Floor aanhangwagen, foto van stegboer

Zelfbouw

+4
stegboer
Foto van een Floor aanhangwagen aluminium kleppen om de wagen gebouwd

Reacties

+2
BuvaM
Wat is technisch laadvermogen?
Wat ga jij hiermee doen?
Misschien zie ik deze voor een andere uitvoering aan, maar ik meen dat dit flinke wagens zijn.
+2
stegboer
@BuvaM 30 ton laadvermogen rijden er dakpannen mee vandaar dat ik die kleppen er omheen heb gebouwd
+1
BuvaM
@stegboer Dan is dit vermoedelijk de iets lagere met niet dat hele hoge technische laadvermogen.
Iets lichter en lager is vaak gunstiger.
Netjes gedaan overigens.
+1
stegboer
@BuvaM zit laad los functie op staat nu laag met rijden staat ie 15 cm hoger
+2
MF 2725
@stegboer Het toegestane totale gewicht zal wel 30 ton zijn. Maximaal 10 ton per as.
Technisch kun je wel tot 40 ton totaal gewicht gaan.
+3
BuvaM
@MF 2725 Bij dit tandem/2-assen kort op elkaar is het waarschijnlijk 12+18 ton.
Mijn kennis hiervan is niet actueel, ik zag de te kleine veerweg op de foto ook niet.
Mooie functie trouwens, wel gebruiken met laden anders kan de bak door lading 'vervelend ongecontroleerd' dalen; klem komen.
+1
MF 2725
@BuvaM Je hebt deels gelijk: 10 + 2x9 = 28 ton. Ik rij zelf met een 3 assige aanhanger met widespread tandemstel achter. Dan krijg je wel 3 x10 ton op kenteken. Alleen aangedreven assen krijgen 11,5 ton op kenteken. Technisch kan natuurlijk wel een paar ton meer.
+2
stegboer
@MF 2725 dat halen we niet. Maar het is wel fijn dat je niet overbeladen bent want dan is de wagen nog wel een keer stuk
+2
MF 2725
@stegboer Je kunt inderdaad beter iets onder het toegestane gewicht blijven. Dan gaat het materiaal langer mee.
Ik heb een keer op de weegbrug gestaan, dat alleen m'n 3 assige aanhanger al 42 ton woog.
Was niks aan de hand en kon er niks aan merken. Je dus best wel wat reserve.
+2
bart-spies
@MF 2725 Bij landbouwassen is het maximaal technisch toelaatbare gewicht 12 of 13 ton afhankelijk van de uitvoering van de remmen. Dus dan heb je hier nog wel wat over
MF 2725
@bart-spies Dat klopt, inderdaad.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @bart-spies:
Bij landbouwassen is het maximaal technisch toelaatbare gewicht 12 of 13 ton afhankelijk van de uitvoering van de remmen.

Niet alleen de assen, maar ook banden zijn voor de wegenverkeerswet beperkt. Onder mijn sideloaders monteer ik 10ton toegelaten assen, maar de heel brede en lage banden 455/40R22.5 zijn toegelaten tot 9ton. Als ik de snelheid zou beperken onder de 80km/uur kom ik wel op 10ton. Geen transporteur die dat zou willen natuurlijk. Bij gelijke assen en banden in landbouw (beperkte snelheid) is het wettelijk draagvermogen hoger.
bart-spies
@WaterDeutzer Dat klopt inderdaad. maar voor wegvervoer monteren wij hier vaak nokian CT banden. Die mogen bij 3 bar en 40 km/h nog 6 ton hebben. Dus ook daar hebben we speling. Desnoods mogen ze naar 5 bar voor 8840 kg per band
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @BuvaM:
Mooie functie trouwens, wel gebruiken met laden anders kan de bak door lading 'vervelend ongecontroleerd' dalen; klem komen.

Om die reden bouw ik een automatische functie in bij m'n sideloaders: Radiozender van kranen actief = oplegger+trekker omlaag tot 'voorspanning, maar rust op buffers' en na afsluiten van radioverbinding alles weer in rijstand.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @stegboer:
rijden er dakpannen mee vandaar dat ik die kleppen er omheen heb gebouwd

Waarmee trek je deze aanhanger?
+1
stegboer
@WaterDeutzer deutz 6215
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @stegboer:
deutz 6215

Zit er tegenwoordig eigenlijk ABS/EBS op zware trekkers? Dan kun je de hoogte regelen vanuit de cabine. Heb je nu nog een handmatig ventiel voor op de aanhanger verwacht ik. En automatische remkrachtregeling lijkt mij ook geen overbodige luxe met deze gewichten.
+2
stegboer
@WaterDeutzer zit er niet standaard op kan er wel opgebouwd worden. Rem word automatisch geregeld
WaterDeutzer
Quote Reactie van @stegboer:
kan er wel opgebouwd worden

Met dan een (Wabco) modulator? Als jou aanhanger niet ouder dan 2008 is zit er grote kans een TEBS-E modulator onder.
+1
stegboer
@WaterDeutzer Oo dat weet ik zo niet
WaterDeutzer
Quote Reactie van @stegboer:
Oo dat weet ik zo niet

Zou 't kunnen dat je de borden lichtgroen gaat maken?😉
+1
stegboer
@WaterDeutzer nee laten we zo. Oude wagen had de oude deutz kleur maar daar zat verf op toen we kochten.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @stegboer:
nee laten we zo

Ok, dacht ik omdat de rest al Deutz blauw is.
+1
stegboer
@WaterDeutzer lijkt er wel iets op maar is het niet das toeval
+1
stegboer
Middelste rongen gaan nog naar spuiter
+3
MF 2725
Prachtige aanhanger zo.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
3
PUNTEN
19
WEERGAVES
22
BATTLES