en een '84-er beide zonder servo. Ik weet dat de '83 versie nog Kessler assen had en de '84 versie inderdaad NAF assen ! Vanaf '83 waren ze te herkennen aan ronde hoeken in de ruiten, de oudere versies hadden haakse hoeken in het glas. 1014 heeft inderdaad deutz f4l912 67 pk bij 2500 omwentelingen en een hyrdaumatik pomp. De laatste 1014-s waren ook met servo te verkrijgen en zijn dacht ik van '86. Bamaco was de importeur terwijl Buijs in Bergen op Zoom ze parallel-importeerde in Nederland. Nadat Bamaco overging in NIBM is het hele magazijn in 1x verkocht aan Buijs. Sinds die tijd zijn wij dus klant bij Buijs al worden onderdelen problematisch en moet je soms even "op zoek".. Ik heb alle onderdelen en instruktieboeken er gewoon bij dus mocht iemand vragen hebben.. Zit te dubben een keer mee te gaan doen bij "historisch grondverzet"
RobDeutz104
@nico
Wij hebben er ook 2 gehad, en allebei dezelfde uitvoering, en volgens mij allebei uit 1983, fijne kranen!
ford5000
Ik, ford5000 en SJB533 hebben dit object verplaatst van Tractoren Faun Wielkraan (Poseren) naar Tractoren Faun FM 1014 (Poseren)

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
49
PUNTEN
1
WEERGAVES
27
BATTLES