Ziegler Z6, foto van Truckfan Nieuwsposter

Ziegler Z6

Groen, snel en betrouwbaar
Ziegler presenteert de eerste Z-Class met hybride aandrijftechnologie
Winschoten, juni 2022 — Klimaatbescherming en milieubewustzijn zijn fundamentele
waarden in de hedendaagse industrie. Ook bij Ziegler is duurzaamheid een elementair
onderdeel van de bedrijfsstrategie. Ziegler wenst geen prestatieverlies bij het gebruik van
alternatieve brandstoffen. Hier houdt Ziegler bij de ontwikkeling en bij het gebruik van nieuwe
technologieën op het gebied van milieu sterk rekening mee. Met de presentatie van de
eerste Z6 met hybride aandrijftechnologie, zet Ziegler opnieuw een mijlpaal in de revolutie
van de luchtvaartbrandbestrijding- en hulpverleningsvoertuigen.
Onlangs introduceerde Ziegler de nieuwe Z-Class in 2020 als onderdeel van de Innovation
Rollout, waarmee de lat hoger werd gelegd: dit concept alleen al overtrof alles wat de
industrie tot nu toe had gekend en stelde nieuwe normen op het gebied van
acceleratiewaarden en het aandrijfconcept.
Ook de eerste klanten reageerden enthousiast op de nieuwe Z-Class. Sinds de onthulling
van het eerste prototype zijn er al meer dan 20 nieuwe voertuigen in gebruik genomen en
zijn er nog meer bestellingen binnengekomen. Daartoe behoren bekende nationale en
internationale klanten zoals de luchthaven van Münster-Osnabrück (FMO), de luchthaven
van Hamburg, de luchthaven Kortrijk-Wevelgem en de internationale vrachtluchthaven
Anambra in Nigeria.
Luchthaven eisen veranderen
Alternatieve aandrijvingen spelen al heel lang een belangrijke rol in de automobielindustrie.
De eerste voertuigen met zuiver elektrische of hybride aandrijving zijn al enkele jaren
succesvol in de markt.
De eisen die wereldwijd aan brandweerkorpsen en luchthavens worden gesteld, veranderen
in dezelfde zin. Het sleutelwoord ‘groene luchthaven” wordt door luchthavens ook vaak
benoemd. Dit heeft Ziegler ertoe aangezet om naar milieubewuste aandrijvingsalternatieven
te zoeken waarbij de uitstoot en het brandstofverbruik fors verminderd.
Samenwerking met bewezen partners
Het doel was niet alleen om een voertuig te produceren met bijvoorbeeld een elektrische
aandrijving, maar om een concept te ontwikkelen dat niet alleen voldoet aan de eisen van
luchthavenbrandweerkorpsen wereldwijd, maar deze zelfs overtreft. In samenwerking met
gerenommeerde partners zoals SCANIA en Titan alsmede met nationale en internationale
luchthavens, heeft Ziegler de nieuwe Z6 hybride ontwikkeld: het eerste Ziegler
luchtvaartbrandbestrijding- en hulpverleningsvoertuig met een alternatief
aandrijvingsconcept. De focus werd consequent gelegd op het gebruik van uitgebreid
geteste seriematig geproduceerde componenten, om ook in de eerste testfasen een
betrouwbare werking te kunnen garanderen.
De nieuwe Z6 hybride
De nieuwe Z6 hybride kan op drie verschillende manieren worden aangedreven; Exclusief
met elektromotor, conventioneel met verbrandingsmotor (diesel) of met een hybride
aandrijftechnologie. In het laatste geval werken de elektromotor en de verbrandingsmotor
hand in hand in een intelligent netwerk.
Dat betekent dat de Z6 hybride op luchthavens meestal puur elektrisch zal worden
aangedreven. Afhankelijk van het rijprofiel kan met een overeenkomstige actieradius zelfs
meer dan 80% van de ritten elektrisch worden afgelegd.
Als het gaat om een uitruk waarbij elke seconde telt, komt de Z6 hybride pas echt tot zijn
recht. De elektromotor en de verbrandingsmotor accelereren het 39 ton zware voertuig in
ongeëvenaarde prestaties naar zijn topsnelheid. Hier staan de waarden op gelijke hoogte
met een 8x8 chassis met twee verbrandingsmotoren.
Als de accu leeg is en opgeladen moet worden, is de volledige aandrijfkracht van de
dieselmonitor van een conventionele Z6 zoals gebruikelijk beschikbaar. In tegenstelling tot
de markt volgt Ziegler hier niet de inkrimpingstrend in prestaties en zorgt zo voor een
volledige en langdurige betrouwbaarheid bij een inzet. Mocht het vermogen van de
elektromotor niet beschikbaar zijn, dan wordt nog steeds aan alle normatieve eisen voldaan.
Zo heeft Ziegler de uitdaging opgelost om ’s werelds beste alternatieve aandrijvingsconcept
voor luchtvaartbrandbestrijding- en hulpverleningsvoertuigen te ontwikkelen. Het combineert
aspecten van duurzaamheid, is sneller dan alle vergelijkbare producten en garandeert de
gebruikelijke betrouwbare werking. Dankzij het gebruik van modulaire producten kan het
hybride concept ook bij andere types van de Z-Class worden geïmplementeerd.
Praktijktest met FRAPORT luchthaven Frankfurt bevestigd
Om de Z6 hybride verder op de proef te stellen, naast de gebruikelijke intensieve tests door
Ziegler, zal vanaf 2023 een prototype van het voertuig in gebruik worden genomen op
Frankfurt Airport (FRAPORT). Dit omvat onder meer het testen van de operationele
geschiktheid van de elektrische aandrijflijn en het registreren van een breed scala aan
meetgegevens om het bedieningsconcept te optimaliseren

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
PUNTEN
0
WEERGAVES
0
BATTLES
MEER FOTO'S